Reklama

Duchowość

Ewangelia wierszem opowiedziana

Powołanie

[ TEMATY ]

Ewangelia

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ewangelia na Trzynastą Niedzielę Zwykłą w Roku C
porusza problematykę powołania.
To słowo, które mówi nam o tym,
co następuje "po" wołaniu Chrystusa: "Pójdź za Mną",
skierowanym do Jego uczniów,
posłanych później "na krańce tego świata"
ze słowem prawdy Bożej o zbawieniu
każdego człowieka i całego świata.

To konsekwencja tego wyboru,
który dokonuje każdy uczeń Chrystusa
słuchający Jego wezwania
do pójścia za Nim drogą Jego życia,
bezkompromisowo i bez zastrzeżeń,
co do stylu tego życia
i sposobu bycia z Nim,
aż do końca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

To fundamentalna zgoda
na to, aby nie myśleć o sobie,
o własnych potrzebach i pragnieniach,
o zabezpieczeniu miejsca swego przebywania
i posługi, którą się pełni we wspólnocie,
jak "Syn Człowieczy, który nie ma własnego miejsca,
gdzie by głowę mógł wesprzeć», przeciwnie do ,lisów"
posiadających "swe nory" i "ptaków mających… gniazda" (Łk 9,58).

Reklama

To także zaparcie w sobie uczuć rodzinnych
i więzów przyjaźni z bliskimi sobie,
aż do granic rezygnacji z pożegnania ich "w domu",
a nawet pozostawienia "zmarłego ojca",
tym co "grzebią umarłych",
aby bez przeszkód móc iść na głoszenie «Królestwa Bożego»,
"bo kto przykłada rękę do pługa,
a wstecz się ogląda, nie nadaje się" do tego (por. Łk 9, 59-62).

Nasz Mistrz wymaga więcej od swoich uczniów,
jak prorok Eliasz, wobec Elizeusza,
na którego "zarzucił swój płaszcz",
dając mu przyzwolenie na to,
aby mógł pójść do swoich bliskich,
pożegnać się z nimi, a później dopiero
spełnić wołanie proroka
i stać się jego sługą.

Wybór ten - w obu przypadkach -
dokonuje się w pełnej wolności ducha,
ku której "wyswobodził nas Chrystus",
bo wszyscy - zdaniem Apostoła Narodów -
"powołani zostaliśmy do wolności",
która jednak realizuje się
we wzajemnej służbie - pełnej miłości,
a nie jest "zachętą do hołdowania popędom ciała" (Ga 5,1.13).

Miłość zatem do Boga i bliźnich
jest jedynym motywem
tego szlachetnego wyboru,
w którym prawdziwy uczeń Chrystusa
opuszcza ojca swego i matkę,
bez pożegnania i bez spełnienia
podstawowych w życiu rodzinnym obowiązków,
aby móc dalej "postępować według Ducha wolności" (por. Ga 5,16-18).

2013-06-30 12:44

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Słowa, które obejmują byt

Filozof francuski Michel Serres w książce pt. „Umowa naturalna” w następujący sposób mówi o mnichach: Zapominamy, dlaczego mnisi benedyktyńscy wstają przed świtem, żeby śpiewać Jutrznię i Godzinki. Oni nie podążają za czasem, ale go unoszą. Ich ramiona i głosy, w wersetach i modlitwach, podtrzymują minuta po minucie trwanie ulotnej chwili. W ten sposób wiara powraca, krąży, gromadzi ludzi wokół siebie, wciąż na nowo jednoczy, odkrywa i opowiada o mijającym czasie. Religia odtwarza tę drogę, tę tradycję i dbałość o podtrzymanie ciągłości, której przeciwieństwem jest zaniechanie. Według uczonych - mówi dalej Serres - słowo „religia” ma zapewne dwa źródła. Pierwsze pochodzi z łaciny i oznacza: „jednoczyć”. Drugie, zbliżone do pierwszego, bardziej prawdopodobne, mogłoby oznaczać: „gromadzić”, „przynależeć”, „obejmować” i „na nowo odczytywać”. Kiedy Jezus zaczyna swoją przypowieść o tym, że „DWÓCH LUDZI PRZYSZŁO DO ŚWIĄTYNI, ŻEBY SIĘ MODLIĆ” (Łk,18,10), wskazuje tę właśnie definicję religijnego odczytania na nowo i przynależności. Pokazuje dwie różne modlitwy, podpowiadając, która z nich bliższa jest Bogu. Chrystus jednak nie potępia, jak chciałoby wielu, ale podsuwa ten przykład, aby czule, choć stanowczo nas napomnieć. Dzięki temu napomnieniu także my, dwa tysiące lat później, możemy odczytywać właściwą dla modlitwy postawę serca. W Chrystusie, najpełniej i najprawdziwiej, dzięki wierze modlących się, dokonuje się religijne zjednoczenie i objęcie wszystkich wymiarów człowieka. Tylko w Nim możemy odczytać siebie na nowo, nawet wtedy, gdy przez jakiś czas źle się modlimy i więcej w nas pychy faryzeusza, niż uniżenia celnika.

CZYTAJ DALEJ

Francja: kościół ks. Hamela niczym sanktuarium, na ołtarzu wciąż są ślady noża

2024-04-18 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

Francja

ks. Jacques Hamel

laCroix

Ks. Jacques Hamel

Ks. Jacques Hamel

Kościół parafialny ks. Jacques’a Hamela powoli przemienia się w sanktuarium. Pielgrzymów bowiem stale przybywa. Grupy szkolne, członkowie ruchów, bractwa kapłańskie, z północnej Francji, z regionu paryskiego, a nawet z Anglii czy Japonii - opowiada 92-letni kościelny, mianowany jeszcze przez ks. Hamela. Wspomina, że w przeszłości kościół często bywał zamknięty. Teraz pozostaje otwarty przez cały dzień.

Jak informuje tygodnik „Famille Chrétienne”, pielgrzymi przybywający do Saint-Étienne-du-Rouvray adorują krzyż zbezczeszczony podczas ataku i całują prosty drewniany ołtarz, na którym wciąż widnieją ślady zadanych nożem ciosów. O życiu kapłana męczennika opowiada s. Danièle, która 26 lipca 2016 r. uczestniczyła we Mszy, podczas której do kościoła wtargnęli terroryści. Jej udało się uciec przez zakrystię i powiadomić policję. Dziś niechętnie wraca do tamtych wydarzeń. Woli opowiadać o niespodziewanych owocach tego męczeństwa również w lokalnej społeczności muzułmańskiej.

CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem - Niedziela Dobrego Pasterza

2024-04-19 13:26

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję