Reklama

„Gwiazda Kazachstanu” dotarła do Astany

W katedrze metropolitalnej w Astanie odbył się w dniach 6-7 lipca 2013 r. Kongres Eucharystyczny. Oprócz konferencji, modlitw i uczestnictwa w Mszach św. wyjątkowym wydarzeniem było rozpoczęcie adoracji Najświętszego Sakramentu przed ołtarzem „Gwiazda Kazachstanu”, przeznaczonym do Narodowego Sanktuarium, któremu patronuje Matka Boża Królowa Pokoju w Oziornoje

Niedziela Ogólnopolska 29/2013, str. 10-11

Bogusław Olszonowicz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kongres Eucharystyczny w Astanie był pierwszym tego rodzaju wydarzeniem duszpasterskim w historii Kościoła katolickiego w Kazachstanie. Uczestniczyli w nim biskupi i arcybiskupi pracujący w Kazachstanie, nuncjusz apostolski w Kazachstanie, Kirgistanie i Tadżykistanie abp Miguel Maury Buendia oraz liczna grupa wiernych, reprezentujących poszczególne diecezje Kościoła katolickiego w tym kraju.

Obecni byli także pielgrzymi znad Wisły, którym przewodził prymas Polski abp Józef Kowalczyk, oraz delegat przeora Jasnej Góry o. Albert Szustak OSPPE i przedstawiciele Stowarzyszenia „Communita Regina della Pace” z jego prezesem Piotrem Ciołkiewiczem i artystą gdańskim Mariuszem Drapikowskim.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rozpoczynając kongres, przewodniczący Konferencji Biskupów w Kazachstanie abp Tomasz Peta powiedział m.in.: - Niech to wyjątkowe wydarzenie, którego celem jest pogłębienie więzi duchowej każdego z nas z Chrystusem Eucharystycznym, będzie owocnym zasiewem, który wyda w przyszłości obfity plon dobra i Bożego pokoju w naszych sercach.

Poszczególne konferencje, modlitwy, Msze św., celebrowane wspólnie przez biskupów, arcybiskupów i kilkudziesięciu kapłanów, oraz adoracja Najświętszego Sakramentu w miarę upływu czasu stawały się swoistym ewangelicznym zasiewem pokoju w rozmodlonych ludzkich sercach.

Czas Kongresu Eucharystycznego w Astanie rozpoczynał także ostatni etap na trwającej rok peregrynacyjnej drodze omodlenia ołtarza adoracji Najświętszego Sakramentu „Gwiazda Kazachstanu”, przeznaczonego do Narodowego Sanktuarium Królowej Pokoju w Oziornoje. - Ołtarz - jak podkreślił w swoim wystąpieniu prezes Piotr Ciołkiewicz - jest materialnym znakiem naszego działania, czyli apostolstwa modlitewnej adoracji Eucharystycznego Chrystusa, oraz wspierania wszelkich inicjatyw podejmowanych na rzecz budowania pokoju i pojednania między ludźmi. Zwrócił uwagę, że inspiracją do podjęcia tego rodzaju aktywności była postawa niezłomnej wiary wielkiego orędownika pokoju bł. Jana Pawła II, który w dokumencie „Ecclesia de Eucharistia” napisał: „Maryja jest Niewiastą Eucharystii w całym swoim życiu. Kościół, patrząc na Maryję jako na swój wzór, jest wezwany do Jej naśladowania także w odniesieniu do Najświętszej Tajemnicy”. - To z kolei - dodał Piotr Ciołkiewicz - stało u źródeł powstania idei 12 Gwiazd w Koronie Maryi Królowej Pokoju, tzn. utworzenia na świecie dwunastu ośrodków Wieczystej Adoracji Najświętszego Sakramentu w intencji Pokoju.

Reklama

Prezes „Communita Regina della Pace” przypomniał, że pierwszy ołtarz adoracji - „Tryptyk Jerozolimski” - został zainstalowany w Czwartej Stacji Drogi Krzyżowej w Jerozolimie, a drugi to właśnie „Gwiazda Kazachstanu”.

Krótko przed rozpoczęciem przez gdańskiego artystę Mariusza Drapikowskiego prezentacji symboliki ikonograficznej ołtarza abp Tomasz Peta powitał wiceministra ds. religii Kajrat Lama Szarifa, reprezentującego prezydenta Kazachstanu Nursułtana Nazarbajewa. Fakt ten potwierdzał, że inicjatywą Stowarzyszenia „Communita Regina della Pace”, której materialnym znakiem jest ołtarz „Gwiazdy Kazachstanu”, zainteresowane są najważniejsze osobistości kraju.

Z kolei Mariusz Drapikowski, odnosząc się do genezy symboliki zawartej w ołtarzu, podkreślił, że procesowi twórczemu towarzyszyła nieustanna modlitwa, zaś inspiracje do zastosowania określonych rozwiązań artystycznych czerpał z lektury Pisma Świętego.

- Cennych przemyśleń dostarczył mi utwór Jana Pawła II „Tryptyk rzymski”, a szczególnie trzecia część zatytułowana „Wzgórze w krainie Moria”, która jest podzielona na cztery podrozdziały stanowiące poetycką opowieść o historii Abrahama - wyjaśniał Mariusz Drapikowski.

- Dzieje Ojca Narodu Wybranego - podkreślił - można odczytać jako zapowiedź przyszłej męki Jezusa, stanowiącej istotny pretekst, by skierować pod adresem ludzkości apel o nadzieję na gruncie tajemnicy i ogromu Bożego Miłosierdzia. - Zamknięty ołtarz - wskazał artysta - odnosi się do Starego Testamentu i przymierza Boga z Abrahamem, natomiast po jego otwarciu ukazuje się „Niebiańskie Jeruzalem”.

Reklama

Moment otwarcia pentaptyku, któremu towarzyszyła fanfara skomponowana przez ks. Zygmunta Słomskiego, gdańskiego kapłana, poruszyła wszystkich swoją dostojnością, zaś widok rozświetlonego wnętrza ołtarza, gdzie głównym elementem jest monstrancja w kształcie Matki Bożej tulącej do serca swojego Syna, sprawił, że u wielu pojawiły się łzy wzruszenia. Po zakończeniu prezentacji monstrancja została przeniesiona na ołtarz główny i rozpoczęła się całonocna adoracja.

Niedziela 7 lipca była drugim dniem Kongresu Eucharystycznego w Astanie. Uroczystej Eucharystii z udziałem nuncjusza apostolskiego abp. Miguela Maury Buendia przewodniczył prymas Polski abp Józef Kowalczyk. W homilii zwrócił on uwagę na przeżywany w Kościele powszechnym Rok Wiary, który zobowiązuje moralnie do tego, by wszyscy wierzący stawali się na wzór św. Pawła głosicielami Chrystusa, świadkami Bożej miłości i Bożego Miłosierdzia. - Niech wasza modlitwa zanoszona do Boga za pośrednictwem Maryi Królowej Pokoju będzie nieustannym wołaniem o pokój i Boże Miłosierdzie - zaapelował Prymas Polski.

Po Mszy św. odbyła się procesja eucharystyczna do czterech ołtarzy, a po błogosławieństwie kończącym Kongres Eucharystyczny w Astanie Najświętszy Sakrament został przeniesiony do ołtarza „Gwiazda Kazachstanu” i rozpoczęła się jego adoracja.

- Odtąd każdego dnia, przez najbliższy rok - zapewniał abp Tomasz Peta - trwać będzie w naszej świątyni adoracja i modlitwa w intencji pokoju. - Wierzymy - dodał - że w lipcu przyszłego roku będziemy mogli uroczyście rozpocząć adorację przed Chrystusem wystawionym w ołtarzu „Gwiazda Kazachstanu” w miejscu jego przeznaczenia, w Sanktuarium Matki Bożej Królowej Pokoju w Oziornoje.

2013-07-16 08:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nasz pierwszy święty

Niedziela Ogólnopolska 16/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

św. Wojciech

Wikipedia/Obraz malarstwa Zbigniewa Kotyłło

Jest nim św. Wojciech, patron Polski, który został wyniesiony do chwały ołtarzy w niecałe 2 lata po męczeńskiej śmierci.

Wojciech żył w drugiej połowie X stulecia. Był Czechem z pochodzenia, niemniej jednak można o nim powiedzieć, że był obywatelem Europy, którą bardzo dobrze znał, bo wiele po niej podróżował. Był świetnie wykształconym duchownym, choć początkowo miał zostać rycerzem. Jako że pochodził z możnego rodu Sławnikowiców, utrzymywał zażyłe relacje z tzw. wielkimi tego świata – zarówno w kręgach świeckich, jak i kościelnych, również papieskich. Nigdy jednak nie zaniedbywał ludzi gorzej od siebie sytuowanych, troszczył się o nich, o czym świadczą jego biografowie.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Obchody Dnia Włókniarza

2024-04-23 17:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Włókniarki z dawnych zakładów „Poltex” opowiedziały jak wyglądała ich praca w czasach świetności przemysłu włókienniczego w Łodzi. Opowieści ubogaciły występy muzyczne, warsztaty i poczęstunek.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję