Mszy pogrzebowej w sanktuarium św. Mikołaja w Pierśćcu na Śląsku Cieszyńskim przewodniczył biskup pomocniczy diecezji bielsko-żywieckiej Piotr Greger, który 2 lata temu konsekrował śp. Bogumiłę jako dziewicę. Liturgię koncelebrowało kilkunastu księży, wśród nich przyjaciel zmarłej - były kustosz pierściecki ks. Jerzy Horzela.
W kazaniu nad trumną diakon Albert podzielił się pożegnalnym wspomnieniem o swej długoletniej przyjaciółce. Podkreślił, że była to osoba wielkiego formatu. Wskazał na jej duchową głębię i miłość Bogumiły do muzyki, Kościoła oraz jej oddanie Bożemu miłosierdziu. Przypomniał jej ostatnie chwile, zaangażowanie w życie religijne oraz wpływ duchowości św. Faustyny na jej życie oraz decyzję o poświęceniu się Bogu przez konsekrację.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Przywołał jej zaangażowanie w kult Bożego miłosierdzia. „Poświęciła część swojej twórczości zgłębianiu myśli świętej Faustyny. Była niespokojnym duchem, poszukującym zrozumienia Boga i Jego dzieł. To zadecydowało, że podjęła studia teologiczne” - powiedział.
Zmarła 2 września br. śp. Bogumiła-Faustyna spoczęła na cmentarzu komunalnym w Pierśćcu.
Reklama
Bogumiła-Faustyna Maria Dunikowska w wieku 23 lat rozpoczęła pracę naukowo-dydaktyczną na Uniwersytecie Śląskim, w obecnym Instytucie Sztuk Muzycznych w Cieszynie. Doktorat z zakresu sztuki muzycznej obroniła w Akademii Muzycznej w Krakowie, a habilitację uzyskała w Akademii Muzycznej w Katowicach.
„Jej twórczość i działalność naukowa, której owocem jest m.in. praca pt. „Akt twórczy organisty w ramach liturgii Kościoła rzymskokatolickiego w kontekście wartości”, wniosły istotny wkład w przenikanie się muzyki i teologii” - przeczytać można na stronie Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji UŚ.
Była laureatką konkursów organowych. Jej dorobek artystyczny obejmuje koncerty na festiwalach międzynarodowych, prawykonania solistyczne, kameralne i z orkiestrami symfonicznymi, a także współpracę z chórami w kraju i za granicą. Najchętniej wykonywała utwory z kręgu XIX i XX-wiecznej muzyki francuskiej i północnoeuropejskiej oraz muzykę filmową.
Jako inicjatorka międzynarodowego festiwalu „Panorama Sztuki Chrześcijańskiej MUSICA SACRA” w Skoczowie przez wiele lat pełniła funkcję dyrektora artystycznego. Muzykę sakralną promowała również jako wieloletnia organistka w sanktuarium św. Mikołaja w Pierśćcu.
W czerwcu tego roku wykonała w Pierśćcu swój ostatni koncert.
Do jej utworów, które miały krajowe i zagraniczne prawykonania należą m. in.: cykl „Zamyślenia o Hildegardzie z Bingen” na skrzypce i organy, „Fresk” na wiolonczelę i organy, „Postludium w dawnym stylu” na skrzypce i organy, „In Unum” na skrzypce i fortepian, „Świt” na głos, skrzypce i organy, „Mystic Elegy” na skrzypce i organy.
Niektóre utwory, jak „SONGS. Męczennikom chrześcijańskim XXI w.” na organy czy „Srebrna Suita Organowa” zostały nagrane przez kompozytorkę na płytach CD. Dokonała też nagrań licznych kompozycji o charakterze religijnym, wśród nich pieśni ku czci św. Mikołaja Biskupa oraz muzykę do audiobooka „Perełki z Dzienniczka Siostry Faustyny Kowalskiej”. Skomponowała także muzykę do filmów dokumentalnych.