Reklama

Święci i błogosławieni

Nosił na ciele znaki męki

Im więcej czasu mija od śmierci świętego, tym bardziej słabnie jego popularność wśród wyznawców. W przypadku niektórych świętych wygląda to jednak nieco inaczej

Niedziela Ogólnopolska 38/2013, str. 6

[ TEMATY ]

O. Pio

GRAZIAKO/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie jest łatwo odpowiedzieć sobie na pytanie o źródła jego popularności. Zmarł w 1968 r. Niektórzy pamiętają jeszcze obrazki z czarno-białych filmów, na których widać tłumy ludzi podążających do kościoła na Mszę św., którą za chwilę miał odprawić podstarzały już kapucyn. Ludzie ci przypominają amerykańskich klientów pędzących do supermarketu przy okazji kolejnej wyprzedaży.

Pytanie o popularność (choć to nie najlepsze słowo) w przypadku św. Ojca Pio ma dziś znaczenie wręcz socjologiczne. A na pewno powinno zainteresować duszpasterzy. Perspektywa wypełnionych po brzegi kościołów nie jest już tak oczywista, i to nawet w polskim kontekście. Skąd więc fenomen włoskiego Zakonnika, skoro nawet dzisiaj, po tylu latach od jego śmierci, wizerunek Świętego spogląda na nas z tysiąca kalendarzy, a w kolejnych setkach parafii tworzą się grupy modlitewne jego imienia i jego duchowości?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zwyczajny niezwyczajny

Urodził się 25 maja 1885 r. w ubogiej, rolniczej wiosce. O jego dzieciństwie i młodości nie możemy powiedzieć niczego szczególnego, choć nie można też pominąć faktu, że już jako pięcioletni chłopiec wyraził publicznie chęć oddania się Panu Bogu, a istnieją też wzmianki mówiące o jego niebiańskich wizjach czy ekstazach z tamtego czasu. Momentem przełomowym w jego życiu była wizyta kapucyna, który nawiedził parafię, zbierając datki na zakon. W tym momencie młodziutki ministrant z parafii w Pietrelcinie postanowił zostać zakonnikiem. Poinformował o tym swoich rodziców, którzy nie tylko udali się do najbliższego klasztoru, by dowiedzieć się o warunkach przyjęcia go do grona zakonników, ale też wykazali się ogromną determinacją, by mu to umożliwić. Ponieważ warunkiem wstępnym było zdobycie wykształcenia, ojciec Francesco Forgione (takie było imię i nazwisko Ojca Pio) wyjechał aż do Ameryki, by za oceanem zarobić na naukę syna. Dzięki tej determinacji Francesco został nie tylko zakonnikiem, ale też kapłanem, przyjmując święcenia w 1910 r.

Reklama

Wierz tylko

Jego posługa z pozoru nie wyróżniała się niczym wyjątkowym. Odznaczał się wprawdzie wyjątkową pobożnością, ale w swej duchowości nie posługiwał się niczym nowym. Można tę duchowość sprowadzić do pięciu filarów: cotygodniowa spowiedź, codzienna Komunia św., nabożne czytanie Pisma Świętego, medytacja i rachunek sumienia. Porównywał cotygodniową spowiedź do cotygodniowego sprzątania pokoju. Zalecał, aby dwa razy dziennie odbywać medytację i robić rachunek sumienia: raz rano - jako przygotowanie, by zmierzyć się z trudnościami dnia i wieczorem - jako spojrzenie w świetle łaski na przeżyty dzień. Na pytanie, jak praktycznie stosować wiedzę teologiczną, często odpowiadał swym znanym powiedzeniem: „Módl się, wierz i nie martw się”. Nauczał wiernych, by we wszystkim rozpoznawali Pana Boga i pragnęli ponad wszystko pełnić wolę Bożą.

Na pewno jedną z okoliczności wyjaśniających jego wyjątkową popularność było uwiarygodnienie tego, o czym mówił - w tajemnicy cierpienia. Francesco chorował już jako dziecko. W czerwcu 1905 r. stan zdrowia Ojca Pio był tak zły, że jego przełożeni zdecydowali się wysłać go do klasztoru w górach, w nadziei, że górskie powietrze dobrze mu zrobi. Stało się jednak odwrotnie i lekarze, widząc w tym ostatnią deskę ratunku, wysłali go do rodzinnego miasta, pod opiekę najbliższej rodziny. Stan zdrowia Ojca Pio jednak do końca życia systematycznie się pogarszał.

Znaki Męki

Choroby i duchowe cierpienia Ojca Pio miały go prawdopodobnie przygotować do wyjątkowej roli. W 1911 r. Święty napisał w liście do swego duchowego doradcy: „Ostatniej nocy stało się coś, czego nie potrafię ani wyjaśnić, ani zrozumieć. W połowie mych dłoni pojawiły się czerwone znaki o wielkości grosza. Towarzyszył mi przy tym ostry ból w środku czerwonych znaków. Ból był bardziej odczuwalny w środku lewej dłoni. Był tak wielki, że jeszcze go czuję. Pod stopami również czuję ból”. Przez kolejne lata życia Ojcu Pio ciągle towarzyszyło cierpienie. 27 lipca 1918 r., gdy jeszcze trwała I wojna światowa, Ojciec Pio złożył samego siebie w ofierze za zakończenie wojny. Między 5 a 7 sierpnia otrzymał on wizję, w której ukazał mu się Chrystus i przebił mu bok. W wyniku tego doświadczenia Ojciec Pio otrzymał fizyczną ranę w boku. Doświadczenie tego typu nosi nazwę stygmatyzacji lub przebicia serca. Wskazuje ono na jedność miłości z Bogiem.

Reklama

Krzyże nasze powszednie

Prawdopodobnie jednak nie bóle fizyczne składały się w największym stopniu na rzeczywistość, która przybliżała go do krzyża Chrystusowego. Był oskarżany przez współczesnych niemal o wszystko: że zmarnotrawił środki materialne należące do zakonu, że prowadził się nieobyczajnie, a nawet że sam okaleczał się, by stworzyć pozory stygmatów i dzięki temu zyskać sławę. Mimo że towarzyszyły mu zjawiska nadprzyrodzone, musiał się w życiu uporać z decyzjami przełożonych, które trudno zrozumieć i przyjąć. Zakazano mu nauczania w szkole czy publicznego odprawiania Mszy św.

Z czasem jednak nastawienie przełożonych zaczęło się zmieniać. Bóg uczynił ich serca i umysły bardziej skłonne do wiary. Przez wszystkie te lata w postawie Ojca Pio nie było najmniejszego buntu. Na pewno pomagało mu niesamowite zawierzenie. W jednym z listów napisał: „Ufaj bardzo Jego miłosierdziu i dobroci. On nigdy Cię nie opuści”. Te słowa są kluczem do zrozumienia świętości.

2013-09-16 13:45

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tryumf pobożności ludowej

[ TEMATY ]

O. Pio

Catholic News Agency/facebook.com

W Watykanie trwa wystawienie relikwii świętych Ojca Pio i Leopolda Mandića. Jak zauważa o. Raniero Cantalamessa, kaznodzieja domu papieskiego i współbrat świętych kapucynów, te dni są dla Rzymu pięknym świadectwem pobożności ludowej. Jego zdaniem nie należy się przejmować pojawiającymi się gdzieniegdzie głosami krytyki pod adresem takiej formy religijności. Nawet gdyby zarzucano nam powrót do średniowiecza – mówi o. Cantalamessa.

„Jeśli powraca średniowiecze, to może i sam św. Franciszek. A kto by nie chciał dziś spotkać św. Franciszka?! Średniowiecze to pojęcie wieloznaczne, ma też swoje piękne aspekty. Oczywiście celem pobożności ludowej nie jest zaspokajanie potrzeb ludzi o wyrafinowanym guście, uczonych, zeświecczonych... Lecz pogardzanie tym, co ludzie kochają, jest po prostu obraźliwe. Na każdym kroku wszyscy odwołują się do ludu, do opinii publicznej. A kiedy lud się za czymś opowiada, jak w tym wypadku, to nagle słyszymy, że to średniowiecze. Jest w tym wszystkim trochę arogancji, w tym stawianiu się ponad ludem. Oczywiście pobożność ludowa potrzebuje formacji. Jest takie przysłowie: kiedy ktoś palcem wskazuje na księżyc, głupiec patrzy na palec, a człowiek mądry na księżyc. Ojcowie Pio i Leopold to takie palce wskazujące na Jezusa. Musimy więc patrzeć w kierunku, który oni nam wskazują. Ale ja jestem głęboko przekonany, że w tej pobożności ludowej zawsze jest jakiś kontakt z transcendencją” - mówi kaznodzieja domu papieskiego.

CZYTAJ DALEJ

Papież: wynegocjowany pokój lepszy niż niekończąca się wojna

2024-04-25 07:41

[ TEMATY ]

Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Papież Franciszek

Papież Franciszek

W wywiadzie dla amerykańskiej stacji telewizyjnej CBS Franciszek wezwał do zaprzestania wojen na Ukrainie, w Strefie Gazy i na całym świecie. Przypomniał, że w Kościele jest miejsce dla każdego: jeśli ksiądz w parafii nie wydaje się przyjazny, poszukaj gdzie indziej, zawsze jest miejsce, nie uciekaj od Kościoła, jest wspaniały - stwierdził Ojciec Święty.

Fragmenty wywiadu, który trwał około godziny i został przeprowadzony przez Norah O'Donnell, dyrektora „Cbs Evening News”, zostały wyemitowane po północy czasu polskiego. Rozszerzona wersja dialogu zostanie wyemitowana w niedzielę, 19 maja, w przeddzień Światowego Dnia Dziecka, który odbędzie się w Rzymie w dniach 25 i 26 maja.

CZYTAJ DALEJ

148. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych w Polsce

2024-04-25 18:17

[ TEMATY ]

zakony

zakonnice

Karol Porwich/Niedziela

Posługa władzy w zgromadzeniach zakonnych, nowelizacja regulacji dotyczących ochrony małoletnich przed przemocą oraz przygotowania do przyszłorocznego Jubileuszu Życia Zakonnego - były głównymi tematami 148. Zebrania Plenarnego Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych w Polsce, które odbyło się w dniach 23-25 kwietnia w Licheniu.

Mszy św. na rozpoczęcie Zebrania Plenarnego przewodniczył abp Antonio Guido Filipazzi, nuncjusz apostolski w Polsce. W wygłoszonej homilii wskazał, jak czytamy w komunikacie po zakończonych obradach, „na ideał życia konsekrowanego, jakim jest zdolność do ofiary całopalnej, na wzór Jezusa Chrystusa, który ofiarował się swemu Ojcu całkowicie i bez zastrzeżeń”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję