Reklama

Kościół

III EDYCJA KONGRESU BŁ. KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI

Nagroda Społeczna bł. ks. Jerzego Popiełuszki w kategorii "Wolność" dla ks. Michała Olszewskiego

III edycja Kongresu bł. Ks. Jerzego Popiełuszki odbyła się 15 i 16 października br. odpowiednio w Bydgoszczy i we Włocławku. Podczas wydarzenia została wręczona Nagroda Społeczna bł. ks. Jerzego Popiełuszki w pięciu kategoriach. Laureaci zostali wyłonieni przez internautów, którzy również zgłaszali kandydatury. Statuetkę w kategorii "Wolność" otrzymał ks. Michał Olszewski SCJ, którą w jego imieniu odebrał przełożony polskiej prowincji księży sercanów ks. Sławomir Knopik SCJ.

[ TEMATY ]

bł. Jerzy Popiełuszko

Ks. Michał Olszewski

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

J.E. Krzysztof Wętkowski, Biskup Włocławski oraz J.E. Krzysztof Włodarczyk, Biskup Bydgoski udzielili patronatu honorowego wraz z pasterskim błogosławieństwem dla uczestników III edycji Kongresu, który obył się 15 i 16 października br. odpowiednio w Bydgoszczy i we Włocławku.

Karol Porwich/Niedziela

Podczas dwóch dni Kongresu odbyło się 18 debat tematycznych. Tytuły debat są myślami Błogosławionego Księdza Jerzego. Tematyka debat była związana z „Katolicką nauką społeczną" w nauczaniu bł. ks. Jerzego.

Podziel się cytatem

Karol Porwich/Niedziela

Bartosz Lewandowski

Bartosz Lewandowski

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Kongresie wzięło udział ponad 400 osób ze wszystkich zakątków naszej Ojczyzny, w tym reprezentujących różne środowiska i punkty widzenia ponad 90 prelegentów, w tym m.in.: Kapłanów, świadków życia bł. ks. Jerzego, związkowców, licealistów, studentów, nauczycieli, przedstawicieli środowisk akademickich, przedstawicieli instytucji państwowych, rolników, przedsiębiorców, samorządowców, członków wspólnot katolickich oraz organizacji pozarządowych.

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Antoni Poniński

Ks. Antoni Poniński

Reklama

Dodatkowymi wydarzeniami było podpisanie Karty Akademii Własności Pracowniczej im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki oraz gala wręczenia laureatom Nagród Społecznych bł. ks. Jerzego Popiełuszki.

Przygotowania do organizacji Kongresu odbyły się we ścisłej współpracy z Partnerami Strategicznymi Kongresu czyli Fundacją im. ks. Jerzego Popiełuszko „Dobro”, Centrum Edukacyjno-Formacyjnym Diecezji Bydgoskiej im. bł. Biskupa Michała Kozala, Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Włocławskiej we Włocławku im. bł. Stefana Wyszyńskiego oraz Regionem Bydgoskim i Regionem Toruńsko-Włocławskim NSZZ „Solidarność”.

Udział w III edycji Kongresu bł. ks. Jerzego Popiełuszki był bezpłatny. Organizatorzy nadal proszę o modlitwę w intencji dusz w czyśćcu cierpiących, dołączenie do zespołów osób zaangażowanych w promocję kultu bł. ks. Jerzego oraz dowolną, płynącą z serca, darowiznę, na pokrycie kosztów organizacji Nagród Społecznych bł. ks. Jerzego Popiełuszki oraz III edycji Kongresu bł. ks. Jerzego Popiełuszki.

Szczegółowe informacje dotyczące tematów debat i składu ich uczestników III edycji Kongresu dostępne są na stronie www.xjerzy.pl

Patronat medialny nad tym inicjatywami objął m.in.: Tygodnik Katolicki NIEDZIELA.

2024-10-18 10:00

Oceń: +9 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jan Karandziej otrzymał list od ks. Michała Olszewskiego

Jan Karandziej, który kolejny dzień podejmuje protest głodowy ws. ks. Michała Olszewskiego otrzymał list od kapłana, który od 26 marca 2024 roku przebywa w areszcie.

Ks. Tischner mawiał, że wolność człowieka kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność Bliźniego! Stąd i ja tylko z pokorą mogę przyjąć Pana decyzję i otoczyć Pana moją więzienną modlitwą. Wierzę, że to zło pokonamy dobrem. (Rz 5,5.)
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego

2025-04-19 10:37

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję