Reklama

Gospodarka

Szczecin/ Orlen podpisał umowę ws. budowy terminalu instalacyjnego w Świnoujściu

Orlen podpisał w czwartek umowę z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ws. budowy terminalu instalacyjnego w Świnoujściu. W Szczecinie powstanie zaś fabryka elementów do turbin duńskiej firmy Vestas.

[ TEMATY ]

Orlen

terminal

Świnoujście

PAP/Marcin Bielecki

Prezes Zarządu PKN ORLEN Daniel Obajtek i prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś podczas podpisania umowy na budowę terminala instalacyjnego.

Prezes Zarządu PKN ORLEN Daniel Obajtek i prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś podczas podpisania umowy na budowę terminala instalacyjnego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Inwestycje zostaną zrealizowane w ramach projektu morskich farm wiatrowych na Bałtyku, przedsięwzięcia Orlenu i kanadyjskiego Northland Power.

Jak zaznaczył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podczas czwartkowej konferencji prasowej w Szczecinie transformacja energetyczna jest "niezbędna dla naszej gospodarki". "I to bardzo skutecznie, wytrwale realizujemy (…). Do 2030 r. planujemy wytwarzać 10 TWh energii zeroemisyjnej, a energii niskoemisyjnej - 12 TWh" – mówił.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"Jeden z najnowocześniejszych portów instalacyjnych powstanie w Świnoujściu" – ocenił Obajtek. "Wydzierżawiliśmy 20 ha gruntów" – kontynuował, wskazując, że inwestycja zostanie skończona na przełomie 2024 i 2025 roku.

Wskazał, że inwestycja będzie realizowana przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w zakresie toru dojścia i nabrzeża, a inwestorem w zakresie infrastruktury będzie PKN Orlen. Zatrudnienie ma tam znaleźć ok. 100 osób.

Na teren terminalu dostarczane mają być komponenty morskich farm wiatrowych, w tym turbiny wyprodukowane przez firmę Vestas.

"Powstaną dwa nabrzeża: każde o długości 250 m, które będą mogły obsłużyć największe jednostki pływające do budowy offshore i nie tylko. W tym porcie będzie również można montować wstępnie i turbiny, i maszty do wysokości ponad 100 m, udźwigu 1000 ton. I ten port da nam gwarancję inwestowania na Bałtyku" – powiedział Obajtek.

Długość nabrzeży ma umożliwić operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych.

Pierwszym projektem realizowanym przy wykorzystaniu terminalu instalacyjnego w Świnoujściu ma być Baltic Power, wspólne przedsięwzięcie Grupy Orlen i kanadyjskiej spółki Northland Power.

Farma Baltic Power o mocy do 1,2 GW ma być zlokalizowana ok. 23 km od brzegu na wysokości Choczewa i Łeby. Po zakończeniu budowy w 2026 r. będzie w stanie zasilić w czystą energię ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych.

Reklama

Obajtek podkreślił, że powstaną dodatkowe miejsca pracy w Szczecinie i Świnoujściu.

"Tu, w Szczecinie powstanie fabryka gondoli do turbin +piętnastek+ (firmy) Vestas" – poinformował Obajtek. Dodał, że zostanie zakończona w 2024 r. i będzie zatrudniać ok. 700 osób.

W Szczecinie wyprodukowane mają być m.in. elementy 76 turbin o mocy 15 MW każda, które zostaną wykorzystane w Baltic Power. Współpraca z Vestas obejmuje dostarczenie i instalację turbin oraz zapewnienie ich pełnego serwisu przez okres do 15 lat.

Zaznaczył, że "jest to dopiero jeden element etapu w kwestii budowy offshore’u na całej linii naszego Bałtyku" i wskazał, że będą kolejne, "o których niebawem będziecie państwo poinformowani".

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś podkreślił, że są już wszystkie niezbędne analizy nawigacyjne, zatwierdzone przez Urząd Morski w Szczecinie, a także pełny harmonogram inwestycji. (PAP)

autorka: Elżbieta Bielecka

emb/ amac/

2022-10-13 16:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozpoczyna się drążenie tunelu w Świnoujściu

Maszyna TBM, która wydrąży tunel w Świnoujściu, została uruchomiona. Proces technologiczny związany z rozpoczęciem drążenia i przebijania się przez ścianę okularową będzie trwał przez najbliższe kilka dni.

Tempo drążenia wynosi około 6 centymetrów na minutę, czyli ok. 10-12 metrów na dobę. Drążenie powinno potrwać około pół roku i we wrześniu maszyna TBM, po pokonaniu 1484 metrów, powinna dotrzeć do komory odbiorczej po stronie wyspy Wolin.

CZYTAJ DALEJ

Maj przy kapliczkach

Zdarza się minąć je, nawet jadąc główną drogą, częściej jednak stoją w miejscach zacisznych. Po co stawiano Maryjne kapliczki? Najczęściej żeby podziękować. Albo uczcić Matkę Bożą. Człowiek, który „lubi się z Maryją”, wie, o co chodzi.

Źródła mówią, że w Polsce nabożeństwa majowe przy kapliczkach przydrożnych odprawiane były od lat 70. XIX wieku. Ale takie zbieranie się dla oddania czci Maryi nie jest naszym autorskim pomysłem, bo choćby w Żywocie św. Filipa Nereusza (1515-95) czytamy, że gromadził on dzieci przy obrazach i figurach maryjnych, gdzie wspólnie śpiewali pieśni, składali kwiaty oraz duchowe ofiary i wyrzeczenia. A żyjący jeszcze wcześniej król hiszpański Alfons X Mądry (1221-84) zalecał swoim poddanym wieczorne gromadzenie się wokół figur Matki Bożej na modlitwę właśnie w maju.

CZYTAJ DALEJ

Europa ojczyzn, a nie Europa bez ojczyzn

2024-05-09 10:36

[ TEMATY ]

Europa

Jadwiga Wiśniewska

Magdalena Pijewska

Od 20 lat Polska jest członkiem Unii Europejskiej. Z perspektywy tych dwóch dekad z całą odpowiedzialnością można postawić tezę, że dzisiejsza Wspólnota nie jest tą samą, do której wstępowaliśmy 1 maja 2004 r.

Coraz mniej przypomina Unię, o której marzyli jej Ojcowie Założyciele, tacy jak Robert Schumann, którego wspominamy w sposób szczególny co roku, 9 maja, w Dniu Europy. Święto to upamiętnia rocznicę wygłoszenia historycznej deklaracji Schumana, która stała się fundamentem dzisiejszej UE. Dla tego męża stanu, a dziś kandydata na ołtarze, oczywiste było, że „europejski duch oznacza bycie świadomym przynależności do kultury chrześcijańskiej rodziny i gotowym do służenia tej społeczności w duchu całkowitej wzajemności, bez żadnych ukrytych motywów hegemonii, bądź egoistycznego wykorzystywania innych”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję