Reklama

Niedziela Rzeszowska

Ożywić chrześcijaństwo Francji

Abp Jean-Pierre Marie Cattenoz z diecezji awiniońskiej we Francji gościł w diecezji rzeszowskiej w dniach 17-20 stycznia. Przyjechał z grupą kilku księży, wśród których jest także pochodzący z naszej diecezji ks. Łukasz Brągiel.

Niedziela rzeszowska 7/2013, str. 4

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

Francja

Ks. Janusz Sądel

„Każdy z nas powinien w tym Roku Wiary przyjąć Chrystusa” – podkreśla abp Cattenoz

„Każdy z nas powinien w tym Roku Wiary przyjąć Chrystusa” – podkreśla abp Cattenoz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MARTA JANUSZEWSKA: - 20-letnia diecezja rzeszowska jest bardzo młoda w porównaniu z długowiecznym Kościołem awiniońskim. Jakie różnice dostrzega Ekscelencja pomiędzy tymi diecezjami?

ABP JEAN-PIERRE MARIE CATTENOZ: - Jestem zachwycony żywotnością diecezji rzeszowskiej, tego jak w ciągu dwudziestu lat można było zbudować diecezję. Jednak nie można porównać polskiego Kościoła, naprawdę mocnego w wierze, do Kościoła we Francji, który, choć jest najstarszą córą Kościoła, obecnie jest w stanie dechrystianizacji i na nowo - terenem misyjnym. To fakt, świętowaliśmy właśnie dziewięćsetną rocznicę konsekracji katedry w Awinionie, ale czujemy jednocześnie bogactwo przeszłości i nasze obecne ubóstwo. Jest ono jednak pełne nadziei, bo to właśnie Duch Święty prowadzi Kościół. My wraz z całym duchowieństwem i ochrzczonymi z Vaucluse, mamy za zadanie ponownie ożywić chrześcijaństwo we Francji.

- Ksiądz Arcybiskup przybył do Rzeszowa w Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan. Polskie chrześcijaństwo jest w pewien sposób wyjątkowe, m.in. ze względu na swoją jednorodność. A jak wygląda chrześcijaństwo francuskie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Akurat w diecezji Avignon mamy zdecydowaną większość katolików. Jest mała mniejszość protestancka Kościoła Reformowanego Francji. Jest też maleńka grupa prawosławnych i wreszcie jest powiększająca się grupa ewangelików. Są to Kościoły, z którymi koniecznie trzeba próbować prowadzić dialog, aby uniknąć pozostawienia ich kształtowania w całkowitym oderwaniu. Jednocześnie jednak dialog ekumeniczny staje się bardzo trudny, bo Kościół Reformowany Francji staje się coraz bardziej liberalny i czasem można wręcz zadać sobie pytanie, jaka jest głębia wiary w Chrystusa, która jest w tych Kościołach. Często cechują się one pomocą najuboższym, jest to jednak działalność bardzo horyzontalna. Naprawdę można zadać sobie pytanie, co jest sercem ich wiary. Nie można też zapominać, że na poziomie sakramentów mamy coraz więcej problemów z Kościołem Reformowanym Francji, który dopuszcza do Eucharystii również osoby nieochrzczone, co jest czymś całkowicie nowym we wszystkich Kościołach.

- Czyli to oznacza, że we Francji trudniej być katolikiem?...

- Z całą pewnością, ale myślę, że tutaj, aby być katolikiem też trzeba pogłębiać swoją wiarę i widać na przykład, mówią mi o tym księża, spadek żeńskich powołań zakonnych, widać, że materializm opanowuje także Polskę. Myślę, że potrzeba całego bogactwa polskiej wiary, aby wygrać tę walkę o wiarę. W tym Roku Wiary główną stawką jest rzeczywiście to, by móc pozostać niewzruszonym w wierze katolickiej.

- Jak Rok Wiary odciska swoje piętno na Kościele francuskim?

- W mojej diecezji spróbowaliśmy najpierw w czasopiśmie diecezjalnym ukazać światło, jakie dały nam wielkie teksty, które ukazały się po Soborze Watykańskim II. Jestem wciąż zachwycony wartością tekstów napisanych przez Jana Pawła II ukazujących w jaki sposób kolegium biskupów pogłębiało nauczanie Soboru i w jaki sposób później Ojciec Święty ukazywał światło nauczania całego Kościoła, by prowadzić chrześcijan. Mamy ponownie odkryć w ciągu tego roku Katechizm Kościoła Katolickiego - obchodzimy dwudziestą rocznicę jego publikacji. Katechizm był upragniony przez Jana Pawła II. To wielka radość mieć ten katechizm, by prowadził nas w wierze.

- Jednym z wymiarów Roku Wiary jest mocniejszy akcent położony na nową ewangelizację. Jakie dzieła są podejmowane w tym duchu?

Reklama

- Mamy radio, które jest jednak maleńkie w porównaniu do radia rzeszowskiego. Nasze radio nadaje przez 4 godziny dziennie i wchodzi w skład ogólnofrancuskiej sieci RCF. Przez te 4 godziny próbujemy nadawać pewną liczbę audycji o charakterze ewangelizacyjnym. Niestety, termin „nowa ewangelizacja” rodzi niepokój wśród niektórych, obawiających się, że ponieśli klęskę w swojej dawnej pracy ewangelizacyjnej. Należy więc dokładnie wyjaśnić, że przesłanie Chrystusa jest ciągle nowe, że mamy ciągle na nowo odkrywać wiarę w Chrystusa. Każdy z nas powinien w tym Roku Wiary przyjąć Chrystusa i bardzo chciałbym, aby wszystkie parafie mogły odkryć na nowo, że chrześcijaninem można być jedynie głosząc Dobrą Nowinę Chrystusa. A dzisiaj Francja jest naprawdę ziemią misyjną.

- W diecezji awiniońskiej pracują także księża pochodzący z zewnątrz, w tym także z diecezji rzeszowskiej. Jak wygląda praca z kapłanami - obcokrajowcami?

- Osobiście spędziłem 15 lat w Afryce i w diecezjach, gdzie każdego roku prezbiterium Kościoła tworzyło się na nowo i każdego roku wraz z wszystkimi księżmi, którzy przybyli ze wszystkich zakątków świata spędzaliśmy razem jeden tydzień i uczyliśmy się razem żyć, aby dać się prowadzić przez cały rok diecezjalnemu duszpasterstwu. Ogromnie się dziś cieszę widząc, że stopniowo tworzy się wspólnota pomiędzy księżmi pochodzącymi z naszej diecezji a księżmi, którzy przyjeżdżają do nas pracować. Wyrażam wdzięczność Kościołowi rzeszowskiemu, który użyczył nam już dwóch księży, a który, mam nadzieję, użyczy nam wkrótce trzeciego kapłana.

2013-02-15 15:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: rozpoczęła się papieska audiencja dla prezydenta Francji

[ TEMATY ]

Francja

Franciszek

PAP

Ojciec Święty przyjmuje dziś na audiencji prywatnej prezydenta Francji, Emmanuela Macrona, który o godzinie 11.00 przybył do Pałacu Apostolskiego.

Jest to druga audiencja w Watykanie dla Emmanuela Macrona, trzy lata po wizycie państwowej złożonej przez prezydenta w czerwcu 2018 roku. To pierwsze spotkanie osobiste, przed trzema laty trwało prawie godziną i dało początek „niezwykle ożywionej wymianie zdań, bardzo cenionej przez prezydenta” – jak przypomina obecnie Pałac Elizejski.
CZYTAJ DALEJ

Św. Jan Chrzciciel de la Salle

[ TEMATY ]

św. Jan de la Salle

Peter Potrowl (talk)/pl.wikipedia.org

Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu

Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu

Urodził się w Reims 30 kwietnia 1651 r. w podupadłej rodzinie książęcej jako najstarszy z jedenaściorga rodzeństwa. W wieku 27 lat przyjął święcenia kapłańskie.

Trzy lata potem na uniwersytecie w Reims zdobył doktorat z teologii (1680 r.). Zaraz po święceniach otrzymał probostwo. Powierzono mu także kierownictwo duchowe nad szkołą i sierocińcem, prowadzonym przez Siostry od Dzieciątka Jezus. Jan postarał się w Rzymie o zatwierdzenie zakonu tychże sióstr. Bardzo bolał nad losem setek sierot, pozbawionych zupełnie pomocy materialnej i duchowej. Gromadził ich na swej plebanii, której część zamienił na internat. Następnie na użytek biednych dzieci oddał swój rodzinny pałac, a za pieniądze parafialne i otrzymane od pewnej zamożnej kobiety zakupił obszerny dom. Ludzie, którzy pomagali Janowi z czasem utworzyli zgromadzenie zakonne pod nazwą Braci Szkolnych. Za jego początek przyjmuje się datę 24 czerwca 1684 roku. Utworzył wiele typów szkół: podstawowe, wieczorowe, niedzielne, zawodowe, średnie, seminaria nauczycielskie. Nauka w nich odbywała się w języku ojczystym i była bezpłatna. Na polu pedagogiki Jan ma więc poczesne miejsce. W jego szkołach na pierwszym miejscu był język ojczysty, a nie wszechwładna łacina. Zniósł często stosowane w szkołach kary fizyczne W roku 1681 powstała pierwsza szkoła założona przez św. Jana w Reims (1681 r.), kolejna powstała w Paryżu (1688 r.), potem w Lyonie, w Rouen itd. W sto lat potem cała Francja była pokryta szkołami lasaliańskimi. Do rewolucji francuskiej (1789 r.) w samej Francji zgromadzenie miało 126 szkół i ponad 1000 członków. Dzisiaj Bracia Szkolni mają swe szkoły w prawie 90 krajach. Jan de la Salle zostawił po sobie bezcenne pisma. Najwybitniejsze z nich to: „Zasady dobrego wychowania”, które doczekało się ponad 200 wydań; nadto „Rozmyślania”, „Wskazania, jak prowadzić szkoły” i „Obowiązki chrześcijanina”. Bezcenne dla poznania ducha lasaliańskiego są także jego listy. Jan zmarł po krótkiej chorobie 7 kwietnia 1719 r. Beatyfikował go Leon XIII w 1888 r. On też wyniósł go uroczyście do chwały świętych w roku 1900. Pius XII ogłosił św. Jana de la Salle patronem nauczycieli katolickich (1950 r.). Ciało św. Jana, zbezczeszczone w czasie rewolucji francuskiej w roku 1793, dla bezpieczeństwa przeniesiono do Belgii, a w roku 1937 złożono przy domu generalnym zakonu w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję