Reklama

Jasna Góra

Wystawa 'W służbie sacrum' otwarta w Poznaniu

[ TEMATY ]

wywiad

nagrobek

Wystawa „W służbie sacrum. Z kultury muzycznej Jasnej Góry i Poznania w XVIII wieku” czynna jest w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

Główną ideą tej wyjątkowej wystawy jest zaprezentowanie barokowego instrumentarium na przykładzie dwóch wybitnych zespołów muzycznych tego czasu – kapeli klasztoru Ojców Paulinów na Jasnej Górze oraz poznańskiej kapeli Kościoła św. Marii Magdaleny.

Reklama

Uroczyste otwarcie wystawy odbyło się 30 grudnia 2012 r. Ekspozycja czynna będzie do 10 marca br. Od 1 maja do 31 sierpnia 2013 r. wystawa będzie prezentowana również w klasztorze Ojców Paulinów na Jasnej Górze.

„Jest to wystawa o tyle ważna, że ma na celu przypomnieć znaczenie kościelnych zespołów muzycznych funkcjonujących zarówno przy kościołach katedralnych, kolegiackich, jak i kościołach parafialnych, i że działalność tych zespołów była płaszczyzną, na której rozwijała się niejednokrotnie wysokich lotów kultura muzyczna” – wyjaśnia o. Dariusz Cichor, definitor generalny Zakonu Paulinów.

„Zostały wyeksponowane nie tylko instrumenty muzyczne ze zbioru jasnogórskiej kapeli, instrumenty najbardziej cenne w tym zbiorze, ale również wyeksponowano pewne istotne materiały archiwalne, które pokazują pewien fragment dużego zasobu, jakim dysponuje Jasna Góra w zakresie zabytkowych muzykaliów, a więc zarówno instrumenty, na których mistrzowie wykonywali przed 200-tu, 250-ciu, 300-tu laty muzykę podczas liturgii w sanktuarium jasnogórskim, ale także partytury muzyczne, które były najczęściej bądź spisywane, bądź kopiowane właśnie w pracowni jasnogórskiej” – kontynuuje paulin.

Reklama

Wystawa prezentuje także instrumentarium oraz zabytkowe partytury dotyczące kapeli Kościoła św. Marii Magdaleny w Poznaniu. „Jakkolwiek instrumentarium tej kapeli nie zachowało się do naszych czasów, niemniej instrumentarium to, w oparciu o inwentarze, zostało odtworzone z zasobów, ze zbiorów muzeum instrumentów w Poznaniu. Dzięki temu w części poświęconej muzyce kościoła farnego możemy zobaczyć instrumenty z epoki, które były w użyciu przez muzyków tamtego okresu – opowiada o. Cichor - Oczywiście nie są to instrumenty tożsame z używanymi przez kapelę farską w Poznaniu, niemniej ten zbiór doskonale odzwierciedla, czym ta kapela była, i jakimi siłami dysponowała. Ale jest bardzo ciekawa rzecz związana z dużym zasobem archiwaliów muzycznych po tejże kapeli poznańskiej zachowanych obecnie w muzeum archidiecezjalnym w Poznaniu. Podobnie jak zbiór jasnogórski, ów zbiór poznański podlega teraz solidnym analizom, badaniom ze strony muzykologów”.

Jak wyjaśnił definitor Jasnej Góry, wystawa przyjęła nowoczesną formę: „My przyzwyczajeni jesteśmy do oglądania eksponatów w gablotach ustawionych przy ścianie lub też pośrodku sali, w tym wypadku możemy się przechadzać wokół tych instrumentów, oglądać je z każdej strony, podziwiać także ich piękno, walory techniczne i inne. Myślę, że właśnie ta ogromnie ciekawa, nowoczesna forma ekspozycji powinna zarówno w Poznaniu, jak i w późniejszym czasie na Jasnej Górze przyciągać osoby, które są zainteresowane problematyką, której dotyczy ta wystawa”.

„To jest bardzo istotne, byśmy dzisiaj, gdy wręcz w sposób oficjalny zabija się kulturę wysoką, a promuje się w społeczeństwie kulturę niskich lotów, tym bardziej tego rodzaju ekspozycje, którym zresztą w Poznaniu, a myślę także że na Jasnej Górze będą towarzyszyły odpowiednie prelekcje, przypomną jakiemuś gronu spośród polskiego społeczeństwa, jak ważną rzeczą jest kultywowanie historii, kultywowanie pamięci, nie tylko w formie wspomnieniowej, ale także z perspektywą na przyszłość, żebyśmy również i w dzisiejszych czasach myśleli o takim tworzeniu kultury, które pozostawi również po nas świadectwo tym, którzy w przyszłości będą badać nasz dorobek” - zaznaczył kapłan.

Podczas otwarcia wystawy miał miejsce koncert zespołu Sine Pulvere z Holandii, który wykonał muzykę z zachowanego repertuaru obu kapel zgodnie z ówczesną praktyką wykonawczą. W programie znalazły się XVIII-wieczne kompozycje pochodzące z klasztoru Ojców Paulinów na Jasnej Górze oraz z Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu (m.in. utwory: M.J. Żebrowskiego, F. Perneckhera, J. Zeidlera, F.X. Brixiego).

Współorganizatorem wystawy, obok Muzeum Narodowego w Poznaniu i Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu, jest Klasztor Ojców Paulinów na Jasnej Górze. Kuratorami ekspozycji są: Patryk Frankowski i Alina Mądry. Patronatem medialnym wystawę objęło m.in. Biuro Prasowe Jasnej Góry.

2013-01-11 08:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Mam satysfakcję z tego, co robię”

Niedziela szczecińsko-kamieńska 40/2018, str. IV

[ TEMATY ]

wywiad

Polska Baza Genetyczna Ofiar Totalitaryzmów

Wizyta Prezydenta RP Andrzeja Dudy w Polskiej Bazie Genetycznej Ofiar Totalitaryzmów

Wizyta Prezydenta RP Andrzeja Dudy w Polskiej Bazie Genetycznej Ofiar Totalitaryzmów

Z dr. n. med. Andrzejem Ossowskim – kierownikiem Polskiej Bazy Genetycznej Ofiar Totalitaryzmów (PBGOT) w Szczecinie – rozmawia Monika Mazanek-Wilczyńska

Monika Mazanek-Wilczyńska: – 62 ofiarom zwróciliście już człowieczeństwo. Z waszej strony internetowej wynika, że ostatnią zidentyfikowaną ofiarą jest Stefan Długołęcki, podpułkownik Wojska Polskiego, aresztowany w 1948 r. i stracony w więzieniu na Rakowieckiej. Jego szczątki znaleźliście w kwaterze „Ł” Cmentarza Powązkowskiego w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Białoruskie władze ostrzegają Kościół katolicki: nie łamcie praw

2021-09-16 17:24

[ TEMATY ]

Kościół

Białoruś

władza

Vatican News

Białoruski rząd skrytykował opublikowaną przez „Mińską Prawdę” karykaturę, przedstawiającą katolickich księży, którzy zamiast krzyży noszą na szyjach swastyki. Jednocześnie ostrzegł przywódców Kościoła, aby nie łamali obowiązujących w tym kraju praw – donosi brytyjskie czasopismo „The Tablet”.

„Rysunek nie odzwierciedla oficjalnego stanowiska państwa wobec Kościoła rzymskokatolickiego” – przyznał pełnomocnik rządu ds. religii w liście skierowanym do przewodniczącego białoruskiego episkopatu. Dodał jednak, iż państwo białoruskie oczekuje, że „księża katoliccy będą kierować się obowiązującym prawem, przyczyniając się do współpracy między państwem a Kościołem”.

CZYTAJ DALEJ

Andrea Tornielli: nowe spojrzenie na spowiedź, sakrament radości

"W centrum przebaczenia jest Bóg, który nas obejmuje, a nie lista grzechów i nasze upokorzenie" - pisze dyrektor wydawniczy mediów watykańskich Andrea Tornielii w swoim najnowszym komentarzu opublikowanym na portalu Vatican News.

Spowiedź jest "sakramentem radości", a nawet "ucztą", zarówno w niebie, jak i na ziemi. We wtorek 14 września, na stadionie w Koszycach, można było odnieść wrażenie, że papież Franciszek patrzy w oczy każdego z młodych ludzi, którzy przyszli go powitać, aby zaprosić ich do przeżywania sakramentu pokuty w nowy sposób. A to, co powiedział do nich Następca Piotra, było pocieszeniem nie tylko dla obecnych, ale dla każdego, kto śledził to spotkanie w telewizji lub w internecie, a nawet gdy tylko przeczytał papieskie przemówienie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję