Reklama

Kościół

Kongregacja Nauki Wiary: szczepionki przeciw COVID-19 moralnie akceptowalne

Kiedy nie są dostępne szczepionki przeciwko COVID-19, niebudzące zastrzeżeń etycznych, "jest moralnie dopuszczalne stosowanie szczepionek, które wykorzystały linie komórkowe z abortowanych płodów w procesie badawczym i produkcyjnym" – orzekła w poniedziałek Kongregacja Nauki Wiary.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W związku z tym, że w różnych krajach są już dostępne do dystrybucji i stosowania pierwsze szczepionki przeciwko COVID-19 watykańska Kongregacja Nauki Wiary udzieliła wskazówek w tej kwestii w "Nocie Kongregacji Nauki Wiary na temat moralnej oceny stosowania niektórych szczepionek przeciw COVID-19" z 21.12.2020 roku – poinformowało w poniedziałek PAP biuro prasowe KEP.

Zaznaczono, że ogólne kryteria rozstrzygające te kwestie wyjaśniono w dokumencie Papieskiej Akademii Życia "Rozważania moralne o szczepionkach przygotowanych na bazie komórek pochodzących z abortowanych płodów ludzkich" z 5 czerwca 2005 r., w "Instrukcji Dignitas Personae" Kongregacji wydanej w 8 września 2008 i w specjalnej Nocie Papieskiej Akademii Życia z roku 2017.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podkreślono, że Kongregacja "nie ma zamiaru oceniać bezpieczeństwa i skuteczności tych szczepionek, choć jest ona również istotna i potrzebna z punktu widzenia etycznego, a których ocena należy do kompetencji naukowców w dziedzinie biomedycyny i agencji farmaceutycznych".

Podziel się cytatem

Reklama

Zaznaczono, że chodzi jej jedynie o refleksję nad moralnym aspektem stosowania tych szczepionek przeciwko COVID-19, które opracowano na podstawie linii komórkowych "pochodzących z tkanek pobranych podczas dwóch aborcji przeprowadzonych w zeszłym stuleciu".

Reklama

Wyjaśniono, że "w przypadkach użycia komórek pochodzących z abortowanych płodów dla stworzenia linii komórkowych do badań naukowych, "istnieje zróżnicowana odpowiedzialność co do współdziałania w złu. Na przykład w firmach wykorzystujących linie komórkowe niegodziwego pochodzenia nie jest taka sama odpowiedzialność tych, którzy decydują o kierunkach produkcji i tych, którzy nie mają żadnej władzy decyzyjnej".

Kongregacja podkreśla, że gdy nie są dostępne szczepionki przeciwko COVID-19, które nie budzą zastrzeżeń etycznych, "jest moralnie dopuszczalne stosowanie szczepionek przeciwko COVIDd-19, które wykorzystały linie komórkowe z abortowanych płodów w procesie badawczym i produkcyjnym".

W dokumencie wyjaśniono, że "powodem dla uznania za godziwe moralnie stosowania tych szczepionek jest to, że współdziałanie (bierna współpraca materialna) w złu aborcji, z której pochodzą wspomniane linie komórkowe, ze strony osób, które używają powstałych z nich szczepionek, jest odległe". "Moralny obowiązek unikania takiej biernej współpracy materialnej nie jest wiążący, jeśli istnieje poważne zagrożenie, takie jak niepohamowane w inny sposób rozprzestrzenianie się groźnego patogenu".

Zwraca uwagę, że jest "godziwe moralnie używanie tego typu szczepionek, ze względu na szczególne warunki czyniące go takim". Dodaje jednocześnie, że "nie może stanowić samej z siebie legitymizacji, również pośredniej, dla praktyki aborcji, i zakłada sprzeciw wobec tej praktyki ze strony tych, którzy te szczepienia stosują".

Podziel się cytatem

Reklama

Kongregacja Nauki Wiary zachęca jednocześnie "zarówno firmy farmaceutyczne, jak i rządowe agencje ochrony zdrowia o to, aby +produkowały, zatwierdzały, rozprowadzały i oferowały szczepionki etycznie akceptowalne, które nie stworzą problemów sumienia+ ani dla pracowników ochrony zdrowia, ani dla samych osób szczepionych".

Reklama

Zauważa również, że szczepienie nie jest obowiązkiem moralnym i że z tego powodu powinno być dobrowolne.

Podziel się cytatem

Reklama

Zaznaczono, że "w każdym przypadku, z punktu widzenia etycznego, moralność szczepienia +zależy nie tylko od obowiązku troski o własne zdrowie, ale także od obowiązku dążenia do dobra wspólnego+. Przy braku innych środków służących powstrzymaniu lub choćby jedynie zapobieżeniu epidemii, dobro wspólne może zalecać szczepienie, zwłaszcza w trosce o najsłabszych i najbardziej narażonych na niebezpieczeństwo" – czytamy w nocie Kongregacji.

Reklama

Zwrócono uwagę, że "ci, którzy ze względu na sumienie, odrzucają szczepionki wyprodukowane z linii komórkowych pochodzących od abortowanych płodów, powinni innymi sposobami profilaktycznymi i właściwymi zachowaniami powziąć kroki dla uniknięcia stania się nośnikami transmisji czynnika infekcyjnego".

W kwestii dopuszczalności tych szczepionek oraz zasadności ich stosowania, przygotowywane jest stanowisko Zespołu Ekspertów Konferencji Episkopatu Polski ds. Bioetycznych, które zostanie opublikowane w bliskiej przyszłości. (PAP)

Autor: Magdalena Gronek

mgw/ joz/

2020-12-21 17:15

Oceń: +3 -19

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dworczyk: przyjęliśmy taki model szczepień, aby zapewnić zaszczepionemu po raz pierwszy drugą dawkę

Przyjęliśmy taki model szczepień dbając o bezpieczeństwa pacjenta, chcąc mieć gwarancję, że niezależnie od potencjalnych problemów, my zapewniamy zaszczepionemu po raz pierwszy pacjentowi drugą dawkę - mówił szef KPRM, pełnomocnik rządu ds. szczepień przeciw COVID-19 Michał Dworczyk.

Szef KPRM na konferencji odpowiedział na pojawiające się w opinii publicznej pytanie, dlaczego w niektórych krajach jest więcej osób zaszczepionych, a przecież wszystkie kraje w ramach UE otrzymują proporcjonalnie szczepionki.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 24.): Dzieciarnia

2024-05-23 21:03

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Czy w dorosłości jest miejsce na cechy dziecka? Czy bycie dziecięcym to bycie dziecinnym? I co właściwie o duchowym dziecięctwie mówią święci i sam Jezus? Zapraszamy na dwudziesty czwarty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, jaką rolę odgrywa Maryja w dziecięcej relacji człowieka z Bogiem.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Diecezja kaliska: niedziela wsparcia budujących się kościołów

2024-05-24 17:03

[ TEMATY ]

Kalisz

budowa kościoła

http://www.parafiajanapawla2.pl

Projekt nowego kościoła św. Jana Pawła II w Kaliszu

Projekt nowego kościoła św. Jana Pawła II w Kaliszu

W diecezji kaliskiej trwa budowa dwóch kościołów parafialnych: kościoła pw. św. Jana Pawła II na os. Dobrzec w Kaliszu oraz kościoła pw. św. Brata Alberta Chmielowskiego na os. Chmielnik w Kaliszu. Biskup kaliski prosi wiernych, aby w duchu solidarności wsparli modlitwą oraz środkami finansowymi budowę tych świątyń.

Bp Damian Bryl podkreśla, że wznoszenie kościołów wymaga wielkiego nakładu czasu, sił i środków materialnych. - Wierni obu wspólnot wraz ze swymi duszpasterzami niestrudzenie podejmują wysiłki, aby móc cieszyć się własną świątynią - napisał biskup kaliski w komunikacie do wiernych diecezji kaliskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję