Reklama

U świętej Barbary w Krakowie

Niedziela małopolska 48/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Św. Barbara znana jest przede wszystkim jako patronka górników. Mało kto wie, że jest także duchową opiekunką artylerzystów, strażaków, marynarzy, a także murarzy, architektów, ludwisarzy, kowali i więźniów. Przede wszystkim czczona jest jako patronka dobrej śmierci, chroniąca od śmierci nagłej, bez przyjęcia sakramentów.
Kult św. Barbary szerzył się już w VII wieku. Istnieje legenda, wywodząca się z tradycji judeochrześcijańskiej, która opowiada o jej życiu. Według niej, św. Barbara była córką bogatego poganina, który za wszelką cenę chciał uniemożliwić córce przyjęcie chrześcijaństwa. Mimo to Barbara przyjęła chrzest, za co ojciec najpierw zamknął ją w wieży swojego zamku i głodził, by zmusić do wyrzeczenia się wiary, a kiedy to nie poskutkowało, oskarżył przed sądem, a nawet sam stał się jej katem. Legenda głosi, że niebawem sam zginął nagłą śmiercią od uderzenia pioruna. Oprócz tej opowieści, znane są legendy o św. Barbarze wywodzące się m.in. z tradycji greckiej, łacińskiej, syryjskiej czy ormiańskiej.
W Polsce św. Barbara cieszy się kultem szczególnie na Śląsku, w zagłębiu polskiego górnictwa. Jednak w pozostałych częściach naszego kraju odnajdziemy również wiele miejsc poświęconych tej Świętej.
W Krakowie, w bezpośrednim sąsiedztwie bazyliki Mariackiej, znajduje się kościół pw. św. Barbary. Świątynia powstała pod koniec XIV wieku z fundacji Mikołaja Wierzynka i przy współudziale świętej królowej Jadwigi. Plac wokół bazyliki Mariackiej pełnił wówczas funkcję cmentarza. Dlatego pierwotnie kościółek ten był prawdopodobnie cmentarną kaplicą. (Tej interpretacji sprzyja wspomniany fakt, iż św. Barbara jest i była uważana za patronkę dobrej śmierci). W końcu XVIII wieku zaczęto przenosić cmentarze poza obręb miast.
Kościół św. Barbary został erygowany w końcu XIV w. przez biskupa krakowskiego Piotra Wysza. Od 1583 r. opiekę nad świątynią sprawowali ojcowie jezuici aż do kasaty zakonu w 1773 r. Później świątynia została przejęta przez zakon bożogrobców. Po śmierci ostatniego przedstawiciela tego zakonu opiekę nad świątynią przejęli ponownie jezuici.
Świątynia, pierwotnie gotycka, w XVII wieku uległa wpływom baroku. W ołtarzu głównym, pochodzącym z II połowy XVIII wieku, znajduje się piętnastowieczny drewniany krucyfiks (teraz jest on zasłaniany obrazem św. Barbary). Wielkim kultem cieszy się także Pieta - rzeźba Matki Bożej Bolesnej z początku XV wieku oraz obraz Matki Bożej Jurowickiej, znajdujące się w świątyni. Na ścianach kościoła możemy podziwiać m.in. obrazy pędzla Tomasza Dolabelli. W podziemiach świątyni spoczywa wybitny tłumacz Biblii na język polski zmarły w roku 1597 ks. Jakub Wujek. Przed wejściem do kościoła znajduje się gotycka kaplica Ogrójca z przełomu XV i XVI wieku. Możemy w niej podziwiać (obecnie za szybą i kratami) rzeźby przedstawiające modlitwę Jezusa w Ogrodzie Oliwnym. Rzeźby te zostały wykonane przez artystów z kręgu Wita Stwosza.
Zainteresować może budynek przylegający od południa do kościoła św. Barbary. Był to niegdyś klasztor Jezuitów. Po kasacie zakonu zorganizowano w nim klinikę uniwersytecką z ramienia Komisji Edukacji Narodowej. Jednym z najbardziej znanych wykładowców był tu prof. Rafał Czerwiakowski, który właśnie w tym budynku przeprowadzał nowatorskie jak na owe czasy sekcje zwłok skazańców lub biedaków. Przyczynił się przez to do rozwoju anatomii i medycyny.
Dziś kościołem św. Barbary opiekują się nadal księża jezuici. Przy świątyni działa również Wspólnota Niemieckojęzyczna (Deutschsprachige Gemeinde „Sankt Barbara”). historia tej wspólnoty ma prawie 700 lat, z wyjątkiem 50 lat okresu spowodowanego wojną. Już w początkach istnienia świątyni w tym miejscu modliła się niemieckojęzyczna grupa mieszkańców Krakowa. Z inicjatywy dyplomacji austriackiej i jezuitów Wspólnota została odnowiona w 1997 r. Msze św. w języku niemieckim odprawiane są u św. Barbary w niedziele o godz. 19.00. Wspólnota organizuje także koncerty z cyklu „Muzyka u św. Barbary”.
W roku 2000 z inicjatywy wspomnianej wspólnoty oraz Konsulatu Republiki Austrii w Krakowie powstał Kameralny Chór Kantorei Sankt Barbara. Zespół ten wykonuje chóralną muzykę a cappella oraz dzieła wokalno-instrumentalne, głównie prezentujące muzykę niemieckiego baroku. Kantorei Sankt Barbara ma na swoim koncie wiele koncertów i osiągnięć. Zespołem kieruje absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów i dyrygentury Wiesław Delimat.
Warto więc zajrzeć do tego ukrytego w cieniu bazyliki Mariackiej kościoła noszącego imię św. Barbary i zainteresować się jego wczoraj i dziś.

Niedzielne Msze św. w kościele św. Barbary
(Mały Rynek 8)
godz.: 8.00, 9.30, 11.00, 12.30, 16.00, 18.00
w języku niemieckim - godz. 19.00

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: 14. rocznica pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich

2024-04-18 21:40

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

para prezydencka

Archidiecezja Krakowska

– Oni wszyscy uważali, że trzeba tam być, że trzeba pamiętać, że tę pamięć trzeba przekazywać, bo tylko wtedy będzie można budować przyszłość Polski – mówił abp Marek Jędraszewski w katedrze na Wawelu w 14. rocznicę pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich, którzy razem z delegacją na uroczystości 70. rocznicy Zbrodni Katyńskiej zginęli pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r.

Nawiązując do spotkania diakona Filipa z dworzaninem królowej Kandaki, abp Marek Jędraszewski w czasie homilii zwrócił uwagę, że prawda o Chrystusie zapowiedzianym przez proroków, ukrzyżowanym i zmartwychwstałym, trafia do serc ludzi niekiedy odległych tradycją i kulturą. – Znajduje echo w ich sercach, znajduje odpowiedź na ich najbardziej głębokie pragnienia ducha – mówił metropolita krakowski. Odwołując się do momentu ustanowienia przez Jezusa Eucharystii, arcybiskup podkreślił, że Apostołowie w Wieczerniku usłyszeli „to czyńcie na moją pamiątkę”. – Konieczna jest pamięć o tym, co się wydarzyło – o zbawczej, paschalnej tajemnicy Chrystusa. Konieczne jest urzeczywistnianie tej pamięci właśnie w Eucharystii – mówił metropolita zaznaczając, że sama pamięć nie wystarczy, bo trzeba być „wychylonym przez nadzieję w to, co się stanie”. Tym nowym wymiarem oczekiwanym przez chrześcijan jest przyjście Mesjasza w chwale.

CZYTAJ DALEJ

„Od Mokrej do Monte Cassino” – wernisaż nowej historycznej wystawy na Jasnej Górze

2024-04-18 20:51

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wernisaż

Monte Cassino

BPJG

„Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich” - to temat najnowszej wystawy przygotowanej na Jasnej Górze, której wernisaż odbędzie się już jutro, 19 kwietnia. Na wystawie znajdą się także szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 pochodzące ze zbiorów Jasnej Góry, które dotąd nie były prezentowane. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha.

Uroczystość otwarcia wystawy rozpocznie Msza św. sprawowana w Kaplicy Matki Bożej o godz. 11.00, po niej w południe odbędzie się wernisaż.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję