Reklama

Kultura

Głębia pustyni

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dwustronny krucyfiks tyniecki z malowidłami prof. Jerzego Nowosielskiego oraz XVI-wieczna rzeźba Michała Archanioła – to tylko niektóre, często niedostępne na co dzień, elementy ekspozycji pt.: „Gdzie bije serce pustyni? Symbolika i historia”. Wystawa jest otwarta dla zwiedzających w Muzeum Opactwa w Tyńcu.

Jak podkreśla br. Michał Gronowski, kustosz muzeum, ta część ekspozycji jest zmieniana co roku i zawsze sięga tematem do tradycji monastycznej. – W tym roku motywem przewodnim jest pustynia – nasza wystawa stanowi zaproszenie do refleksji nad osobistym wymiarem pustyni w kontekście prezentowanych treści – tłumaczy zakonnik.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Br. Gronowski wskazuje, że zasadniczą cechą pustyni jest jej dwoistość – to zarazem miejsce śmierci, bez życia, miejsce próby i kuszenia czy buntu, jak i obszar błogosławieństwa, oczyszczenia i spotkania z Bogiem. Zwłaszcza pustynia z tytułu ekspozycji jest wieloznaczeniową metaforą.

Reklama

– Symbolika pustyni dotyka nas w wielu płaszczyznach i wymiarach. Na pustyni dokonuje się konfrontacja z trudnościami i ograniczeniami, których pokonanie otwiera nowe horyzonty. Klamrą spinającą te wszystkie paradoksy jest krzyż – wymowny symbol prezentowanego miejsca – mówi kustosz Muzeum. Dlatego zwiedzających wita dwustronny krucyfiks. Bardzo wyraźnie pokazuje on dwa wymiary pustyni – z jednej strony prezentuje śmierć, a z drugiej zmartwychwstanie Jezusa.

W ramach ekspozycji po raz pierwszy publicznie zaprezentowano XVI-wieczną drewnianą rzeźbę Michała Archanioła, przechowywaną w Tyńcu. Olbrzymią atrakcją jest również róża pustyni i piasek z Sahary, podarowane Muzeum przez Małe Siostry Karola de Foucauld. Do sierpnia zwiedzający będą mogli obejrzeć XV-wieczne inkunabuły związane z historią Ojców Pustyni, którzy właśnie na terenach pustynnych tworzyli ruch monastyczny.

Na posadzce sal ekspozycyjnych znalazły się też ponad dwie tony piasku, a całość wystawy dopełnia film przedstawiający wypowiedzi polskich mnichów na temat ich doświadczeń pustyni. Zwieńczeniem wystawy jest specjalna konstrukcja, która ma wzbudzać w zwiedzających pytanie o pustynię własnego życia – choroby, ograniczenia, relacji czy anonimowości w sieci. Po wyjściu z sali każdy otrzyma także druk z sentencjami Ojców Pustyni.

Wystawa „Gdzie bije serce pustyni? Symbolika i historia” będzie czynna do 31 marca 2016 r. W sezonie letnim (od maja do września) jest otwarta w godz. 10-18, a zimowym (od października do marca) 10-16.

2015-07-09 11:26

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Powrót syna marnotrawnego” rewelacją wystawy w Książu

Niedziela świdnicka 32/2015, str. 1, 8

[ TEMATY ]

sztuka

wystawa

Ryszard Wyszyński

Wystawa na Zamku Książ w Wałbrzychu

Wystawa na Zamku Książ w Wałbrzychu

W wałbrzyskim Książu od 11 lipca br. można oglądać wystawę malarską zatytułowaną „Metamorfozy Zamku Książ”, powstałą w oparciu o zbiory Muzeum Narodowego we Wrocławiu, która będzie prezentowana do lipca 2019 r., czyli przez najbliższe 4 lata

Wydarzenie jest przełomowe i historyczne, ponieważ na 38 dzieł tworzących ekspozycję, aż 10 to obrazy należące do dawnej kolekcji Jana Henryka XV von Hochberga i jego żony księżnej Daisy, i które kiedyś w tym miejscu już wisiały. Zostały stąd zabrane do Wrocławia jeszcze przez Niemców w 1942 r. W zbiorach tego Muzeum szczęśliwie przetrwały, pozostając po wojnie w naszym kraju. Tylko nieliczne cieszyły oczy na wystawach czasowych, większość jednak pozostawała w magazynach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, na co zwrócił uwagę na konferencji prasowej z okazji inauguracji wystawy dyrektor placówki dr hab. Piotr Oszczanowski. – Teraz wróciły na puste ściany Zamku Książ, gdzie są prezentowane na trakcie barokowym II piętra tej monumentalnej, historycznej budowli. Do przyjęcia wystawy, co było dużym wyzwaniem, zarząd Zamku przygotowywał obiekt kilka miesięcy na mocy porozumienia z Muzeum, przewidującego regularną współpracę, która może doprowadzić do powstania oddziału Muzeum w Książu, o co zabiegają obie strony. Wśród najciekawszych dzieł, które oglądamy, warto wymienić tematyczny cykl 4 obrazów Stephana Kesslera w Sali Metamorfoz, będący malarską wizją ewangelicznej przypowieści o synu marnotrawnym. Każde z płócien to powierzchnia malarska o wymiarach 174 cm na 240 cm. Kessler – artysta malarz z Tyrolu, tworzący w XVII wieku – alegorycznie umieścił syna marnotrawnego w realiach sobie współczesnego świata, a zmiany dokonujące się w życiu bohatera przypowieści zobrazował na przestrzeni jednego roku. Widać to w świecie przyrody, potwierdzają to też podpisy do obrazów: „Wiosna: Wyjazd syna marnotrawnego”, „Lato: Syn marnotrawny wśród kurtyzan”, „Jesień: Syn marnotrawny w biedzie” i „Zima: Powrót syna marnotrawnego”.

CZYTAJ DALEJ

Pełzająca wojna z katechetami. Czy będzie strajk nauczycieli religii?

2024-05-18 07:06

[ TEMATY ]

katecheza

felieton

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Oceny z religii i etyki nie wliczane do średniej ocen; możliwe łączenie uczniów z różnych klas w ramach danego etapu edukacyjnego; znaczna redukcja liczby etatów nauczycieli religii; wytyczne, aby organizować lekcje religii na pierwszych lub ostatnich zajęciach szkolnych oraz usunięcie z listy lektur pisarzy kojarzonych z nurtem katolickim to tylko wybrane narzędzia, które od 1 września br. resort edukacji zamierza wykorzystać w walce z religią w szkołach.

Reakcja strony społecznej

CZYTAJ DALEJ

Animatorzy i liderzy Odnowy w Duchu Świętym na Jasnej Górze

2024-05-18 09:30

[ TEMATY ]

Odnowa w Duchu Świętym

bp Andrzej Przybylski

materiał parsowy

W piątek, 17 maja 2024 roku, odbyło się na Jasnej Górze spotkanie modlitewne i formacyjne liderów i animatorów Odnowy w Duchu Świętym w Polsce. Było to przygotowanie do sobotniego Ogólnopolskiego Czuwania Odnowy na Jasnej Górze. Konferencje poprowadził Damian Stayne ze wspólnotą Cor et Lumen Christi. Mszy świętej przewodniczył Bp Andrzej Siemieniewski z Legnicy.

materiał prasowy

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję