Reklama

Polska

Życie jest po to, by pięknie żyć

W mijającym roku akademickim mury Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie – Collegium Joanneum, obok absolwentów tradycyjnych już kierunków, po raz pierwszy opuścili absolwenci podyplomowego Studium Animatorów Małżeństw w Parafii

Niedziela Ogólnopolska 24/2016, str. 28-29

[ TEMATY ]

teologia

studia

Mateusz Wyrwich

Katarzyna i Jacek Grzybowscy – absolwenci Studium Animatorów Małżeństw w Parafii

Katarzyna i Jacek Grzybowscy – absolwenci Studium Animatorów Małżeństw w Parafii

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzisiaj świat uderza w tradycyjną, katolicką formę małżeństwa. Nawet wśród katolików pojawia się coraz więcej związków „na próbę”. Zyskują one aprobatę nie tylko szerokiego grona rówieśników, ale też osób starszych. Takie związki wcale nierzadko akceptują też rodzice, którzy boją się zerwania więzi rodzinnych. Jednakże, jak zauważają kapłani, młodzi ludzie często wybierają takie związki nie dlatego, że są „bezbożni”, lecz dlatego, że są osaczeni liberalno-lewicową indoktrynacją. A ta tradycyjne wartości chrześcijańskie przedstawia jako niepraktyczne i niemodne. Temu jakże niebezpiecznemu modelowi kreowania „nowego człowieka” przeciwstawiają się Kościół i instytucje z nim związane. Zagubienie młodych ludzi w świecie agresywnej materii niejako wymusza formowanie dla nich duchowego zaplecza. Przez wieki były nim rodzina, Kościół oraz tradycja. Dziś z tej triady pozostał tylko Kościół. Niezbędne jest więc tworzenie środowisk parafialnych, których zadaniem miałoby być pokazywanie, jak można pięknie żyć, jak w miłości budować małżeństwo.

Porządny fundament domu

Katarzyna i Jacek Grzybowscy mają troje dorosłych dzieci i blisko trzydziestoletni staż małżeński. Ona jest z wykształcenia i praktyki logopedą, nauczycielem emisji głosu, on – lekarzem. Od lat związani są z warszawską parafią pw. św. Zygmunta. Wspólnie prowadzą Studium Animatorów Małżeństw.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Choć mamy już 28-letnie doświadczenie małżeńskie, wciąż chcielibyśmy się rozwijać – mówią. – Mamy świadomość, jak dużo dobra otrzymaliśmy od Pana Boga, więc chcielibyśmy się tym podzielić. Poszliśmy na te studia ze świadomością, że należy łączyć praktykę z teorią. I okazało się, że mogliśmy się tu nauczyć bardzo wiele. Warsztatowa forma zajęć pomogła nam uporządkować sporo zagadnień. Studia pomogły nam np. zrozumieć, jak ogromną rolę w małżeństwie odgrywają emocje: jak funkcjonują, skąd się biorą i jak ważne są w konfliktach. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, gdzie tkwi ich prawdziwe źródło. A często są to przecież emocje przeniesione. Mąż przenosi je z pracy, żona również. Albo są efektem zbyt długiego przebywania tylko z dziećmi. Na tym tle zresztą najczęściej powstają konflikty. Podczas zajęć w naszym studium zyskaliśmy też pogłębioną świadomość, jak bardzo małżeństwo musi być oparte na duchowości. To jest przecież fundament, na którym musimy zbudować porządny dom.

Magdalena i Wojciech Łukasiakowie posługują w warszawskiej parafii pw. Dobrego Pasterza. Mają ledwie kilkuletni staż małżeński. Ona wychowuje dwóch synków, on pracuje w jednej z ambasad. Od lat działają też w Kościele Domowym w swojej parafii. Tam poznali ludzi wyznających wartości te same co oni. Docenieni w działalności parafialnej przyszli na studium skierowani przez proboszcza.

– Chciałem, żeby te zajęcia dały jak najwięcej naszej rodzinie. Bo, jak podkreślali wykładowcy, aby móc pomagać innym, trzeba najpierw umocnić siebie i swoją rodzinę – mówi Wojciech Łukasiak. – Wykłady przekonały nas, że to była dobra droga. Sami bardzo dużo czerpaliśmy z tych zajęć i dzięki nim wiemy, jak dużo możemy zyskać przez dobre relacje w małżeństwie. Bez wątpienia zdobyta tu wiedza ułatwi nam też wychodzenie do innych małżeństw. Nie będziemy skupiać się na naszych wadach i problemach, ale będziemy mogli poprowadzić innych – nie tylko tym, co mówimy, ale również tym, co robimy. Te zajęcia pokazały po raz kolejny, że małżeństwo to nie jest prosta droga, lecz nie jesteśmy w naszych problemach osamotnieni.

Życie bez sakramentu?

Reklama

Na co dzień mają być wsparciem dla par małżeńskich w parafii, dekanacie czy diecezji – studentami były zresztą na ogół osoby już działające w parafiach. Wspomagają bądź będą wspomagać inne małżeństwa w kryzysie. Szczególnie jednak zamierzają towarzyszyć im tak, by nie dochodziło do kryzysów. Zajęcia w studium prowadzone były w formie warsztatów przez znakomitych wykładowców, na ogół praktyków. Ich tematyka dotyczyła m.in. psychoprofilaktyki uzależnień, psychologii rozwojowej, sposobów prowadzenia mediacji i komunikacji interpersonalnej. Szczególny nacisk położono na współczesne zagrożenia płynące z mediów, ale przede wszystkim – na rozwijanie w małżeństwie duchowości, która w ciągu ostatniego ćwierćwiecza niemal odeszła w zapomnienie. Założeniem studium jest więc przekazanie studentom wiedzy o mocy, która płynie z sakramentu małżeństwa, i o tym, jak dobrze z niej korzystać.

– Niestety, dziś ludzie często nie zapraszają Pana Boga do swojego życia osobistego, małżeńskiego – mówi rektor Papieskiego Wydziału Teologicznego ks. prof. Krzysztof Pawlina. – Coraz częściej zamieszkują razem bez sakramentu. Jest to próba radzenia sobie po swojemu. Na płaszczyźnie horyzontalnej, ot tak. Im się wydaje, że sobie radzą. A trzeba dziś ludziom uświadamiać, że nie może być zgody na nieszczęście, które sobie gotują. Że w pewnym momencie dochodzi się do granicy, kiedy trzeba powiedzieć: Nie radzę sobie. Chcę więc przygotować się do sakramentu małżeństwa nie dlatego, że Kościół tak chce, ale po to, by to, co piękne w miłości małżeńskiej, zostało umocnione mocą Bożą. Aby w sytuacjach trudnych Pan Bóg był pomocą. Absolwenci naszego studium mają pokazać młodym, jak korzystać z takiej pomocy, jak żyć sakramentem małżeństwa. Innymi słowy – chodzi o pokazanie chrześcijańskiej wizji człowieka, chrześcijańskiej wizji małżeństwa. Po co to małżeństwo jest, czym ono jest. Czyli – biblijne podstawy małżeństwa. Skoro bowiem jestem chrześcijaninem, to muszę wiedzieć, jaka jest wizja małżeństwa w Kościele katolickim i jak ja mogę się w tę wizję wpasować. A dopiero później pojawią się zagadnienia kontaktu międzyludzkiego. Bardzo często traktujemy ceremonię ślubu jako punkt docelowy, kończący. A to jest dopiero początek. Stąd wielu katolików ma problem. Nawet ci, którzy chodzą na co dzień do kościoła, gdyż, niestety, traktują sakrament małżeństwa tylko jako ceremonię, jako tradycję. Jako pewien początek i koniec. Dziś najczęściej nastawiamy się na ratowanie małżeństw w kryzysach. I słusznie. Ale stwórzmy coś, co będzie tym kryzysom zapobiegało. Bo życie jest po to, by pięknie żyć, a nie po to, by wychodzić z kolejnego kryzysu. I stąd nasza nowa jakość w posłudze rodzinie.

Od roku akademickiego 2016/17 Papieski Wydział Teologiczny uruchamia kolejne dwa projekty studium czy kursów podyplomowych. Pierwszy to Studium Małżeństwa i Rodziny, które ma przygotowywać ludzi do pomocy w prowadzeniu kursów przedmałżeńskich i pracy w poradniach rodzinnych. Drugi zaś to kurs dla asystentów małżeństw – chodzi o przygotowanie małżeństw, które będą towarzyszyć małżeństwom już zawartym. – Tu nie chodzi o kryzysy – zapewnia Ksiądz Rektor – ale o wspomaganie małżeństw. Czyli znów bardziej chodzi o profilaktykę niż o zaradzanie już istniejącym kryzysom.

2016-06-08 11:27

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łamanie chleba

U podstaw określenia sprawowania Eucharystii mianem łamania chleba jest starożytny zwyczaj związany z posiłkiem (por. Jr 16, 7; Lm 4, 4), podczas którego dokonywano łamania okrągłego chleba za pomocą rąk. Nie używano noża. Na początku posiłku, niezależnie od tego, czy był posiłek uroczysty, chociażby z okazji jakiegoś święta (np. Paschy) czy też z okazji wizyty gości, gospodarz odmawiał modlitwę dziękczynną, a następnie łamał chleb (który miał formę płaskiego placka) na części i podawał je uczestnikom uczty. Sam gest łamania chleba nie miał początkowo znaczenia kultycznego, nawet jeśli towarzyszyło mu odmówienie modlitwy, lecz stanowił wstęp do posiłku. Trzeba jednak pamiętać, że dla ludzi Wschodu posiłek służył czemuś więcej niż tylko zaspokojeniu głodu. Był wyrazem wspólnoty tworzonej przez wszystkich, którzy go spożywali. Ten wymiar wspólnotowy podkreślony był m.in. przez fakt, że wszyscy spożywali jeden i ten sam chleb. Religijnego wymiaru gest ten nabrał w kontekście uczt związanych z celebracją świąt.
CZYTAJ DALEJ

Ingres kard. Grzegorza Rysia będzie transmitowany w telewizji

2025-12-17 21:19

[ TEMATY ]

kard. Ryś

Piotr Drzewiecki

Ingres kard. Grzegorza Rysia odbędzie się w bazylice archikatedralnej na Wawelu. Weźmie w nim udział abp Antonio Guido Filipazzi, nuncjusz apostolski w Polsce.

Podziel się cytatem Nuncjatura Apostolska poinformowała o decyzji Ojca Świętego Leona XIV w sprawie nominacji dla kard. Rysia w dniu 26 listopada br. W lipcu 2011 r. papież Benedykt XVI mianował go biskupem pomocniczym archidiecezji krakowskiej, a sakrę biskupią otrzymał z rąk kard. Stanisława Dziwisza 28 września tego samego roku. Na zawołanie biskupie wybrał słowa "Virtus in infirmitate" (Moc w słabości). 14 września 2017r., w święto Podwyższenia Krzyża Świętego, został mianowany przez Ojca Świętego Franciszka arcybiskupem metropolitą łódzkim, natomiast 9 lipca 2023 roku - kardynałem. Oficjalna kreacja kardynalska odbyła się na placu św. Piotra 30 września 2023 r. Kościołem tytularnym kard. Grzegorza Rysia stał się kościół św. Cyryla i Metodego w Rzymie. Nowy arcybiskup metropolita krakowski jest członkiem Dykasterii ds. Biskupów oraz Dykasterii ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, a w ramach Konferencji Episkopatu Polski członkiem Rady Stałej KEP, przewodniczącym Rady ds. Dialogu Religijnego, przewodniczącym Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem, członkiem Rady ds. Ekumenizmu, członkiem Rady ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego, a także Rady ds. Rodziny.
CZYTAJ DALEJ

Atak na ochronę życia w Europie. Parlament Europejski poparł inicjatywę „My Voice, My Choice”

2025-12-18 21:09

[ TEMATY ]

aborcja

parlament europejski

Adobe Stock

Parlament Europejski po raz kolejny próbuje rozszerzać kompetencje Unii w obszarze, który, zgodnie z traktatami, pozostaje wyłączną domeną państw członkowskich.

W środę 17 grudnia odbyło się głosowanie, podczas którego Parlament Europejski poparł europejską inicjatywę obywatelską „My Voice, My Choice”, której celem jest zwiększenie dostępu do aborcji w Unii Europejskiej poprzez utworzenie dobrowolnego „mechanizmu solidarności finansowej” współfinansowanego ze środków UE. Mechanizm ten miałby umożliwiać finansowanie tzw. bezpiecznej i legalnej aborcji kobietom z państw, w których obowiązują przepisy krajowe chroniące ludzkie życie od poczęcia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję