Reklama

Wiadomości

Zielonogórzanie pomogli uchodźcom

O Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom w Zielonej Górze z Anną Marią Fedurek, rzeczniczką prasową diecezjalnej Caritas, rozmawia Aleksandra Marcińczak

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 26/2014, str. 6

[ TEMATY ]

uchodźcy

pomoc

migranci

Piotr Marcińczak

Anna Maria Fedurek z szyldem biegu dla uchodźców

Anna Maria Fedurek z szyldem biegu dla uchodźców

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

ALEKSANDRA MARCIŃCZAK: – Skąd pomysł na to, by w naszej diecezji działało Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom?

ANNA MARIA FEDUREK: – Kilka lat temu Caritas Polska stwierdziła, że dobrze by było, żeby pod szyldem Caritas funkcjonowały takie ośrodki na obrzeżach granic Polski, zarówno po zachodniej stronie, jak i wschodniej. Ich celem miała być pomoc osobom z zagranicy, które z różnych przyczyn znajdują się na terenie naszego kraju. W ten sposób powstało pięć centrów w różnych miastach. Początkowo w naszej diecezji znajdowało się ono w Słubicach, dziś działa w siedzibie Caritas w Zielonej Górze. Beneficjentami Centrum są głównie osoby osadzone w ośrodku dla uchodźców w Krośnie Odrzańskim, więc samo Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom w Zielonej Górze zajmuje się administracją, czyli prowadzeniem obszernej dokumentacji, ponieważ projekt jest finansowany z Europejskiego Funduszu Uchodźczego. W Centrum jest zatrudniona jedna osoba, doradca społeczny, która jest w stałym kontakcie ze Strażą Graniczną w Krośnie Odrzańskim i pomaga osobom osadzonym w tym ośrodku.

– Jak wygląda pomoc takiego doradcy?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Te wizyty odbywają się średnio dwa razy w miesiącu. Doradca jedzie do Krosna i spotyka się z osobami tam osadzonymi, przeprowadza z nimi tzw. rozmowę wspierającą. Jeżeli ktoś godzi się być beneficjentem projektu, doradca wypełnia dokumenty i następnym razem, gdy przyjeżdża do Krosna, przekazuje mu odpowiednią pomoc. Jako Caritas przekazujemy bieliznę, środki higieniczne, środki chemiczne, kosmetyki i ewentualnie lekarstwa i tego typu rzeczy. Jeśli jest potrzeba, żeby uchodźca skontaktował się z prawnikiem, psychologiem bądź z kapłanem, również w tym pośredniczymy, ale nasza pomoc jest dodatkowa, doraźna, bo w ośrodku w Krośnie uchodźcy mają kompleksową opiekę.

– Kto zwykle trafia pod opiekę Centrum?

– Beneficjentami projektu mogą być osoby, które ubiegają się o status uchodźcy w Polsce. Rzadko kiedy ktoś go otrzymuje, często te osoby są deportowane do swego kraju bądź do ośrodka pod Warszawą i stamtąd do swojej ojczyzny, wtedy my pomagamy w zakupie biletów do stolicy. 80% beneficjentów stanowią mieszkańcy Rosji narodowości czeczeńskiej. Uciekają z kraju ze względu na biedę i sytuację polityczną z całymi rodzinami, czasami są to pojedyncze osoby, które wychodzą z założenia, że jak coś im się uda, to wtedy sprowadzą swoją rodzinę. Przekraczają granicę bez żadnych pieniędzy czy dodatkowych ubrań. Aktualnie w Krośnie są tylko mężczyźni. Pozostałe 20% beneficjentów pochodzi z całego świata: z Rosji, Ukrainy, Bangladeszu, Iranu, Wietnamu, Afganistanu.

– Komu konkretnie pomogło Centrum?

Reklama

– Takich osób jest bardzo dużo. Mieliśmy m.in. chłopaka z Bangladeszu, który nie mówił po polsku, jedynie trochę po angielsku i znalazł się u nas na dzień przed Wigilią Bożego Narodzenia. Studiował w Gorzowie i skończyły mu się dokumenty uprawniające go do pobytu w Polsce, nie mógł w związku z tym podjąć pracy ani zarobić na mieszkanie czy jedzenie i trafił do naszej noclegowni. Z rozmowy dowiedzieliśmy się, że nie może wrócić do swojego kraju, ponieważ sytuacja polityczna jest tak skomplikowana, że obawiał się, iż zaraz na granicy mógłby zginąć, gdyż jego rodzina działa w opozycji do rządu.
Znaleźliśmy jego znajomych ze studiów, którzy pomogli mu podczas świąt i później w załatwieniu odpowiednich dokumentów. Innym razem zaopatrzyliśmy w żywność i ubrania Czeczenkę, która była deportowana, a granicę przekraczała z córką tak jak stała, bez żadnego bagażu.

– By pomóc uchodźcom przygotowaliście wraz ze Strażą Graniczną mecz charytatywny i festyn, który odbył się w minioną niedzielę w Zielonej Górze. To pierwsza tak duża impreza na rzecz Centrum…

Reklama

– Po pierwsze chcemy pokazać, że Caritas diecezjalna prowadzi takie Centrum. Wielu spłyca naszą działalność jedynie do dystrybucji wigilijnych świec czy prowadzenia zbiórek żywności, tymczasem akcji jest więcej. Pomysł wsparcia Centrum pojawił się już w zeszłym roku. Podczas winobrania pracownicy Caritas i aktorzy Lubuskiego Teatru wzięli udział charytatywnie w biegu sponsorowanym przez Lotto. Już wtedy aktor Piotr Lizak zaproponował, by zorganizować mecz piłki nożnej. Stąd w tym roku w taki właśnie sposób postanowiliśmy uczcić Światowy Dzień Uchodźcy. Zagrali w nim aktorzy Teatru Lubuskiego, pracownicy diecezjalnej Caritas i Straży Granicznej, lubuscy dziennikarze, znani kabareciarze oraz zawodnicy MMA na czele z Mamedem Khalidovem. Mieliśmy zorganizować mecz, ale w międzyczasie impreza się bardzo rozrosła. Odbył się też festyn rodzinny, a w nim: zabawy dla dzieci, pokazy clownów, zawody sprawnościowe, rysowanie kolorowymi kredami po betonie, konkursy z nagrodami, pokazy Straży Granicznej, udział skoczków spadochronowych z Aeroklubu w Przylepie itd. Wstęp na imprezę był wolny. Wolontariusze zbierali datki do puszek na rzecz uchodźców. Na ten cel przeznaczyliśmy też dochód z dystrybucji napojów, słodyczy i produktów z małej gastronomii.

– Czy Czytelnik, który nie był na meczu, może w jakiś sposób wesprzeć działalność Centrum?

– Na naszej stronie internetowej www.caritas.zgora.pl jest zakładka „Wspieraj nas”, gdzie znajduje się formularz, można tu wpisać kwotę pieniędzy i przekazać na konkretną działalność z listy lub w dopisku zaznaczyć, że ma to być wsparcie dla Centrum. W zakładce „O nas” dostępne są też numery kont, na które można wpłacać datki.

2014-06-25 12:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzis ogólnopolska zbiórka na rzecz migrantów z granicy polsko-białoruskiej

[ TEMATY ]

Białoruś

migranci

zbiórka

PAP/EPA/STRINGER

Dziś przed kościołami w całej Polsce odbywa się zbiórka na rzecz migrantów z granicy polsko-białoruskiej. O przeprowadzenie kwesty zaapelował 8 listopada abp Stanisław Gądecki. "Bez względu na okoliczności przybycia migrantów, na pewno potrzebują oni naszego wsparcia duchowego i materialnego" – napisał przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski w Apelu ws. pomocy migrantom.

Przewodniczący KEP zauważył, że „od początku kryzysu migracyjnego Kościół w Polsce – za pośrednictwem Caritas Polska, Caritas diecezjalnych oraz delegata KEP ds. imigracji – świadczy w miarę swoich możliwości pomoc migrantom”.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: Wielki Piątek to nie teatr

– W każdej Eucharystii Jezus oddaje swoje życie za nas. To nie jest teatr, to jest zaproszenie – powiedział abp Wacław Depo. W Wielki Piątek metropolita częstochowski przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w bazylice Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Zawierciu.

W homilii hierarcha przypomniał, że „Chrystus zbawił nas nie za cenę czegoś przemijającego – złota czy srebra, ale za cenę swojej Krwi, męki i śmierci, abyśmy mieli życie wbrew prawu śmierci”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję