Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: rozpoczął się 29. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”

Wernisaż wystawy ikon Jadwigi Marii Kowalskiej i fotografii Zbigniewa Burdy w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” rozpoczął 29. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który odbywa się w Częstochowie w dniach 4-6 maja br.

[ TEMATY ]

Częstochowa

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Otwarcia wystaw dokonał Robert Jasiak, dyrektor Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, podkreślając rolę festiwalu w promocji kultury, szczególnie tej sakralnej. W tematykę wystaw uczestników festiwalu wprowadził Robert Sękiewicz.

Jadwiga Maria Kowalska mieszka w Częstochowie. Pisze ikony od ponad 10 lat. Brała m. in. udział w warsztatach pisania ikon pod okiem wybitnego i uznanego na całym świecie mistrza ojca Antoniego Gunina, które miały miejsce w Pracowni Św. Mikołaja w Warszawie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W rozmowie z „Niedzielą” Jadwiga Maria Kowalska podkreśliła, że tematyka jej ikon jest zróżnicowana, ale ulubionym tematem jest Matka Boża. - Pisanie ikon jest ściśle związane z życiem. Z tym, co się przeżywa, z konkretnymi problemami. Nad ikoną „Sofia. Mądrość Boża” pracowałam blisko trzy lata. Trzeba zaznaczyć, że pisanie ikon to proces duchowy. Mogę powiedzieć, że Pan Bóg prowadzi ręce. To również jakieś zmaganie się z sobą – powiedziała „Niedzieli” Jadwiga Maria Kowalska.

Uczestnicy pierwszego dnia festiwalu mogli zobaczyć również wystawę fotografii Zbigniewa Burdy, który festiwalowi „Gaude Mater” towarzyszy od 1993 r.

Wystawa zaprezentowana 4 maja w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” pokazuje fotografie z koncertów kolejnych edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater z lat 2008-2018. Na fotografiach Zbigniewa Burdy zostali pokazani tacy artyści jak m. in. Leszek Możdżer, Wojciech Kilar, Bobby McFerrin, Krzysztof Pendrecki, Adam Strug.

- Wybrałem siedemnaście zdjęć, które do mnie najbardziej przemawiały. Zanim wykonam zdjęcie danemu artyście wcześniej czytam o jego życiu, słucham jego muzyki, żeby złapać ducha, rytm. Tak, aby aparatem uchwycić taki kulminacyjny moment, który będzie można zatrzymać w kadrze. Zdjęcia opowiadają o danym artyście. To jest czas zatrzymany w kadrze. Artysta, twórca dzięki zdjęciom pozostaje w kulturze, w naszej pamięci – powiedział w rozmowie z „Niedzielą” Zbigniew Burda.

Reklama

Zbigniew Burda wielokrotnie prezentował swoje prace na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Jest autorem albumów i publikacji prasowych. Współpracuje m. in. z Ośrodkiem Promocji Kultury "Gaude Mater", Filharmonią Częstochowską, Muzeum Częstochowskim, Urzędem Miasta Częstochowy. W swoim dorobku Zbigniew Burda, obok albumów i wystaw dotyczących życia społecznego, kulturalnego i religijnego Częstochowy ma wystawy dotyczące świata muzyki jazzu m. in. „Hot Jazz Spring nad Wartą... lub jak ktoś woli... z Louisem w tle” - wystawa towarzysząca 6. Festiwalowi Jazzu Tradycyjnego w Częstochowie (2007 r.), „1. Kornet Rzeczypospolitej - 29 scen życia” - wystawa z okazji benefisu 60. urodzin kornecisty jazzowego Tadeusza E. Orgielewskiego (2008 r.), „Twarze polskiego jazzu" wystawa inaugurująca 2. Festiwal Jazzu Tradycyjnego "Swinging Golden Stream" - Janów k/Częstochowy (2009 r.). Na zdjęciach Zbigniewa Burdy są uwiecznione takie sławy jazzu jak m. in. Henryk Majewki - trębacz, którego trąbka urzekła mnie od pierwszego dźwięku, Oscar Klein - austriacki trębacz, Jerzy Duduś Matuszkiewicz - saksofonista, Wojciech Kamiński - pianista, Andrzej Dąbrowski - perkusista i wokalista jazzowy, Irena Gałązka - wokalistka, wulkan energii na scenie, Jan Ptaszyn Wróblewski. Jan Kudyk z Jazz Band Ball Orchestra, Zbigniew Konopczyński - puzonista.

Zdjęcia Zbigniewa Burdy były prezentowane również na wystawach zbiorowych w Niemczech, Włoszech. W swoich pracach Zbigniew Burda wielokrotnie podejmuje temat obecności sacrum w kulturze i muzyce.

Natomiast 5 maja w kościele ewangelicko-augsburskim uczestnicy festiwalu wysłuchają koncertu z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki zatytułowanego „Śpiewnik domowy”.

Tego samego dnia w bazylice jasnogórskiej zabrzmi koncert ze średniowiecznych zbiorów jasnogórskich. „Oficjum na Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny” wykona Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński pod batutą Michała Sławeckiego.

Reklama

Festiwal zakończy 6 maja koncert finałowy w Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana. Podczas koncertu zabrzmią: III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” op.36 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz „Angelus” Wojciech Kilara. Dzieła te wykonają: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” Janusz Siadlak (przygotowanie chóru) oraz Iwona Hossa (sopran) Adam Klocek (dyrygent).

Organizatorem festiwalu jest Ośrodek Promocji Kultury ,,Gaude Mater”, a partnerami – Miasto Częstochowa, Jasna Góra, Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana oraz Kościół Ewangelicko-Augsburski.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.

Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2019-05-04 19:15

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Nowak do kapłanów: Kapłaństwo musi być radykalne i być do końca

[ TEMATY ]

Częstochowa

seminarium

abp Stanisław Nowak

Ks. Mariusz Frukacz

„Kapłaństwo musi być radykalne. Musi być kapłaństwem do końca” - powiedział abp senior Stanisław Nowak, który 8 czerwca przewodniczył Mszy św. odpustowej w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana w Wyższym Seminarium Duchownym w Częstochowie.

Msze św. koncelebrowali m.in. neoprezbiterzy z archidiecezji częstochowskiej i diecezji sosnowieckiej, przełożeni i profesorzy seminarium. Obecni byli również przedstawiciele kapituł archidiecezji częstochowskiej i diecezji sosnowieckiej.

CZYTAJ DALEJ

Historia według Kossaka

2024-03-28 10:54

[ TEMATY ]

Materiał sponsorowany

fot. Armando Alvarado

Mało która postać historyczna odcisnęła tak mocno swój ślad w dziejach świata, i tak bardzo wpływa na wyobraźnię współczesnych ludzi, jak Napoleon. Pisano o nim książki, wiersze, kręcono filmy, ale bodaj żadne z tych dzieł nie jest tak wymowne jak obraz Wojciecha Kossaka poświęcone temu geniuszowi wojny.

Mowa, oczywiście, o powstałym w 1900 r. dziele „Bitwa pod piramidami”. Obraz mimo upływu lat nadal wywiera ogromne wrażenie na widzach, pobudzając nie tylko ich „estetyczne synapsy”, ale i zmuszając do głębszej refleksji nad dziejami okresu, który został przedstawiony na płótnie i tego, jak wpłynął Napoleon na ukształtowanie się świata. Malowidło Kossaka intryguje nie tylko widzów, ale i ekspertów, od dawna jest obiektem wnikliwych analiz wielu badaczy. Bank Pekao S.A. zaprasza do obejrzenia krótkiego filmu pt. „Okiem liryka”, który przybliża fascynującą historię tego monumentalnego płótna.

CZYTAJ DALEJ

Całun Turyński – badania naukowe potwierdzają, że nie został wyprodukowany

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

całun turyński

Adobe.Stock

Całun Turyński

Całun Turyński

W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.

- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję