Reklama

Polska

Dzieci jednego Boga

Jednym z największych paradoksów we współczesnym świecie jest wrogość religii, których głównym zadaniem jest przecież pojednanie wszystkich ze wszystkimi. Skuteczną metodą w przezwyciężaniu antagonizmów jest wzajemne poznanie, dlatego potrzebny jest w Kościele katolickim Dzień Islamu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czy można muzułmanom przypisać cechę szczególnej nieżyczliwości pod adresem innych przekonań czy wierzeń? Z pewnością taki pogląd spotkałby się z uzasadnionym sprzeciwem znawców islamu. Faktem jest jednak, że w gronie wyznawców Allaha znajdziemy bezdyskusyjną nadreprezentację terrorystów, a prawodawstwa wielu państw islamskich są choćby dla chrześcijan wyjątkowo nieprzychylne.

Świat po 11 września 2001 r.

Przekonanie o wyjątkowym napięciu pomiędzy islamem a światem zachodnim jest dziś niemal powszechne. W latach 90. ubiegłego wieku Samuel Huntington, jeden ze znawców współczesności, napisał artykuł pt. „Zderzenie cywilizacji”. Myśli w nim zawarte rozwinął później w książce, której tytuł został uzupełniony o słowa: „Nowy kształt ładu światowego”. Dzieło amerykańskiego politologa zostało okrzyknięte przez Henry’ego Kissingera jedną z najważniejszych książek, jakie ukazały się na świecie po zakończeniu zimnej wojny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdaniem autora, źródłem współczesnych konfliktów o zasięgu światowym nie będą już ani ideologie, ani napięcia wywołane różnicami ekonomicznymi. Współczesny świat zmienia się w arenę walki i rywalizacji między głównymi cywilizacjami. Obok chińskiej, za najgroźniejszą uznał właśnie islamską. Przestrzegał zatem przed procesem odrodzenia islamu.

– Chodzi tu o podjęty przez muzułmanów wysiłek zmierzający do osiągnięcia tego celu – przestrzegał. – Jest to wielki ruch intelektualny, kulturalny, społeczny i polityczny, ogarniający cały świat muzułmański. Islamski „fundamentalizm”, pojmowany potocznie jako polityczne wydanie islamu, to tylko jeden ze składników o wiele szerszego ożywienia idei, zwyczajów i retoryki islamu, a także powszechnego nawrotu do religii.

Jeszcze dalej w swych dociekaniach poszedł Benjamin Barber. Amerykański politolog w książce „Dżihad kontra McŚwiat” mówi o konfrontacji, w której po jednej stronie barykady staje zglobalizowany świat, a po drugiej islamiści oraz podobni im nacjonalistyczni ekstremiści.

Reklama

– Konflikt między demokracją a dżihadem nigdzie nie przejawia się tak dobitnie, jak w świecie muzułmańskim, gdzie zrodziła się sama idea dżihadu, choć świat ten z pewnością nie ma na nią monopolu. Wiadomo, że islam to religia złożona i w żadnym wypadku nie można go utożsamiać z dżihadem. Z drugiej jednak strony, jest względnie niegościnny wobec demokracji, a co za tym idzie, tworzy środowisko sprzyjające zaściankowości – przestrzegał Barber.

Zjednoczeni na modlitwie

Polska historia od dawna związana jest z historią wyznawców Allaha. Wystarczy odwołać się do opisów Henryka Sienkiewicza, który w „Trylogii” barwnie opisywał Tatarów służących Rzeczypospolitej pod wodzą Kmicica. Nie tylko w literaturze, ale też w historii dzieje Tatarów wiążą się z naszym krajem. Byli oni osiedleni na naszych wschodnich rubieżach przez księcia Witolda. Największy przyrost Tatarów miał miejsce w XVII wieku, co wiązało się z nadawaniem ziemi przez Jana III Sobieskiego w zamian za służbę wojskową. Po roku 1989 muzułmanie zorganizowali się w 19 gminach (łącznie ok. 7 tys. osób).

Według ostatniego spisu powszechnego, Tatarów w Polsce jest ok. pół tysiąca, gdyż tylko tyle osób zadeklarowało tę narodowość. Przedstawiciele Związku Muzułmańskiego szacują, że w Polsce jest ok. 5 tys. wyznawców islamu pochodzenia tatarskiego, skupionych w Muzułmańskim Związku Religijnym. Liczbę wszystkich wyznawców islamu w Polsce ocenia się na 20-25 tys. osób.

To m.in. obecność Tatarów na ziemiach polskich stała się inspiracją do wskazania dnia poświęconego islamowi. Został on ustanowiony w 2001 r. przez Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi. Jednym z inicjatorów modlitewnych spotkań katolików i muzułmanów była Fundacja Dzieło Odbudowy Miłości. W połowie 1997 r., podczas Dni Tatarskich w Warszawie, zrodziła się idea powołania Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. Zarejestrowano ją w lutym 1999 r. Członkowie Rady spotkali się w 1999 r. z Janem Pawłem II w Drohiczynie podczas odbywającej się w tym czasie pielgrzymki Ojca Świętego do Polski. Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest od 2001 r. Został ustanowiony decyzją Konferencji Episkopatu Polski jako „dzień modlitw poświęcony islamowi”. Organizuje go Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi, który wchodzi w skład Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego Konferencji Episkopatu Polski i zajmuje się przede wszystkim dialogiem z islamem. Przewodniczący komitetu uczestniczy w pracach Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów – jedynej takiej organizacji na świecie.

Tegoroczny – czternasty Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce będzie obchodzony 26 stycznia. Tak jak w poprzednich latach, miejscem centralnych obchodów jest Warszawa.

2014-01-21 15:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. T. Dolan: Państwo Islamskie jest tak samo muzułmańskie, jak IRA była katolicka

[ TEMATY ]

islam

terroryzm

BostonCatholic / Foter.com / CC BY-ND

Amerykański kardynał Timothy Dolan powiedział, że terroryzujący Bliski Wschód bojownicy Państwa Islamskiego (IS) są takim samym wypaczeniem prawdziwego islamu, jakim w przypadku katolicyzmu była nim Irlandzka Armia Republikańska (IRA). Stosowała ona ataki terrorystyczne w walce o zakończenie brytyjskiego panowania w Irlandii Północnej.

Mający irlandzkie korzenie arcybiskup Nowego Jorku przypomniał w amerykańskiej telewizji CNN, że IRA twierdziła, iż jest katolicka. Jej członkowie byli ochrzczeni, mieli katolicką tożsamość, ale to, co robili, było wypaczeniem wszystkiego, co głosił Kościół. Podobnie ekstremiści IS „nie reprezentują prawdziwej myśli islamskiej”, lecz są „szczególnie wypaczoną formą islamu”. Nie są więc oni „prawdziwymi muzułmanami” - uważa kardynał.

CZYTAJ DALEJ

Andrzej Bobola uprosił mi uzdrowienie

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Nawet najnowocześniejsze terapie medyczne, rodem z filmów sci-fi, mogą zawieść. Tak było w przypadku Idy Kopeckiej z Krynicy.

U czterdziestodwuletniej kobiety niespodziewanie pojawiły się potworne bóle, promieniujące na całe ciało. Nawet nadrobniejszy dotyk był dla niej niczym cios wymierzony przez zawodowego boksera, a każdy, nawet najmniejszy wysiłek fizyczny przysparzał zmęczenia, jakby wspinała się na Mount Blanc.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: w Kościele nic nie dzieje się bez Ducha Świętego!

2024-05-16 21:20

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

s

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję