Reklama

Niedziela Częstochowska

Muzyka cerkiewna na Festiwalu Gaude Mater

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W kolejnym dniu 23. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie zabrzmiała muzyka cerkiewna. Wieczorem, 4 maja, w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana Chór Soboru Smolnego z Petersburga w Rosji pod batutą Vladimira Begletsova wykonał utwory rosyjskich kompozytorów, żyjących na przełomie wieków XIX i XX.

Koncert muzyki cerkiewnej odbył się pod honorowym patronatem ambasadora Rosji Aleksandra Alekseeva.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podczas koncertu zaprezentowane zostały utwory: "Cztery koncerty na chór i solistów" Pawła Czesnokowa, fragmenty "Wielkiego Tygodnia" Aleksandra Greczaninowa oraz "Nieszpory" Siergieja Rachmaninowa.

Chór Kameralny Soboru Smolnego został założony w 1991 r. i jest jednym z najbardziej znanych chórów w St. Petersburgu. Występuje w wielu świątyniach St. Petersburga, prócz Soboru Smolnego m.in. w katedrze św. Izaaka oraz w cerkwi Zmartwychwstania Pańskiego. Na początku swojego istnienia chór prowadzony był przez profesora Stanislava Legkova - kolejnymi dyrygentami byli Andrei Petrenko i Edward Krotman. Od 2004 r. przewodnictwo nad chórem objął utalentowany Vladimir Begletsov, absolwent fortepianu i dyrygentury chóralnej Konserwatorium w St. Petersburgu. Pełni on funkcję głównego dyrygenta oraz dyrektora artystycznego chóru.

Chór osiągnął światowy poziom koncentrując się na subtelnych szczegółach wykonawczych i wirtuozerii dźwięku. Wykonuje zarówno muzykę kościoła prawosławnego jak i dzieła oratoryjne zachodnich mistrzów: Bacha, Mozarta, Haydna, Mendelssohna, Brahmsa. Regularnie śpiewa w Katedrze Smolnej, w petersburskiej Filharmonii, bierze udział w licznych festiwalach.

Chór koncertował w Holandii, Hiszpanii, Słowenii, Estonii i w Polsce z Orkiestrą Filharmonii Narodowej. Wśród jego stałych partnerów są orkiestry Filharmonii w St. Petersburgu i Ermitażu. Zespół współpracuje również z wieloma wybitnymi dyrygentami i kompozytorami, m.in. z Krzysztofem Pendereckim.

Reklama

Również wieczorem 4 maja został zaprezentowany w Miejskim Domu Kultury w Radomsku Spektakl „Jonasz” Teatru "A" z Gliwic.

Spektakl „Jonasz” to pierwsza sceniczna realizacja Teatru "A", oparta na starotestamentalnej Księdze Jonasza opowiada historię proroka mimo woli, któremu nie w smak powierzona misja.

Jak podkreślają twórcy spektaklu „Jonasz” o opowieść o człowieku, który próbował przechytrzyć Pana Boga. Boga, który troskliwie szuka człowieka i "pisze prosto" na koślawych ludzkich wyborach.

Teatr „A” z Gliwic jest offowym, autorskim zawodowym teatrem religijnym. Sięga do polskiej tradycji, łączy autorskie teksty z tekstami biblijnymi i staropolskimi, czerpie obficie z dorobku literackiego innych kultur, inspiruje się europejskim folklorem. Wychodząc od spektakli dramatyczno-muzycznych wciąż poszukuje nowych form wyrazu - korzysta z języka teatru liturgicznego, ulicznego, nie stroni od groteski, szuka inspiracji w średniowiecznych misteriach - zmierzając nieuchronnie w kierunku teatru totalnego.

Teatr działa od 1996 r. Ma w swoim repertuarze kilkanaście autorskich premier: spektakle muzyczne (m.in.: „Jonasz”, „Tobiasz”, „Pasja”, „Pastorałka”, „David”), parakabaret biblijny „5 Przypowieści”, widowiska uliczne (m.in.: „Apokalipsa”, „Genesis”, „Pieśń o św. Franciszku”).

Spektakle Teatru „A” w ostatnich latach gościły m. in.: w rzymskim Panteonie, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Niemczech, Czechach, Bułgarii, Mołdawii, Rumunii, na Węgrzech, Słowacji, Litwie, Ukrainie i Białorusi, jak również na większości polskich festiwali teatru ulicznego.

Natomiast 5 maja w klasztorze ojców franciszkanów w Radomsku zabrzmi również muzyka cerkiewna w wykonaniu Chóru Kameralnego Soboru Smolnego z Rosji.

Tegoroczna edycja Festiwalu Gaude Mater odbywa się w nowej formule. Koncerty i spektakle odbywają się w Częstochowie, ale również w Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Radomsku i Lublińcu.

Reklama

Po raz pierwszy organizatorem imprezy jest Stowarzyszenie Przyjaciół "Gaude Mater", które uratowało festiwal po tym, jak lewicowe władze Częstochowy wycofały się z jego finansowania. Wśród sponsorów festiwalu znalazł się również Urząd Miasta Radomska.

Na zakończenie festiwalu, 5 maja, koncertem nadzwyczajnym z okazji 80. rocznicy urodzin dyrygować będzie Krzysztof Penderecki. Koncert odbędzie się w ulubionej przez mistrza bazylice jasnogórskiej. Ze względu na wielką liczbę wykonawców - oprócz solistów, 90-osobowa Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i trzy chóry.

23. edycji Festiwalu patronują: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: abpa Józefa Michalika - przewodniczącego Konferencji Episkopatu, abp. Wiktora Skworca - metropolity katowickiego, abp. Wacława Depo - metropolity częstochowskiego i kard. Stanisława Dziwisza - metropolity krakowskiego.

2013-05-05 15:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozpoczął się Festiwal Gaude Mater

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Michał Janik

27. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” został zainaugurowany w dniu 30 kwietnia 2017 roku Mszą św. w jasnogórskiej bazylice. Przewodniczył jej o. Nikodem Kilnar, krajowy duszpasterz muzyków kościelnych, a homilię wygłosił ks. Kazimierz Szymonik.

Mówił w niej o znaczeniu kultury w życiu człowieka, w tym kultury muzycznej. Podkreślał znaczenie Kościoła jako odpowiedzialnego za duchowy wzrost wiernych również poprzez kultywowanie i propagowanie kultury wyższej, wymagającej.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Bp Ważny do księży: ojciec nie dominuje, ale wydobywa potencjał

2024-05-09 20:39

[ TEMATY ]

księża

bp Artur Ważny

Ks. Przemysław Lech/diecezja.sosnowiec.pl

O ojcostwie, które nie chce dominować, ale wydobywać potencjał z ludzi świeckich, m.in. mówił bp Artur Ważny podczas spotkania z księżmi dziekanami 23 dekanatów, na które podzielona jest diecezja sosnowiecka. Konferencja odbyła się 9 maja w budynku Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu.

W spotkaniu z biskupem sosnowieckim udział wzięli również pracownicy wydziałów kurialnych, na czele z kanclerzem - ks. Mariuszem Karasiem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję