Reklama

Niedziela Kielecka

W Busku-Zdroju budują hospicjum

Czy jest potrzebne? Bez wątpienia, w myśl mądrego powiedzenia: wszyscy jesteśmy pacjentami hospicjum. Pomysł budowy hospicjum w Busku-Zdroju, które przyjmowałoby chorych z powiatów buskiego, pińczowskiego, kazimierskiego, odżył po latach zastoju. Szansą są nowe możliwości w pozyskaniu funduszy unijnych. Wstępny kosztorys całej inwestycji opiewa na kwotę 12 mln zł. Wartość obecnego etapu inwestycji to ok. 2 mln zł

Niedziela kielecka 10/2016, str. 7

[ TEMATY ]

hospicjum

TD

Wizualizacja budowanego buskiego hospicjum

Wizualizacja budowanego buskiego hospicjum

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Budowa Hospicjum Stacjonarnego bł. Matki Teresy w Busku-Zdroju jest społeczną inicjatywą prowadzoną przez Fundację św. Brata Alberta, w imieniu której zadanie realizował ks. Mariusz Koza. Budowa obiektu trwa już kilkanaście lat. W 2015 r. sprawy nabrały tempa.

Na placu budowy

Blisko rok temu, w marcu 2015 r., burmistrz Buska-Zdroju Waldemar Sikora, któremu leży na sercu sprawa hospicjum, zaprosił strony zainteresowane inicjatywą na spotkanie robocze i plac budowy. Wzięli w nim udział m.in.: ks. Andrzej Jankoski – ekonom diecezji kieleckiej, ks. Stanisław Słowik – dyrektor Caritas Diecezji Kieleckiej, ks. prał. Marek Podyma – proboszcz parafii pw. św. Brata Alberta, ks. Mariusz Koza. Uczestniczył w nim również Andrzej Tracz, naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury. Rozmowy o budowie hospicjum były poprzedzone wizytą na placu budowy obiektu. W buskim magistracie zapoznano się z planem zagospodarowania terenu, a także stopniem zaangażowania gminy w kwestie jego uzbrojenia. Wymieniono poglądy co do sposobu pozyskania środków finansowych na cel budowy obiektu, a także wzajemnej współpracy. Po kolejnym spotkaniu burmistrza Waldemara Sikory z prezesem Fundacji św. Brata Alberta w Kielcach Marianem Jaworskim poczyniono ustalenia o wzajemnym zaangażowaniu w proces inwestycyjny. Decyzją samorządu Buska teren wokół budowanego obiektu został uzbrojony w media, tj. drogi, wodę, kanalizację, prąd. Fundacja wykonała nową dokumentację dostosowaną do obecnych wymogów za kwotę ponad 165 tys. zł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Grosz do grosza

Kluczowe w tym momencie są nowe środki unijne i przygotowanie stosownego wniosku, przy współpracy Zarządu i Samorządu Województwa. W tym celu zaproszono do Buska-Zdroju marszałka województwa świętokrzyskiego Adama Jarubasa. Po styczniowym spotkaniu br. marszałek pozytywnie zaopiniował inicjatywę.

Projekt prowadzi i koordynuje w imieniu samorządu Buska Jarosław Zatorski – doradca burmistrza Buska-Zdroju. – Ważnym dla inwestycji etapem jest przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Jeśli Zarząd Województwa zdecyduje się wesprzeć projekt finansowo (a może to zrobić do 85%wartości), to czeka nas poważne zadanie zebrania wkładu własnego – wyjaśnia Zatorski. Inicjatorzy projektu liczą na zaangażowanie samorządów południowej części województwa świętokrzyskiego, mieszkańców parafii tej części diecezji kieleckiej i ludzi dobrej woli. Fundacja, która realizuje inwestycję i która będzie prowadzić hospicjum, jest organizacją non profit, koszty przedsięwzięcia będą zatem najniższe z możliwych.

Reklama

Na obecnym etapie trwa przygotowanie materiałów do wniosku o aplikację środków unijnych, który będzie złożony w drugim lub w trzecim kwartale 2016 r.

Ludzie dobrej woli

Osoby odpowiedzialne za projekt nie chcą zaprzepaścić wieloletniego trudu ks. Mariusza Kozy i zaangażowania ludzi dobrej woli, którzy wykonali już wiele prac przy budowie hospicjum za wstępnie szacowaną kwotę ok. 2 mln zł.

Działka, na której stoi budynek przyszłego hospicjum, była przekazana nieodpłatnie przez gminę. Dotychczasowe wpływy z 1 procenta odpisu podatkowego stanowią kwotę 612 853 zł, co pozwoliło prowadzić prace budowlane. Pozostała wartość to podarowane materiały budowlane czy darmowo wykonywane usługi. Pozyskiwanie funduszy miała usprawnić myjnia samochodowa, zakupiona z kredytu bankowego, która niestety nie spełniła oczekiwań – do spłaty pozostało jeszcze 70 tys. zł.

Tym cenniejsze pozostaje wsparcie ludzi oraz instytucji dobrej woli. Jedną z nich jest Stowarzyszenie „Dom Nadziei” z prezesem Andrzejem Skuberą. – Nasze stowarzyszenie wspierające od lat budowę tego swoistego „miejsca miłosierdzia” pragnie zaapelować o przekazanie 1 procenta odpisu podatkowego na ten cel i o wspieranie okolicznościowych zbiórek, a także o przekazywanie indywidualnych ofiar na konto budowy hospicjum. Formą wspierania budowy mogłoby być świadome korzystanie z myjni samochodowej, co przywróciłoby jej rentowność i pozwoliło zasilać fundusz – zachęca prezes Skubera. Pomocowe akcje na rzecz budowanego hospicjum wspierają m.in. harcerze.

Hospicjum będzie przeznaczone dla 58 chorych. Jego patronką jest bł. Matka Teresa z Kalkuty.

2016-03-03 10:00

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Żarskie hospicjum

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 46/2014, str. 1

[ TEMATY ]

hospicjum

Ks. Adrian Put

Hospicjum poświęcono na koniec Mszy św.

Hospicjum poświęcono na koniec Mszy św.

W piątek 7 listopada poświęcono budynek hospicjum w Żarach. Uroczysta Msza św. odprawiona w kaplicy hospicjum, której przewodniczył bp Stefan Regmunt, zgromadziła wiele osób zaangażowanych w to dzieło

Byli członkowie Koła Żarskiego Towarzystwa im. św. Brata Alberta z jego prezesem ks. Zygmuntem Czepirskim, przedstawiciele władz samorządowych i rządowych, darczyńcy i liczni przyjaciele hospicjum oraz mieszkańcy.

CZYTAJ DALEJ

Ilu jest katolików w Polsce? – analiza danych ze spisu powszechnego

2024-04-17 18:24

[ TEMATY ]

Katolik

Narodowy Spis Powszechny

Bożena Sztajner/Niedziela

Ilu katolików jest w Polsce? Kim są osoby, które w ramach Narodowego Spisu Powszechnego w 2021 r. odmówiły odpowiedzi na pytanie o przynależność wyznaniową? - tym m.in. tematom poświęcone było spotkanie, które odbyło się dziś w siedzibie Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego w Warszawie. Prof. Krzysztof Koseła i prof. Mirosława Grabowska zaprezentowali analizy danych dotyczących przynależności wyznaniowej Narodowego Spisu Powszechnego z 2021. W najbliższym czasie opublikowany zostanie raport na ten temat.

Prof. Koseła i prof. Grabowska przypomnieli, że wyniki spisu z 2021 r. opublikowane zostały w 2023 r. Przynależność do wyznania rzymskokatolickiego zadeklarowało 27121331 osób z ogółu 38 mln. Polaków. Bezwyznaniowość zadeklarowało 2 611506 osób, natomiast aż 7807553 osoby odmówiły odpowiedzi na pytanie o wyznanie.

CZYTAJ DALEJ

Papież wprowadza zmiany w watykańskim sądownictwie

2024-04-19 17:15

[ TEMATY ]

papież

sądownictwo

PAP/MAURIZIO BRAMBATTI

„Doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich kilku lat w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości doprowadziło do konieczności podjęcia szeregu interwencji związanych z systemem sądowniczym Państwa Watykańskiego” - czytamy w najnowszym liście apostolskim w formie motu proprio opublikowanym dzisiaj. W ten sposób Franciszek dalej rozwija przepisy regulujące te kwestie. Zgodnie z nowymi wytycznymi zwykli sędziowie przestają sprawować urząd w wieku 75 lat, a sędziowie kardynałowie w wieku 80 lat.

Ojciec Święty określił nowe zasady w sześciu artykułach. Zgodnie z „zasadą niezmienności sędziego i w celu zapewnienia rozsądnego czasu trwania procesu” - czytamy w motu proprio - papież, na rok sądowy, w którym prezes przestaje sprawować urząd, może wyznaczyć wiceprezesa, który przejmuje urząd, gdy prezes przestaje sprawować urząd. Stwierdza się również, że papież „może w każdej chwili zwolnić z urzędu, nawet tymczasowo, sędziów, którzy z powodu stwierdzonej niezdolności nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję