Reklama

Kultura

Podróż do krainy Muzyki Sakralnej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koncertem Venice Baroque Orchestra i włoskiej wokalistki Rominy Basso 1 maja br. na Jasnej Górze zostanie zainaugurowany XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Koncert dedykowany jest 300. rocznicy koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. Po raz piąty organizuje go Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater.

Festiwal Muzyki Sakralnej organizowany od 1991 r. w Częstochowie, a od 2013 r. również w innych miastach konsekwentnie rozbudza wrażliwość, wzajemną empatię, uczy tolerancji i uszlachetnia odbiorców. Promuje arcydzieła muzyki dawnej i nowej, godne prezentacji we wspaniałych, często zabytkowych, wnętrzach sakralnych. Umożliwia licznym słuchaczom bezpośredni kontakt ze znakomitymi wykonawcami i ich sztuką na najwyższym poziomie artystycznym. Uobecnia świadomym odbiorcom bogactwo różnorakich gatunków i stylów muzyki sakralnej. W dzisiejszym zlaicyzowanym świecie, w duchu ekumenii i międzykulturowej współpracy, przekracza granice odrębności wyznaniowych i granice państw.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

XXVII Festiwal „Gaude Mater” odbywa się pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Tegoroczna edycja uwzględni trzy znaczące rocznice: jubileusz 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, 500-lecie reformacji, podkreślone dwoma koncertami – w Częstochowie i Bydgoszczy, oraz 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego, którego twórczość przypomni Filharmonia Częstochowska na zakończenie festiwalu.

Program festiwalu to 14 koncertów z udziałem artystów z Iranu, Francji, Włoch i Polski. Różnorodność propozycji – od chorału gregoriańskiego, przez dzieła wokalno-instrumentalne i chóralne, po muzykę inspirowaną pieśnią tradycyjną, ludową – sprawi, że będzie to oferta dla różnych odbiorców. Wśród wykonawców, m.in. soliści: Romina Basso, Marcel Pérès, Piotr Paleczny i Adam Strug oraz zespoły: Venice Baroque Orchestra, irański zespół Banu, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk”, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”.

Sercem festiwalowym, jak co roku, będzie Częstochowa. Koncerty inauguracyjny i finałowy odbędą się w Bazylice Jasnogórskiej. Koncertów „Gaude Mater” będzie można również posłuchać w innych częstochowskich świątyniach: w kościele seminaryjnym, pw. św. Jakuba i ewangelicko-augsburskim. Z koncertami festiwalu „Gaude Mater” obcować będą również mieszkańcy Bydgoszczy, Torunia, Radomska, Nowej Brzeźnicy i Kłomnic.

Po raz kolejny „Gaude Mater” zabrzmi za granicą, w opactwie benedyktyńskim w Brauweiler k. Kolonii, gdzie odbędzie się koncert laureatów 13. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra Nova”. Niemiecki koncert jest owocem trwającej od 2015 r. współpracy między Stowarzyszeniem Przyjaciół Gaude Mater i Festiwalem „Musica Sacra Nova” w Brauweiler.

Reklama

Od lat „Gaude Mater” jest wydarzeniem o charakterze interdyscyplinarnym, stąd też wśród imprez towarzyszących są nie tylko Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra Nova”, ale również wystawa plastyczna. W tym roku będzie to wystawa fotografii Grupy Twórczej „Motycz” pt. „Zbaw i ochraniaj”, nawiązująca do prawosławia.

Autorem plakatu XXVII Festiwalu „Gaude Mater” jest Leszek Mądzik, który już po raz czwarty odpowiada za stronę wizualną wydarzenia.

Bilety na koncerty są do nabycia w kasie Filharmonii Częstochowskiej, w Biurze Travel Time, na www.ticketpro.pl oraz na godzinę przed koncertami.

Więcej informacji na: www.gaudemater.com .

2017-04-26 10:01

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Archiwum Henryka Mikołaja Góreckiego przekazane Bibliotece Narodowej

[ TEMATY ]

kultura

biblioteka

kompozytor

Mikołaj Górecki

Grzegorz Mazurowski/Biblioteka Narodowa

Dzięki pomocy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Biblioteka Narodowa kupiła do swoich zbiorów rękopisy Henryka Mikołaja Góreckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów ostatniego stulecia.

Spadkobiercy kompozytora, wdowa, córka i syn, przekazali niemal komplet jego opusowanych utworów muzycznych (op. 1–85, bez 78 i 80), począwszy od wczesnych dzieł, takich jak Pieśni o radości i rytmie op. 7 oraz tych awangardowych, np. Zderzenia (Scontri) op. 17, poprzez – bodaj najsłynniejszą – III Symfonię „Symfonię pieśni żałosnych” op. 36 czy monumentalny psalm Beatus vir op. 38, a skończywszy na niezorkiestrowanej IV Symfonii „Tansman Epizody” op. 85. Poszczególne rękopisy nutowe zostały starannie uporządkowane już przez samego kompozytora. W oddzielnie opisanych teczkach znalazły się zarówno czystopiśmienne autografy, jak i wersje robocze, egzemplarze z poprawkami, szkice czy nawet – jak w wypadku Kwartetów – notatki i zapiski dokumentujące proces twórczy. Warto odnotować, że jedna z kompozycji, zatytułowana Susan (napisana na chór mieszany a capella), to utwór dotychczas nieznany i niepublikowany, a oznaczony przez Góreckiego jako op. 84. Obok twórczości opusowanej w spuściźnie kompozytora zachowały się także rękopisy dzieł nienumerowanych, z Trzema utworami w dawnym stylu (1963) na czele.
CZYTAJ DALEJ

Krzyż to nie koniec – o cierpieniu i Wielkim Piątku w świetle życia i nauczania św. Jana Pawła II

2025-04-18 11:39

[ TEMATY ]

krzyż

Wielki Piątek

św. Jan Paweł II

arch. KUL

„Nie lękajcie się przyjąć Chrystusa i Jego krzyża” — te słowa, wypowiedziane przez Jana Pawła II w homilii na rozpoczęcie pontyfikatu 22 października 1978 roku, zapowiadały kierunek jego całego życia i nauczania. Krzyż nie był dla niego symbolem klęski, lecz drogą do miłości. A Wielki Piątek — nie końcem, ale tajemniczym przejściem w stronę zmartwychwstania.

Wielki Piątek to dzień ciszy. Milkną organy w kościołach, gasną światła, a ołtarz zostaje ogołocony — jakby cały świat na chwilę wstrzymał oddech wobec niewypowiedzianej tajemnicy krzyża. To dzień, który stawia pytania, ale nie zawsze udziela odpowiedzi. Św. Jan Paweł II swoim życiem i nauczaniem pokazał, że właśnie w cierpieniu można odnaleźć sens, nadzieję i głębię człowieczeństwa.
CZYTAJ DALEJ

Liturgia Męki Pańskiej. Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa

2025-04-18 22:23

Paweł Wysoki

W Wielki Piątek Liturgii Męki Pańskiej w archikatedrze lubelskiej przewodniczył bp Adam Bab. W homilii podkreślił, że Chrystus, wywyższony na krzyżu, zdobywa serca ogromem swojej miłości.

Przywołując fragment z Ewangelii wg św. Jana: „Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3,16) powiedział, że mimo ludzkiej niewierności, Bóg pozostał wierny swojej pierwotnej miłości. – Z tej miłości powstał świat i z tej miłości został stworzony człowiek, a Chrystus przyniósł grzesznemu światu dobrą nowinę: miłość Boga nie ustała. Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia. Chociaż przeszedł przez świat dobrze czyniąc, został ukrzyżowany. Pozwolił dać się zabić, ale nie pozwolił się uśmiercić; uczynił ze swojej śmierci ofiarę, aby ci, którzy mu śmierć zadają, zostali ocaleni ze swojego grzechu – nauczał. – Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję