Reklama

Niedziela Kielecka

Krucjata Eucharystyczna lekarstwem na duchowe rany

W trwającym wciąż Roku Eucharystii warto przypomnieć znaczenie Krucjaty Eucharystycznej podczas II wojny światowej i tuż po niej. Z ks. dr. Marcinem Rokitą rozmawia na ten temat Agnieszka Dziarmaga.

Niedziela kielecka 36/2022, str. VI

[ TEMATY ]

Rok Eucharystii

T.D.

Ks. dr Marcin Rokita

Ks. dr Marcin Rokita

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agnieszka Dziarmaga: Krucjata Eucharystyczna prężnie rozwijała się przed II wojną światową.

Ks. Marcin Rokita: Krucjata Eucharystyczna była związana z Apostolstwem Modlitwy. Była to organizacja młodzieżowa pozostająca pod kierownictwem jezuitów, powstała we Francji w czasie I wojny światowej. Do Polski została przeszczepiona przez założycielkę Zgromadzenia Urszulanek Szarych SJK s. Urszulę Ledóchowską. Przed wybuchem II wojny światowej zrzeszała ona 190 tys. młodzieży polskiej. Zorganizowana była na wzór harcerstwa, miała na celu wychowanie dzieci i młodzieży w duchu katolickim, pogłębianie życia religijnego ze szczególnym uwzględnieniem kultu eucharystycznego. Temu celowi służyły wykłady, rekolekcje, częsta Komunia św. i aktywne zaangażowanie członków Krucjaty w życie parafialne.

Jakie było znaczenie Krucjaty Eucharystycznej podczas II wojny światowej?

W 1941 r. ks. Piskorz zwrócił się z apelem do proboszczów o nie zaprzestawanie pracy duszpasterskiej w dziedzinach, które były wręcz konieczne w tamtym trudnym czasie. Nauczanie w szkole na wsiach ze względu na małą frekwencję i brak podręczników napotykało na wielkie trudności. Dlatego prawdziwą szkołą życia chrześcijańskiego była Krucjata Eucharystyczna, która pomagała uchronić dziecko przed wpływem ulicy i zabezpieczyć przed złem, była pomocą dla rodziców zabieganych o codzienny chleb, w wychowaniu dzieci oraz dobrym sposobem na zbliżenie dzieci do Kościoła i Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Krucjata była odpowiedzialna za szukanie nowych dróg i nowych metod duszpasterzowania. Propagowała znajomość katechizmu, czystość obyczajów, ofiarność w obliczu potrzeb Kościoła, popieranie Diecezjalnego Dzieła Powołań Kapłańskich. Dawne stowarzyszenia młodzieżowe zdołały jedynie zatrzymać młodzież przy Kościele, lecz brakowało osób zaangażowanych w życie parafialne. Spostrzeżono, że ogólne wychowanie dzieci w szkole nie wystarcza.

Reklama

Jak Krucjata Eucharystyczna rozwijała się w diecezji kieleckiej?

W 1945 r. Kuria diecezjalna w Kielcach wydała zarządzenie o powołaniu wśród dzieci szkół powszechnych Krucjaty Eucharystycznej. Zalecono, by tworzyć odrębne koła dla dziewcząt i chłopców. Dużo uwagi poświęcono organizacji Krucjaty, naborowi dzieci, stawianiu wymagań, tworzeniu zastępów, pracy zastępowych, organizacji zbiórek, ich przebiegu i pisaniu raportów, organizacji i przebiegu zjazdów dekanalnych, okręgowych i diecezjalnych. Zwrócono również uwagę na tworzenie kół opieki rodzicielskiej Krucjaty Eucharystycznej.

Kuria w Kielcach podawała na każdy miesiąc program duchowej pracy w Krucjacie Eucharystycznej. Zawierał on m.in. wskazania do sumiennego wypełniania swoich obowiązków, bycia ofiarnym dla rodziców przez posłuszeństwo i poszanowania ich pracy, bycia ofiarnym dla kapłanów – przez pobożne służenie do Mszy św., troski o modlitwę, o powołania kapłańskie i zakonne. Program zakładał również kształtowanie ofiarności względem Ojczyzny przez umiłowanie historii i pamiątek polskich, zwłaszcza historii Kościoła w Polsce i religijnych zabytków, wskazywanie na posłannictwo Najświętszej Maryi Panny w narodzie polskim, poznawanie życiorysów świętych polskich itd.

W 1946 r. do Krucjaty Eucharystycznej w 22 parafiach należało 1321 członków. W 1949 r. Krucjata Eucharystyczna była już w 74 parafiach i liczyła 3952 członków, co stanowi prawie trzykrotny wzrost. W 1949 r. najwięcej członków było w parafiach: Szaniec (180), Stopnica (160), Suków (145), Łączna (130), Mniów (117), Mokrsko (101), Bieliny (100) oraz Dębno (100). Myślę, że warto dzisiaj powrócić do tych wypróbowanych wzorców.

2022-08-30 12:44

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tajemnica wiary

Oto tajemnica naszej wiary – prawdę tę ogłasza kapłan podczas Eucharystii w najważniejszym jej momencie, po przeistoczeniu chleba i wina w Najświętsze Ciało i Krew Zbawiciela.

Jest to jednocześnie hasło roku duszpasterskiego poświęconego Eucharystii (pierwszego z trzech). Wielu z nas mogło usłyszeć słowo naszego metropolity zachęcające zarówno duszpasterzy, jak i wiernych do podjęcia różnych inicjatyw umożliwiających pogłębienie tej „wielkiej tajemnicy wiary”.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Biblia nauczycielką miłości bliźniego

2024-04-24 11:24

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Kolejnym przystankiem na trasie peregrynacji relikwii bł. Rodziny Ulmów była bazylika katedralna w Sandomierzu. Na wspólnej modlitwie zgromadzili się kapłani oraz wierni z rejonu sandomierskiego.

Uroczystego wprowadzenia relikwii do świątyni dokonał ks. Jacek Marchewka. Następnie wierni uczestniczyli w modlitwie różańcowej w intencji rodzin oraz mieli możliwość wysłuchania wykładu ks. dr. Michała Powęski pt. „Biblia w rodzinie Ulmów”. Prelegent podkreślał, że Pismo Święte w życiu Rodziny Ulmów miało bardzo ważne znaczenie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję