Press.pl, Kamil Durczok, prowadzący i redaktor naczelny „Faktów” TVN, jest dziennikarzem telewizyjnym, któremu Polacy ufają najbardziej. „Press” podaje, że odpowiednie badania o nazwie European Trusted Brands 2013 przeprowadził Reader’s Digest."/> Press.pl, Kamil Durczok, prowadzący i redaktor naczelny „Faktów” TVN, jest dziennikarzem telewizyjnym, któremu Polacy ufają najbardziej. „Press” podaje, że odpowiednie badania o nazwie European Trusted Brands 2013 przeprowadził Reader’s Digest."/>

Reklama

W drodze

W drodze

Charyzma naszych czasów

Niedziela Ogólnopolska 19/2013, str. 43

[ TEMATY ]

media

DrabikPany / Foter.com / CC BY

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak wyczytałem na stronie internetowej Press.pl, Kamil Durczok, prowadzący i redaktor naczelny „Faktów” TVN, jest dziennikarzem telewizyjnym, któremu Polacy ufają najbardziej. „Press” podaje, że odpowiednie badania o nazwie European Trusted Brands 2013 przeprowadził Reader’s Digest.

Wyniki tych badań skomentował dla „Pressu” psycholog społeczny, prof. Janusz Czapiński: „Zwycięstwo Kamila Durczoka w rankingu zaufania do prezenterów telewizyjnych nie wynika ani z wielkości widowni «Faktów» w TVN czy «Faktów po Faktach» w TVN2, ani z częstotliwości pokazywania się na ekranie, ani nawet z profesjonalizmu dziennikarskiego. Tajemnica tkwi w osobowości, w tym, co potocznie nazywa się charyzmą, a co sprawia, że ktoś jest wiarygodny, przekonywający i lubiany”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prawda, jakie to wszystko proste i jasne? Całkiem jak te nazwy wywodzące się wprost z polszczyzny, bo rzecz przecież o polskich mediach i polskich dziennikarzach skomentowana przez polskiego profesora.

Reklama

Chodzi zatem o charyzmę? Hmm, to wiele tłumaczy. Pismo „Press”, którego stronę internetową odwiedziłem, aspiruje do roli pisma branżowego o mediach, wyroczni w tej dziedzinie. Czy ma do tego prawo? Moim zdaniem - podkreślę m o i m zdaniem, gdyż to opinia, więc proszę nie skarżyć do sądu - w żadnym wypadku, ponieważ jest pismem złym, bo stronniczym aż nie do wytrzymania. Ale, zapewne, ma… charyzmę?

Czy Durczok jest dobrym dziennikarzem? A fe, co za pytanie! Jest, m o i m zdaniem, dziennikarzem fatalnym, bo propagandowym, a to zaprzeczenie istoty dziennikarstwa. Jednak nie o sztukę dziennikarską tu chodzi, ale o… charyzmę.

Kto zaś wystawia oceny? Oczywiście, profesor doktor itd. itp, ktoś, kto jest autorytetem, bo…

Bo ma charyzmę? No tak, jedynie tak pojęta charyzma może wytłumaczyć obecność prof. Czapińskiego wśród autorytetów, gdyż to - m o i m zdaniem - naukowiec, który poświadczy swoim tytułem każdą potrzebną salonowi opinię w przestrzeni publicznej.

W ten sposób poręczna formuła „charyzmy”, niczym zły pieniądz dobry, wypiera z naszego życia wartości. Wszędzie tam, gdzie swoje trzy grosze wtrąca władza, a pomagają jej niektóre media, wyższe uczelnie, środowiska. Charyzma władzy tak na nich oddziałuje?

* * *

Krzysztof Czabański
Publicysta, przewodniczący Kongresu Mediów Niezależnych, autor kilku książek; był prezesem PAP (za rządu Jana Olszewskiego), przewodniczącym Komisji Likwidacyjnej RSW (za rządu Jerzego Buzka) i prezesem Polskiego Radia SA (za rządu Jarosława Kaczyńskiego)
www.krzysztofczabanski.pl

2013-05-06 14:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z Jezusem na Facebooku

Niedziela Ogólnopolska 38/2015, str. 3

[ TEMATY ]

media

Bożena Sztajner/Niedziela

Żyjemy w czasach wielkich wyzwań, jakie stoją przed mediami katolickimi. Wiąże się to z inwazją materialistycznego, zlaicyzowanego stylu życia, brutalnie narzucanego przez tzw. nowoczesne środowiska i ludzi trzymających władzę nad światem. Obecnie większość mediów, skupionych w bogatych koncernach medialnych, służy konkretnym interesom politycznym, ideologicznym, jak genderyzm, i ekonomicznym. Dla nich kryterium prawdy się nie liczy – ważne jest kryterium rynku. Nikogo nie trzeba dziś przekonywać, że większość mediów świeckich chce budować świecki świat, w którym nie ma miejsca dla Boga. Dlatego media katolickie muszą zwracać uwagę na transcendentny wymiar człowieka i głosić Ewangelię nawet „na dachach” (por. Mt 10, 27). A jest to możliwe dzięki coraz większej obecności ludzi Kościoła w mediach elektronicznych, również papieża Franciszka, z którego myślami można się zapoznać na Twitterze, oraz polskich biskupów, mających swoje konta na portalach społecznościowych.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Znamy zwycięzców 56. Międzynarodowego Festiwalu Folkloru Ziem Górskich!

2025-08-21 23:26

Archiwum organizatorów

Zakończyła się tegoroczna edycja najważniejszego wydarzenia folklorystycznego w Polsce i Europie.

Podczas Koncertu Finałowego „Górale Świata” wręczono Złote, Srebrne i Brązowe Ciupagi – najbardziej prestiżowe nagrody Festiwalu. Laureatów wyłoniono w trzech kategoriach: zespołów prezentujących folklor w formie tradycyjnej, artystycznie opracowanej oraz stylizowanej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję