Reklama

Kościół

Krużganek laterański: kawałek raju na ziemi

W sercu Rzymu, przy Bazylice św. Jana na Lateranie - pierwszej z czterech bazylik papieskich - znajduje się prawdziwy skarb historii i sztuki średniowiecznej. Zbudowany został w latach 1222-1230 przez mistrzów Cosmatich. Przestrzeń ta zaskakuje odwiedzających - wśród mozaik, inskrypcji i fragmentów przeszłości, jawi się jako miejsce kontemplacji i pamięci, świadek pokoju i duchowości, skupiony w cichym i trwałym dialogu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Są miejsca, w których hałas codziennego życia, tętniącego na nieustannie zatłoczonych i ruchliwych ulicach, wydaje się zawieszony w cichej bańce absolutnego piękna. Po przekroczeniu niewielkich drzwi, które otwierają się tuż przed transeptem Bazyliki św. Jana na Lateranie, po doświadczeniu sakralnego półmroku przestrzeni kościoła, wzrok nie zostaje rażony światłem.

Oczom ukazuje się wielki krużganek. Wzrok podąża za układem przęseł portyku, otoczonego kolumienkami, który zamyka zieloną przestrzeń trawnika i drzew. Wszystko tonie w ciszy. Tylko w letnim upale rozbrzmiewa muzyka cykad, która zdaje się nieść ze sobą zapach zboża i świeżej trawy. Woda nawadniająca rośliny tworzy łuki tęczowych strumieni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podnosząc wzrok z południowo-zachodniego narożnika portyku, można dostrzec niektóre z wielkich posągów na fasadzie bazyliki, w tym centralną figurę Zbawiciela, latarnie dwóch kaplic w lewej nawie bocznej oraz fasadę lewego ramienia transeptu.

Krużganek jako obraz życia wspólnotowego

Reklama

Krużganek laterański, którego budowę rozpoczęto w 1222 r., za pontyfikatu papieża Honoriusza III, i ukończono w kolejnych dziesięcioleciach, stanowi symbol życia monastycznego inspirowanego regułą św. Augustyna. Zbudowany przez kanoników laterańskich - księży diecezjalnych, którzy przyjęli wspólnotowy styl życia - otwarty dziedziniec stanowi model braterstwa, nauki i wspólnej modlitwy. Wciąż czytelna mozaikowa inskrypcja: Claustri structura sit vobis docta figura podkreśla, że sama architektura krużganka jest „uczoną figurą” tego wspólnego życia, obrazem, który skłania do refleksji nad wychowawczą i duchową funkcją tej przestrzeni.

Arcydzieło sztuki Cosmatich: marmury, mozaiki i dekoracje

Krużganek na Lateranie uważany jest za jeden z najsłynniejszych przykładów sztuki Cosmatich we Włoszech, obok krużganka Bazyliki św. Pawła za Murami. Jego kwadratowa struktura - każdy bok ma 36 metrów długości - otoczona jest portykiem z obniżonymi arkadami, wspartym na kolumnach z odzyskanych materiałów i gąszczu kolumienek o rozmaitych kształtach. Umiejętne wykorzystanie marmurów i mozaik tworzy fascynującą grę świateł i kolorów. Inskrypcja, będąca podpisem tego dzieła, zachowana na jednej ze ścian krużganka, upamiętnia Pietra Vassalletta i jego ojca, działających na przełomie XII i XIII w. Świadczy ona przede wszystkim o obecności prawdziwego rodu artystów i rzemieślników specjalizujących się w marmurze, umiejących łączyć geometrię i figury w języku wizualnym o wyjątkowej elegancji.

Jesteśmy w Rzymie, ale wyczuwalny jest egzotyczny powiew wpływów arabskich i bizantyjskich. Faliste linie lub surowe geometrie, kolorowe kostki z masy szklanej, gdzie czerwień, czerń i złoto zdobiące kolumny i belkowania nie przytłaczają bieli marmurów. Obok kapiteli ozdobionych motywami roślinnymi i małymi postaciami o potwornych lub fantastycznych rysach, znajdują się pary lwów i sfinksów. Strzegą one dostępu do studni, zwanej „studnią Samarytanki”, znajdującej się na środku dziedzińca, z marmurową cembrowiną zdobioną reliefem z epoki karolińskiej.

Wspomnienia z przeszłości

Wzdłuż ścian zachowały się pozostałości architektoniczne, reliefy, płyty nagrobne i dzieła sztuki, które pomagają odtworzyć najdawniejsze etapy historii Bazyliki św. Jana - od pierwotnej inskrypcji na fasadzie po tzw. krzesło gnojne (sedia stercoraria), średniowieczny papieski tron, symbol pokory i odpowiedzialności. Zachował się również grobowiec Riccarda Annibaldiego, wyrzeźbiony przez Arnolfa di Cambia, dzieło zapowiadające humanizm renesansu, oraz płyta nagrobna z twarzą Lorenza Valli, kanonika laterańskiego. Znajdują się tu również niektóre relikwie, takie jak marmurowa płyta, na której żołnierze mieli podzielić się szatą Chrystusa.

2025-07-10 14:05

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polscy świadkowie wiary w Rzymie

Niedziela Ogólnopolska 44/2012, str. 10-11

[ TEMATY ]

podróże

turystyka

Rzym

WŁODZIMIERZ RĘDZIOCH

Kościół św. Bartłomieja na Wyspie, w którym 19 października 2012 r. zostały złożone relikwie bł. ks. Jerzego Popiełuszki, bł. Karoliny Kózkówny i bł. Stanisława Starowiejskiego

Kościół św. Bartłomieja na Wyspie, w którym 19 października 2012 r. zostały złożone relikwie bł. ks. Jerzego Popiełuszki, bł. Karoliny Kózkówny i bł. Stanisława Starowiejskiego

Wyspa na Tybrze Isola Tiberina
To nie tylko jeden z najpiękniejszych i najbardziej romantycznych zakątków Rzymu, ale także miejsce, które dobrze odzwierciedla historię Wiecznego Miasta. Już w 293 r. przed Chrystusem zbudowano tu świątynię Eskulapa (rzymski odpowiednik greckiego Asklepiosa - boga sztuki lekarskiej, czczonego pod postacią węża) i od tego momentu wyspa stała się miejscem odwiedzanym przez ludzi chorych. Dziś na dawnej wyspie Eskulapa znajduje się duży szpital prowadzony przez bonifratrów. Natomiast na miejscu starożytnej świątyni ok. roku 1000 Otton III kazał wznieść kościół, w którym miały spocząć relikwie św. Wojciecha, przyjaciela cesarza, męczennika w Prusach, kanonizowanego w 999 r. Ponieważ cesarz sprowadził tutaj również relikwie św. Paolina z Noli, a przede wszystkim apostoła Bartłomieja, z czasem przyjęła się jego nowa nazwa: kościół pw. św Bartłomieja na Wyspie (San Bartolomeo all’Isola).

W swej tysiącletniej historii kościół św. Bartłomieja na Wyspie był wielokrotnie przebudowywany, szczególnie po strasznej powodzi, która w 1557 r. uszkodziła budynek - w 1624 r. został odbudowany w stylu barokowym przez Orazio Torrianiego; z tego okresu pochodzi fasada z portykiem. Średniowiecznym akcentem pozostała jedynie romańska dzwonnica z XII wieku, która wznosi się po lewej stronie fasady.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Matki Bożej Częstochowskiej 2025 (dzień 7.)

2025-08-23 11:10

[ TEMATY ]

nowenna

Nowenna do Matki Bożej Częstochowskiej

Karol Porwich/Niedziela

Nowenna przed Uroczystością Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej trwa od 17 do 25 sierpnia przez dziewięć kolejnych dni. Na Jasnej Górze przez ten czas prowadzić nas będzie ks. Wojciech Węgrzyniak.

ZOBACZ WSZYSTKIE ROZWAŻANIA NOWENNOWE - TUTAJ.
CZYTAJ DALEJ

Odbył się pogrzeb francuskiego „bliźniaka” bł. ks. Popiełuszki

2025-08-24 10:04

[ TEMATY ]

pogrzeb

Wikimedia (domena publiczna)

Ks. Bernard Brien był kapłanem diecezji Créteil. Zmarł w wyniku długiej choroby 6 sierpnia w Centre Hospitalier Intercommunal de Créteil, mając 77 lat. Urodził się 14 września 1947 r. – to niezwykła data, która połączyła go z bł. ks. Jerzym Popiełuszką. Obaj urodzili się dokładnie tego samego dnia i choć nigdy nie spotkali się za życia ks. Jerzego, poniekąd działali wspólnie. Pogrzeb ks. Briena odbył się w czwartek 21 sierpnia o godz. 10:00 w kościele św. Mikołaja w St Maur des Fossés.

Jak zrelacjonował „Le Pèlerin”, uroczystości pogrzebowe odbyły się w posępny letni poranek. Katolicy z diecezji Créteil zebrali się, pomimo wakacji, aby uczcić pamięć 77-letniego ks. Bernarda. Uroczystości przewodniczył miejscowy biskup Dominique Blanchet. Koncelebrowało wielu lokalnych księży i kapłanów przybyłych z innych rejonów. „Pogrzeb odbył się w spokojnej i skromnej atmosferze, podkreślając ‘dyskretną miłość’ zmarłego do swoich parafian oraz jego ‘cichą siłę’” – napisał „Le Pèlerin”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję