Reklama

Wiadomości

Gorzkie zwycięstwo

Czy zwycięstwo opozycji w częściowo wolnych wyborach 4 czerwca 1989 r. można uznać za początek III Rzeczypospolitej? I tak, i nie. Bo co prawda komuniści doznali porażki, ale długo jeszcze pozostali przy władzy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zanim doszło do wyborów, były strajki w 1988 r. Pokazały, że opozycja (społeczeństwo) i władza są słabe. Na tyle słabe, że konieczna jest jakaś forma kompromisu. Obie strony myślały jednak o nim jako o sposobie przechytrzenia przeciwnika.

Komuniści chcieli zachować wpływy, opozycja – przejąć choćby część władzy. I każda ze stron osiągnęła swoje cele. Wyniki wyborów 4 czerwca 1989 r. nie okazały się jednoznaczne: dawały opozycji zwycięstwo nad komunistami, ale nie dawały realnej władzy. Komuniści, choć osłabieni, utrzymali się przy niej. Zapewnili sobie większość głosów w Sejmie i możliwość blokowania przemian.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Skreśleni, nieskreśleni

Rozmowy okrągłego stołu budziły kontrowersje przed rozpoczęciem rozmów, w trakcie i po ich zakończeniu. – Nie było świadomości, czym się to zakończy ani tego, jaki będzie obszar wolności, do której doprowadzi okrągły stół – twierdzi Mieczysław Gil, wówczas jeden z rozgrywających w ekipie opozycji, dziś senator PiS. – Dla nas najważniejsza była reaktywacja „Solidarności”. Jednak głównym kreatorem okrągłego stołu była ówczesna władza.

Wyniki wyborów, a właściwie ich pierwszej tury, były zaskoczeniem chyba dla wszystkich. Kandydaci solidarnościowej reprezentacji – Komitetu Obywatelskiego – zdobyli prawie wszystkie miejsca w parlamencie, jakie mogli zdobyć. W I turze opozycja zdobyła 160 ze 161 zakontraktowanych dla niej miejsc w parlamencie i 92 fotele senatorskie. Opozycjoniści, w większości, nie kryli radości. Przedstawiciele władz myśleli, co zrobić, żeby nie stracić wpływu na rozwój wydarzeń. Pomocna okazała się kwestia tzw. listy krajowej, stworzonej po to, żeby ułatwić wejście do Sejmu komunistycznym liderom.

Wydawało się nieprawdopodobne, żeby więcej niż połowa wyborców skreśliła wszystkie nazwiska umieszczone na tej liście, a jednak z całej listy ocalały tylko dwie osoby, i to przypadkiem, bo nie wszyscy dokładnie skreślali. Ponad 30 mandatów miało być nieobsadzonych, co powodowało, że w parlamencie zachwiała się koalicyjna większość, która miałaby wybrać gen. Jaruzelskiego na prezydenta.

Reklama

Znaleźli sposób

Jednak władze wymyśliły sposób, nacisnęły na liderów KO Tadeusza Mazowieckiego i Bronisława Geremka. A ci zgodzili się na zmianę ordynacji wyborczej… w trakcie wyborów. 18 czerwca, w czasie drugiej tury, wbrew wcześniejszym ustaleniom, o nieobsadzone mandaty znów mogli ubiegać się reżimowi kandydaci. Sprawa wydawała się załatwiona.

Jednak do dziś ta sprawa kładzie się cieniem na ocenie wyborów 4 czerwca. Mieczysław Gil do dziś ocenia to ustępstwo za wielki błąd. Strona opozycyjna, jego zdaniem, poszła na ustępstwa, które jeszcze długo nie pozwoliły jednoznacznie wykończyć starego systemu.

– To był dla mnie szok i pierwsze rozczarowanie. Zapaliła mi się czerwona lampka – mówi Adam Borowski, jeden z dawnych liderów radykalnej „Solidarności Walczącej”, wspierający kandydatów opozycyjnych. – Nasi liderzy nas zdradzili, zwycięstwo miało okazać się porażką.

Szarzy wyborcy też to dostrzegali. Frekwencja wyborcza w drugiej turze była niemal śladowa, 25 proc. Do urn poszło niemal trzy razy mniej ludzi niż w czasie pierwszej tury.

Jak oceniono potem, liderzy „Solidarności” byli nieprzygotowani na aż takie poparcie społeczne, na aż takie zwycięstwo. Była obawa przed siłową reakcją władz i powstaniem autentycznego i radykalnego ruchu społecznego, paraliżowano próby odejścia od kontraktu okrągłego stołu.

Czy warto świętować?

Czy 4 czerwca warto świętować jako dzień wolności, zwycięstwa? I tak, i nie – uważa prof. Ryszard Terlecki, historyk i poseł PiS. Tak, bo jakiś dzień trzeba świętować w związku z odzyskaniem wolności po upadku PRL-u. Nie, bo 4 czerwca kojarzy się także ze straconą szansą na szybkie pokonanie komunizmu.

Reklama

– Dyskusja, jaki dzień świętować w związku z odzyskaniem wolności, wciąż trwa – mówi prof. Terlecki. – Propozycje były różne: początek i zakończenie obrad okrągłego stołu, pierwsze wolne wybory prezydenckie, data przekazania insygniów władzy prezydenckiej przez prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego Lechowi Wałęsie, nowelizacja konstytucji zmieniająca nazwę państwa z PRL na RP, wreszcie 4 czerwca.

Co do tego ostatniego dnia, jego wymowę osłabia nie tylko zgoda na listę krajową, wbrew logice wyborczej, ale i wybór Jaruzelskiego na prezydenta, dopuszczenie do rządu Mazowieckiego komunistycznych generałów Kiszczaka i Siwickiego, wreszcie – odwlekanie wolnych wyborów do Sejmu.

Jak uważa prof. Terlecki, wszystkie terminy mają swoje wady. Ale jeśli trzeba coś wybrać, to warto wskazać jednak 4 czerwca. – Poza wszystkim to był także ostatni akord sierpnia 1980 r. Polacy jeszcze raz powiedzieli komunizmowi „nie” – podkreśla historyk.

2014-05-27 15:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Największa bitwa polskiego średniowiecza

Niedziela Ogólnopolska 28/2010, str. 28-29

[ TEMATY ]

historia

bitwa

pl.wikipedia.org

„Bitwa pod Grunwaldem”, obraz Jana Matejki z 1878

„Bitwa pod Grunwaldem”, obraz Jana Matejki z 1878

Bitwa pod Grunwaldem, jak każdy heroiczny wyczyn w dziejach narodu, obrosła z czasem legendą. Legendą, która znajduje potwierdzenie w faktach. Niewiele szkody przyniosły powtarzane przez wielu stereotypy odnoszące się do tego tematu.

Bitwa pod Grunwaldem, rozegrana 15 lipca 1410 r., znana większości Polaków z podręczników szkolnych, a może bardziej z literatury pięknej - z „Krzyżaków” Henryka Sienkiewicza i filmu Aleksandra Forda, jest w dziejach Polski wydarzeniem wielkim, ale dla nas współcześnie bardzo już odległym. Na polach, gdzie przed 600 laty odbyła się bitwa, od kilkunastu lat w jej rocznicę organizowana jest inscenizacja z udziałem ponad tysiąca „rycerzy” - pasjonatów historii i militariów. „Bitwę” ogląda każdego roku ok. 100 tys. widzów. Porównywalne zainteresowanie wzbudza dawna krzyżacka superwarownia w Malborku, odwiedzana chętnie przez turystów. Na jej terenie zawsze tydzień po inscenizacji Grunwaldu odbywa się impreza plenerowa „Oblężenie Malborka”.
600-lecie bitwy grunwaldzkiej stanowi dobrą okazję nie tyle do okazania radości czy dumy ze zwycięstwa rycerstwa polskiego w epoce średniowiecza - jak zwykło się tę rocznicę traktować - co pretekstem do poznania historii słynnej bitwy i czasów, w których się odbyła.
Zwycięstwo pod Grunwaldem, początkowo słabo wykorzystane politycznie, było przez całe wieki symbolem naszej siły, przewagi nad wrogiem, krzepiło serca Polaków w ciężkich chwilach, których w naszej historii nie brakowało. Wiktoria grunwaldzka przedstawiona w sposób alegoryczny na monumentalnym płótnie Jana Matejki była w czasach zaborów odpowiedzią na kulturkampf, podobnie jak Sienkiewiczowska powieść „Krzyżacy”, w której niemieccy zakonnicy zostali przedstawieni w najczarniejszych barwach. Ich klęskę pod Grunwaldem uznano za sprawiedliwość dziejową, bo Polacy doznali wielu krzywd od zakonu. W podobnym politycznym klimacie jak powieść Sienkiewicza powstała w 1960 r. ekranizacja „Krzyżaków” w reżyserii Aleksandra Forda. Sprzyjały temu nastroje antyniemieckie po II wojnie światowej i szeroko lansowane w krajach socjalistycznych braterstwo narodów słowiańskich.
Obecną wiedzę tyczącą Grunwaldu - daleką od uproszczeń, legend i mitów, które Polacy przechowywali przez wieki w tzw. pamięci zbiorowej - dokumentują setki rozpraw naukowych. Ważnym źródłem pozostają „Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego” Jana Długosza. Gruntownie zbadali ten problem wybitni polscy historycy mediewiści, m.in. Stefan Maria Kuczyński, Marian Biskup i Gerard Labuda.

CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie diecezji warszawsko-praskiej ws. księdza zatrzymanego przez CBA

2024-04-26 13:00

[ TEMATY ]

oświadczenie

Red./ak/GRAFIKA CANVA

Kuria Biskupia Warszawsko-Praska informuje o zawieszeniu proboszcza parafii św. Faustyny w Warszawie w wykonywaniu wszystkich obowiązków wynikających z tego urzędu. Jest to związane z działaniami prowadzonymi przez organy wymiaru sprawiedliwości.

Do czasu wyjaśnienia sprawy zarządzanie parafią obejmie administrator, którego najważniejszym zadaniem będzie koordynowanie duszpasterstwa parafii św. Faustyny w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Rodzina świątynią miłości

2024-04-27 16:03

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Zakończyła się peregrynacja relikwii bł. Rodziny Ulmów w Diecezji Sandomierskiej.

Ostatnią świątynią, w której modlono się przy błogosławionych z Markowej było Diecezjalne Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Ostrowcu Świętokrzyskim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję