Reklama

Niedziela Rzeszowska

Wymowa obrazu Matki Bożej Opiekunki Ludzkich Dróg

Bezpośrednie już przygotowania do koronacji Matki Bożej w obrazie Królowej Świata - Opiekunki Ludzkich Dróg w Sokołowie Małopolskim skłaniają do podjęcia rozważań na temat wymowy tego wizerunku. Sam obraz wykonano techniką olejną na lnianym płótnie pod koniec XVII stulecia. W centralnej części obrazu artysta przedstawił Maryję z Dzieciątkiem. Matka Boża zasiada na tronie z obłoków. Postać Madonny ujęta została frontalnie. Lewą ręką podtrzymuje Ona Jezusa, w prawej trzyma berło. Twarz Maryi jest pogodna. Nogi wspierają się na sierpie półksiężyca. Dookoła głowy Matki Najświętszej znajduje się jasnożółta, podwójna aureola. Głowę Maryi zdobi wysoka, złota, zamknięta korona cesarska z wstęgami. Ich końce są podtrzymywane przez dwa ukazane w locie aniołki.

Na lewym kolanie Madonny zasiada Dzieciątko Jezus. Jest prawie nagie, jedynie na biodrach okryte pieluszką. Podobnie jak Jego Matka, Jezus ma pogodną twarz. W dłoni trzyma jabłko królewskie. Ponad głową Maryi ukazana jest gołębica symbolizująca Ducha Świętego. Jeszcze wyżej z szarawych obłoków wyłania się postać Boga Ojca ukazanego jako siwobrody i siwowłosy starzec. Po bokach Maryi klęczą dwaj aniołowie ubrani w jasnoczerwone suknie i ciemnozielone szaty wierzchnie. Prawy i lewy górny róg obrazu wypełniają kłębiaste obłoki, z których wyłania się sześć główek aniołków. Podobne główki aniołków wyłaniające się z obłoków umieszczone zostały tuż pod półksiężycem, na którym wspiera swe stopy Maryja.

Reklama

Dolna część obrazu to sfera ziemska. Ukazano tu prosty pejzaż z górami i jeziorem bądź zatoką. Na środku akwenu dostrzec można zarys łodzi z wysokim masztem. U podnóża gór przedstawiono grupy domów przypominające zabudowę średniowiecznego miasta. W zabudowie wyróżniają się strzeliste wieże z wysokimi hełmami.

Sokołowski obraz Matki Bożej Królowej Świata jest przykładem warsztatowego polskiego malarstwa religijnego. Styl obrazu wskazuje, że powstał on w jednym z warsztatów małopolskich. Malowidło reprezentuje tzw. barok ludowy. Ważnym elementem kompozycji jest ukazanie trzech Osób Boskich. Malarz wyraził tu głęboką myśl teologiczną, że kult maryjny ma sens jedynie wówczas, gdy posiada charakter chrystologiczny i trynitarny.

W wizerunku Matki Bożej Sokołowskiej zastosowano rzadko spotykaną ikonografię maryjną. Bogarodzica jest tu centralną postacią obrazu. Ukazana została jako królowa sprawująca rządy nad światem, o czym dobitnie świadczą królewskie atrybuty: korona, berło i tron z obłoków. Obraz Pani Sokołowskiej nawiązuje do typu Hodegetrii.

Reklama

Głębokie znaczenie mają namalowane przedmioty. W pierwszym rzędzie dotyczy to kilku atrybutów władzy królewskiej. Korona to kosztowność zdobiąca najszlachetniejszą część ciała. Na skroniach Matki Bożej to przede wszystkim znak panowania, godności, chwały, ale również mądrości, dobrej sławy, doskonałości. Maryja jest w pewnym sensie koroną całego stworzenia, a w szczególności - nowego Adama, Jezusa Chrystusa. Trudno, a nawet nie można wyobrazić sobie człowieka, któryby bardziej niż Maryja zasługiwał bardziej na tego rodzaju koronę. Symbolicznym dopełnieniem korony jest berło. Matka Boża swoim królowaniem dzieli się z Synem: Ona trzyma berło, Jezus - kulę, czyli symbol wszechświata, kuli ziemskiej, a także nieba.

Ważnym elementem obrazu są chmury. W sztuce kościelnej symbolizują niebo, stając się elementem podtrzymującym chwałę Pańską. Ukazane góry symbolizują stałość i niewzruszoność. Góry to też miejsca objawiania się Boga. Według św. Augustyna górą jest sam Pan; również w Kościele będącym mistycznym ciałem Chrystusa należy widzieć górę. Swoją wymowę posiadają wody jeziora lub zatoki. Woda to element uprzywilejowany przez Opatrzność. Po uświęceniu przez Chrystusa w czasie Jego chrztu służyć ma ponownemu narodzeniu się ludzi. Na falach dostrzec można łódź oznaczającą podróż i przeprawę, czyli życie ludzkie jako wędrówkę. Łódź jest także symbolem Kościoła. O obecności wierzących i ludzkiej społeczności świadczą z kolei ukazane budynki. Budowlą dominującą jest wieża oznaczająca dążenie wzwyż i zbliżanie się do Boga. Wieża kościelna widoczna z daleka pokazuje zaś ludziom miejsce święte, budynek kościoła, w którym mieszka Pan.

2013-05-21 15:29

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

U Matki Bożej Jagodnej

Niedziela podlaska 30/2016, str. 5

[ TEMATY ]

Matka Boża

Agnieszka Bolewska - Iwaniuk

W sobotę 2 lipca na terenie Podlaskiego Ogrodu Botanicznego w Korycinach odbyło się pobłogosławienie kaplicy pw. Matki Bożej Jagodnej

Uroczystość zgromadziła księży z całego dekanatu z dziekanem ks. Januszem Łoniewskim, przedstawicieli władz z marszałkiem województwa podlaskiego Jerzym Leszczyńskim na czele, okoliczną ludność, turystów. Obiekt, który dawnej pełnił funkcję kościoła parafialnego w Grodzisku, a od wielu lat był nieużytkowany, jesienią 2015 r. został przeniesiony do Korycin. Kaplica zastała odrestaurowana, wyposażana, otoczona pięknym ogrodem i solidnym parkanem. Z głównego ołtarza na wiernych spogląda Matka Boża Jagodna, uznawana za patronkę zbieraczy ziół. Święto Matki Bożej Jagodnej, tradycyjnie obchodzono w Polsce 2 lipca. Istniało powszechne przekonanie, iż to wspomnienie Maryi jest początkową datą do zbierania jagód bez uszczerbku dla zdrowia. Główny ołtarz zdobią też dwie figury: św. Franciszka z Asyżu, patrona ekologii i ekologów, i św. Izydora Oracza, patrona rolników. Stylowy, wiejski kościół zaaranżowano z wielką dbałością o szczegóły, wszystkie prace konsultowano na bieżąco ze specjalistami w zakresie konserwacji zabytków. Do maksimum zachowano i wykorzystano wszystkie zachowane zabytkowe elementy.

CZYTAJ DALEJ

Apel Jasnogórski z udziałem wiernych Archidiecezji Wrocławskiej

2021-09-17 21:52

ks. Łukasz Romańczuk

bp Jacek Kiciński

bp Jacek Kiciński

Dziś Apel Jasnogórski prowadzony był przez ks. bp. Jacka Kicińskiego 

Z racji Pielgrzymki Duchowieństwa i Wiernych Archidiecezji Wrocławskiej w kaplicy Cudownego Obrazu obecni byli kapłani, siostry zakonne i wierni świeccy z terenu naszej archidiecezji. 

CZYTAJ DALEJ

Wchodzenie dzisiaj w kapłaństwo jest aktem mężnej pokory

2021-09-18 20:07

Adobe.Stock

– Wchodzenie dzisiaj w kapłaństwo jest aktem mężnej pokory. Nie można inaczej. Trzeba mieć w sobie męstwo i trzeba mieć w sobie pokorę w takim poczuciu, że zstępujemy w kapłaństwo. Noście to w sobie – mówił abp Grzegorz Ryś do wyświęcanych dziś absolwentów seminarium 35+.

W uroczystość św. Stanisława Kostki liturgii katedralnej o godz. 9:00 przewodniczył abp Grzegorz Ryś, który do łódzkiego prezbiterium włączył czterech diakonów seminarium 35+. Kandydatami do święceń byli: dn Szymon Brot z parafii pw. Przemienienia Pańskiego w Łodzi, dn Roman Jaguś z parafii pw. św. Pawła Apostoła w Zduńskiej Woli (diecezja włocławska), dn Zbigniew Kądziołka z parafii pw. Matki Bożej Królowej w Jabłonicy (diecezja rzeszowska) oraz dn Łukasz Kołodziej z parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Piotrkowie Trybunalskim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję