Reklama

„Bo byłem przybyszem…”

Ożywienie świadomości Polaków odnośnie obecności cudzoziemców w Lublinie, edukacja w zakresie ich kultury, budzenie atmosfery społecznej życzliwości i zrozumienia, tworzenie dialogu międzykulturowego, a także pokazanie wielokulturowości Lublina i wkładu wnoszonego do niego przez cudzoziemców - to cele kampanii społecznej „Bo byłem przybyszem…”, prowadzonej przez Centrum Wolontariatu w Lublinie

Niedziela lubelska 20/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każde współczesne społeczeństwo jest wielokulturowe, wielonarodowe i wielotradycyjne, ale ważne jest, abyśmy zobaczyli jak wielkim bogactwem jest to, że obok siebie funkcjonują przedstawiciele różnych narodów, kultur, tradycji, religii oraz to, aby otwierać się z dotychczasowej homogeniczności na przedstawicieli innych kultur i umieć czerpać z tego bogactwa” - podkreśla ks. Mieczysław Puzewicz, szef Centrum Duszpasterstwa Młodzieży w Lublinie.

Potrzeba otwartości

Bardzo istotne to jest w Lublinie, mieście usytuowanym na styku kultur i narodów, gdzie studiuje ok. 3 tys. cudzoziemców, z czego połowa to osoby przypisane do grupy państw nienależących do Unii Europejskiej. Pokazując przyjmowanie obcokrajowców jako dar, który może być dla Polaków inspirujący i w żadnym wypadku niezagrażający polskości, ks. Puzewcz wyraził nadzieję, że „kampania przyczyni się do bardziej otwartego spojrzenia na obecność cudzoziemców pośród nas”. Jego zdanie podzielił Jurij, który przyjechał do Polski na stypendium od Fundacji Jana Pawła II: „Nie ma co korzystać ze stereotypów. Trzeba tworzyć własne wrażenie poprzez własne doświadczenie obcowania z ludźmi. Myślę, że ta kampania pomoże obalić stereotypy, schematy i pomoże poznać kulturę obcokrajowców mieszkających na Lubelszczyźnie”.

Potrzeba świadomości

Kampania jest prowadzona na wielu płaszczyznach. Od początku maja w Lublinie i w regionie znajduje się 50 billboardów z hasłem „Bo byłem przybyszem…” oraz postaciami cudzoziemców balansujących na linie. Aby zwiększyć świadomość społeczną na terenie wschodniego regionu Polski, na Podkarpaciu i w Podlaskiem pojawią się ruchome reklamy. Jesienią Telewizja Lublin wyemituje serie krótkich filmów i spotów reklamowych, a Radio Lublin - audycje radiowe. Jak zapewnia Marcin Wąsowski, reżyser i scenarzysta „eventu” wielokulturowego, „filmy będą mówić o wyobrażeniach na temat cudzoziemców w sposób żartobliwy. Humor i przymrużenie oka powodują, że różne trudne sytuacje stają się bardziej strawne dla zwykłego człowieka”. Organizatorzy kampanii zapraszają również na prezentację kultur krajów, z jakich pochodzą mieszkający w Lublinie cudzoziemcy. Odbędzie się ona 24 maja w muszli koncertowej Ogrodu Saskiego. Od godz. 16 odbywać się będą warsztaty taneczno-muzyczne, a dla rodzin i dzieci przygotowano wiele atrakcji. O godz. 19 rozpocznie się koncert zespołu Jose Torresa „ConSONantes”. Spotkanie poprowadzi kabaret „Świerszczychrząszcza”, który poprzez skecze i etiudy ma pomóc wzbudzić refleksję nad stereotypami i codziennymi zachowaniami, jakie mamy wobec cudzoziemców. Owocem kampanii są również, m.in. zajęcia z edukacji wielokulturowej, jakie od jesieni będą prowadzone przez wolontariuszy w szkołach, gdzie uczą się dzieci cudzoziemców oraz w środowisku akademickim.
Projekt, do którego zaproszeni są lublinianie w każdym wieku, jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, budżetu państwa i środków własnych Centrum Wolontariatu w Lublinie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Barbórka w Wieliczce: W wykutej w soli kaplicy św. Kingi chcemy słuchać słowa Bożego

2024-12-05 00:27

Kopalnia Soli “Wieliczka”

    - Otrzymaliśmy życie jako dar po to, by z kolei uczynić z niego dar dla Boga i dla bliźnich. Taka jest natura Bożego daru. Taka jest logika miłości – mówił kard. Stanisław Dziwisz podczas Mszy św. odprawionej w kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli „Wieliczka”.

Metropolita krakowski senior przewodniczył Mszy św. dla górników w ramach obchodów „Barbórki”. W uroczystościach wziął udział prezydent RP, Andrzej Duda.
CZYTAJ DALEJ

Archidiecezja gnieźnieńska: Powstał projekt dotyczący ochrony dzieci podczas kolędy

2024-12-05 07:14

[ TEMATY ]

kolęda

wizyta duszpasterska

Karol Porwich/Niedziela

W archidiecezji gnieźnieńskiej powstał projekt wskazań dotyczących ochrony dzieci podczas wizyty duszpasterskiej, tzw. kolędy. Zgodnie z nimi ministranci nie mogą przebywać sami bez opieki. Powinni mieć także stały kontakt telefoniczny z kolędującym księdzem i rodzicami.

Ks. Wojciech Rzeszowski, delegat ds. ochrony dzieci i młodzieży w archidiecezji gnieźnieńskiej, powiedział PAP, że projekt wskazań duszpasterskich, które mają zagwarantować dzieciom właściwą opiekę i bezpieczeństwo podczas wizyt duszpasterskich, powstał w oparciu o standardy ochrony małoletnich, wynikające z tzw. ustawy Kamilka, i normy Kościoła katolickiego oraz po konsultacji z osobami zaangażowanymi w prewencję.
CZYTAJ DALEJ

Jak kształtuje się religijność Polaków? Ukazały się nowe dane liczbowe

2024-12-05 11:46

[ TEMATY ]

Kościół

dane

Karol Porwich/Niedziela

W Polsce jest ponad 10 tys. parafii. Pracuje w nich ok. 30 tys. księży diecezjalnych i zakonników. W zgromadzeniach czynnych żyje 15, 6 tys. sióstr. Co niedziela chodzi do kościoła 29, 02 proc. a komunię św. przyjmuje 14, 02 proc. wiernych. W ubiegłym roku 267, 2 tys. osób przyjęło sakrament chrztu. Na religię uczęszcza ponad 78 proc. uczniów. Takie dane - za rok 2023 - ukazuje najnowszy rocznik statystyczny Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego „Annuarium Statisticum Ecclesia in Polonia”. Publikacja zaprezentowana została dziś podczas konferencji prasowej w siedzibie Sekretariatu KEP w Warszawie.

Wskaźnik dominicantes, czyli osób uczęszczających na niedzielną Mszę Świętą w roku 2023 r. wyniósł 29,02 %, zaś communicantes, czyli przystępujących do komunii św. - 14,02 %. W stosunku do 2022 r. oznacza to spadek wskaźnika dominicantes o 0,5 p. proc. oraz wzrost communicantes o 0,1 p. proc. Dla porównania w 2019 r. wskaźnik dominicantes wynosił 36,9 % a communicantes 16,7 %.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję