Reklama

Głos z Torunia

Ogólnopolskie obchody Dnia Judaizmu w Toruniu

Spotkanie ponad podziałami

Centralne obchody Dnia Judaizmu, ustanowionego przez polski Episkopat w 1997 r., były organizowane w 15 miastach. W tym roku do tej listy dołączył Toruń. – Będzie to kolejna okazja, żeby spotkać się ponad podziałami i dostrzec to, co mamy wspólnego – powiedział ks. dr hab. Dariusz Iwański, odpowiedzialny za organizację Dnia Judaizmu z ramienia diecezji toruńskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ogólnopolskie obchody Dnia Judaizmu w Toruniu odbyły się 17 stycznia. Zapoczątkowała je modlitwa na byłym cmentarzu żydowskim, istniejącym na Jakubskim Przedmieściu od XVIII wieku, a zlikwidowanym w 1975 r. Jego teren został przed 7 laty uporządkowany; m.in. upamiętniono wówczas najwybitniejszą postać pochowaną na cmentarzu – rabina Cwi Hirsz Kaliszera (1795 – 1874), jednego z najwcześniejszych propagatorów ruchu syjonistycznego, orędownika przywrócenia obecności Żydów na terenie starożytnego Izraela.

Żydzi w regionie

W toruńskim ratuszu dr Michał Targowski (Instytut historii i Archiwistyki UMK) zaprezentował wielowiekową obecność Żydów w regionie kujawsko-pomorskim. Aż do końca XVIII wieku koncentrowała się ona głównie na Kujawach i w ziemi dobrzyńskiej. W Toruniu miała charakter śladowy; u schyłku XVIII wieku Toruń zamieszkiwało zaledwie 18 rodzin żydowskich. Ok. 1860 r. Toruń zamieszkiwało blisko 1800 wyznawców judaizmu. Zasilili oni szeregi tutejszej inteligencji i środowisko artystyczne, jak np. Georg Wolf – autor rzeźby toruńskiego Flisaka, mieli też spory wkład w życie gospodarcze. Ciekawostką jest, iż z naszego regionu wywodzą się nobliści żydowskiego pochodzenia – Albert Michelson urodzony w Strzelnie (Nagroda Nobla w 1907 r. w dziedzinie fizyki) oraz Tadeusz Reichstein z Włocławka (z medycyny w 1950 r.).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r. większość toruńskich Żydów, silnie zasymilowana z Niemcami, przeprowadziła się na teren Rzeszy, a ich miejsce zajęli pobratymcy z Kongresówki i Galicji. Okres międzywojenny z jednej strony przyniósł rozwój żydowskich organizacji społecznych, kulturalnych i politycznych, a z drugiej wzrost nastrojów antysemickich wśród ludności polskiej, niechętnie patrzącej na ekspansję ekonomiczną żydowskich kupców i sklepikarzy. Po 1939 r. większość Żydów z naszego regionu zginęła w ramach niemieckiego planu zagłady.

Reklama

Rządzący powojenną Polską komuniści nie dbali o upamiętnienie obecności Żydów na naszych ziemiach. Sytuacja ta uległa zmianie dopiero po 1989 r.

Dialog

W panelu, poświęconym postaci starotestamentalnego proroka Eliasza, padły ciekawe myśli dotyczące współczesnego dialogu katolicko-żydowskiego. Wymaga on przezwyciężenia wielowiekowych uprzedzeń i stereotypów oraz stosowania języka, który nikogo nie rani i jest zrozumiały dla obu stron. Z drugiej strony widać, iż pole tego dialogu jest bardzo ograniczone, co mocno wybrzmiało w wypowiedzi rabina Boaza Pasha z Jerozolimy, który stwierdził: „Wy już mieliście Mesjasza, a my ciągle czekamy…”.

Młodzi dla dialogu

W obchodach Dnia Judaizmu wzięła udział grupa gimnazjalistów z Nowego Grodziczna, która wcześniej pod kierunkiem katechetki Anny Wielgoszyńskiej oraz ks. Przemysława Syrkowskiego przygotowała projekt poświęcony judaizmowi, kulturze żydowskiej i współczesnemu państwu Izrael. Swój udział wnieśli też uczniowie toruńskich szkół muzycznych, którzy w krótkim recitalu zaprezentowali utwory Beethovena, Brahmsa i Debussy’ego.

Ukoronowaniem obchodów było nabożeństwo ekumeniczne pod przewodnictwem bp. Andrzeja Suskiego, sprawowane w katedrze Świętych Janów.



Obchody Dnia Judaizmu poprzedziły trwający Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan. W diecezji toruńskiej nabożeństwa ekumeniczne odbywają się w kościołach rzymskokatolickich w Toruniu, Działdowie i Grudziądzu oraz w toruńskich świątyniach bratnich Kościołów: Polskim Autokefalicznym Kościele Prawosławnym, Kościele Ewangelicko-Augsburskim i Kościele Polskokatolickim. Więcej w następnym numerze

2016-01-21 10:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Refleksja nad wspólnymi korzeniami

[ TEMATY ]

Dzień Judaizmu

TER

Modlitwa bp. Jana Piotrowskiego i rabina Yehoshuy Ellisa przy pomniku Menora oraz konferencja prasowa w Urzędzie Miasta rozpoczęły 17 stycznia w Kielcach obchody XX Ogólnopolskiego Dnia Judaizmu. - Ten dzień stanowi refleksję na temat naszych wspólnych korzeni i źródeł naszej historii - powiedział bp Rafał Markowski, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem oraz Rady KEP ds. Dialogu Religijnego.

Na temat idei jubileuszowego XX Dnia Judaizmu, jednego z najważniejszych wydarzeń w Kościele katolickim, mówili: biskup kielecki Jan Piotrowski, bp Rafał Markowski, przewodniczący Rady ds. Dialogu Religijnego, Ruth Cohen – Dar, wiceambasador Izraela w Polsce oraz prezydent Kielc Wojciech Lubawski.

CZYTAJ DALEJ

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Oddane w opiekę Niepokalanej

2024-05-10 13:13

Archiwum prywatne

Uroczystość niepokalanego Poczęcia NMP 8 grudnia ub.r. to oficjalne zawiązanie wspólnoty DSM

Uroczystość niepokalanego Poczęcia NMP 8 grudnia ub.r. to oficjalne zawiązanie wspólnoty DSM

W parafii Najświętszej Maryi Panny Matki Pocieszenia we Wrocławiu działa Dziewczęca Służba Maryjna (DSM). Prowadzi ją s. M. Laureta Turek ze Zgromadzenia Sióstr Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej.

– Duchowość Zgromadzenia, do którego przynależę, jak już wskazuje sama jego nazwa, jest „przepojona duchem Maryi, Służebnicy Pańskiej”. Matka Boża najgłębiej wniknęła w tajemnice Chrystusa i żyła Jego życiem. To właśnie Ona na Boże wezwanie odpowiedziała z prostotą i pełnym zaufaniem: „Oto ja, służebnica Pańska, niech mi się stanie według twego słowa” – mówi s. M. Laureta i podkreśla, że założyciel zgromadzenia bł. Edmund Bojanowski w sposób szczególny umiłował Maryję. Krocząc Jej śladami, miał przekonanie, że Maryja jest najpewniejszą drogą prowadzącą do Jezusa. – Dlatego powierzył nas, Służebniczki w Jej ramiona, czyniąc Ją główną patronką Zgromadzenia – mówi siostra.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję