Reklama

Kościół

Na całym świecie 62 mln dzieci uczęszcza do szkół katolickich

Na całym świecie istnieje ponad 210 tys. katolickich szkół i przedszkoli, do których uczęszcza około 62 mln dzieci i młodzieży. Ponadto w katolickich instytucjach edukacyjnych w sektorze szkolnictwa wyższego uczy się nieco ponad 6 mln studentów. Dane te zostały przedstawione przez desygnowaną na stanowisko dyrektora ds. edukacji Austriackiej Konferencji Zakonów, Marie-Theres Igrec, podczas Dnia Edukacji Zakonów w Wiedniu-Lainz.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy weźmie się pod uwagę wszystkie chrześcijańskie wyznaniowe instytucje edukacyjne razem wzięte, mówi się nawet o ponad 100 mln uczniów na całym świecie. Tegoroczny Dzień Edukacji w ramach Konferencji Zakonów pozwolił wyjrzeć poza granice Austrii i przyjrzeć się kościelnemu systemowi szkolnictwa w różnych częściach świata.

Kościół katolicki jest zdecydowanie największym dostawcą usług edukacyjnych w sektorze prywatnym na świecie i już teraz znajduje się na trzecim miejscu po Chinach i Indiach w porównaniu z publicznymi placówkami edukacyjnymi w poszczególnych państwach. Liczba uczniów w szkołach katolickich na całym świecie prawie podwoiła się w latach 1980-2020 z 34,6 do 61,4 mln, co wynika głównie z silnego wzrostu liczby ludności w Afryce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W ujęciu procentowym uczniowie szkół katolickich stanowili 4,8 proc. w szkołach podstawowych i 3,2 proc. w szkołach średnich w stosunku do ogólnej liczby uczniów.

Reklama

Dwie trzecie uczniów w szkołach katolickich znajduje się w 15 krajach. Liderem są Indie z prawie 9 milionami uczniów. Odsetek katolików wynosi zaledwie 2 proc. całej populacji. W pierwszej piątce znajdują się cztery kraje afrykańskie: Demokratyczna Republika Konga, Uganda, Kenia i Malawi. Kraje europejskie w pierwszej piętnastce to Francja, Hiszpania, Belgia i Irlandia. W Europie do szkół katolickich uczęszcza około 8,8 mln dzieci i młodzieży. W Austrii jest ich około 75 tys.

Historyczne i polityczno-strukturalne zakorzenienie szkół na całym świecie nie mogłoby być bardziej różne, kontynuowała ekspert ds. edukacji. Na przykład spojrzenie na Europę pokazuje jednak również istotne różnice. W niektórych krajach szkoły katolickie są prawie wyłącznie wspierane przez państwo i subsydiowane w 100 proc., w innych są całkowicie zależne od finansowania przez władze szkolne i opłat szkolnych.

Szkoły katolickie w Maroku

Jako "egzotyczny" przykład dla szkół katolickich ekspert ds. edukacji podała Maroko. - Kraj, w którym wśród 37 mln muzułmanów mieszka prawie 30 tys. chrześcijan. Jest tu co najmniej 12 szkół katolickich, do których uczęszcza około 10 tys. uczniów. Wśród nich - w liczbach bezwzględnych - nie więcej niż 12 chrześcijańskich dzieci. Nawet wśród 600 nauczycieli i 200 innych pracowników jest tylko 15 chrześcijan.

Reklama

Igrec nawiązała do wypowiedzi arcybiskupa Rabatu, kard. Cristóbala López Romero, który w obliczu trudności i wyzwań związanych z istnieniem i pracą szkół w środowisku muzułmańskim jest przekonany, że Kościół spełnia swoją misję, gdy przyczynia się do "tworzenia ludzkości i świata, w którym wartości chrześcijańskie przeważają, w którym panuje Bóg". To, czy Kościół jest większy czy mniejszy, z większą czy mniejszą liczbą wierzących, nie jest jednym z celów, to jest sprawa dla "Pracodawcy".

Wypowiedź kardynała pokazuje, według Igrec, że "bardzo możliwe jest bycie pewną siebie i wiarygodną szkołą katolicką, nawet w kontekście pluralistycznym lub charakteryzującym się dominacją innych wyznań".

W centrum Ewangelii, która jest fundamentem szkoły katolickiej, znajduje się «mowa o Bogu, który stał się człowiekiem, to znaczy żył i pracował w bardzo konkretnym miejscu, dał się zrozumieć w określonym języku, zaangażował się w zwyczaje, warunki ramowe kultury i bardzo konkretne wyzwania» - powiedziała Igrec. W DNA chrześcijaństwa, a tym bardziej jego instytucji wychowawczych, jest "inkulturacja samego siebie, odpowiadanie na odpowiednie konteksty, aby do nich dotrzeć i nawiązać dialog z otoczeniem".

2024-11-27 18:25

Oceń: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

By dzieci były bezpieczne

To jeden z największych koszmarów rodzica: nie wiem, gdzie jest moje dziecko, co się z nim dzieje, dlaczego nie wróciło do domu. Zaginięcia dzieci i młodzieży to fakt. Czy można im zapobiec? A jeśli już dojdzie do takiej sytuacji, to co zrobić?

Nie lubimy o tym myśleć i mamy nadzieję, że nigdy nie staniemy twarzą w twarz z takim dramatem, nie można jednak zamykać oczu na to, iż w Polsce w ciągu ostatnich 3 lat zaginęło ponad 6,3 tys. osób nieletnich. W większości tych przypadków dzieci wróciły do domów, ale warto wiedzieć, co zrobić, by zminimalizować ryzyko ich zaginięcia. Tu z pomocą przychodzą Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych oraz policja, które wspólnie przygotowały kampanię społeczną #zaginioneNiezapomniane. Na stronach itaka.org.pl oraz policja.pl można znaleźć m.in. posty z konkretnymi wskazówkami, jak postępować w kryzysowej sytuacji, jak rozmawiać z dzieckiem, by go nie przestraszyć, a nauczyć właściwego zachowania, i co zrobić, żeby do zaginięcia w ogóle nie doszło.
CZYTAJ DALEJ

Młodości, ty do Kościoła przychodź!

Jak to jest ze współczesną młodzieżą? Chcą, czy nie chcą się angażować w życie Kościoła? Jest wielu dalekich od tego świata, ale są też tacy, którzy swoją młodość przeżywają „po Bożemu”, z wiarą, mocą i wielkimi chęciami do działania.

Św. Stanisław Kostka - patron dzieciaków i właśnie młodzieży, przy tym - naprawdę świetny i odważny gość - sprawia, że zaczynamy się zastanawiać… chodzą to ci młodzi na Msze, czy nie chodzą? Po bierzmowaniu uciekają z Kościoła? Nie chce im się wchodzić w kościelne życie, jest to dla nich nudne, mało ciekawe? Czy taka młoda osoba, która jest zaangażowana we wspólnotę, budynek kościoła jest dla niej drugim domem, może zostać określona po młodzieżowemu przez swoich rówieśników „lamusem” i dziwakiem? Oczywiście, może. Nie ma co się czarować, publiczne przyznanie się do wiary jest obarczone ryzykiem wyśmiania, szydzenia i odsunięcia się z życia wielu ludzi.
CZYTAJ DALEJ

Proboszcz z Łososiny Górnej nagrodzony!

2025-09-18 23:03

. ks. płk Zbigniew Kępa

Ks. dr Kazimierz Fąfara został laureatem Nagrody im. Mariana Korneckiego!

W Muzeum – Orawskim Parku Etnograficznym w Zubrzycy Górnej 11 września ks. dr Kazimierz Fąfara, proboszcz parafii pw. Wszystkich Świętych w Łososinie Górnej, odebrał Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Mariana Korneckiego. Wyróżnienie to przyznawane jest osobom szczególnie zasłużonym w dziedzinie ochrony
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję