Reklama

Aspekty

Nie ma co bać się konfliktów

Z Dorotą Tyliszczak rozmawia Katarzyna Jaskólska

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 4/2016, str. 4-5

[ TEMATY ]

wywiad

Piotr Jaskólski

Dorota Tyliszczak

Dorota Tyliszczak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KATARZYNA JASKÓLSKA: – Od czasu do czasu w różnych miejscach pojawiają się plakaty informujące o mediacji jako metodzie rozwiązywania konfliktów. Ale wciąż wiele osób nie bardzo rozumie, na czym to polega. Skąd mamy wiedzieć, że to metoda dla nas?

DOROTA TYLISZCZAK: – Mediacja to cały proces, który się dzieje między jedną stroną konfliktu a drugą stroną konfliktu, w obecności mediatora. Strony sporu to nie muszą być pojedyncze osoby, czasem są to grupy, skłóceni sąsiedzi, całe społeczności. Mediacja jest skutecznym sposobem rozwiązywania konfliktu, z założeniem oczywiście, że obie strony przystępują do niej dobrowolnie i chcą poradzić sobie ze swoim problemem. Dzięki mediacji ludzie stają się specjalistami od swojego konfliktu i nie ukrywam, że jest to metoda wymagająca. Odbywa się to inaczej niż np. w sądzie, gdzie ktoś po wysłuchaniu obu stron ogłasza wyrok. Podczas mediacji strony rozwiązują swój konflikt same.
Dodam jeszcze, że idealnie jest, kiedy podczas mediacji (zwłaszcza w trudnej sprawie) mediatorów jest dwóch – wtedy osoby skłócone czują się pewniej, bardziej komfortowo. To nie znaczy oczywiście, że mediator nie może pracować pojedynczo.

– Po co jest ten mediator? Nie wystarczy, że dwie osoby usiądą i spróbują się dogadać?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Osoba mediatora wprowadza pewien porządek, pewną dyscyplinę, pilnuje, żeby były szanowane zdania, opinie, potrzeby zarówno jednej strony, jak i drugiej. Dba o to, żeby była wypełniona cała procedura mediacji. Towarzyszy w przeżywaniu sporu, zadaje pytania, daje obu stronom możliwość wypowiedzenia się, przeformułowuje pewne kwestie, pomaga nazwać kwestie sporne. Pomaga radzić sobie z trudnymi emocjami, z gniewem, ze złością, z nienawiścią. Mediator ma narzędzia do okiełznania tego wszystkiego. Zaprasza dwie osoby, żeby spotkały się ze sobą w swoim konflikcie. Bo konflikt rodzi tak duże emocje, że te osoby nie potrafią już znaleźć przestrzeni, żeby się spotkać. Moje doświadczenie (i nie tylko moje) mówi, że często rozwiązanie jest naprawdę bardzo proste. Bo konflikt jest w relacjach czymś normalnym, ale zostaje tak opakowany różnymi przeżyciami, opiniami, interpretacjami, często lata dodają takiego ciężaru, że ludzie zwyczajnie nie umieją już dostrzec rozwiązania. Dlatego kiedy spokojnie da się stronom możliwość ujawnienia i wyrażenia siebie, kiedy pomoże im się dojść do tego, skąd ten konflikt tak naprawdę wynika, o wiele łatwiej jest im dojść do porozumienia.

– Czy każdy spór da się rozwiązać mediacją?

– Są obszary, gdzie mediacja nie pomoże. Wystarczy, że nie będzie dobrowolności. Na wstępnym spotkaniu obie strony dowiadują się, czym mediacja w ogóle jest i m.in. mówi im się, że w każdym momencie mają prawo zrezygnować. Do mediacji w żaden sposób nie można przymusić. Więc wystarczy, że jedna osoba nie będzie tego chciała, będzie już zmęczona szukaniem rozwiązania, a mediacja się nie uda.

– Czy opłaca się korzystać z mediacji? Mówiłaś wcześniej, że to wymagająca metoda.

Reklama

– To prawda, może być trudno. Ale jest to metoda, która skutkuje tym, że oprócz konkretnej ugody, porozumienia, następuje jeszcze pojednanie. I to jest ważne, zwłaszcza w rodzinnych konfliktach. Wyobraźmy sobie np. kłótnię o to, kto powinien odziedziczyć dom. Dzięki mediacji strony nie tylko dojdą do porozumienia, ustalą, co komu przysługuje, ale też zwyczajnie się pojednają. Pewne rzeczy w końcu sobie powiedzą, wyjawią zadry, zranienia często z dalekiej przeszłości, które tylko podsycały konflikt.
Mediacja jest w ogóle bardzo ciekawym procesem pod względem relacyjnym. Ludzie przychodzą z jakimś problemem, a wychodzą nie dość, że z rozwiązaniem, to jeszcze sami czują się lżej, bo to wszystko z siebie zrzucili. Poprawia się relacja! Oczywiście nie dzieje się tak we wszystkich przypadkach, ale w wielu owszem.

– Dzięki różnym plakatom wiem, że do mediacji zachęca się np. w sytuacji, która grozi rozwodem. Czy rzeczywiście poleca się tę metodę tylko w skrajnych przypadkach, w ostateczności?

– Ludzie bardzo rzadko korzystają z mediacji. Na początku próbują sobie radzić sami, co należy pochwalić, bo wkładają wysiłek. Ale warto nie bać się mediacji, kiedy czujemy, że konflikt nas przerasta. Po co czekać, aż dojdzie do jakiejś ostateczności? W mediacji piękne jest to, że nie tylko pomaga rozwiązać konkretny problem, ale uczy też rozwiązywać konflikty w przyszłości. Ludzie potem nie potrzebują już pomocy mediatora.
Spotkanie mediacyjne nie boli, nikt nam niczego nie narzuca, jest pełna poufność. To wszystko jest bardzo komfortowe. Jeśli nie spodoba nam się mediator, w każdej chwili możemy przerwać – zachęcam jednak do niepoddawania się i poszukania innego mediatora.
Mediacja to nie jest jakaś ostateczność, to normalna metoda dla zwykłych ludzi.

– No właśnie. Dla zwykłych ludzi. Czyli również wierzących. Czasami słyszę, jak ktoś mówi, że widocznie zła sytuacja w rodzinie to jego krzyż, więc i tak tego nie zmieni. Jakoś nie potrafię się z takim poglądem zgodzić.

Reklama

– Źle patrzymy w ogóle na sam konflikt. Księża często mi opowiadają, że np. mężczyzna spowiada się z tego, że się kłóci z żoną. Nie z tego się spowiadaj! Spowiadaj się, że podczas kłótni ją poniżasz, że jej nie szanujesz, nie liczysz się z jej zdaniem, ale nie z tego, że macie różne opinie i mówicie o tym na głos. Musimy zaakceptować, że konflikty są nieodłącznym elementem naszego życia. Nigdy nie będzie tak, że będziemy się we wszystkim zgadzać w stu procentach. Spory będą się pojawiały zawsze. Kiedy pracuję z parami, słyszę: „Nie możemy się kłócić, bo jak ktoś się kłóci, to się nie kocha”. A tymczasem kłótnia jest aktem pewnej odwagi, mierzysz się z tym, że ktoś ma inne zdanie, inne oczekiwania. To przejaw dojrzałości. Co to za relacja, kiedy ludzie boją się powiedzieć, że myślą inaczej? Konflikt w rodzinie to wielka siła, która pozostawiona sobie, może nas zniszczyć. Ale odpowiednio pokierowana, pomoże nam się rozwinąć. Nieważne, czy różnica zdań występuje między rodzicami, między rodzicami i dziećmi, czy między rodzeństwem. Gdybyśmy wszyscy myśleli tak samo, stalibyśmy w miejscu, nasze związki byłyby sztuczne.
Chcę też podkreślić, że w mediacji nie ma nic, czego już nie oferowałby nam Kościół. Spójrzmy na wspólnoty dla małżeństw – opierają się przecież na rozmowie, uczą dialogu.

– Czyli po prostu chodzi o to, żeby każdy mógł czuć się sobą, czy to w małżeństwie, czy w rodzinie – i umiał o tym rozmawiać. Różnica zdań to nie koniec świata.

– Na tym opiera się mediacja. Nie jest tak, że przyjdę, a mediator się ze mną zgodzi i na koniec wszystko będzie po mojemu. W ogóle nie o to chodzi. Mediator jest neutralny, pomaga pewne sprawy poukładać, ale to my musimy się nauczyć szanować drugą osobę, inaczej porozumienia nie będzie.

– Gdybym miała skorzystać z mediacji, chciałabym czuć się bezpiecznie. Nie chciałabym np. usłyszeć: „Tego w Kościele panią nauczyli, ale nikt tak dzisiaj nie myśli”.

– Takie zdanie świadczy tylko o braku kompetencji u mediatora. To zwyczajnie nieprofesjonalne podejście. Jasne, że człowiek chce czuć się bezpiecznie. Takie poczucie osobie wierzącej zapewnia np. nasz Ośrodek Wsparcia Rodziny SOS, który działa w Zielonej Górze. Ale to nie znaczy, że jesteśmy tylko dla katolików. Nasza pomoc jest naprawdę fachowa, więc każdy może do nas przyjść. Chociaż na pewno nie będziemy pomagać w realizacji czegoś, co w sumieniu uważamy za złe.

– Podsumowując: nie bójmy się konfliktów i nie bójmy się szukać pomocy, gdy nas przerastają.

– Ważne jest, żeby tego nie zamiatać pod dywan. Rozwiązywania sporów można się nauczyć. I to już bardzo wcześnie. W Zespole Szkół Katolickich w Zielonej Górze prowadzimy zajęcia o mediacji. Dalszym krokiem będzie wyłanianie wśród uczniów tych jednostek, które mają predyspozycje do bycia mediatorami. To właśnie one będą mogły pomagać swoim kolegom w rozwiązywaniu konfliktów. Uczniowie sami sobie pomogą w dogadywaniu się. Często wystarczy po prostu zmienić perspektywę, żeby dotrzeć do siebie, do swoich potrzeb, zobaczyć potrzeby innych, zobaczyć, skąd ten konflikt wynika. Wtedy rozwiązanie nie jest już takie trudne.

2016-01-21 10:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Capovilla: Niech kanonizacja dwóch papieży uczyni nasze narody mądrymi, wielkodusznymi, otwartymi

[ TEMATY ]

wywiad

kardynał

"Pragnąłbym, żeby uroczystości kanonizacyjne służyły nie tylko oddaniu hołdu dwóm papieżom, którzy już otoczeni są chwałą w niebie, ale by uczyniły nasze narody mądrymi, wielkodusznymi, otwartymi" - powiedział abp Loris Francesco Capovilla. Kardynał-nominat, wieloletni sekretarz i najbliższy współpracownik najpierw patriarchy Angelo Giuseppe Roncallego, a następnie papieża Jana XXIII mówi w rozmowie z KAI m. in. o świętości papieża Jana, jego umiłowaniu Polaków, bliskich relacjach z kard. Stefanem Wyszyńskim, podobieństwach i różnicach osobowości i pontyfikatu papieża-Włocha i papieża-Polaka. Mówiąc m. in. o bł. Janie Pawle II stwierdził: "Był heroiczny i święty. To jego świadectwo wystarcza, by zgiąć przed nim nasze kolana i dziękować krajowi, który go wydał, wychował, umiłował, kocha i będzie kochał".

KAI: Eminencja, 22 lutego zostanie włączony do Kolegium Kardynalskiego. Jakie myśli towarzyszą w tej historycznej chwili byłemu osobistemu sekretarzowi najpierw patriarchy Angelo Giuseppe Roncallego, a następnie od 28 października 1958 r. papieża Jana XXIII? Abp Loris Francesco Capovilla: Kiedy Ojciec Święty 12 stycznia w południe ogłaszał nazwiska nowych kardynałów byłem tutaj, w swoim pokoju w Sotto il Monte, śledząc jak zwykle z radością papieskie rozważanie poprzedzające modlitwę „Anioł Pański”. Tak z wielkim wzruszeniem czynię każdej niedzieli. Kiedy na zakończenie ogłosił nazwiska nowych kardynałów, słuchałem ich w spokoju. Wreszcie na zakończenie Papież powiedział, że do grona tego włączy także trzech biskupów emerytowanych, ale kiedy wypowiedział moje: Loris Francesco Capovilla pomyślałem o moim ojcu i mamie, o moich wychowawcach w seminarium, wszystkich osobach, jakie spotkałem, wszystkich dobrodziejach mojej duszy i rzecz jasna. Pomyślałem też, iż jest to gest uznania dla milczącej, pokornej, naznaczonej pokorą służby u boku Jana XXIII. Posłuszeństwa papieżowi i Kościołowi powszechnemu, posłuszeństwa Kościołowi i Chrystusowi. Nie odczułem nic innego, poza wzruszeniem, żadnej satysfakcji osobistej. Poczułem się też w jedności z wszystkimi ludźmi dobrej woli, szukającymi Boga, jeśli są chrześcijanami - starającymi się żyć radami ewangelicznymi. Wyznam bowiem szczerze, że w moim długim życiu spotkałem więcej osób dobrych, niż złych. Przyznam, że Kościół w którym się urodziłem, w którym żyłem jako dziecko był Świętym Kościołem Rzymskim, Katolickim ale ten w którym jestem dziś wydaje mi się wspanialszy. Również moja ojczyzna przeszła przez wiele trudności. Nadal nie jest łatwo, ale jestem przekonany, że dokonaliśmy kilku kroków na drodze ku sprawiedliwości, zarówno we Włoszech, w Europie jak i na całym świecie. KAI: Czy współpracując z Janem XXIII miał Ksiądz Kardynał wrażenie, że jest to osoba święta? - Tak, bo był on jakby otwartą księgą. Opowiedział mi całe swoje życie: dzieciństwo, młodość . Mówił mi o swojej posłudze kapłańskiej. Wszystkim radzę, by przeczytali w jego "Dzienniku duszy", który jest odzwierciedleniem jego duszy kursu rekolekcji prywatnych, jakie odbył ze swym spowiednikiem przygotowując się do osiemdziesiątych urodzin. Rozpoczyna od rachunku sumienia. Mówi o pokorze, czystości, ubóstwie, posłuszeństwie, i dla każdego z tych paragrafów powiada - nic nie znajduję niczego w mym życiu przeciw tym cnotom. To dotyczy każdego z nas, także ludzi świeckich, a nie tylko duchowieństwa, kiedy słyszymy jak papież Jan powiada, że jego długim życiu - nigdy, nic nie było takiego, co byłoby sprzeczne z czystością, do której został powołany. Kiedy spojrzymy na to wyznanie, to wydaje mnie się jakby cudem światła rzucanym na nasz wiek. KAI: Co zdaniem Eminencji było najbardziej godne podziwu w osobowości Jana XXIII? - Najlepiej to chyba wyraził wielki francuski pisarz Georges Bernanos, gdy postawiono mu pytanie: kim jest święty? Czy też w kategoriach świeckich: kto jest bohaterem nauki, patriotyzmu czy kultury? "Świętym jest ten, który nigdy nie przestał być dzieckiem". Ale to dziecięctwo jest stopniowym dojrzewaniem do swego powołania i misji. Papież Jan myślał jednie o tym, żeby być księdzem, myślał tylko o tym by sprawować Bożą służbę przy ołtarzu, na którym znajduje się mszał - zawierający Słowo Boże, Boże objawienie i kielich - służący do sprawowania najwznioślejszego z sakramentów. Dla niego przewodnikiem były słowa św. Jana Chryzostoma: być prostym i roztropnym - to szczyt życia chrześcijańskiego. I dodawał - i to jest życie anielskie, to oznacza żyć tak, jak aniołowie. KAI: 27 kwietnia w niedzielę Miłosierdzia Bożego Jan XXIII zostanie ogłoszony świętym razem z naszym rodakiem, Janem Pawłem II. Czy są jakieś elementy łączące tych dwóch wielkich ludzi Kościoła? - Muszę powiedzieć, że poznałem biskupa Karola Wojtyłę, wraz z kard. Stefanem Wyszyńskim podczas II Soboru Watykańskiego. W sierpniu 1979 roku zostałem przyjęty na audiencji w Castel Gandolfo. Jan Paweł II określił wówczas Jana XXIII prorokiem. I dodał, że prorocy cierpią, ale on miał rację i żyjemy dziś w nowych, zainaugurowanych przezeń czasach. Chciałbym też zaznaczyć, że obydwaj żyli w innej epoce, że chodzi o inne środowisko wychowawcze, pochodzenie, doświadczenia życiowe. Ale z pewnością podziwiamy dwóch ludzi Kościoła, którzy oddali się bez reszty Bogu i ludzkości. Papież Jan, będąc dobrym Włochem kochał swoją ojczyznę i z nakazu papieża Benedykta XV po I wojnie światowej dokonał wizytacji wszystkich diecezji włoskich, by rozbudzić ducha misyjnego, który zawsze był pośród naszego narodu żywy. Później, w 1925 roku Pius XI wysłał go do Bułgarii. Jak mawiam, miał kapelusz w dłoni, zawsze podchodził z wielkim szacunkiem dla chrześcijan wschodnich. Nigdy nie nazywał ich "prawosławnymi", ale mówił "moi bracia". Kiedy pewien prawosławny powiedział do niego: "Panie przedstawicielu papieża, chciałbym pojechać na studia do Rzymu, jeśli uzyska Pan dla mnie stypendium, to jestem gotów stać się nawet katolikiem". Będąc wówczas młodym papieskim przedstawicielem abp Roncalli wyraźnie stwierdził, że nie chce, aby ktokolwiek odniósł wrażenie, że przybył do Bułgarii, aby uprawiać prozelityzm. Zwracając się do tego młodego, 22- letniego alumna prawosławnego seminarium w Sofii powiedział: "Niech pan nauczy się miłować Jezusa, swój naród i jemu służyć. A skoro stwarza mi pan okazję, to chciałbym jasno powiedzieć, że my katolicy i prawosławni nie jesteśmy nieprzyjaciółmi, lecz braćmi. Łączy nas Księga Bożego Objawienia, chrzest, sakramenty, a zwłaszcza Msza św., nabożeństwo do Matki Bożej. Rzeczywiście istnieje kwestia jedności, prymatu Piotra, ale to rozdarcie nastąpiło tysiąc lat temu. Ci którzy do niego doprowadzili, już nie żyją, minęły wieki. Dzisiaj naszym zadaniem - pana prawosławnego i mnie katolika jest czynienie siebie Chrystusem, mamy upodobnić się do Chrystusa wraz z naszą wspólnotą. Kiedy upodobnimy się do Chrystusa, jedność będzie faktem". Jest to cud, którego obecnie oczekujemy, za naszych dni pod przewodnictwem naszego papieża Franciszka. Chciałbym dodać, że pontyfikat Jana XXIII trwał mniej niż 5 lat, zaś Jana Pawła II niemal 27 lat. Łatwiej jawić się jako osoba wybitna w krótkim okresie, niż w tak długim, jak papież Polak. Jan Paweł II bardzo ukochał ludzkość i w swoich pielgrzymkach dotarł do najbardziej odległych zakątków ziemi, aby zanieść Jezusa, Jego nauczanie - miłości i pokoju. Wszyscy pamiętamy to tragiczne wydarzenie na placu św. Piotra z 13 maja 1981 roku - zamach na papieża. Działo się to w czasie audiencji - spotkania z ludźmi, którzy go kochali. Natychmiast przebaczył zamachowcowi. Pewnie ktoś powie - to przecież obowiązek chrześcijanina, ale w przebaczeniu Jana Pawła II było coś więcej: bo po wielu latach, w roku 2002 powiedział to w Bułgarii, że nigdy nie sądził, aby ktoś z Bułgarów mógł spiskować przeciw niemu. Był w tym heroiczny i święty. To jego świadectwo wystarcza, by zgiąć przed nim nasze kolana i dziękować krajowi, który go wydał, wychował, umiłował, kocha i będzie kochał. KAI: Dla Polaków niezmiernie ważnym jest niesłychanie życzliwy stosunek Jana XXIII do Polski. To on w październiku 1962 r., przyjmując delegację naszego episkopatu, przybyłą na Sobór, powiedział o ziemiach zachodnich jako "po wiekach odzyskanych" - na długo przed oficjalnym uznaniem tego faktu przez wspólnotę międzynarodową. Powszechnie znany był jego bardziej niż życzliwy stosunek do kard. Wyszyńskiego, który był ostatnim hierarchą spoza Kurii Rzymskiej, którego przyjął umierający papież - 20 maja 1963 r. Skąd brała się u niego ta życzliwość i sympatia? - Po pierwsze: Jan XXIII znał historię. Kto ją zna, zdaje sobie sprawę z perturbacji, słabości i grzechów, ale potrafi także docenić dobro, męstwo i cnotę. Ostatnim jego sekretarzem w Paryżu był ks. Bolesław Szkiłądź. Ówczesny substytut w sekretariacie stanu, ks. prałat Montini (późniejszy Paweł VI) bardzo go cenił, jego znajomość języków, jego męstwo i dobroć. Polecił go abp Roncallemu, aby zorientował się, czy mógłby on pracować w dyplomacji watykańskiej. Poznałem, go, był naprawdę wielkim świętym. Niestety zmarł wkrótce po wyborze Jana XXIII, 8 listopada 1958 roku w Paryżu, na skutek wypadku drogowego. Nie wiem, czy panowie wiedzą, że w 1929 roku, kiedy abp Roncalli obchodził 25-lecie święceń kapłańskich to udał się na Jasną Górę i do Krakowa. Ale już wcześniej w 1912 roku gdy przebywał w Wiedniu to ks. Roncalli pojechał stamtąd na Węgry a następnie do Krakowa, gdzie w katedrze wawelskiej odprawił Mszę św. Po latach upamiętniono to wydarzenie. Trzeba też pamiętać, że jako patriarcha Wenecji kard. Roncalii w 1957 roku gościł prymasa Polski, kard. Stefana Wyszyńskiego. Są zdjęcia ukazujące ich wspólną przejażdżkę gondolą po Canale Grande. Nie wiem, czy panowie wiedzą, że 28 października 1958 roku, kiedy został wybrany papieżem o 5.30 w kaplicy św. Matyldy w Watykanie sprawował Mszę św. kard. Roncalli, któremu służyłem, następnie o 6.00 odprawiał kard. Stefan Wyszyński, a o 6.30 ja. Byłem świadkiem wielu ich rozmów. Po zakończeniu konklawe Jan XXIII ofiarował kard. Wyszyńskiemu monstrancję odziedziczoną po Piusie XII, aby zawiózł ją na Jasną Górę. Prymas zapewnił, że każdego dnia na Jasnej Górze sprawowana będzie Msza św. w intencji Ojca Świętego i cały świat katolicki. Takich rzeczy się nie zapomina. KAI: Co chciałby Eminencja przekazać Polakom w przeddzień kanonizacji Jana XXIII i Jana Pawła II? - Pragnąłbym, żeby uroczystości kanonizacyjne służyły nie tylko oddaniu hołdu dwóm papieżom, którzy już otoczeni są chwałą w niebie, ale by uczyniły nasze narody mądrymi, wielkodusznymi, otwartymi. Polakom, podobnie jak i Włochom życzę, aby przyjęli zachętę papieża Jana, który mawiał, że aby być księdzem, ale także katolikiem świeckim trzeba być wspaniałomyślnym i spoglądać na to co wyniosłe i przekraczające nasze ograniczenia, także poza Europę, zapatrzoną w chwałę przeszłości, swych zasług, ale potrzebującą spojrzenia, ku temu, za czym wszyscy tęsknimy, by biec, nie tylko podążać, ku ciągle odległym celom cywilizacji miłości. Rozmawiali: Krzysztof Tomasik, o. Stanisław Tasiemski Abp Loris Francesco Capovilla, arcybiskup tytularny Mesembria (Włochy). Urodził się 14 października 1915 w Pontelongo koło Padwy. Następnie jego rodzina przeniosła się w Wenecji-Mestre. 23 maja 1940 przyjął święcenia kapłańskie. W 1949 został redaktorem diecezjalnego tygodnika „La voce di S. Marco”. Przez ponad 10 lat, najpierw w Wenecji, a następnie w Watykanie był osobistym sekretarzem najpierw patriarchy Angelo Giuseppe Roncallego, a następnie 28 października 1958 r. papieża Jana XXIII. W latach 1963-1967 był ekspertem II Soboru Watykańskiego. 26 czerwca 1967 r. Paweł VI mianował prałata Capovillę biskupem Chieti i sam udzielił mu sakry biskupiej 16 lipca 1967 r. 25 września 1971 został promowany na arcybiskupa tytularnego Mesembria i mianowany prałatem Loreto. Zrezygnował z funkcji prałata Loreto w grudniu 1988, a jego następcą został prałat Pasquale Macchi, który był osobistym sekretarzem Pawła VI. 1 kwietnia ub. roku papież Franciszek odbył z nim rozmowę telefoniczną. Mieszka obecnie w rodzinnej miejscowości bł. Jana XXIII - Sotto il Monte koło Bergamo w północnych Włoszech. 22 lutego 2014 roku zostanie włączony do Kolegium Kardynalskiego, którego będzie najstarszym członkiem.
CZYTAJ DALEJ

Wałbrzych. Włamanie i profanacja w sanktuarium. Sprawca zatrzymany

2025-11-13 10:55

[ TEMATY ]

Wałbrzych

profanacja

kradzież

ekspiacja

profanacja kościoła

Komenda Miejska Policji w Wałbrzychu

Uszkodzona kasetka na datki – ślad po włamaniu dokonanym w nocy z 10 na 11 listopada.

Uszkodzona kasetka na datki – ślad po włamaniu dokonanym w nocy z 10 na 11 listopada.

W nocy z 10 na 11 listopada w sanktuarium Drzewa Relikwii Krzyża Świętego na wałbrzyskim Podzamczu doszło do profanacji i kradzieży.

Jak poinformował Oficer Prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu, kom. Marcin Świeży, 40-letni mieszkaniec miasta włamał się do czterech kasetek na datki i ukradł znajdującą się tam gotówkę. Mężczyzna wszedł do kościoła jeszcze w godzinach wieczornych, ukrył się w jednym z pomieszczeń, a gdy świątynia została zamknięta, wyłamał zabezpieczenia i zabrał pieniądze - prawdopodobnie nawet kilka tysięcy złotych. Następnie opuścił obiekt.
CZYTAJ DALEJ

W duchu doświadczenia filozofii i osoby ks. prof. Józefa Tischnera

2025-11-15 21:48

Archiwum UPJPII

Biblioteka Główna Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie rozbrzmiewała góralską muzyką jak nigdy dotąd.

Tego wyjątkowego wieczoru ,12 listopada Rodzinna Kapela Trebunie-Tutki i Przyjaciele, którzy przybyli do Krakowa wprost z Łopusznej – rodzinnej miejscowości ks. prof. Józefa Tischnera – świętowali wraz ze społecznością akademicką UPJPII zwieńczenie Roku poświęconego Księdzu Profesorowi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję