Reklama

Zrozumieć autyzm

Co wiemy o autyzmie? Jak postrzegają świat dzieci autystyczne? Czy potrafimy je zaakceptować i zrozumieć ich stan? Czy przyglądając się im ze zdziwieniem na ulicy, w kościele, w parku, w kawiarni - potrafimy powiedzieć jedynie: co za niegrzeczne dziecko?!

Niedziela kielecka 11/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Najtrudniej nauczyć autystyczne dzieci zachowań społecznych. Mają poważny kłopot ze zrozumieniem drugiego człowieka, jego motywacji, emocji, przekonań, aspiracji, jest to specyficzna niemożność; zarazem inaczej wyrażają swoje uczucia - mówi psycholog Ilona Nowak, dyrektor Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Terapeutyczno-Wychowawczego w Kielcach przy ul. Krakowskiej 360.
- Chcemy nauczyć dzieci żyć w środowisku społecznym, podstawowych zasad postępowania w kontakcie z drugim człowiekiem. Zaburzenia utrudniają im odbiór rzeczywistości. Naszym zadaniem ma być ciągłe poszukiwanie sposobów komunikacji z dzieckiem, utrzymanie kontaktu z nim i zmiana jego zachowania, form wyrażania jego potrzeb, uczuć na społecznie akceptowalne. Ze szczególną uwagą prowadzimy trening zachowań społecznych, uczymy dzieci spontaniczności - wyjaśnia Małgorzata Nawrocka, terapeutka. - Dla naszych uczniów, na przykład, nie jest naturalne używanie form grzecznościowych, trzeba te formy wyćwiczyć - tłumaczy Mirosława Ciołak, terapeutka.
Terapia obejmuje m.in. przemyślany system wzmocnień pozytywnych. Nagroda motywuje każde dziecko. Zajęcia w Ośrodku obejmują również rehabilitację, zajęcia z psychologiem i logopedą.
Nie może być większej radości u terapeuty, jak zobaczyć postępy u dziecka. - Odczuwam ogromną satysfakcję, kiedy widzę, jak chłopiec, który na początku nie potrafił się przystosować, wchodził pod stół, tupał, krzyczał, teraz siedzi spokojnie, bawi się, uczy - mówi terapeutka Jolanta Surowiec.
W ośrodku terapią i edukacją objętych jest dwadzieścioro dwoje dzieci z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi z naszego miasta i województwa. Dziewięcioro dzieci dodatkowo korzysta z terapii ambulatoryjnej. Tok nauczania i terapii jest indywidualny. Siedemnastu terapeutów to fachowcy odpowiednio przygotowani do pracy z dzieckiem autystycznym. Ośrodek działa od 2003 r., powstał na bazie placówki Krajowego Towarzystwa Autyzmu, Oddział w Kielcach, działającej przy ul. Mieszka I. Tutaj, razem z innymi terapeutkami, prowadziła terapię indywidualną psycholog Ilona Nowak. Zajęcia odbywały się w miarę możliwości raz w tygodniu po dwie godziny. To bardzo mało, zważywszy, że terapia behawioralna, by była efektywna, zakłada konieczność pracy z dzieckiem przynajmniej 20 godzin w tygodniu. Terapię należy zacząć jak najwcześniej. Przejęta losem wychowanków, odwiedzając różne ośrodki w Polsce, zdobywając wiedzę w warszawskiej Synapsis, Ilona Nowak chciała dać im szansę lepszego rozwoju. W 2003 r. powstały warunki prawne do utworzenia ośrodka, który będzie spełniał wymogi efektywnej terapii i edukacji. Wspólnie z Zarządem Stowarzyszenia zdecydowano otworzyć Ośrodek.
Placówkę umieszczono w starym budynku po szkole podstawowej przy ul. Krakowskiej 360. Przeprowadzono niezbędne remonty. Warunki są jednak skromne. Wstępnie wiadomo, że jeszcze w tym roku rozpocznie się rozbudowa. Planowana inwestycja z pewnością polepszy warunki nauki i terapii wychowanków Ośrodka.

Reklama

Oswajanie autyzmu

Magdalenie, mamie 8-letniego Olgierda, pół roku zajęło pogodzenie się z sytuacją. - Przez sześć miesięcy płakałam i modliłam się o zmianę. Rano trzeba było obłożyć zapuchnięte powieki lodem i iść do pracy, żyć. Kochałam moje dziecko, ale nie mogłam przyjąć do wiadomości, że jest autystyczne. Dlaczego? Przecież ma zdrowego brata bliźniaka! Irytowałam się, wrzeszczałam na Olgierda, szybko traciłam cierpliwość. Zauważyłam, że na niego ten mój bunt też ma wpływ. Był niespokojny, zagubiony.
Rodzina powoli oswaja autyzm, choć pozostaje obawa o przyszłość syna. - Nie będziemy na spokojnej emeryturze. Kiedy dorośnie, też będzie potrzebował naszego wsparcia i opieki - mówi.
- Olgierd jest kochany. Potrafi murem stanąć za swoim bratem bliźniakiem. Nam nie wolno na niego krzyknąć. Jest przesłodkim, przeuroczym dzieckiem. Dzieci autystyczne często potrafią odrzucać swoich rodziców, nie wyrażają emocji. Nie zniosłabym tego. Olgierd lubi się do mnie mocno przytulić i to jest dla mnie najważniejsze - wyznaje Magdalena.
Dziwi się, że ludzie tak łatwo potrafią oceniać, nic nie wiedząc o chorobie. - Kiedyś byliśmy całą rodziną na lodach. Olgierd bardzo lubi spacery, przestrzeń, zachowuje się zwyczajnie jak każde dziecko. Kiedy jednak musieliśmy wejść do toalety do środka kawiarni, gdzie jest tłoczno, gwarno, zaczął krzyczeć. Dla niego to dyskomfort, ma wyczulony zmysł słuchu, reaguje ostro na dźwięki. Usłyszałam od razu komentarze za nami: „Co to za niewydolni rodzice! Jeśli się dziecko nie umie zachować, to nie powinno się je przyprowadzać w takie miejsca!”. Było mi bardzo przykro. Trudno jest się uodpornić - przyznaje mama Olgierda.
Wiadomość o autyzmie synka Jakuba dla samotnej matki Ewy Janus była dużym ciosem. - Dlaczego ja? Stale się obwiniałam, gdzie popełniłam błąd? Potwornie bałam się przyszłości. Dopiero terapia u psychologa zmieniła powoli moje nastawienie. - To nie twoja wina, masz prawo być zła, zmęczona - mówił do niej.
- Zrozumiałam, że tak już będzie i trzeba stawić czoła rzeczywistości. Odkąd Jakub trafił do Ośrodka (w zerówce), bardzo się zmienił. To fantastyczne miejsce dla takich dzieci - mówi Ewa. - Uczą się przydatnych rzeczy w życiu. Zauważyłam, że Jakub świetnie radzi sobie z matematyką. Ośrodek dużo mu pomógł. Widzę, jak się rozwija, potrafi liczyć, czytać, mówić - opowiada Ewa.
Monika i Zbigniew, rodzice 11-letniego Wiktora, na początku zadawali sobie wspólnie pytanie: na ile będą mogli pomóc swojemu synowi. - Staraliśmy się go chronić, byliśmy przeczuleni na jego punkcie. Z czasem zrozumieliśmy, że potrzebna mu będzie samodzielność, aby umiał na miarę swoich możliwości poradzić sobie w życiu. Najtrudniej było dotrzeć do niego, zrozumieć, czego chce. Kiedy trafił do placówki przy ul. Mieszka, był tak nadpobudliwy, że nie potrafił usiedzieć spokojnie ma miejscu nawet pięć minut. Wrzeszczał. Poskramianie Wiktora przypominało ujeżdżanie dzikiego konia - opowiadają rodzice chłopca. Długo czekali, kiedy powie pierwsze słowo. Miał sześć lat, jak zaczął mówić, a były to słowa: „dziękuję, proszę bardzo”. Nauka w Ośrodku, regularne zajęcia z logopedą, psychologiem, rehabilitacja - wszystko z czasem przyniosło efekty. Jest w miarę samodzielny - mówią rodzice, choć obawy pozostają, jak będzie sobie radził, gdy dorośnie?
- Dzięki Bogu, że mamy tę szkołę, choć warunki są skromne. Tutaj stanowiska pracy dzieci i terapeutów dzielą jedynie wysokie szafy. Dzieci z autyzmem nie mogą się rozpraszać, brak też odpowiedniej sali gimnastycznej - wymienia mama Wiktora.
Arleta, mama dwunastoletniego Radka, także widzi duże zmiany w dziecku. - Jest wyciszony, łatwiej się uczy, potrafi się skoncentrować. Dzieci tylko zyskują, będąc w Ośrodku - dodaje.
Terapeuci pracują z dziećmi przez sześć godzin dziennie; w większości czasu pobytu dziecka - indywidualnie, w zależności od jego potrzeb. Są także prowadzone dobrze zorganizowane zajęcia grupowe. Wskazana jest ogromna cierpliwość i konsekwencja w działaniu oraz współpraca z rodziną, tak by wypracowane w terapii zachowania mogły być przeniesione na dom. - Trzeba myśleć realistycznie, dokonywać wysiłku, wyboru, uczyć się od innych, świadomie szukać wsparcia, pokornie zmieniać siebie i kochać miłością emocjonalną i wolicjonalną zarazem - mówi dyr. Ilona Nowak.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

POMOC OSOBOM AUTYSTYCZNYM

Krajowe Towarzystwo Autyzmu w Kielcach obok Ośrodka przy ul. Krakowskiej 360 prowadzi Poradnię dla Osób z Autyzmem i Środowiskowy Dom Samopomocy dla dorosłych osób z autyzmem przy ul. Mieszka I w Kielcach. We wszystkich trzech placówkach świadczy profesjonalną pomoc dzieciom, młodzieży i dorosłym osobom z autyzmem

Reklama

Ks. Leszek Struzik duszpasterz Ośrodka

Ci mali podopieczni Ośrodka to są ewangeliczni ubodzy w dzisiejszym świecie. Potrzebują naszej miłości, ciepła i akceptacji. Moja posługa opiera się na pracy dziećmi, ale także z terapeutami i rodzicami. To ważne, ponieważ im lepiej będą zintegrowane te środowiska, tym więcej będzie można zrobić wspólnie dobrego dla dzieci.
Każde dziecko inaczej przeżywa swoją chorobę i staram się do każdego docierać indywidualnie. Ban Bóg swoją łaską umacnia każdego chorego, również te dzieci, które przechodzą różne trudności. Dlatego tak ważne są dla nich Eucharystia i sakramenty. W Światowy Dzień Chorego sprawowałem dla nich Mszę św. w katedrze z sakramentem namaszczenia chorych i błogosławieństwem. Byłem zdumiony, jak dzieci potrafiły się wyciszyć. Odwiedzam Ośrodek w każdy wtorek. Uczymy się modlitwy, przygotowuję dzieci razem z ich rodzicami do Pierwszej Komunii Świętej. Ważne jest także wsparcie dla rodziców, którym nierzadko trudno pogodzić się jest z losem. Mile przyjęty został przez nich dzień skupienia, jaki zorganizowałem w Świętej Katarzynie. Była modlitwa, rozmowy, ale także wspólne wejście na Łysicę. Była to okazja do integracji rodzin, ale także do odpoczynku. Zachęcam rodziców do modlitwy wzajemnie za siebie, ponieważ najlepiej się rozumieją i znają swoje problemy. Niektórzy rodzice powiedzieli mi, że taka modlitwa ich umacnia i pomaga.

Dyr. Ilona Nowak o istocie terapii

Zadaniem naszego Ośrodka jest zapewnienie wszechstronnej specjalistycznej, skoordynowanej terapii i pomocy dzieciom dotkniętym autyzmem poprzez diagnozę, terapię i edukację. Poprzez terapię chcemy zwiększyć zdolności adaptacyjne dzieci, nauczyć je zachowań społecznych, porozumiewania się z innymi, pracować nad rozumieniem mowy, nauczyć dzieci, że kontakt z innymi jest miłym doświadczeniem, jest pożyteczny.
Kluczem do wyboru drogi terapeutycznej powinna być efektywność danej metody pracy. Istnieją różne metody. My proponujemy terapię behawioralną. Badania prowadzone przez naukowców potwierdziły dużą skuteczność tej terapii, gdy pracuje się z dzieckiem 20 i więcej godzin tygodniowo.
W historii znane są osoby, które cierpiały na autyzm i potrafiły dostosować się do warunków tzw. normalnego życia: Temple Grandin, Raun Kaufman, Donna Wiliams. Większość jednak chorych na autyzm to osoby, którym towarzyszy również niepełnosprawność intelektualna i wtedy taka osoba będzie napotykać do końca życia na ograniczenia. Nikogo nie można pozbawić szansy na rozwój i zmianę, bo mitem jest, że dzieci autystyczne są niewyuczalne.
Rodzice muszą dużo nauczyć się od swojego autystycznego dziecka. Każda rodzina uświadamia sobie w końcu, co życie dla niej przygotowało, i dobrze, żeby stało się to dla niej wyzwaniem pozostawienia za sobą przeszłości z jej wyobrażeniami i marzeniami i wyboru przyszłości, opanowania, pewności i determinacji w pracy z dzieckiem, w walce o polepszenie jego losu.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Adorować to postawić Boga w centrum życia

2024-05-11 09:47

ks. Łukasz Romańczuk

Abp Józef Kupny, metropolita wrocławski

Abp Józef Kupny, metropolita wrocławski

Drugi dzień II Kongresu Wieczystej Adoracji rozpoczął się w katedrze pw. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu. Eucharystii przewodniczył abp Józef Kupny, metropolita wrocławski.

W homilii abp Józef Kupny wyjaśnił, czym jest adoracja Najświętszego Sakramentu. - Odkrywamy adorację jako wymóg wiary. Adorować to postawić Boga w centrum życia, to nadać wszystkim sprawom właściwy porządek, stawiając Boga na pierwszym miejscu. W życiu wiarą nie wystarczy sama wiedza teologiczna, potrzeba Go spotkać i adorować. Na niewiele zdadzą się nasze wiadomości z zakresu życia religijnego czy zdolności duszpasterskie, jeśli nie padamy na kolana. Wiara jest relacją z żywą osobą, którą się kocha. Stając twarzą w twarz z Jezusem poznajemy Jego oblicze. Adorując odkrywamy dzieje miłości z Bogiem, w którym nie wystarczają idee, ale trzeba Go postawić na pierwszym miejscu, tak jak stawia się osobę, którą kochamy. Taki właśnie musi być Kościół, adorujący i zakochany w Jezusie, swoim Oblubieńcu - wskazał. abp Kupny i dodał: - Trwanie na kolanach przed Jezusem jest lekarstwem na podziały w Kościele. Dzisiaj chcemy rozważać, że adoracja czyni jedność w Kościele. Przez adorację dokonuje się wyzwolenie z największego niewolnictwa, uzależnienia do nas samych.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Dziękczynienie za Kościół i korzenie

2024-05-11 14:30

[ TEMATY ]

Ośno lubuskie

900‑lecie diecezji lubuskiej

Jubileusz diecezji lubuskiej

Karolina Krasowska

- Przeżywany przez was jubileusz jest okazją, aby dziękować Bogu za korzenie i jest też wezwaniem, aby dziękować za Kościół, który wspólnie stanowimy – mówił abp Wojciech Polak w Ośnie Lubuskim

- Przeżywany przez was jubileusz jest okazją, aby dziękować Bogu za korzenie i jest też wezwaniem, aby dziękować za Kościół, który wspólnie stanowimy – mówił abp Wojciech Polak w Ośnie Lubuskim

- Przeżywany przez was jubileusz jest okazją, aby dziękować Bogu za korzenie i jest też wezwaniem, aby dziękować za Kościół, który wspólnie stanowimy – mówił abp Wojciech Polak w Ośnie Lubuskim, gdzie trwają główne obchody 900-lecia dawnej diecezji lubuskiej.

Za nami wykład, okolicznościowy koncert i uroczysta Msza św. pod przewodnictwem Prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję