Ostatni tydzień kwietnia obfitował w konkursy o tematyce biblijnej dla dzieci i młodzieży. Zorganizowane w gmachu naszej Kurii w Bielsku-Białej zawody wieńczyły rywalizację na poziomie diecezjalnym, wprowadziły także młodych w przeżywanie Tygodnia Biblijnego
Rozpoznawalną marką wśród uczniów nie tylko naszej diecezji jest Międzynarodowy Ekumeniczny Konkurs Biblijny „Jonasz”. Finały jego 20. już edycji odbyły się 24 i 25 kwietnia br. Testy sprawdzające znajomość Ewangelii według św. Jana wypełniało kilkuset uczniów szkół podstawowych i gimnazjów z terenów Śląska i Małopolski, zarówno katolików, jak i różnych denominacji nurtu protestanckiego. – Myślę, że Pan Bóg, gdy patrzy na nas, cieszy się z tego, co widzi. Łączy nas Pismo Święte. Tym większa radość, że wspólnie się dziś nad nim pochylamy – podkreślił ekumeniczny wymiar „Jonasza” wikariusz generalny diecezji ks. dr Marek Studenski.
Warto przypomnieć, że kilka dni wcześniej podobne testy pisali uczniowie szkół na Zaolziu w Republice Czeskiej. Dużą popularnością cieszyły się także konkursy towarzyszące, zachęcające do poznawania Pisma Świętego przez aktywność artystyczną: recytację poezji i piosenkę. W całym konkursie „Jonasz”, na wszystkich etapach wzięło udział kilkanaście tysięcy uczniów. Uroczyste podsumowanie „Jonasza” odbędzie się w Bielskim Centrum Kultury 30 maja br.
W tym samym czasie rozstrzygnięto diecezjalny etap Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej dla młodzieży szkół średnich organizowanego przez Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”. Na tym poziomie o przejście do zawodów ogólnopolskich rywalizowało 55 uczniów z blisko 20 placówek ponadgimnazjalnych. Po egzaminach pisemnym (test) oraz ustnym wyłoniono trójkę finalistów, którzy reprezentować będą diecezję w finałach. Te odbędą się 5 i 6 czerwca w Niepokalanowie. Tegoroczne zawody organizowane przez „Civitas Christiana” poświęcone były Apokalipsie św. Jana oraz Księdze Daniela. W całej Polsce do tego konkursu staje każdego roku blisko 30 tys. młodzieży z ok. 1,5 tys. szkół ponadgimnazjalnych.
Dla naszej diecezji szczególnie ważną była 16. edycja Wojewódzkiego Konkursu Biblijnego dla uczniów gimnazjum, której finały obyły się 27 kwietnia. W tym roku organizatorem tego konkursu był Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Bielsku-Białej. Młodzież gimnazjalna pochylała się nad treścią obu Pawłowych Listów do Koryntian. Na drodze testów pisemnych i części ustnej wyłoniono pięciu zwycięzców. Autorem konkursowych pytań do wszystkich etapów był ks. Sławomir Szczotka, pełniący funkcję moderatora Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II w naszej diecezji. Więcej na temat konkursów i laureatów – w kolejnych numerach „Niedzieli na Podbeskidziu”.
„W tym chaotycznym kontekście warto sięgnąć dziś po mądrość Księgi Koheleta, bo ten biblijny mędrzec, symbol sceptycyzmu i akceptacji, może pomóc nam zrozumieć znaczenie życia i poszukiwać sensu w otaczającym nas świecie” - uważa Piotr Czadankiewicz, pomysłodawca i kurator wystawy „Kohelet i czas chaosu”. Ekspozycję można oglądać do 26 kwietnia w Galerii PPP w Bielsku-Białej. Czternastu artystów zaproponowało za pomocą języka plastyki własną interpretację biblijnego mędrca, łączącego świat egzystencjalnej i metafizycznej refleksji.
Według kuratora, w kontekście cywilizacyjnych przewartościowań i zmian, ważne jest wciąż sięganie po kwestie dotyczące własnej tożsamości i sensu życia. Jak zaznacza twórca, często problemy te zostają zepchnięte na margines, przysłonięte przez hałas codzienności.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś co nieco o modlitwie.
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.