Reklama

Kultura

Krzysztof Penderecki wystąpił na zakończenie Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na zakończenie 23. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater", wieczorem 5 maja koncertem nadzwyczajnym z okazji 80. rocznicy urodzin dyrygował mistrz Krzysztof Penderecki. Koncert odbył się w Bazylice Jasnogórskiej. Oprócz solistów: Iwona Hossa – I sopran, Ewa Vesin – II sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Tomasz Warmijak – tenor, Wojtek Gierlach – bas, wystąpiła 90-osobowa Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i trzy chóry: Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Chłopięcy "Pueri Claromontani".

W programie koncertu znalazły się prawykonania: „Seven Last Words Of Christ” na chór mieszany a cappella (Artura Słotwińskiego), „Kyrie” na chór mieszany a cappella (Douglasa Pew ze Stanów Zjednoczonych), „Pater noster” na chór mieszany a cappella (Łukasza Farcinkiewicza).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Głównym punktem koncertu było dzieło Krzysztofa Pendereckiego „Credo”.

Odbyło się również wręczenie nagród laureatom Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego "Musica Sacra"

Składając życzenia Jubilatowi abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, nawiązał do słów „Gaude Mater Polonia”. - Cieszymy się, że Festiwal był dziełem troski o piękno, że przetrwał zmaganie o prawdę i piękno - mówił abp Depo.

Zwracając się do Krzysztofa Pendereckiego abp Depo podkreślił, że „mistrz dziękuje za dwa dary, za dar życia i dar talentu”.

Krzysztof Penderecki rozpoczął komponowanie "Credo" w grudniu 1996 r. Tekst liturgiczny jest dopełniony ośmioma pieśniami, hymnami i tekstami sakralnymi. Utwór miał swoją światową prapremierę na Festiwalu Bachowskim w Oregonie 11 lipca 1998 r.

Krzysztof Penderecki urodził się 23 listopada 1933 r. w Dębicy. Studiował kompozycję u F. Skołyszewskiego, a następnie w PWSM w Krakowie u A. Malawskiego i S. Wiechowicza. Jest laureatem wielu nagród artystycznych krajowych i zagranicznych, m.in.:I, II, i III nagrody na II Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP (1959), Nagrody Państwowej I st. (1968, 1983), Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1970), Nagrody im. Herdera (1977), Nagrody im. Honeggera (1978), Nagrody im. Sibeliusa (1983), Premio Lorenzo Magnifico (1985), Nagrody Fundacji im. Karla Wolfa (1987), Grammy Award (1998, 1999, 2001), Grawemeyer Music Award (1992), Nagrody Międzynarodowej Rady Muzycznej UNESCO (1993), nagrody Best Living Word Composer (2000), Nagrody Księcia Asturii (2001). Krzysztof Penderecki jest doktorem honoris causa kilkudziesięciu uniwersytetów, m.in. w Rochester, Bordeaux, Leuven, Waszyngtonie, Belgradzie, Madrycie, Poznaniu, Warszawie, Buenos Aires, Glasgow, Mu¨nster, Seulu, Krakowie i członkiem honorowym Royal Academy of Music w Londynie, Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Kungl. Musikaliska Akademien w Sztokholmie, Akademie der Ku¨nste w Berlinie, Academia National de Bellas Artes w Buenos Aires, Académie Internationale de Philosophie et de l’Art w Bernie, Académie Nationale des Sciences, Belles-lettres et Arts w Bordeaux, Royal Irish Academy of Music w Dublinie, American Academy of Arts and Letters.

Reklama

Kompozytor posiada posiada wysokie odznaczenia państwowe i zagraniczne, m.in. 14 grudnia 2005 r. Krzysztof Penderecki został uhonorowany najwyższym polskim odznaczeniem - Orderem Orła Białego. We wrześniu 2007 r. otrzymał tytuł Honorowego Profesora Petersburskiego Konserwatorium im. N. Rimskiego-Korsakowa.

Twórczość kompozytora obejmuje ponad 100 utworów, w tym 16 utworów kameralnych i na instrumenty solowe, 27 utworów orkiestrowych, 7 symfonii, 17 koncertów na różne instrumenty, 19 pieśni i utworów chóralnych, 4 opery, oraz 18 kantat i oratoriów. Krzysztof Penderecki jest autorem muzyki do ponad 100 filmów fabularnych i dokumentalnych, spektakli dla dzieci i dorosłych. Wśród dzieł kompozytora są m. in. Psalmy Dawida (1958), Passio et mors Domini nostri Jesu Christi secundum Lucam (1965), Dies irae (1967) , Siedem bram Jerozolimy (1996), Hymn do św. Wojciecha (1997), Credo (1997/98).

Reklama

Festiwal Gaude Mater odbywał się w dniach od 1 do 5 maja. Koncerty, oprócz Częstochowy, odbywały się w Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Radomsku i Lublińcu. Po raz pierwszy organizatorem imprezy było Stowarzyszenie Przyjaciół "Gaude Mater", które uratowało festiwal po tym, jak lewicowe władze Częstochowy wycofały się z jego finansowania.

Na inauguracji liturgicznej 23. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater", która odbyła się 2 maja w Bazylice Jasnogórskiej zabrzmiało prawykonanie „Missa in memoriam Beati Georgii Popiełuszko” Łukasza Urbaniaka.

Na Festiwal złożyło się kilkanaście wydarzeń, w tym 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów. W programie Festiwalu znalazły się koncerty gospel, muzyki cerkiewnej, muzyki ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.

Jednym z ciekawszych wydarzeń festiwalu był koncert z „Misa Flamenca” z udziałem hiszpańskiego gitarzysty Paco Pena, wybitnego interpretatora muzyki flamenco. Ponadto w kościele pw. św. Jakuba Ap. w Częstochowie zabrzmiały orientalne pieśni sakralne w wykonaniu Fawzy Al-Aiedy Trio, w kościele ewangelicko-augsburskim odbył się koncert muzyki Gospel. Wystąpił Chór IDMC (Individuals Dedicated to the Ministry of Christ) z Wielkiej Brytanii, w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana wystąpił Chór Kameralny Soboru Smolnego z Rosji.

Festiwalowi towarzyszył również, w dniach 27-28 kwietnia, projekt „Etno Gaude Mater”, którego celembyło pokazanie wielokulturowości świata w wymiarze „profanum”. Zaprezentowana została kultura Gruzji i Kazachstanu. Projekt realizowany był we współpracy z Ambasadami: Gruzji i Kazachstanu, Stowarzyszeniem „Most do Gruzji” i Fundacją Wschodnich Inicjatyw.

Reklama

23. edycji Festiwalu patronowali: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: abp. Józefa Michalika - przewodniczącego Konferencji Episkopatu, abp. Wiktora Skworca - metropolity katowickiego, abp. Wacława Depo - metropolity częstochowskiego i kard. Stanisława Dziwisza - metropolity krakowskiego.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej.

2013-05-06 07:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyka synagogalna i sakralna muzyka Gruzji na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

muzyka

Gaude Mater

Magdalena Niebudek

Izrael Rand jeden z najlepszych na świecie kantorów wystąpił 2 maja w Filharmonii Częstochowskiej, zbudowanej na gruzach synagogi. Tego samego wieczoru w ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w kościele pw. św. Jakuba Apostoła w Częstochowie zabrzmiała sakralna muzyka Gruzji w wykonaniu chóru męskiego Anchiskhati.

Izrael Rand urodził się w Tel-Avivie w 1963 r. Był solistą w chórze dziecięcym Pirchei Yerushalaim pod dyrekcją Yigala Caleka oraz w chórze dziecięcym kantora Shlomo Ravitza, gdzie zdobył podstawy śpiewu kantoralnego. Następnie doskonalił swój głos w Izraelskim Instytucie Śpiewu Kantoralnego pod kierunkiem Eli Jaffe, a później Naftali Hershtick oraz Moshe Sterna. Został głównym kantorem w synagodze Heichal Meir w Tel Avivie, a wkrótce potem głównym kantorem Wielkiej Synagogi w Ramat Gan. Od 1994 roku Israel Rand pełni funkcję głównego kantora synagogi Hampton w Nowym Jorku, jednej z najbardziej cenionych synagog w Stanach Zjednoczonych.
Podczas koncertu wystąpił także Chór Synagogi Pod Białym Bocianem z Wrocławia. Chór ten jest jedynym profesjonalnym chórem synagogalnym w Polsce. powstał w kwietniu 1996 z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.
Muzykę sakralną Gruzji wykonał chór męski Anchiskhati. Koncert ten odbędzie się pod patronatem honorowym JE Ambasadora Gruzji Nikoloza Nikolozishvili.
Zalążkiem słynnego dziś chóru męskiego Anchiskhati stała się grupa muzyków zainteresowanych gruzińskim śpiewem ludowym. Pierwszym zadaniem, jakie postawił sobie nowoutworzony zespół, były studia nad długo zapomnianymi dziewiętnastowiecznymi rękopisami z notacją muzyczną śpiewów chóralnych. Wkrótce potem Patriarcha Gruzji powołał młodych do pierwszego sakralnego chóru Gruzji, który osadził w najstarszym kościele w Tbilisi – Bazylice Anchiskhati. W ten sposób rozpoczął się powrót śpiewu chóralnego do Kościoła Gruzińskiego.
Chór ten jest niekwestionowanym autorytetem w wykonawstwie tradycyjnej gruzińskiej muzyki kościelnej. Od 1993 r. chór Anchiskhati regularnie koncertuje poza krajem: w Niemczech, Austrii, Francji, Polsce, Grecji, Wielkiej Brytanii, USA, Kanadzie, Włoszech, Szwajcarii, Liechtensteinie, Szwecji, Rosji. Członkowie chóru prowadzą też kursy mistrzowskie. Chór Anchiskhati brał udział w wielu międzynarodowych projektach. W 2007 r. w opactwie Royaumont we Francji współpracował z francuskim kompozytorem greckiego pochodzenia - Alexandrosem Markeasem; w 2008 koncertował ze Sztokholmską Orkiestrą Symfoniczną. Zespół składa się obecnie z 11 mężczyzn.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych - chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Od 2013 r. Festiwal ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje Częstochowa.
Więcej informacji na temat Festiwalu "Gaude Mater" na stronie www.gaudemater.com

CZYTAJ DALEJ

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość + Litania Loretańska

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

nabożeństwo majowe

loretańska

Majowe

nabożeństwa majowe

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj jest miesiącem w sposób szczególny poświęconym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, niezwykle popularne są w tym czasie nabożeństwa majowe. [Treść Litanii Loretańskiej na końcu artykułu]

W tym miesiącu przyroda budzi się z zimowego snu do życia. Maj to miesiąc świeżych kwiatów i śpiewu ptaków. Wszystko w nim wiosenne, umajone, pachnące, czyste. Ten właśnie wiosenny miesiąc jest poświęcony Matce Bożej.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Po co się tak przejmujesz?

2024-05-09 22:01

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Dlaczego świat nie jest doskonały? Skąd bierze się w nas ciągła tęsknota za sprawiedliwością?

W tej atmosferze pełnej napięcia poznamy także historię mnicha, który podjął desperacką próbę ucieczki z klasztoru, ale niewytłumaczalna siła wciąż przyciągała go z powrotem. Czyżby sekretem była kartka pergaminu z tajemniczym napisem?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję