Reklama

Duchowość

Ewangelizacja wsi - tematem III Ogólnopolskiego Kongresu Nowej Ewangelizacji

Ewangelizacja środowisk wiejskich będzie tematem III Ogólnopolskiego Kongresu Nowej Ewangelizacji, który odbędzie się 28-31 maja 2015 roku w Skrzatuszu niedaleko Piły. O inicjatywach, które złożą się na to wydarzenie, rozmawiano we wtorek w Warszawie podczas spotkania osób odpowiedzialnych za nową ewangelizację w diecezjach i zgromadzeniach zakonnych.

[ TEMATY ]

ewangelizacja

wieś

Michał Mach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kongres ma m.in. pokazać panoramę zarówno problemów, jak i sukcesów towarzyszących nowej ewangelizacji na terenach wiejskich. Powinien także pomóc duszpasterzom środowisk wiejskich w korzystaniu z takich metod ewangelizacyjnych, które są tam najodpowiedniejsze.

„Doświadczamy dziś wielkiej potrzeby ewangelizacji środowisk wiejskich. Polska wieś jest bardzo zróżnicowana – inna jest sytuacja tradycyjnie rolniczych wsi na południu kraju, a inna na terenach byłych pegeerów; inna na wsiach położonych blisko dużych miast, a inna w okolicach podmiejskich. To są często zupełnie inne społeczności i bardzo różne wyzwania duszpasterskie” – mówił wyjaśniając założenia Kongresu redemptorysta o. Jacek Dubel CSsR, koordynator wydarzenia z ramienia Zespołu KEP ds. Nowej Ewangelizacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kongres będzie złożony z trzech części: rekolekcji, nauczania oraz warsztatów. Rekolekcje poprowadzi salwatorianin ks. Krzysztof Wons SDS. W ramach nauczania odbędzie się seria prelekcji. Wykład na temat religijności, pobożności i duchowości ludowej wygłosi bp Grzegorz Ryś, przewodniczący Zespołu KEP ds. Nowej Ewangelizacji. Z kolei o parafii wiejskiej – wspólnocie wspólnot, mówić będzie biskup koszalińsko-kołobrzeski Edward Dajczak.

Do wystąpień m.in. na temat duchowości maryjnej jako szansy na nową ewangelizację oraz o współczesnych wyzwaniach duszpasterskich dla środowisk wiejskich zaproszeni zostaną socjologowie religii i naukowcy zajmujących się tematyką wiejską.

Miejscem wydarzenia będzie sanktuarium maryjne w Skrzatuszu, niedaleko Piły, w diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. Realizowanych jest w niej wiele nowatorskich inicjatyw ewangelizacyjnych, skierowanych przede wszystkim na środowisko wsi, byłych PGR, osób bezrobotnych i potrzebujących.

Na terenach wiejskich istnieją podmioty, które mogłyby stanowić naturalne podłoże dla działań ewangelizacyjnych – podkreślano podczas dzisiejszego spotkania. Są to m.in. rady parafialne, koła gospodyń wiejskich, zespoły folklorystyczne, ochotnicza straż pożarna, czy ludowe zespoły sportowe.

Reklama

Na Kongresie poświęconym nowej ewangelizacji wsi nie powinno zabraknąć katechetów z wiejskich szkół. Jak podkreślał bp Grzegorz Ryś, ich doświadczenie oraz refleksja są bezcenne, gdyż często o wiele więcej dzieje się właśnie w szkole, skupiającej całe okoliczne środowisko, niż na parafiach. - Szkoła jest centrum życia wsi – powiedział.

Nie znaczy to jednak – dodawali inni uczestnicy spotkania - że można pominąć głos parafian i samych proboszczów. Ich doświadczenie pracy duszpasterskiej na terenach ubogich, często zaniedbanych i wśród ludności, która nie zawsze znajduje czas na łączenie pracy z życiem duchowym, powinno być wzięte pod uwagę – podkreślano w dyskusji.

Końcowym punktem Kongresu ma być ewangelizacja okolic, w których odbywać się będzie spotkanie. Organizatorzy przyznali, że na razie ta część czeka na dopracowanie. W trakcie dyskusji padło jednak wiele ciekawych propozycji. Od wieczornego ewangelizowania gospodarstw „od drzwi do drzwi”, przez towarzyszenie ludziom w pracy (i głoszenie Ewangelii np. w przerwie w pracy na roli), po wsparcie osób niepełnosprawnych, chorych i cierpiących. Podsunięto nawet pomysł objazdowego kina ewangelizacyjnego, wykorzystania w głoszeniu Ewangelii festynów rodzinnych i gromadzenia się ludzi na nabożeństwach majowych oraz współpracę z sołtysami.

Szczegółowy program III Kongresu Nowej Ewangelizacji zostanie podany na stronach Zespołu Episkopatu Polski ds. Nowej Ewangelizacji – www.nowaewangelizacja.org

Spotkanie osób odpowiedzialnych za nową ewangelizację w diecezjach i zgromadzeniach zakonnych odbyło się w domu sióstr Uczennic Boskiego Mistrza przy ul. Żytniej 11 w Warszawie. Organizatorem spotkania był Zespół Episkopatu Polski ds. Nowej Ewangelizacji.

2014-05-13 15:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyzwania nowej ewangelizacji (cz. 1)

Zdarzyło mi się uczestniczyć w opisywanym na łamach naszej gazety I Kongresie Nowej Ewangelizacji, który miał miejsce w dniach 28-31 lipca w Kostrzynie nad Odrą, a także doświadczać jej praktycznej formy podczas Przystanku Jezus. Zdaję sobie sprawę z faktu, że o nowej ewangelizacji ostatnio mówi się bardzo wiele. To dobrze. Jednak wśród rozmaitych głosów, które opisują to, czym jest, na czym ma polegać nowa ewangelizacja i kto nią ma się zajmować, występuje niekiedy chaos interpretacyjny i znaczeniowy. Dlatego też zachęcony wystąpieniem abp. Rino Fisichellego pomyślałem o tym, że jako świecki postaram się dokonać pewnej interpretacji tego zagadnienia.
Dlaczego nowa ewangelizacja, skąd ten pomysł, jakie są jej przesłanki?
Jest to pytanie o zasadniczym znaczeniu, gdyż udzielona na nie poprawna odpowiedź może uspokoić różne grupy komentatorów. Bardziej czy mniej życzliwych temu przedsięwzięciu, którzy niekiedy interpretują ją jako konkurencję wobec dotychczasowych form ewangelizowania czy też jako pośrednią formę krytyki tych, którzy przez lata gorliwie i sumiennie spełniali swoje chrześcijańskie obowiązki. Ani jeden, ani drugi motyw nie przyświeca pomysłodawcom i twórcom nadania nowej dynamiki ewangelizacji. Zarówno szacunek i respekt wobec tych, którzy nieodmiennie od lat „są siewcami na polach Pana Boga”, jak i zrozumienie obecności różnych nurtów i rytów w dawaniu świadectwa i posługi Kościołowi są punktem wyjścia. Akceptacja obecności jednego i drugiego. Radość z faktu współistnienia i obustronnego wzmacniania się modlitwą i czerpania z garnca szerokiej palety możliwości. Wobec powyższego, na z pretensją kierowane wobec nowych ewangelizatorów słowa: „Uważasz, że co? Dotychczas nic się tu nie robiło?” albo: „Skoro tak wiele działań było, to dlaczego Kościoły pustoszeją? Uważasz, że to nasza, starych księży, wina?” – odpowiedź jest jedna. Nie wskazujemy winnych, nie szukamy też ich, gdyż nie w tym rzecz. Rzeczą ważniejszą jest odpowiedź na pytanie: Jak odwrócić tendencję dotyczącą kryzysu wiary w ogóle?
Nowa ewangelizacja nie jest zatem ani wbrew komuś, ani za coś – jako proces zastępowania czegoś starego czymś nowym. Jest bowiem procesem stałym, osadzonym w naszym zobowiązaniu, jakie na siebie przyjęliśmy przez fakt chrztu św. i Komunii św. Nie jest więc reaktywną wobec czegoś na tu i teraz. Jest zaś naszym, wiernych, odzewem na wezwanie – posłanie, jakie do nas skierował i kieruje nieustannie Jezus – „głoszenia Jego Ewangelii wszelkiemu stworzeniu” (Mk 16,15).
Jednak, mimo wszystko, nieustępliwy czytelnik spyta: „No dobrze, a dotychczasowe formy ewangelizacji, przecież jej dokonywaliśmy?”. Nie powinniśmy ich porzucać. Nie stanowią one jakiegoś balastu czy jądra sporu. Gdyż to, o co chodzi w nowej ewangelizacji, to takie wypełnianie ewangelizacji argumentami, treścią spójną wobec poszukiwań aksjologicznych i nowym typem komunikowania się i myślenia swoistego dla człowieka XXI wieku, że zechce on nakłonić ucha ku naszym racjom, że odnowi w sobie pożądliwość Pana Boga, wybudzi się z letargu wiary. Człowiek bywa wobec gwałtu współczesności zadawanego na jego świadomości bezradny, z czasem staje się bezwolny, zagubiony, łatwy do manipulacji. Wmawiane mu treści, na różnym poziomie manipulowania prawdą, przykrywają rzeczywistość transcendentną, sugerując człowiekowi, że ważne jest to, co „tu i teraz”, nie uwzględniając żadnego potem w sensie duchowym. Także człowiek wiary staje w obliczu tego typu manipulacji. Bywa, że jej ulega. Cieszyć się należy, gdy jest krytyczny, wątpiący, nieugięty. Jednak każdorazowo trzeba mu pomóc nie upadać, nie oddalać się, trwać! Wyciągnąć rękę do współbraci w wierze, którzy osłabli w trudzie mocowania się z przekazami wypierającymi nas z przestrzeni publicznej to jedno, a drugie – odmawiającymi nam wyznawania naszej wiary. Sądzę także, że nowa ewangelizacja to jakby nowa dynamika, nowy impuls, ożywiający krwiobieg Kościoła i nas samych, świeckich i konsekrowanych, w jego wspólnocie. Wyzwalająca na naszych twarzach uśmiech i radość tych, którzy mimo wszystko wierzą, bo wiedzą, jaki był i jest sens śmierci i zmartwychwstania Jezusa. Uśmiech na twarzach tych, którzy mają solidne podstawy swojej wiary, są gorliwi w jej wyznawaniu i nie stronią od dzielenia się Dobrą Nowiną i dawania świadectwa. Mocni duchem iskrzą się jak gwiazdozbiór nowej ewangelizacji – podobni do Najświętszej Maryi Panny, Gwiazdy Nowej Ewangelizacji. Wiemy, że pójście na skróty, jakieś kompromisy i półśrodki w zetknięciu z nachalnością, gwałtownością i zaborczością otaczającego nas świata nie zdają rezultatu. Jedynie wystawiają nas na śmieszność i zarzut naiwności i nieskuteczności działania. Wobec powyższego musimy osiągać nową jakość i większą skuteczność, nic nie tracąc z czytelności doktryny i jej nieugiętości. Poczynając od nas samych. Dokonując najpierw własnego wglądu w jakość mojej wiary i mojej obecności w Kościele.

CZYTAJ DALEJ

Dni Krzyżowe 2024 - kiedy wypadają?

2024-04-25 13:08

[ TEMATY ]

Dni Krzyżowe

Karol Porwich/Niedziela

Z Wniebowstąpieniem Pańskim łączą się tzw. Dni Krzyżowe obchodzone w poniedziałek, wtorek i środę przed tą uroczystością. Są to dni błagalnej modlitwy o urodzaj i zachowanie od klęsk żywiołowych.

Czym są Dni Krzyżowe?

CZYTAJ DALEJ

Fascynacja Słowem Bożym

2024-04-25 17:41

Paweł Wysoki

Laureaci ze swoimi katechetami. Od lewej: ks. Grzegorz Różyło, Łucja Bogdańska, Izabela Olech-Bąk, Karina Prokop i Paweł Wawer

Laureaci ze swoimi katechetami. Od lewej: ks. Grzegorz Różyło, Łucja Bogdańska, Izabela Olech-Bąk, Karina Prokop i Paweł Wawer

Łucja Bogdańska z „Biskupiaka” wygrała etap diecezjalny 28. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję