Reklama

Kultura

Improwizacje na tematy pieśni maryjnych na organy i saksofon na Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie

„Improwizacje na tematy pieśni maryjnych” w wykonaniu Bogusława Grabowskiego (organy) i Macieja Sikały (saksofon) znalazły się w programie kolejnego dnia odbywającego się w Częstochowie 28. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Wydarzenie potrwa do 7 maja.

[ TEMATY ]

festiwal

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wieczorem, 5 maja, w kościele rektorackim pw. Najświętszego Imienia Maryi w Częstochowie artyści wykonali improwizacje na organy i saksofon to pieśni maryjnych: „Dzisiaj pozdrawiamy Maryjo Ciebie”, „Bogurodzica”, „Matko Niebieskiego Pana”, „Salve Regina” oraz „Matko Najświętsza”.

- Samo połączenie organów kościelnych i saksofonu jest rzadkością, a wręcz precedensem w muzyce, jednak w tak znakomitym wydaniu zestaw ten brzmi wyjątkowo. Improwizacje obecne w muzyce jazzowej coraz częściej łączone są z muzyką klasyczną – podkreśliła prowadząca koncert Paulina Kula.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bogusław Grabowski (organy) i Maciej Sikała (saksofon) rozpoczęli współpracę w 2007 r. Ich debiutancki album The Colours of Space ukazał się w 2009 r., z kolei druga płyta Mater Sanctissima w 2015 r. i jest w całości poświęcona tematyce maryjnej.

Ks. Mariusz Frukacz

Maciej Sikała to muzyk jazzowy, saksofonista, kompozytor i wykładowca klasy saksofonu na kierunku jazzowym w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy. Współpracował koncertując lub nagrywając z czołówką polskiej sceny jazzowej między innymi z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Leszkiem Możdżerem, Jarosławem Śmietaną, Wojciechem Karolakiem oraz z muzykami z zagranicy takimi jak na przykład Lester Bowie, David Liebman, Billy Harper, Eddie Henderson, Tim Haggans czy David Kikoski. Sikała nagrał ponad 50 płyt w tym pięć autorskich, z których dwie były nominowane do nagrody „Fryderyki”. W ankiecie „Jazz Top” magazynu Jazz Forum muzyk zajmuje obecnie (oraz w latach 1995-2005, 2010, 2012-2014) pierwsze miejsce w kategorii saksofonu tenorowego.

Ks. Mariusz Frukacz

Natomiast Bogusław Grabowski to organista i kompozytor, profesor zwyczajny Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie prowadzi klasę organów i improwizacji.

Muzyka jazzowa oraz połączenie improwizacji jazzowej z muzyką klasyczną i chorałem gregoriańskim już od wielu lat zajmuje ważne miejsce w programie Festiwalu „Gaude Mater”.

Reklama

W ubiegłych latach uczestnicy festiwalu mogli wysłuchać dzieła „Verbum Incarnatum”, w którym kompozycje pochodzące z gregoriańskiej i ambrozjańskiej tradycji najstarszego śpiewu Kościoła, zostały zestawione z partią saksofonu sopranowego (głównie improwizacjami), w wykonaniu Pawła Gusnara oraz Mulierum Schola Gregoriana „Clamaverunt Iusti”.

Na festiwalu zabrzmiały m.in.: Msza jazzowa „Gregorian Jazz” Stanisława Fiałkowskiego, Misterium "Stabat Mater" na fortepian i chór gregoriański Włodka Pawlika, w wykonaniu tego znakomitego pianisty jazzowego, „Missa gratiatoria” i „Psalmy Dawidowe”, w wykonaniu m. in. Zohara Fresco i Leszka Możdżera.

Na festiwalu występowali m.in. Bobby McFerrin. amerykański wokalista jazzowy oraz Jan Garbarek i Hilliard Ensemble z dziełem „Officium” z muzyką średniowieczną, ilustrowaną saksofonowymi improwizacjami Jana Garbarka.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.

Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2018-05-05 21:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Patriotyczne śpiewanie

Naród, który przestaje śpiewać, przestaje istnieć – te słowa Oskara Kolberga – polskiego etnografa, folklorysty i kompozytora, doskonale wpisują się w cele przyświecające organizatorom Festiwalu Pieśni Patriotycznej i Legionowej, który odbył się już po raz dwudziesty pierwszy

Od ponad dwudziestu lat Młodzieżowy Dom Kultury, wraz ze Starostwem Powiatowym w Biłgoraju oraz środowiskami prawicowymi miasta, organizuje to wydarzenie, aby upowszechniać polskie pieśni i piosenki patriotyczne i legionowe, dać możliwość zaprezentowania się dzieciom i młodzieży przed szerszą publicznością, a także zintegrować społeczności szkolne z miasta i okolic wokół idei i tradycji patriotycznych. Dlatego 4 listopada uczestnicy, organizatorzy oraz goście zgromadzili się w sali widowiskowej Biłgorajskiego Centrum Kultury, aby powyższe idee wcielić w życie. W tegorocznej edycji festiwalu wzięło udział 39 podmiotów muzycznych, podzielonych na 3 kategorie wiekowe: szkoła podstawowa, gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna.

CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem - #V niedziela wielkanocna

2024-04-27 10:33

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji dwóch Papieży – czcicieli Matki Bożej Jasnogórskiej

2024-04-27 15:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

rocznica

Adam Bujak, Arturo Mari/„Jan Paweł II. Dzień po dniu”/Biały Kruk

Eucharystię młodzieży świata na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło nocne czuwanie modlitewne, podczas którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż, ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

Eucharystię młodzieży świata
na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło
nocne czuwanie modlitewne, podczas
którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż,
ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

10. rocznica kanonizacji dwóch wielkich papieży XX wieku, która przypada 27 kwietnia, jest okazją do przypomnienia, że nie tylko św. Jan Paweł II był człowiekiem oddanym Matce Bożej Jasnogórskiej i pielgrzymował do częstochowskiego sanktuarium. Był nim również św. Jan XXIII.

Angelo Giuseppe Roncalli, późniejszy papież Jan XXIII, od młodości zaznajomiony z historią Polski, zwłaszcza poprzez lekturę „Trylogii”, upatrywał w Maryi Jasnogórskiej szczególną Orędowniczkę. Tutaj pielgrzymował w 1929 r. Piastując godność arcybiskupa Areopolii, wizytatora apostolskiego w Bułgarii ks. Roncalli 17 sierpnia 1929 r. przybył z pielgrzymką na Jasną Górę. Okazją było 25-lecie jego święceń kapłańskich. Późniejszy papież po odprawieniu Mszy św. przed Cudownym Obrazem zwiedził klasztor i sanktuarium, a w Bibliotece złożył wymowny wpis w Księdze Pamiątkowej: „Królowo Polski, mocą Twojej potęgi niech zapanuje pokój obfitości darów w wieżycach Twoich”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję