Reklama

Wiadomości

Największa afera tej kampanii wyborczej

Zaangażowanie środków spoza komitetów wyborczych pochodzących zza granicy to największa afera tej kampanii wyborczej. Za nielegalnym wspieraniem Rafała Trzaskowskiego stoi m. in. fundacja, która od lat aktywnie wspiera Platformę Obywatelską oraz organizację Campus Polska.

2025-05-16 12:59

[ TEMATY ]

komentarz

PAP/Łukasz Gągulski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Afera, w którą zaangażowana jest m. in. Fundacja Akcja Demokracja to dopiero początek śnieżnej lawiny. Pozyskiwanie pieniędzy od zachodnich organizacji po to, by ingerować w kampanię wyborczą w Polsce ma długa tradycję i angażuje coraz więcej fundacji i stowarzyszeń. Dlatego też ta afera jest o wiele większa niż akcja medialna z kawalerką Karola Nawrockiego, bo po pierwsze dotycz o wiele większych pieniędzy, a po drugie dotyczy nielegalnego finasowania kampanii, za co Prawo i Sprawiedliwość ma odebrane pieniądze. Prezydencka rywalizacja miedzy Nawrockim i Trzaskowskim i tak jest nierówna ze względów budżetowych. Nie przeszkadza to ludziom związanym z PO i popierającymi Trzaskowskiego w korzystaniu z nielegalnych dopalaczy finansowych.

Reklama

Od 10 kwietnia 2025 r. Facebook był wręcz zalany reklamami politycznymi. Co dziwne - umieszczały je dwa zupełnie nieznane wcześniej profile, czyli "Wiesz Jak Nie Jest" oraz "Stół Dorosłych". Nie wiadomo, kto tymi profilami zarządza, ale widomo, że spoty i tzw. „rolki”, które zostały tam opublikowane i suto opłacone by zwiększyć ich zasięgi atakowały Karola Nawrockiego oraz Sławomira Mentzena i jednocześnie wychwalały Rafała Trzaskowskiego. „Materiały wyświetlane były na obszarze Polski. Zaangażowane w kampanię konta reklamowe w ciągu ostatnich 7 dni wydały na materiały polityczne więcej niż jakikolwiek komitet wyborczy” – czytamy w komunikacie NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Obydwa profile na Facebooku miały odnośniki do prostych stron internetowych, na których podano fikcyjne, czyli nieistniejące adresy w Gdyni i w Warszawie. W sponsorowanych spotach publikowanych na tych profilach występowały osoby popierające Platformę Obywatelską, a większość z nich była związana z Fundacją Akcja Demokracja, której prezesem jest Jakub Kocjan. Prezes był nagradzany przez miasto Warszawa, gdzie prezydentem jest Trzaskowski, a do niedawna był też asystentem posła Koalicji Obywatelskiej. Członkowie Akcja Demokracja byli także czynnymi uczestnikami Campusu Polska, który jest sztandarowym projektem Rafała Trzaskowskiego, angażowali się w kampanie proaborcyjne i wspierali ruch LGBT. Prezes Kocjan ma zarówno fotografię z prezydentem Trzaskowskim, jak i z parady równości, gdzie trzyma sprofanowany wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej z tęczowym nimbem.

Fundusze na tą kampanie na Facebooku mogą pochodzić z zagranicy, ale domeny do stron wieszjakniejest.pl oraz stoldoroslych.pl zostały wykupione przez niemiecką spółkę 1API GmbH. Co więcej, jest jeszcze jedna wykupiona w tym samym czasie domena tarczawschodpolska.pl, która jeszcze nie została wykorzystana do płatnej promocji na Facebooku. Całkiem możliwe, że była przygotowywana na drugą turę wyborów.

Akcja Demokracja odcina się od spotów wyborczych tłumacząc, że to była oddolna inicjatywa jej członków i wolontariuszy. Ale to nie jest jedyna akcja angażowania się w wybory tej fundacji. Wyprodukowali oni także spoty „profrekwencyjne” pod swoim logiem za kilkaset tysięcy złotych. Filmy również jednoznacznie uderzają w kandydatów prawicy, głównie Nawrockiego i Mentzena. Fundacja musiała wpompować dużo pieniędzy w ich płatną promocję, bo inne materiały z kanału Akcja Demokracja mają po kilkaset wyświetleń, a spoty wyborcze obejrzało już 2 miliony osób.

Podziel się cytatem

Reklama

Fałszywe adresy i gigantyczne pieniądze płynące z zagranicy to nie jedyny sposób na wyborcze dopalacze stosowne przez PO i rząd Donalda Tuska. Także zaprzyjaźniony TVN24 reklamowała swój „śledczy” materiał o Karolu Nawrockim na innych ogólnopolskich portalach, co stanowi jednoznaczne finansowe zaangażowanie się stacji w kampanię po jednej ze stron politycznego sporu. Kolejną słynną kampanię „profrekwencyjną” zorganizowała i sfinansowała Fundacja Polskiej Rady Biznesu, fundacje ORLEN-u i PKO BP oraz firmy deweloperskie. Kampania „Twój głos jest ważny” prowadzi hejterską agitacje w sieci, której celem jest szydzenie z konserwatywnych wartości, czyli motywowanie wyborców Trzaskowskiego. Fundatorem i beneficjentem rzeczywistym hejterskiej kampanii „Twój głos jest ważny” jest Tomasz Kurzewski, który jest również udziałowcem większościowym w spółce ATM Grupa. Co najbardziej ciekawe, Tomasz Kurzewski zatrudnia żonę kandydata na prezydenta Małgorzatę Trzaskowską.

Tzw. kampanie „profrekwencyjne” to patologia polskiej demokracji, a ujawnione dotychczas nielegalne finasowanie jest tylko czubkiem góry lodowej. W podobną działalność zaangażowanych jest bardzo wiele organizacji, fundacji i stowarzyszeń o liberalno-lewicowych poglądach. W kampanię zaangażowany jest np. Strajk Kobiet, który pozyskuje część środków finansowych tą samą drogą co Akcja Demokracja. Należy więc prześwietlić wszystkie płatne kampanie z tego okresu w mediach społecznościowych, które odnoszą się do wyborów i poszczególnych kandydatów.

Nie wiadomo na ile afera zaszkodzi Rafałowi Trzaskowskiemu i na ile wzmocni Karola Nawrockiego oraz Sławomira Mentzena. Jednak na pewno nieuczciwe materiały wyborcze staną się tematem drugiej tury wyborów, a skandal ten ułatwi przepływ konserwatywnego elektoratu do Karola Nawrockiego od Sławomira Mentzena i innych kandydatów przed wyborczym finałem 1 czerwca 2025 roku.

Ocena: +7 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piłkarze ręczni na dopingu

Bardzo wczesnym rankiem Polskę obiegła informacja, że reprezentacja naszych szczypiornistów w zaskakujący sposób wygrała mecz z Chorwatami. Wkrótce okazało się, że reprezentacja Polski była na dopingu... i to duchowym dopingu!

Modlitwa to bardzo dobry doping, który jak na razie nie jest zakazany przez federacje sportowe. Co więcej, dopingiem ten pomaga naszej reprezentacji. Skuteczność potwierdził nasz wybitny bramkarz Piotr Wyszomirski, który podczas meczu zmienił Sławomira Szmala. Komentatorzy sportowi twierdzą, że bronił naszej bramki jak natchniony, bo w całym spotkaniu obronił 15 rzutów, mając fantastyczną, 48% skuteczność. Tuż po meczu Wyszomirski zdradził sekret swojej taktyki. - Modliłem się przed meczem, modliłem się także w trakcie meczu. Prosiłem również Sławka Szmala, aby to robił. Wymodliliśmy to zwycięstwo - wyznał Wyszomirski.
CZYTAJ DALEJ

Kustosz sanktuarium św. Andrzeja Boboli: ten męczennik może nam wiele wymodlić

Kustosz narodowego sanktuarium św. Andrzej Boboli jezuita o. Waldemar Borzyszkowski zauważa od lat wzmożenie kultu męczennika. Teraz, kiedy wolność Polski jest zagrożenia, szczególnie warto modlić się za jego wstawiennictwem - zaznacza w rozmowie z KAI. W dniach 16-24 marca odbywa się ogólnonarodowa nowenna o pokój, pojednanie narodowe i ochronę życia za wstawiennictwem św. Andrzeja Boboli i bł. Jerzego Popiełuszki.

Joanna Operacz (KAI): Czy w sanktuarium św. Andrzeja Boboli widać, że ten XVII-wieczny męczennik jest popularnym świętym? Czy jest bliski ludziom?
CZYTAJ DALEJ

Eksperci: alergia na roztocza to najsilniejszy czynnik ryzyka rozwoju astmy

2025-05-16 18:46

[ TEMATY ]

leczenie

alergia

astma

Adobe Stock

Alergia na roztocza kurzu domowego stanowi najsilniejszy czynnik ryzyka rozwoju astmy – mówili eksperci w piątek na spotkaniu prasowym w Warszawie. Najskuteczniejszą i opłacalną metodą leczenia alergii na roztocza jest odczulanie, które jest zarazem rodzajem profilaktyki astmy - zaznaczyli.

Z danych, które przytaczali specjaliści wynika, że w Polsce ponad 40 proc. osób ma objawową alergię. Najnowsza analiza z 2025 r., której wyniki prezentował prof. Krzysztof Kowal, kierownik Zakładu Alergologii i Immunologii Doświadczalnej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, wskazuje, że na tle innych krajów europejskich - w Polsce mamy największy wzrost częstości występowania alergii w populacji dziecięcej.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję