Reklama

Wiadomości

PKP Intercity: kontrakt o wartości ponad 4,2 mld zł na zakup 300 nowych wagonów

Firma H.Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych zbuduje 300 nowych wagonów dla PKP Intercity - przewiduje podpisana w środę umowa. Wartość kontraktu to prawie 4 mld 239 mln zł.

[ TEMATY ]

PKP

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W umowie przewidziano możliwość skorzystania przez przewoźnika z opcji kupna dodatkowych 150 wagonów, co podniosłoby wartość kontraktu do prawie 6 mld 358 mln zł. W przypadku skorzystania przez PKP Intercity z opcji zakupu, byłaby to największa w historii spółki inwestycja taborowa.

"Dzisiaj zamawiamy 300 nowoczesnych wagonów z opcją zamówienia dodatkowo 150. To jest kontrakt największy jeżeli chodzi o liczbę zamawianych wagonów jednorazowo, a także największy jeżeli chodzi o wysokość kontraktu. Dzisiejszy kontrakt jest odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony pasażerów" - powiedział podczas podpisania kontraktu minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zarząd PKP Intercity rozstrzygnął przetarg na zakup 300 wagonów z opcją na kolejnych 150 na początku marca tego roku.

Reklama

Z informacji przekazanych wcześniej przez PKP Intercity wynika, że nowe wagony będą mogły rozpędzić się do 200 km/h i będą homologowane na sieci kolejowej: Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.

Podziel się cytatem

W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową, 40 wagonów przedziałowych 2. klasy, 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy, 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami, 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów, 38 wagonów restauracyjnych, 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią przejazdy w nocy na miejscach do leżenia.

Jak przekazał na konferencji prasowej po zawarciu kontraktu prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, pierwsze wagony trafią do przewoźnika w roku 2026, a zakończenie dostaw przewidziano na rok 2030.

PKP Intercity podpisało też w środę umowę dotyczącą przebudowy stacji postojowej Przemyśl Bakończyce, wraz z budową ekologicznej myjni całorocznej. Wartość zamówienia, które zostanie zrealizowane przez konsorcjum firm KZN Rail i Wadoma W. Małkowiak, W. Bodziony wynosi 339,9 mln zł.

"To także niezwykle istotna inwestycja, która pozwoli nam dbać o komfort pasażerów, warunki, w jakich podróżują. To także bardzo istotna zmiana dla tych, którzy pracują dzisiaj właśnie na tej stacji (...). To także nowe miejsca pracy" - powiedział Klimczak.

Reklama

Prezes PKP Intercity poinformował, że łączna wartość podpisanych z polskimi firmami umów przez polskiego przewoźnika to blisko 17 mld zł, m.in zawartych z Pesą, Cegielskim, Newagiem. "Myślę, że są to ogromne zamówienia, zamówienia, które zmienią oblicze PKP Intercity i polskiej kolei" - podkreślił.

PKP Intercity oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe. Największą popularnością cieszą się pociągi TLK i IC.

Reklama

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. W 2023 r. przewoźnik przewiózł ponad 68 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem w historii spółki. Rok wcześniej było to niemal 60 mln osób.

Podziel się cytatem

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji" do 2030 r. spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz stacje postojowe.(PAP)

pif/ pad/

2024-07-18 07:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy mogło dojść do katatrofy kolejowej? Pociąg wjechał na niewłaściwy tor

[ TEMATY ]

PKP

Karol Porwich/Niedziela

Komisja zarządcy kolejowej infrastruktury ustala przyczyny niedzielnego zdarzenia, w którym pociąg PKP Intercity z Bohumina do Warszawy przejechał przez semafor na stacji Zawiercie i uszkodził rozjazd, a następnie został zatrzymany na Centralnej Magistrali Kolejowej.

Jak informują przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK), w zdarzeniu nikomu nic się nie stało. Pasażerowie zatrzymanego pociągu przesiedli się do innego składu. Przez pewien czas zablokowany był jeden tor Centralnej Magistrali Kolejowej.
CZYTAJ DALEJ

“Chrystus spowity całunem” wystawiony w Rzymie

2025-04-18 22:00

[ TEMATY ]

Rzym

Chrystus spowity całunem

niezwykła rzeźba

Włodzimierz Rędzioch

“Chrystus spowity całunem”

“Chrystus spowity całunem”

W samym sercu Neapolu, w Kaplicy Sansevero znajduje się jedna z najbardziej niezwykłych rzeźb jaką kiedykolwiek wykuto w marmurze – to „Chystus spowity całunem” („Cristo Velato”). Jej twórcą jest włoski rzeźbiarz Giuseppe Sammartino, który skończył swoje dzieło w 1753 r. Ludziom trudno było uwierzyć, że można było z twardego marmuru „wydobyć” przezroczysty całun, który lekko pokrywał ciało zmarłego Chystusa. Ponieważ zleceniodawcą rzeźby był książe Raimondo di Sangro, sławny alchemik, powstała legenda, że całun powstał w alchemicznym procesie „marmoryzacji” tkaniny.

Warto dodać, że w okresie późnego baroku Sammartino był jednym z najwybitniejszych włoskich rzeźbiarzy – pracował w Neapolu, tworząc rzeźby o tematyce religijnej, a Chrystus z kaplicy Sansevero jest jego najsłynniejszym dziełem.
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję