W sobotę 2 lipca 2016 r. w bazylice archikatedralnej w Przemyślu po raz pierwszy w Polsce miał miejsce obrzęd nałożenia paliusza. Dokonał go podczas uroczystej Eucharystii nuncjusz apostolski w Polsce abp Celestino Migliore, nakładając paliusz metropolicie przemyskiemu, abp. Adamowi Szalowi.
Mszę św. koncelebrowali abp Edward Nowak, abp Józef Michalik, bp Jan Wątroba, bp Marian Rojek, bo Jan Ozga, bp Edward Białogłowski, bp Stanisław Jamrozek oraz licznie zgromadzeni kapłani. W Eucharystii uczestniczyło wielu wiernych, w tym zaproszeni goście, członkowie diecezjalnych ruchów formacyjnych, a także uczestnicy wakacyjnych rekolekcji Ruchu Światło-Życie.
Paliusz to wstęga z wełny z sześcioma krzyżami wykonanymi z czarnego jedwabiu, którą arcybiskup na terenie swojej diecezji nakłada na ornat i mocuje trzema złotymi szpilkami. Paliusz jest symbolem pełności władzy Biskupa Rzymu, oznaką jurysdykcji i symbolem wierności papieżowi (w przypadku metropolitów), obrazem owcy niesionej na ramionach przez Dobrego Pasterza, symbolem jarzma Chrystusowego tj. woli Bożej, które przyjmuje biskup, znakiem, że w osobie biskupa wszyscy wierni prowadzeni są przez samego Chrystusa oraz symbolem misji pasterskiej.
Od 2015 r. Ojciec Święty Franciszek podczas Mszy św. w uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła koncelebruje Mszę św. z nowymi arcybiskupami i błogosławi przeznaczone dla nich paliusze, które po zakończonej celebracji wręcza im w „formie prywatnej” po to, żeby uroczyste ich nałożenie miało miejsce w diecezjach nowych metropolitów (pisaliśmy o tym w „Niedziei Przemyskiej” nr 28/2016).
Dziś rano w sali kaplicy Urbana VIII przedstawiono papieżowi dwa baranki pobłogosławione w bazylice św. Agnieszki. Dzieje się tak zgodnie z tradycją we wspomnienie tej młodziutkiej męczennicy żyjącej na przełomie III i IV wieku. Z wełny tych baranków zostaną wykonane paliusze, które Ojciec Święty pobłogosławi 29 czerwca.
Paliusz jest symbolem jedności metropolitów, czyli zwierzchników metropolii - prowincji kościelnych - z papieżem. Jest liturgiczną oznaką honorową i władzy, noszoną w czasie uroczystych liturgii przez papieża wszędzie, gdziekolwiek ją sprawuje, i przez arcybiskupów-metropolitów na terenie ich metropolii.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.