Reklama

Niedziela Wrocławska

Relikwie św. Szarbela w Miliczu

W parafii pw. św. Andrzeja Boboli, na zakończenie rekolekcji adwentowych, odbyła się instalacja relikwii świętego z Libanu.

[ TEMATY ]

archidiecezja wrocławska

ks. Łukasz Romańczuk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczystościom przewodniczył bp Andrzej Siemieniewski, który pełni funkcję prezydenta Maroickiej Fundacji Misyjnej, a rekolekcje w parafii głosił ks. dr Ryszard Kempiak SDB.

Obecny był także Fabio Loufti Pereira, który jest kustoszem relikwii św. Szarbela i prezesem zarządu fundacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ćwiczenia duchowe, które odbywały się od niedzieli, związane były z Pismem Świętym. Już od pierwszej konferencji, ks. Kempiak zaznaczył, że mówiąc o Biblii, należy mówić nie jako “coś”, ale jako “Ktoś”, bo w słowie obecny jest Bóg. Skłaniając do refleksji, ks. rekolekcjonista zadawał wiernym pytania, aby skłonić ich do zastanowienia się nad swoją wiarą.

Podany został także przykład świętych, którzy pojawiają się na drodze człowieka do zbawienia. - Wśród nich stawia nam Niepokalaną i pokazuje, jakich chciałby nas mieć i zastać, gdy przyjdzie - mówił kaznodzieja i dodał: - Święci, to ci wszyscy, którzy życia nie przegrali. Wśród nich jest św. Szarbel, który uważany jest za jednego z największych nowożytnych świętych.

W dalszej części ks. Ryszard Kempiak nawiązał do ikony świętego, która była obecna w kościele podczas całych rekolekcji. - Widzimy pełne pokoju oblicze mnicha, jego oczy pozostają zamknięte na świat, bo opuszczona głowa oznacza wewnętrzne skupienie, co stanowi czuwanie nad własnym sensem. (...)Jego życiowe przekonanie mówiło, że najlepszy sposób, by zmienić świat, to zmienić , czyli uświęcić siebie przez zjednoczenie z Bogiem.

Kontynuując myśl, w rekolekcjonista zachęcał do tego, aby każdą zmianę zaczynać od siebie. Zauważone zostało także, że święty libański praktykował Eucharystię i post. Do Mszy św. przygotowywał się długo, a po niej pozostawał 2 godziny na dziękczynieniu. To właśnie sakramenty oraz lektura Pisma Świętego pozwoliły mu być blisko Boga. - Kościół dając nam świętych jako wzór do naśladowania mówi: "Zobaczcie, świętość jest możliwa. Tak jak dobroć, wierność, prawdziwa miłość.”(...) Dzisiaj Kościół i nasza Ojczyzna, potrzebują ludzi świętych, świadków, wiarygodnych, gotowych zapłacić najwyższą cenę.

Reklama

Zaznaczając naukę o świętych obcowaniu, ks, Kempiak podkreślił szczególną troskę świętych o ludzi - Upatrujemy w świętych orędowników u Boga, zwłaszcza wtedy, kiedy grozi nam niebezpieczeństwo zejścia na manowce grzechy. Ich modlitwy pomagają nam w pełnieniu posłannictwa, jakie zlecił nam Bóg. To właśnie dzięki ich przemożnemu orędownictwu otrzymujemy moc z wysoka.

W dalszej części kaznodzieja pytał: - Czy mogą o nas zapomnieć ci, którzy oglądają Boga twarzą w twarz? Czy św. Szarbel może zapomnieć o nas i o naszych trudnych sprawach? - pytał salezjanin.

Dla ludzi wierzących posiadanie świętych patronów, to przywilej. Dlatego też, salezjanin zachęcał, aby biorąc wzór ze św. Szarbela, jednocześnie współpracować z łaską Bożą.

Wymienione zostały także cztery praktyki, które odegrały kluczową rolę w życiu świętego mnicha. Były to: modlitwa, wsłuchiwanie się w słowo Boże, Eucharystia, nabożeństwo do Matki Bożej.

Ostatnim z podjętych wątków i zadanych pytał, bo było biblijne “Za kogo mnie uważacie?” Pytanie to zadał Pan Jezus swoim uczniom. Wyjaśniając sens tego fragmentu i celu, który towarzyszył Jezusowi, kaznodzieja prosił, aby zastanowić się, “kim jest dla mnie Chrystus?” Odpowiedź ma prowadzić do osobistego poznania, a to jest prosta droga do nawrócenia. - Prawdziwe nawrócenie, to coś więcej, niż szczere uznanie własnych grzechów i żal za popełnione zło. To jest dopiero punkt wyjścia w tym procesie. Bo ostatecznym celem nawrócenia jest czynienie dobra, a nie jedynie odwrócenie się od zła. Nawrócić się to znaczy kochać, a nie tylko przestać grzeszyć. Wymaga to nauczenia się dojrzałej miłości i podjęcia konkretnych postanowień - zaznaczył ks. Kempiak.

Reklama

Zakończenie homilii było bezpośrednim zwróceniem się do Księgi Pisma Świętego, w którym Bóg przemawia do nas.

Przed przekazaniem relikwii św. Szarbela, bp Andrzej Siemieniewski mówił o jedności Kościoła, który niezależnie od odległości, modli się w duchowej łączności. Nawiązując do terenów, które zamieszkiwał święty z Libanu, podkreślił także bliskość ich z Ziemią Świętą. Mówiąc o samym świętym bp Siemieniewski podkreślił, że jest świadkiem chrześcijańskiej wiary i przykładem dla tych, co chcą żyć słowem Bożym.

Na koniec Eucharystii głos zabrał Fabio Loufti Pereira. Na początku opowiedział kilka słów o sobie, a później starał się wytłumaczył wiernym historię kościoła maronickiego i jego komunii z Kościołem Katolickim.

2020-12-16 23:16

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Synod – ostatni dzwonek

Niedziela wrocławska 38/2023, str. VI

[ TEMATY ]

archidiecezja wrocławska

Magdalena Lewandowska/Niedziela

Do włączenia się w synod diecezjalny jest zaproszony każdy i każda z nas, świeccy i duchowni

Do włączenia się w synod diecezjalny jest zaproszony każdy i każda z nas, świeccy i duchowni

Tylko do końca września można dołączyć do zespołów presynodalnych w naszej diecezji. A naprawdę warto!

Synod to sprawa całej diecezji. Każdy z nas może się w niego włączyć na dwa sposoby. – Przede wszystkim modlitwą. Prosimy wszystkich wiernych o modlitwę, by synod rzeczywiście był dziełem Boga w nas, byśmy mogli się nawrócić i odnowić. Oczywiście, zespoły presynodalne, które teraz rozpoczną pracę, będą się modlić, ale potrzebują także wspierającej modlitwy innych – przekonuje Adriana Kwiatkowska, przewodnicząca sekretariatu synodu archidiecezji wrocławskiej.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Ostatnia Wieczerza ucztą Miłości

2024-03-28 20:38

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W wielkoczwartkowy wieczór w kościołach diecezji sprawowana była Msza Święta Wieczerzy Pańskiej, która rozpoczęła obchody Triduum Paschalnego, w trakcie którego wspominamy mękę, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa.

W bazylice katedralnej w Sandomierzu uroczystej liturgii przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz. Eucharystię koncelebrowali księża z parafii katedralnej oraz Kurii Diecezjalnej. W modlitwie uczestniczyli seminarzyści, siostry zakonne oraz mieszkańcy Sandomierza. Liturgię swoim śpiewem uświetniły chór katedralny i schola parafialna.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję