Reklama

Historia rajskiej Madonny (1)

W niedzielę 22 lipca odbyła się uroczystość wprowadzenia do kultu i poświęcenia obrazu Matki Bożej zwanego „Rajską Madonną”. Uroczystości przewodniczył bp Adam Szal. Zapoznając Czytelników z historią tego obrazu serdecznie zapraszamy do Rajskiego, do wspólnej modlitwy u stóp Madonny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W trakcie badań nad przeszłością Rajskiego, historyk Janusz Żmijski z Łodzi uzyskał informację z Muzeum Narodowego w Krakowie, że w tymże Muzeum znajduje się XVII-wieczny oryginał cudownego obrazu Madonny z Dzieciątkiem pochodzący z Rajskiego. Zaintrygowany tym odkryciem wszczął badania jego historii.

Niezwykła historia obrazu Madonny z Dzieciątkiem

Obraz Najświętszej Maryi Panny z dawnej kaplicy dworskiej w Rajskim, zwany także Rajską Madonną, to niezwykle interesujące świadectwo religijnej i artystycznej kultury Bieszczadów. Dzieje Rajskiej Madonny są burzliwe i mało znane. Zdaniem historyków sztuki obraz pochodzi z XVII wieku i nawiązuje do sławnego wizerunku Matki Bożej Tuchowskiej. W pierwszej połowie tego wieku powstawało w Polsce sporo wersji starodawnej ikony przedstawiającej Matkę Bożą z Dzieciątkiem, zwanej „Hodegetrią”. W swoim ujęciu postaci i sposobie wykonania (olej na płótnie) zdradzają one wyraźne zachodnie wpływy, stanowiąc tym samym malarską syntezę chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu.
Słowo „Hodegetria” pochodzi od greckiego wyrazu „hodos” oznaczającego drogę, gościniec. Boża Rodzicielka na obrazie wskazuje wiernym kierunek, wchodzi w rolę duchowej przewodniczki. Autorstwo pierwszego dzieła tego typu przypisywane było samemu św. Łukaszowi Ewangeliście. Do tej grupy ikon należy wspomniany obraz z Tuchowa, a także wizerunek Matki Bożej Czortkowskiej znajdujący się w Warszawie w kościele pw. św. Jacka czy cudowny obraz Matki Bożej Łaskawej z Chmielnika k. Rzeszowa.
Biorąc pod uwagę to, co wiemy o dziejach Rajskiego, możemy z dużym prawdopodobieństwem założyć, że Rajska Madonna pojawiła się we wsi niedługo po roku 1629. Jak ustalił doktor Teofil Wojciechowski, właśnie wtedy jeden z członków szlacheckiej rodziny Romerów - w których posiadaniu Rajskie znajdowało się od 1616 r. - powiększył znacząco istniejący tutaj folwark i zapewne przystąpił do wznoszenia dworu. Na potrzeby religijne jego katolickich mieszkańców zbudowano po jakimś czasie w jego sąsiedztwie niewielką kaplicę, o czym wzmiankuje dekret w księdze parafialnej w Hoczwi, mówiący: „Obraz Najświętszej Maryi Panny, będący dawniej w kaplicy we wspomnianej miejscowości Rajskie od najdawniejszego czasu wraz z kaplicą należał do dóbr ziemskich tej wioski”. Kaplica ta była z pewnością drewniana, a Msze św. były w niej odprawiane nieregularnie, przez okazyjnie przebywających tam kapłanów, źródła bowiem nie wzmiankują o miejscowych kapelanach.
Powstanie obrazu poprzedziły cudowne wydarzenia, które malarz uwiecznił na scenkach znajdujących się u dołu dzieła. Jedna z nich pokazuje, że za wstawiennictwem Matki Bożej doszło do uratowania jakiejś kobiety z topieli. Druga zawiera trzy postacie (w tej liczbie być może tę samą kobietę) powstające z grobów. Na kolejnym namalowana jest kobieta zanosząca prośby do Matki Bożej, która w odpowiedzi, za pośrednictwem aniołów, zsyła cudowny obraz. Modląca się ma na głowie wianek, symbol niewinności, tradycyjnie noszony przez dziewczęta i niezamężne kobiety.
Obraz Najświętszej Maryi Panny z Rajskiego namalowany został na płótnie farbami olejnymi w nieznanej lokalnej pracowni malarskiej. Ma wymiary 140x110,5 cm, co sprawia, że należy do największych polskich wizerunków Madonny. Rajska Madonna umieszczona została w kaplicy, o której historyczne źródła mówią jako o budynku ciasnym, postawionym na niewielkiej parceli, która uniemożliwiała jego rozbudowę. Dysproporcja pomiędzy rozmiarami obrazu i mieszczącej go kaplicy mogłaby świadczyć o tym, że docelowo miał on zawisnąć w jakiejś większej przestrzeni sakralnej, którą planowali wznieść z czasem dziedzice Rajskiego, do czego jednak w okresie staropolskim ostatecznie nie doszło.
Na obrazie Matka Boża trzyma na lewym ręku Chrystusa. Chrystus prawą rękę wznosi w geście błogosławieństwa, natomiast lewą wspiera na błękitnej kuli zakończonej krzyżykiem, która oznacza glob ziemski lub wszechświat. Matka Boża jest przedstawiona w czerwonej sukni, nakrytej niebieskim maforionem (szalem), w prawej dłoni trzyma różę symbolizującą rajski ogród. Dominująca na płótnie postać Bożej Rodzicielki wznosi się niczym opoka, co zdaje się sugerować, że jest w stanie zapewnić wiernym skuteczną ochronę. Roślinny ornament tła i szat postaci namalowany został mineralnym złotem, naśladując podobne ozdoby wytłaczane na deskach klasycznych ikon.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

Każdy znalazł coś dla siebie

2024-04-18 12:56

[ TEMATY ]

KSM

Zielona Góra

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży

Uniwersytet Zielonogórski

Koło Akademickie KSM przy UZ

gry planszowe

Katarzyna Krawcewicz

"Wsiąść do pociągu" rozgrywane w holu Uniwersytetu Zielonogórskiego

Koło Akademickie KSM zorganizowało 17 kwietnia na Uniwersytecie Zielonogórskim wieczór z planszówkami.

Spotkanie otwarte dla wszystkich studentów odbyło się w Kampusie A.Gracze korzystali z KSM-owych gier albo przynieśli własne. Na stolikach rozłożono planszówki i karcianki, gry bardzo proste i te zaawansowane.

CZYTAJ DALEJ

Szczęśliwa, która uwierzyła

2024-04-18 21:04

Materiały organizatorów

W ramach przygotowań do synodu odbędzie się diecezjalny dzień skupienia dla kobiet. Będzie to czas spotkania i odkrywania siebie, swoich życiowych zadań i miejsca w Kościele.

Dzień skupienia będzie miał miejsce 20 kwietnia w parafii NMP na Piasku we Wrocławiu w godz. 10.00-18.00. W programie jest medytacja, konferencja i wspólna modlitwa, które mogą okazać się pomocą dla każdej z kobiet w zrozumieniu swojej tożsamości i życiowych zadań. Rozważania będą się odbywać w świetle słów z Ewangelii według św. Łukasza: „Szczęśliwa, która uwierzyła”. Jak piszą organizatorzy: „przyjrzymy się spotkaniu dwóch kobiet: rozpoczynającej dorosłe życie Maryi i mającej już za sobą wiele doświadczeń Elżbiety. Łączy je nadzieja i odwaga wychodzenia naprzeciw szczęściu”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję