Reklama

Kościół

Śladami męki Jezusa na rzymskim moście

Ponte Sant’Angelo – dla wielu to najpiękniejszy most świata ze względu na jego harmonię, piękno dekoracji, szlachetność materiałów budowlanych i monumentalność całości. Jego historia na stałe jest związana z Bazyliką św. Piotra, gdyż most łączył starożytne centrum Rzymu z Watykanem, gdzie przechowywane są doczesne szczątki apostoła Piotra

Niedziela Ogólnopolska 12/2018, str. 10-11

[ TEMATY ]

Rzym

zmartwychwstanie

Włodzimierz Rędzioch

„Jestem gotów do biczowania” – anioł z biczem

„Jestem gotów do biczowania” – anioł z biczem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Początki rzymskiego Mostu św. Anioła sięgają starożytności – został zbudowany w 134 r. po narodzeniu Chrystusa przez cesarza Hadriana jako dojście do stojącego na prawym brzegu Tybru jego monumentalnego mauzoleum, dlatego nazywano go mostem Hadriana („pons Hadriani”) lub mostem Eliusza („pons Aelius”). Gdy za Grzegorza I cesarskie mauzoleum zamieniono na Zamek św. Anioła, nazwa mostu została zmieniona na obecną – Most św. Anioła. O pielgrzymim ruchu na tym moście w czasie Roku Świętego pisał Dante w „Boskiej komedii” w Pieśni XVIII: „Rzym gdy rok święci jubileuszowy,/Przyjęto zwyczaj, by przez most zamkowy/Dla ogromnego nacisku pątników/Lud, idąc, na dwie dzielił się połowy./Jedni, przechodząc, mają w Santo-Pietro/Twarz obróconą, ci w Monte-Giordano,/Że tłumy ludu nigdy się nie zetrą”. W 1450 r. doszło jednak do tragedii – wielki tłum pielgrzymów zmierzających do Watykanu przełamał balustrady na moście i wielu ludzi wpadło do Tybru, co spowodowało śmierć ponad 200 osób. W XVI wieku, na polecenie Klemensa VII, na moście ustawiono rzeźby św. Piotra i św. Pawła oraz dwunastu patriarchów, wykonane przez Raffaella da Montelupo. W następnym stuleciu jednak je usunięto i zastąpiono zamówionymi przez Klemensa IX w 1667 r. figurami aniołów dłuta Giovanniego Lorenza Berniniego i jego współpracowników. Papież osobiście kupił dziesięć bloków marmuru. Bernini kazał zawieźć osiem z nich do współpracujących z nim rzeźbiarzy, a sam zatrzymał dla siebie dwa bloki, z których powstały figury anioła trzymającego koronę cierniową i anioła trzymającego kartusz „INRI”. Rzeźby mistrza Gianlorenza były tak piękne, że uznano, iż nie mogą stać na otwartej przestrzeni, wystawione na działanie deszczu i wiatru. Dlatego rodzina Berniniego, już po jego śmierci, przekazała figury do kościoła św. Andrzeja delle Fratte, do którego rzeźbiarz uczęszczał przez czterdzieści lat, i dziś możemy je tam podziwiać.

Reklama

Pierwszy anioł ustawiony na moście został wyrzeźbiony przez Antonia Raggiego. Trzyma on kolumnę, do której przywiązany był Chrystus podczas biczowania, a na bazie figury znajduje się napis: „Mój tron jest przy kolumnie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Drugi anioł, wykuty przez Lazzara Morellego, ma w rękach bicz, do którego odwołuje się również napis: „Jestem gotów do biczowania”.

Trzeci anioł, dłuta Pietra Paola Naldiniego, jest kopią rzeźby samego Berniniego i przedstawia anioła z koroną cierniową – to symbol głupoty ludzi, którzy nie potrafili rozpoznać majestatu Chrystusa. Napis mówi: „W moje cierpienie wbija się cierń”.

Czwarty anioł został wykonany przez Cosimo Fancellego. Anioł ze wzruszeniem patrzy na chustę Weroniki, na której pojawiło się oblicze Chrystusa. Napis na bazie brzmi: „Spójrzcie na oblicze waszego Chrystusa”.

Piąty anioł, dzieło Naldiniego, trzyma płaszcz i kości, a napis wyjaśnia ich znaczenie: „O moje szaty rozdzielili losy”.

Szósty anioł, wyrzeźbiony przez Girolama Lucentiego, pokazuje wiernym gwoździe, które przebiły ręce i stopy Jezusa. Napis brzmi: „Zwróćcie wzrok na mnie, Ukrzyżowanego”.

Siódmy anioł, wykuty przez Ercole Ferratę, niesie krzyż – symbol Męki Jezusa, ale także wiary w Niego. Napis głosi: „Jego królestwo jest na Jego ramionach”.

Ósmy anioł to znów kopia rzeźby Berniniego, wykonana przez Giulia Cartariego. Anioł trzyma kartusz „INRI” i wznosi oczy ku niebu. Napis brzmi: „Bóg króluje z drzewa (krzyża)”.

Dziewiąty anioł, dłuta Antonia Giorgettiego, patrzy z wyrazem bólu na nasyconą octem gąbkę przymocowaną do tyczki, a napis na bazie wyjaśnia scenę: „Dali mi ocet do picia”.

Dziesiąty anioł, autorstwa Domenica Guidiego, trzyma włócznię, która przebiła bok Jezusa. Umieszczony na bazie napis: „Zraniłeś moje serce”, ma przypominać nie tylko scenę z Kalwarii, ale również ból, który zadajemy Jezusowi przez nasze grzechy.

Dekoracja Mostu św. Anioła była ostatnim wielkim przedsięwzięciem artystycznym Berniniego, ale jej znaczenie wychodzi poza ramy sztuki – rzeźbiarz chciał, by dekoracja ta była prawdziwą wielkopostną Via Crucis. Anioły z symbolami narzędzi Męki Pańskiej są niczym stacje Drogi Krzyżowej, a przejście mostu w kontemplacji ma być formą pokuty i przygotowaniem do sakramentu spowiedzi w Bazylice Watykańskiej, czyli ma prowadzić do Eucharystii, a w konsekwencji do zbawienia. Pamiętajmy o tym, gdy będziemy mieli okazję odwiedzić Rzym i spacerować po Moście św. Anioła w tłumie roztargnionych turystów.

2018-03-21 09:41

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Włochy: Przed rzymskim Koloseum billboard w ramach akcji "Stop Russia now!"

[ TEMATY ]

Rzym

Prinzessin_Lillifee

Przed rzymskim Koloseum pojawił się w środę polski billboard w ramach akcji "Stop Russia now!". Ma ona na celu, jak wyjaśnił wcześniej premier Mateusz Morawiecki, rozbudzenie sumień polityków Europy Zachodniej, którzy zbyt szybko chcieliby wrócić w "koleiny normalności” w relacjach z putinowską Rosją. Billboard przedstawia dramat wojny na Ukrainie.

Przed Koloseum pojawił się przewieziony samochodem billboard przedstawiający zdjęcie dziecka, obok którego widnieje hasło w języku włoskim: "Stop rosyjskiej masakrze na Ukrainie TERAZ".

CZYTAJ DALEJ

„Od Mokrej do Monte Cassino” – wernisaż nowej historycznej wystawy na Jasnej Górze

2024-04-18 20:51

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wernisaż

Monte Cassino

BPJG

„Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich” - to temat najnowszej wystawy przygotowanej na Jasnej Górze, której wernisaż odbędzie się już jutro, 19 kwietnia. Na wystawie znajdą się także szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 pochodzące ze zbiorów Jasnej Góry, które dotąd nie były prezentowane. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha.

Uroczystość otwarcia wystawy rozpocznie Msza św. sprawowana w Kaplicy Matki Bożej o godz. 11.00, po niej w południe odbędzie się wernisaż.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję