Reklama

Niedziela Sandomierska

Ogólnopolskie obchody XVII Dnia Judaizmu

Niedziela sandomierska 4/2014, str. 1, 6

[ TEMATY ]

Żydzi

Ks. Adam Stachowicz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tym roku Sandomierz stał się miejscem centralnym w Polsce do obchodów Dnia Judaizmu. Już po raz siedemnasty organizatorzy chcą wskazać na rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Celem takich corocznych spotkań jest modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Dzień Judaizmu, jak podkreślają organizatorzy, ma pomóc katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa oraz pogłębianiu świadomości tego, że – jak nauczał bł. Jan Paweł II – religia żydowska nie jest wobec chrześcijaństwa rzeczywistością zewnętrzną, lecz „czymś wewnętrznym, oraz że nasz stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii”. Mottem duchowym tegorocznego spotkania stały się słowa z Księgi Wyjścia: „Pan jest moją mocą (...) Jemu zawdzięczam moje ocalenie” (Wj 15, 2).

Od 12 stycznia Sandomierz żył również po części kulturą żydowską. Wydarzeniu towarzyszyły liczne koncerty, prezentacje, wystawy, warsztaty, panele edukacyjne i dyskusyjne, projekcje filmów i prezentacje spektakli, konkursy, kulinaria żydowskie oraz wycieczki po królewskim mieście. Uczestnicy spotkania mieli również możliwość odwiedzenia dawnej synagogi, a obecnie siedziby Archiwum Państwowego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Centralne uroczystości odbyły się 16 stycznia. Na zaproszenie bp. Krzysztofa Nitkiewicza i Jerzego Borowskiego, burmistrza Sandomierza, do miasta przybyli przedstawiciele społeczności żydowskiej. Nie mogło zabraknąć ambasadora Izraela w Polsce Zvi Rav-Ner’a oraz Naczelnego Rabina Polski Michaela Schudricha. Wśród zaproszonych znalazł się również bp Mieczysław Cisło – przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem, bp Bronisław Dębowski i bp Jacek Jezierski oraz wielu innych znamienitych gości i znawców tematyki. W obchodach uczestniczył także bp Edward Frankowski.

Na sandomierskim zamku w Muzeum Okręgowym gości przywitał Burmistrz Sandomierza oraz Ordynariusz Sandomierski, który mówił: – Żydzi byli obecni w Sandomierzu już od czasów średniowiecza i wespół z katolickimi mieszkańcami miasta budowali jego duchowe i materialne bogactwo. Ogólny bilans wzajemnych relacji wydaje się być pozytywny, chociaż nie sposób przemilczeć konfliktów i napięć jakie miały miejsce. Bardzo bym pragnął, aby obchodzony w Sandomierzu Dzień Judaizmu nie tylko ożywił dialog chrześcijańsko-żydowski, ale zaowocował nowymi kontaktami pomiędzy przedstawicielami obu społeczności, szczególnie pomiędzy młodymi. Dzisiaj tych kontaktów brakuje i obracamy się przede wszystkim w sferze słowno-celebratywnej. Mam nadzieję, że to się zmieni i będziemy rzeczywiście bliżej siebie.

Reklama

Głos zabrali również przedstawiciele społeczności żydowskiej: Ambasador Izraela w Polsce oraz Naczelny Rabin. Wykład na temat: „Polacy i żydzi w Sandomierzu, czyli o potrzebie wspominania przeszłości” wygłosił profesor z Instytutu Historii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach Waldemar Kowalski.

Kolejnym punktem spotkania była wspólna modlitwa na Cmentarzu Żydowskim w Sandomierzu. Modlitwie przewodniczył rabin Michael Schudrich. Wieniec przy odnowionym monumencie złożyli również bp Nitkiewicz i bp Cisło. Następnie goście zostali zaproszeni do Muzeum Diecezjalnego w Domu Długosza na panel dyskusyjny prowadzony przez Marcina Przeciszewskiego z KAI. Udział w nim wzięli: Monika Adamczyk-Garbowska z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Magda Teter z Wesleyan University w USA, rabin Michael Schudrich – Naczelny Rabin Polski, bp Mieczysław Cisło i Jan Grosfeld z Uniwersytetu kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

W Domu Długosza odbyła się natomiast promocja książki: „Stosunki chrześcijańsko-żydowskie w historii, sztuce i pamięci. Europejski kontekst dzieł w katedrze sandomierskiej”. Goście otworzyli także wystawy: prac Hanny Kossowskiej: „Wypiski z niepamięci” z udziałem artystki oraz fotografii: „Ślady pamięci – sandomierska wspólnota żydowska”.

Reklama

Przed obchodami w katedrze sandomierskiej odsłonięty został i wystawiony na nowo na widok publiczny osiemnastowieczny obraz Karla de Prevo przedstawiający rzekomy mord rytualny dokonany przez miejscowych Żydów w 1710 r. – wraz z wyjaśnieniem, że takie akty nie miały miejsca. Obecnie – na prośbę Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem – towarzyszyć mu będzie tablica informująca w sposób jednoznaczny, że Żydzi nigdy nie popełniali mordów rytualnych.

Modlitewnym punktem spotkania było Nabożeństwo Słowa Bożego w bazylice katedralnej pod przewodnictwem bp. Krzysztofa Nitkiewicza, podczas którego homilię wygłosił bp Mieczysław Cisło. Kaznodzieja odnosząc się do historycznych relacji chrześcijańsko-żydowskich wskazał na zadania i kierunki dalszego wspólnego dialogu. – Po wielu wiekach separacji i wrogości, po obu stronach, Kościół odkrył na nowo ten szczególny rodzaj bliskości z Żydami. Dlatego prowadzony dialog nie wynika z politycznej poprawności wobec Żydów czy z ignorancji, lecz z pełniejszego zrozumienia własnej tożsamości chrześcijańskiej, z pełniejszego odczytania Ewangelii i naśladowania Chrystusa – podkreślał bp M. Cisło. – Przeżywany Dzień Judaizmu przygotowuje nas bezpośrednio do obchodów 50. rocznicy soborowej deklaracji otwierającej Kościół na dialog z judaizmem. Łączą nas z nim szczególne więzy: przede wszystkim nadprzyrodzone Objawienie, przymierze z ludem pierwszego wybrania, Księga Święta, Dekalog i obietnica spełniona dla nas w Jezusie Chrystusie, a której spełnienia oczekują Żydzi, w nadziei, modlitwie, tęsknocie. My, chrześcijanie, też oczekujemy na ostateczny powrót Chrystusa przy końcu świata. Wierzymy, że wówczas Chrystus stanie się wszystkim we wszystkich, wypełniając wszelkie Boże obietnice – mówił Hierarcha.

Punktem wieńczącym 17. Ogólnopolskii Dzień Judaizmu był spektakl „Josela Rakowera rozmowa z Bogiem”, autorstwa Zvi Kolitz’a, w przekładzie Artura Kucia, w interpretacji Sławomira Holland z muzyką w wykonaniu Michała Górczyńskiego. Spektakl wystawiono w Katolickim Domu Kultury św. Józefa.

2014-01-23 11:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ewangeliczny obowiązek sumienia

Niedziela warszawska 7/2018, str. IV

[ TEMATY ]

zakon

Żydzi

Archiwum ZSFM

S. Teresa Antonietta Frącek

S. Teresa Antonietta Frącek

Andrzej Tarwid: – Od trzech tygodni w mediach dyskutuje się o relacjach polsko-żydowskich podczas II wojny światowej. Siostra od ponad 40 lat zbiera materiały na temat Żydów uratowanych przez zgromadzenie. Kiedy zaczęła Siostra swoją pracę i jaki jest stan tych badań?

CZYTAJ DALEJ

SYLWETKA - Św. Szymon Stock (Szkot)

To kluczowa postać dla pobożności Szkaplerza. Św. Szymon urodził się w 1165 r. w hrabstwie Kent w Anglii. Rodziców miał bogobojnych. Hagiografowie podkreślają, że matka Szymona zanim go pierwszy raz nakarmiła po urodzeniu, ofiarowała go Matce Bożej, odmawiając na kolanach Zdrowaś Maryjo.
Uczył się w Oksfordzie i - jak przekazują kroniki - uczniem był wybitnym. Później wiódł przez jakiś czas życie pustelnicze, by po przybyciu Karmelitów na Wyspy wstąpić do zgromadzenia. Szybko poznano się na jego talentach oraz gorliwości i mianowano go w 1226 r. wikariuszem generalnym. W 1245 r. został wybrany szóstym przeorem generalnym Karmelitów. Wyróżniał się gorącym nabożeństwem do Matki Bożej. Maryja odwzajemniła to synowskie oddanie, objawiając się Szymonowi 16 lipca 1251 r. Święty tak relacjonował to widzenie: „Nagle ukazała mi się Matka Boża w otoczeniu wielkiej niebiańskiej świty i trzymając w ręce habit Zakonu, powiedziała mi: «Weź, Najukochańszy Synu, ten szkaplerz twego Zakonu, jako wyróżniający znak i symbol przywilejów, który otrzymałam dla ciebie i dla wszystkich synów Karmelu. Jest to znak zbawienia, ratunek pośród niebezpieczeństw, przymierze pokoju i wszechwieczna ochrona. Kto w nim umrze, nie zazna ognia piekielnego»”. Św. Szymon dożył 100 lat. Zmarł w opinii świętości16 maja 1265 r.

CZYTAJ DALEJ

Straty w dobrach kultury i dziełach sztuki poniesione przez Kościół Rzymsko – Katolicki w Archidiecezji Krakowskiej w wyniku II wojny światowej

2024-05-16 10:45

[ TEMATY ]

II wojna światowa

archidiecezja krakowska

straty

Reprodukcja Margita Kotas

Modlitwa na ruinach kościoła Sakramentek na rynku Nowego Miasta w Warszawie

Modlitwa na ruinach kościoła
Sakramentek na rynku
Nowego Miasta w Warszawie

Okupant niemiecki podczas II wojny światowej podjął bezpardonową walkę z całym społeczeństwem polskim, w tym również z Kościołem Rzymsko – Katolickim. Walka przeciwko Kościołowi Katolickiemu polegała zarówno na eksterminacji duchowieństwa, jak i na niszczeniu zabytków architektury sakralnej oraz niszczeniu lub rabunku wyposażenia kościołów i klasztorów.

Łupem okupanta niemieckiego padły przede wszystkim cenne przedmioty złotnicze. Doszczętnie zostały ograbione z najcenniejszych pamiątek historycznych i z najstarszych zabytków złotniczych w Polsce skarbce kościelne w: Gdańsku, Trzemesznie, Poznaniu, Gnieźnie, Krakowie, Kaliszu, Warszawie, Sandomierzu, Lublinie, Płocku. Po wojnie powrócił tylko skarbiec krakowski, trzemeszeński, wielicki i sandomierski oraz część skarbca poznańskiego. Nie ocalało nic z darów Zygmunta III dla katedry warszawskiej .

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję