Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (22)

Pieśń zwycięstwa za przejście przez Morze Czerwone

Niedziela Ogólnopolska 48/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wj 15, 1-4a. 13. 17 - z Jutrzni na sobotę I tygodnia

Audiencja generalna 21 listopada 2001 r.

1. Ta pieśń zwycięstwa (por. Wj 15, 1-18), zaproponowana do Jutrzni na sobotę I tygodnia, kieruje nas do momentu, który jest kluczowym wydarzeniem historii zbawienia: do wydarzenia Wyjścia z Egiptu, gdy Izrael został wybawiony przez Boga z sytuacji, po ludzku biorąc, całkowicie beznadziejnej. Znane są fakty: po długiej niewoli w Egipcie, już w drodze ku ziemi obiecanej, Żydzi zostali doścignięci przez wojsko faraona i nic nie mogłoby ich uchronić od zagłady, gdyby Pan nie zainterweniował swoim potężnym ramieniem. Pieśń opisuje zarozumiałość planów nieprzyjacielskiego wojska: "Będę ścigał, pochwycę, zdobycz podzielę..." (Wj 15, 9). Cóż jednak może choćby największe wojsko wobec wszechmocy Boga? Bóg nakazuje morzu, aby otworzyło przejście dla napadniętego ludu, a zamknęło je dla najeźdźców: "Wionęło tchnienie Twoje i przykryło ich morze, zatonęli jak ołów pośród wód gwałtownych" ( Wj 15, 10).
Są to obrazy bardzo mocne, które dają wyobrażenie wielkości Boga, z drugiej zaś strony - wyrażają zdziwienie ludu, który prawie nie wierzy swoim oczom i jednym głosem otwiera się we wzruszającej pieśni: "Pan jest moją mocą i źródłem męstwa! Jemu zawdzięczam moje ocalenie. On Bogiem moim, uwielbiać Go będę, On Bogiem ojca mego, będę Go wywyższał!" (Wj 15, 2).
2. Pieśń nie tylko mówi o otrzymanym wyzwoleniu, ale wskazuje również jego cel pozytywny, którym nie może być nic innego, jak tylko wejście do Bożego mieszkania, aby żyć w komunii z Nim: " Wiodłeś Twą łaską lud oswobodzony, przeprowadziłeś [go] Twą mocą w święte Twe mieszkanie" (Wj 15, 13).
Wydarzenie to, tak pojęte, nie tylko było u podstaw przymierza między Bogiem a Jego ludem, ale stało się jakby "symbolem" całej historii zbawienia. Wiele razy potem Izrael doświadczał sytuacji analogicznych; Wyjście realizowało się dokładnie na nowo. W sposób szczególny wydarzenie to zapowiada wielkie wyzwolenie, którego dokona Chrystus przez swoją śmierć i zmartwychwstanie.
Dlatego też nasza pieśń rozbrzmiewa w sposób szczególny podczas Wigilii Paschalnej, aby intensywnością swych obrazów objaśnić to wszystko, co spełniło się w Chrystusie. W Nim zostaliśmy uwolnieni nie od ciemiężcy ludzkiego, ale wyzwoleni z tej niewoli Szatana i grzechu, która od początku ciąży na przeznaczeniu ludzkości. Wraz z Chrystusem ludzkość wyruszyła w drogę po ścieżce, która prowadzi do domu Ojca.
3. Wyzwolenie to, już zrealizowane w tajemnicy i obecne w chrzcie jako ziarno życia przeznaczone do wzrastania, osiągnie swą pełnię przy końcu czasów, gdy Chrystus powróci w chwale i "przekaże królowanie Bogu i Ojcu" (1 Kor 15, 24). Liturgia Godzin zachęca nas, abyśmy patrzyli ku temu horyzontowi końcowemu, eschatologicznemu, wprowadzając naszą Pieśń cytatem z Apokalipsy: "Ci, co zwyciężają Bestię... śpiewają pieśń Mojżesza, sługi Bożego" (Ap 15, 2. 3).
Przy końcu czasów zrealizuje się w pełni dla wszystkich zbawionych to, co wydarzenie Wyjścia zapowiadało i Pascha Chrystusa wypełniła w sposób definitywny, ale otwarte jest jeszcze na przyszłość. Zbawienie nasze jest bowiem realne i najgłębsze, ale znajduje się między "już" a "jeszcze nie" ziemskiej kondycji, jak nam przypomina Paweł Apostoł: "W nadziei bowiem już jesteśmy zbawieni" (Rz 8, 24) .
4. "Będę śpiewał ku czci Pana, który wspaniale swą potęgę okazał" Wj 15, 1). Liturgia Godzin, wkładając w nasze usta te słowa starożytnej pieśni, zachęca nas do umieszczenia naszego dnia w wielkim horyzoncie historii zbawienia. Jest to chrześcijański sposób zrozumienia przemijania czasu. W dniach, które nakładają się na kolejne dni, nie ma jakiegoś fatalizmu, który by nas zniewalał, lecz istnieje plan, który rozwija się powoli, i nasze oczy muszą się nauczyć odczytywać go jako plan misternie utkany.
Ojcowie Kościoła byli szczególnie wrażliwi na tę perspektywę historiozbawczą i lubili odczytywać donioślejsze wydarzenia Starego Testamentu - od potopu w czasach Noego do powołania Abrahama, od wyzwolenia z Egiptu do powrotu Hebrajczyków po wygnaniu babilońskim - jako "symbole" przyszłych wydarzeń, przyznając tym faktom znaczenie " archetypu": były w nich zapowiedziane rzeczy fundamentalne, które w jakiś sposób powtarzały się na przestrzeni historii ludzkiej.
5. Już prorocy odczytywali wydarzenia historii zbawienia, ukazując sens coraz bardziej aktualny i wskazując na ich pełną realizację w przyszłości. W ten sposób, medytując nad tajemnicą przymierza zawartego przez Boga z Izraelem, dochodzą oni do mówienia o "nowym przymierzu" ( Jer 31, 31; por. Ez 36, 26-27), w którym prawo Boga będzie wypisane w samym sercu człowieka. Nietrudno zobaczyć w tym proroctwie nowe przymierze zawarte we krwi Chrystusa i zrealizowane przez dar Ducha Świętego. Recytując tę pieśń zwycięstwa starego Wyjścia w świetle Wyjścia Paschalnego, wierzący mogą przeżywać radość i poczuć się Kościołem pielgrzymującym w czasie ku niebieskiemu Jeruzalem.
6. Mowa tutaj zatem o kontemplowaniu z ciągle nowym podziwem tego, co Bóg przygotował dla swojego Ludu: "Wprowadziłeś ich i osadziłeś na górze Twego dziedzictwa, w miejscu, które uczyniłeś swym mieszkaniem, w świątyni, którą założyły Twoje ręce, Panie" (Wj 15, 17). Ta pieśń zwycięstwa nie wyraża tryumfu człowieka, ale tryumf Boga. Nie jest to pieśń wojenna, ale pieśń miłości.
Pozwalając, aby nasze dni były przeniknięte radością pochwały starożytnych Żydów, wędrujemy po drogach tego świata, które nie pozbawione są zasadzek, ryzyka i cierpienia, z pewnością, że jesteśmy otuleni miłosiernym spojrzeniem Boga: nic nie może oprzeć się potędze Jego miłości.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: 14. rocznica pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich

2024-04-18 21:40

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

para prezydencka

Archidiecezja Krakowska

– Oni wszyscy uważali, że trzeba tam być, że trzeba pamiętać, że tę pamięć trzeba przekazywać, bo tylko wtedy będzie można budować przyszłość Polski – mówił abp Marek Jędraszewski w katedrze na Wawelu w 14. rocznicę pogrzebu pary prezydenckiej Marii i Lecha Kaczyńskich, którzy razem z delegacją na uroczystości 70. rocznicy Zbrodni Katyńskiej zginęli pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r.

Nawiązując do spotkania diakona Filipa z dworzaninem królowej Kandaki, abp Marek Jędraszewski w czasie homilii zwrócił uwagę, że prawda o Chrystusie zapowiedzianym przez proroków, ukrzyżowanym i zmartwychwstałym, trafia do serc ludzi niekiedy odległych tradycją i kulturą. – Znajduje echo w ich sercach, znajduje odpowiedź na ich najbardziej głębokie pragnienia ducha – mówił metropolita krakowski. Odwołując się do momentu ustanowienia przez Jezusa Eucharystii, arcybiskup podkreślił, że Apostołowie w Wieczerniku usłyszeli „to czyńcie na moją pamiątkę”. – Konieczna jest pamięć o tym, co się wydarzyło – o zbawczej, paschalnej tajemnicy Chrystusa. Konieczne jest urzeczywistnianie tej pamięci właśnie w Eucharystii – mówił metropolita zaznaczając, że sama pamięć nie wystarczy, bo trzeba być „wychylonym przez nadzieję w to, co się stanie”. Tym nowym wymiarem oczekiwanym przez chrześcijan jest przyjście Mesjasza w chwale.

CZYTAJ DALEJ

Pędzlem pisane

2024-04-18 08:44

[ TEMATY ]

Zielona Góra

Gorzów Wielkopolski

ikony

Krystyna Dolczewska

Joanna Rybińska

Joanna Rybińska

"Pędzlem pisane" - taki tytuł nadała artystka Joanna Rybińska swojej wystawie ikon. To jest już czwarta jej wystawa ikon w Zielonej Górze.

Dzieła artystki można było obejrzeć 16 kwietnia w Filii nr 1 Biblioteki im. Norwida przy ulicy Ptasiej w Zielonej Górze. Tytuł wystawy jak najbardziej odpowiada temu, co twórcy ikon mówią o swej pracy: oni ikon nie malują, tylko piszą.

CZYTAJ DALEJ

Szczęśliwa, która uwierzyła

2024-04-18 21:04

Materiały organizatorów

W ramach przygotowań do synodu odbędzie się diecezjalny dzień skupienia dla kobiet. Będzie to czas spotkania i odkrywania siebie, swoich życiowych zadań i miejsca w Kościele.

Dzień skupienia będzie miał miejsce 20 kwietnia w parafii NMP na Piasku we Wrocławiu w godz. 10.00-18.00. W programie jest medytacja, konferencja i wspólna modlitwa, które mogą okazać się pomocą dla każdej z kobiet w zrozumieniu swojej tożsamości i życiowych zadań. Rozważania będą się odbywać w świetle słów z Ewangelii według św. Łukasza: „Szczęśliwa, która uwierzyła”. Jak piszą organizatorzy: „przyjrzymy się spotkaniu dwóch kobiet: rozpoczynającej dorosłe życie Maryi i mającej już za sobą wiele doświadczeń Elżbiety. Łączy je nadzieja i odwaga wychodzenia naprzeciw szczęściu”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję