Reklama

Niedziela Świdnicka

Festiwal kultury dostępnej

Arcydzieła muzyki klasycznej i dawnej wybrzmiały w urokliwych przestrzeniach miasta granitu w ramach III edycji Festiwalu „Strzegom a Cappella”.

Niedziela świdnicka 37/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

festiwal

Strzegom

Krystyna Smerd/Niedziela

Aleksandra Świgut podczas występu w kamieniołomie bazaltu

Aleksandra Świgut podczas występu w kamieniołomie bazaltu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na festiwal złożyło się dwanaście koncertów w wykonaniu polskich i europejskich artystów. Muzyka poważna wybrzmiała przede wszystkim w strzegomskich świątyniach. – Dźwięk rozchodzi się tutaj doskonale i wszędzie jest słyszalny. To znakomite miejsce – powiedział o bazylice strzegomskiej Robert Pohlers, tenor niemieckiego kwintetu wokalnego Amarcord. – Poza tym udało nam się znaleźć i zaśpiewać hymn do św. Piotra i św. Pawła, a przecież kościół w Strzegomiu jest pod ich wezwaniem, to nasz drobny ukłon w stronę tych apostołów i publiczności, której nasz koncert, mam nadzieję, sprawił przyjemność – dodał Daniel Knauft, śpiewający w zespole partie basu.

To już trzecia odsłona strzegomskiego festiwalu, który wypełnia misję określaną jako kultura dostępna dla wszystkich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nieczynny kamieniołom

„Strzegom a Cappella” to również słynne recitale fortepianowe odbywające się na obrzeżach miasta, pośród wspaniałej przyrody, w sąsiedztwie stawu porośniętego sitowiem i otoczonego lasem w nieczynnym już kamieniołomie. Wszak miasto od setek lat było największym ośrodkiem wydobycia granitu w regionie.

Reklama

Podczas występów Fortepian w kamieniołomie zaprezentowali się uczestnicy Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego: Aleksandra Świgut, Julia Łozowska, Mateusz Duda i Marcin Wieczorek. Tych samych pianistów można było posłuchać także podczas nocnych koncertów w kościele św. Jadwigi, gdzie wystąpili w kameralnym składzie przy akompaniamencie skrzypaczek: Katarzyny Olszewskiej, Małgorzaty Malke, Natalii Reichert oraz wiolonczelistów Macieja Łukaszuka i Bartosza Kokoszy. Artyści zachwycili słuchaczy utworami Fryderyka Chopina, Franciszka Liszta, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Roberta Schumanna, Jana Brahmsa czy Karola Szymanowskiego.

Mistrzowskie wykonanie

– W tym wydarzeniu muzycznym chodziło o to, by pokazać publiczności nie tylko muzykę dawną w jednym wydaniu, a cappella, ale też przedstawić szerszą paletę możliwości różnych stylów i epok muzycznych – powiedział przedstawiciel organizatora festiwalu z Capelli Cracoviensis – Przemysław Jastrząb. – Wielką dumą napawają nas wszystkie występy, które były doskonałe, co dostrzegła publiczność, nagradzając artystów zasłużonymi brawami – dodał.

Koncerty w tych niecodziennych okolicznościach wspierało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a festiwal będzie kontynuowany w kolejnych latach.

2022-09-06 12:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Miód na serce

Niedziela małopolska 37/2018, str. VIII

[ TEMATY ]

festiwal

Regina Korczak-Watycha

Egzotyczne zespoły i te rodzime tworzyły niezwykłą mozaikę kultur, tradycji, ale i wspólnych pasji

Egzotyczne zespoły i te rodzime tworzyły niezwykłą mozaikę kultur,
tradycji, ale i wspólnych pasji

Pięćdziesiąt lat ma Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem. W 1968 r. po raz pierwszy zespoły z zagranicy pojawiły się pod Giewontem, nie tylko dając początek trwającej do dziś tradycji spotkań, ale przede wszystkim rozwijając dotychczasową formułę

Idea rywalizacji i prezentowania różnorodnego folkloru była realizowana dużo wcześniej. Dzieje festiwalowych zmagań w Zakopanem sięgają II Rzeczypospolitej. W 1935 r. na zorganizowanym po raz pierwszy „Święcie Gór” pojawili się górale podhalańscy, żywieccy, sądeccy i beskidzcy, a także Huculi, Łemkowie i Bojkowie. To właśnie Huculi zdobyli najważniejsze nagrody. Po II wojnie światowej pojawił się cykl wydarzeń zwany „Jesienią Tatrzańską”. Jego formuła była nieco inna, a prezentacja zespołów stanowiła tylko jeden z punktów programu. Jednak już w połowie lat 60. dostrzeżono potencjał w występach przybliżających tradycyjne zwyczaje mieszkańców gór i po raz pierwszy w historii zdecydowano się zaprosić więcej zespołów – także spoza Polski. Międzynarodowa rywalizacja rozpoczęła się tym samym w 1968 r. I trwa do dziś.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian, żołnierz, męczennik

[ TEMATY ]

św. Florian

Archiwum OSP Kurów

CZYTAJ DALEJ

Lubartów. Powołani do służby

2024-05-05 12:27

Ks. Krzysztof Podstawka

Alumni: Mateusz Budzyński z parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Lubartowie, Karol Kapica z parafii św. Wita w Mełgwi, Bartłomiej Kozioł z parafii Matki Bożej Bolesnej w Kraśniku, Bartosz Starowicz z parafii Matki Bożej Królowej Polski w Krakowie oraz Wojciech Zybała z parafii Wniebowstąpienia Pańskiego w Lubartowie - klerycy 5. roku Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie, przyjęli święcenia diakonatu z rąk bp. Artura Mizińskiego 4 maja w kościele Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Lubartowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję