Reklama

Oaza mój świat

40 lat istnienia Wspólnoty. To dużo czy mało? 40 lat wspólnych przeżyć, doświadczeń, radości i rozczarowań. 40 lat szlifowania umiejętności bycia prawym człowiekiem, dojrzałym chrześcijaninem, odważnym świadkiem Jezusa. A wśród tego wszystkiego kilkadziesiąt powołań kapłańskich, zakonnych, misyjnych. Setki małżeńskich. I ciągły egzamin z życia. Szukanie odpowiedzi: Co dała mi Oaza? Czy mam siłę, by tak żyć? Czy starczy mi odwagi?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Najpiękniejsze lata życia

26 września członkowie Wspólnoty Oazowej w Nowym Targu obchodzili okrągłą rocznicę swego istnienia. W tym roku bowiem minęło 40 lat od czasu, kiedy to ks. prał. Franciszek Chowaniec skupił wokół siebie grupę młodzieży męskiej i rozpoczął pracę nad ich duchową formacją. W obecnym roku także, po kilkudziesięciu latach, wraz ze swymi podopiecznymi stanął przy ołtarzu w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Nowym Targu, by przewodniczyć uroczystej Liturgii Eucharystycznej i ofiarować Bogu dziękczynienie za ten czas istnienia tamtejszej Oazy i wszelkie dobro, jakie ona przyniosła. - Po Mszy św. - dodaje moderator nowotarskiej Wspólnoty Oazowej ks. Mariusz Dziuba - starym oazowym zwyczajem zgromadziliśmy się przy wspólnym stole. A po posiłku przyszedł czas na wspomnienia tych, którzy przed laty odcisnęli swój ślad w historii tej wspólnoty. (A może było zupełnie odwrotnie: to spędzony tu czas i poznani ludzie wpłynęli na bieg ich życia?) - Dla młodych ludzi, działających obecnie w Ruchu, szczególną wartość miały z pewnością świadectwa najstarszych uczestników spotkania i wzruszające stwierdzenia, iż czas spędzony w Oazie, to były najpiękniejsze lata ich życia - dodaje ksiądz moderator. - Nie zabrakło również wspólnego śpiewu, łączącego naszą wielopokoleniową Wspólnotę. Całe spotkanie zwieńczyło pamiątkowe zdjęcie u stóp naszej świątyni - podsumowuje kapłan.

Niewidzialna ręka

Oaza w Nowym Targu od początku rozwijała się niezwykle szybko i prężnie. Wpływ na to miała niewątpliwie bliskość Centrali Ruchu Światło-Życie, mieszczącej się w Krościenku nad Dunajcem i działającego tam założyciela Oazy, sługi Bożego ks. Franciszka Blachnickiego. Jego to, skądinąd, dobrze znał ks. Chowaniec. Od początku grupa oazowa zajmowała się służbą liturgiczną i brała na siebie odpowiedzialność za oprawę muzyczną niedzielnej Mszy św. o godz. 9, przeznaczonej dla młodzieży. Nie była więc grupą zamkniętą i odizolowaną od życia parafii, wręcz przeciwnie, czynnie w nim uczestniczyła. - Tak też jest do dziś - podkreśla ks. Mariusz Dziuba. - Bo również współcześnie członkowie nowotarskiej Wspólnoty Oazowej służą innym poprzez przygotowywanie, upiększanie i wyjaśnianie Liturgii. Często stają się tą „niewidzialną ręką”, która chętnie uczestniczy i przez to także pomaga w prowadzeniu życia parafialnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

I zmiany, i tradycja

Nowotarska Oaza Ruchu Światło-Życie jest jedną z najstarszych tego typu wspólnot w Polsce. Przez jej szeregi przewinęły się setki osób i całe mnóstwo kapłanów, którzy sprawowali nad nimi pieczę. Pytam więc Ksiądz Moderatora, jak czuje się w tym pochodzie kapłanów, których historia na krótszy bądź dłuższy czas splotła się z historią Oazy w Nowym Targu? - Bycie moderatorem oazy, która jest jedną z najstarszych w Polsce, z pewnością zobowiązuje - odpowiada z namysłem rozmówca. - Trzeba działać tak, by nie tylko nie zniszczyć tego, co budowali inni przez 40 lat, ale i dołożyć do tego bagażu nowe doświadczenia; wprowadzać zmiany, ale nie rezygnować z tradycji - dodaje.

Służba i odpowiedzialność

Moderator, a więc ksiądz odpowiedzialny za wspólnotę, czuwa nad wewnętrznym rozwojem i wzrostem duchowym jej członków. Podsyca młodzieńcze pragnienia, by zmieniać świat na lepsze, by pomagać tym, którzy tego potrzebują, by służyć. I służba ta właśnie jest bardzo ważnym aspektem bycia oazowiczem, który mocno akcentuje ks. Mariusz: - Zadaniem Ruchu Światło - Życie jest nie tylko osobista formacja każdego z uczestników, ale i działanie skierowane w stronę ludzi. Po to właśnie zostały utworzone diakonie (od gr. diakonia - służba).
Młody człowiek uczęszczający na spotkania oazowe ma uświadomić sobie, że jako osoba świecka jest także odpowiedzialny za losy Kościoła w Polsce i na świecie. Z tej odpowiedzialności rodzi się potrzeba służenia innym we wspólnotach, do których należy: a więc oazowej, rodzinnej, parafialnej.

Reklama

Kapłański autorytet

Faktem jest, że młodzi ludzie, obcując z kapłanem, wiele się od niego uczą. Często zadają trudne pytania, dyskutują na przeróżne tematy dotyczące wiary, Kościoła i życia w ogóle. Nieustanna obecność kapłana, który jest dla nich, pozwala na bieżąco rozwiewać wszelkie rodzące się wątpliwości i ciągle uczyć się, jak być prawdziwym chrześcijaninem. Powszechnie wiadomo przecież, jak wielkie znaczenie dla młodego człowieka ma odnalezienie w tym wieku prawdziwego autorytetu, którego niestety często w domu nie ma co szukać…
Rola więc kapłana opiekującego się wspólnotą jest dla młodych niemal nieoceniona. Czy jednak księdza także jakoś ubogacają te spotkania, rozmowy i obcowanie z młodzieżą? - Przebywanie z młodzieżą, prowadzenie, czuwanie nad ich duchowym rozwojem jest i dla mnie wewnętrzną formacją - odpowiada ks. Dziuba - To dzięki nim ciągle ma się siłę i ochotę, by podejmować coraz nowsze inicjatywy, to dzięki nim człowiek ciągle czuje się młody - dodaje z uśmiechem.

Bóg mnie chce

Dla wielu ludzi czas uczestnictwa w spotkaniach oazowych i rekolekcjach wakacyjnych to wspomnienia, które wywołują łzy wzruszenia. Dla wielu jednak ta przygoda wciąż trwa - albo nawet dopiero się zaczęła. - Kilkoro oazowiczów z Nowego Targu zechciało podzielić się swoimi przeżyciami, mówiąc czym jest dla nich Oaza: - Oaza to dla mnie jakby inny świat, ale mój świat, tu się odnalazłam, to tu potrafiłam się otworzyć, pokazać siebie taką, jaka jestem, być sobą. To tu znalazłam akceptację. To tu spotkałam wielu „wariatów” (w pozytywnym znaczeniu tego słowa) - ludzi, którzy i we mnie wyzwolili „wariata”, a to uczyniło mnie szczęśliwą. Oaza tak naprawdę nadała sens mojemu życiu - mówi z entuzjazmem Beata. - Członkostwo w Oazie ubogaciło mnie duchowo, dało świadomość bycia chrześcijaninem; poczucie, że Bóg chce więcej ode mnie, wyróżnił mnie, zechciał, abym to właśnie ja mogła poznać go bliżej. Bóg mnie chce - dodaje radośnie.
Kamil podkreśla, jak ważnym elementem życia jest dlań Oaza i poczucie, że te spotkania zbliżają go do Boga. Wspomina: - Gdy po raz pierwszy przyszedłem na spotkanie oazowe, poczułem się trochę niezręcznie, wszyscy znali się tam doskonale. Jednak mimo obaw poszło całkiem nieźle. Już od początku zauważyłem więź łączącą wspólnotę oraz otwarcie na nowych uczestników. Może te pierwsze kontakty nie wyglądały tak jak teraz, ale przecież to normalne. W każdym razie naprawdę się starali - mówi z uśmiechem. - Bo pierwsze wrażenie jest bardzo ważne dla nowego uczestnika. To ono decyduje, czy będzie uczęszczał dalej, czy też nie. Dla mnie było to coś wspaniałego. Ludzie, nieznający mnie zupełnie byli tak uprzejmi i serdeczni! I to nie dlatego, że „tak trzeba”, tylko dlatego, że tak chcieli - z radością wspomina Kamil. Na zakończenie dodaje jeszcze: - Zachęcanie ludzi do przyjścia na nasze spotkania sprawia mi ogromną przyjemność i satysfakcję (tym bardziej gdy to działa!). Myślę, że to jest najcenniejsza rzecz, jaką mam dzięki Oazie: możliwość zdobywania nowych „rycerzy” dla Chrystusa.

Reklama

Spotkanie z Bogiem Żywym

Początkowo dla wielu osób ogromne znaczenie ma możliwość spotkania na Oazie ludzi, którzy myślą podobnie, na których pomoc można liczyć. I dlatego zaczynają przychodzić. Dla innych natomiast najważniejsze są rekolekcje i osobiste spotkanie z Jezusem: - Rekolekcje wakacyjne, to wspaniały czas, kiedy wyjeżdża się daleko od domu, często spotyka się zupełnie nowych i obcych ludzi. Wychodzi się jak Mojżesz „poza obóz”, aby tam spotkać się z Panem - tłumaczy animator liturgiczny Paweł. - I tam właśnie, dzięki Oazie odkrywam coś, co jest chyba w życiu najpiękniejsze - jak na co dzień spotykać Chrystusa w Eucharystii i naśladować Go w Jego miłości do drugiego człowieka. Oaza pozwoliła mi na głębsze przeżywanie mojej wiary - jako bezpośredniej i osobowej relacji z Jezusem Chrystusem, Jedynym Panem i Zbawicielem. Na Oazie nauczyłem się patrzenia na liturgię nie jako na kilka reguł, które trzeba wypełnić, ale jako na spotkanie z Bogiem Żywym, który ofiaruje się nam w Komunii świętej - wyjaśnia Paweł.

Modlitwa jest istotą

Na zakończenie przychodzi mi jednak jeszcze jedna myśl. Na Oazę bowiem młodzi ludzie przychodzą często po, to by spotkać się, porozmawiać, pożartować i pobyć ze sobą. Jest miło, przytulnie i wesoło - i to jest bardzo cenne i bardzo ważne. Ale czy nie istnieje jednak ryzyko, że spotkania te staną się właśnie tylko miłymi „pogaduchami” przy herbatce, a nie czasem intensywnej pracy nad sobą? - Spotkania oazowe to rzeczywiście nie tylko nieustanna formacja - podejmuje wątek ks. Mariusz - ale także czas na zabawę i rozrywkę, a więc m.in. spotkania towarzyskie przy herbatce. To właśnie tutaj tworzą się piękne przyjaźnie, często na całe życie, to tutaj rodzą się miłości... Dlaczego więc nie umówić się na pizzę, porozmawiać o szkole? - pyta retorycznie. - Trzeba jednak pamiętać, że nie wolno nam zatracić tego, co najważniejsze. Aby wspólnota oazowa była prawdziwą Wspólnotą, musi być oparta na modlitwie; to na Chrystusie musimy budować. Jeśli grupa potrafi się modlić, to wszystko inne przychodzi łatwo.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Katarzyna ze Sieny

Niedziela łowicka 41/2004

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

Sailko / pl.wikipedia.org

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

25 marca 1347 r. Mona Lapa, energiczna żona farbiarza ze Sieny, urodziła swoje 23 i 24 dziecko, bliźniaczki Katarzynę i Joannę. Bł. Rajmund z Kapui napisał we wstępie do życiorysu Katarzyny: „Bo czyż serce może nie zamilknąć wobec tylu i tak przedziwnych darów Najwyższego, kiedy patrzy się na tę dziewczynę, tak kruchą, niedojrzałą wiekiem, plebejskiego pochodzenia...”.

Rezolutność i wdzięk małej Benincasy od początku budziły zachwyt wśród tych, z którymi się stykała. Matka z trudnością potrafiła utrzymać ją w domu. „Każdy z sąsiadów i krewnych chciał ją mieć u siebie, by słuchać jej rozumnych szczebiotów i cieszyć się jej dziecięcą wesołością”

CZYTAJ DALEJ

Abp Crepaldi: obecny kształt projektu europejskiego niezgodny z wizją katolicką

2024-04-30 14:29

[ TEMATY ]

Unia Europejska

projekt

pixabay.com

Zielony Ład, ataki na własność prywatną, aborcja jako jedna z zasad podstawowych, ingerencja w wewnętrzne sprawy państw członkowskich, dążenie do przyspieszenia procesu centralizacji - są niezgodne z wizją katolicką - twierdzi w wywiadzie dla portalu „La Nuova Bussola Quotidiana” abp Giampaolo Crepaldi. Emerytowany biskup Triestu, który przez długi czas kierował komisją Caritas in veritate CCEE (Rady Konferencji Episkopatów Europy), w latach 1994-2001 był podsekretarzem, zaś 2001-2009 sekretarzem Papieskiej Rady Iustitia et Pax zdecydowanie krytykuje obecny kształt projektu europejskiego. Przestrzega też przed przekształceniem się europejskiego „marzenia” w ideologiczny europeizm.

Odnosząc się do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego abp Crepaldi podkreśla ich wyjątkową ważność. „Unia Europejska nie sprawdziła się w ostatnim czasie. Wiele osób wskazywało na poważne wady Europejskiego Zielonego Ładu, ale nie zostały wysłuchane. Polityka klimatyczna i transformacji energetycznej była centralistyczna, kosztowna, nieskuteczna i iluzoryczna, wywołując reakcje odrzucenia. Niedawne głosowanie Parlamentu Europejskiego w sprawie aborcji jako prawa człowieka podkreśliło przejęcie kontroli nad parlamentem przez destrukcyjną i beznadziejną ideologię. Wtrącanie się instytucji UE w wybory parlamentarne w Polsce i forsowanie decyzji przez rząd Węgier, narodu często traktowanego jako «obcy» dla Unii, to tylko niektóre aspekty sytuacji wyraźnego kryzysu. Dodajmy do tego znaczącą porażkę w polityce zagranicznej” - stwierdził emerytowany biskup Triestu.

CZYTAJ DALEJ

Nikaragua: od początku roku reżim wydalił 34 osób duchownych

2024-04-30 13:15

[ TEMATY ]

prześladowania

Nikaragua

Pomoc Kościołowi w Potrzebie/www.pkwp.org

34 katolickich osób duchownych musiało opuścić Nikaraguę w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 r. z powodu prześladowań Kościoła katolickiego przez reżim Daniela Ortegi i Rosario Murillo. Informację tę podała na niezależnej stronie internetowej „Despacho 505” badaczka i aktywistka Martha Molina, która na bieżąco informuje o atakach na Kościół w tym środkowoamerykańskim kraju.

Prawie wszystkie te osoby pełnią swoją posługę w innych krajach, głównie w Kostaryce i Stanach Zjednoczonych, a te, które są jeszcze seminarzystami, kontynuują formację poza Nikaraguą, wyjaśniła Molina, dodając, że jest świadoma sytuacji, ponieważ same ofiary skontaktowały się z nią, ale proszą o nieujawnianie ich tożsamości, ponieważ ich rodziny i członkowie ich zakonów pozostają w kraju. „Mam listę ze wszystkim, nazwiskami, parafiami i zgromadzeniami” - potwierdziła badaczka.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję