Reklama

Papieskie kompozycje Juliusza Łuciuka na koncercie w Częstochowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Częstochowie ceni się i słucha rodzimych proroków. Przynajmniej tych, dla których najbardziej naturalnym językiem jest muzyka. Takim muzycznym prorokiem dla częstochowian od lat pozostaje kompozytor Juliusz Łuciuk. Urodzony w nieodległej Nowej Brzeźnicy spędził w Częstochowie wczesną młodość, przypadającą na drugą połowę lat 30. XX wieku, oraz tragiczny okres wojny. Ale częstochowski rodowód twórcy bierze swój początek w osobie jego ojca, Andrzeja Łuciuka, który paręnaście lat wcześniej przybył tu z Włodawy, by szybko zyskać uznanie wybitnego muzyka, ukoronowane stanowiskiem pierwszego organisty sanktuarium na Jasnej Górze.

Juliusz Łuciuk po wojnie związał się z Krakowem, gdzie mieszka i tworzy po dziś dzień. Niemniej jego związek z miastem dzieciństwa pozostaje nieprzerwanie silny i obustronnie podtrzymywany – z powodu wzajemnego szacunku i potrzeby serca. Stąd co jakiś czas są okazje, by w Częstochowie posłuchać muzyki Łuciuka i lepiej poznać tę twórczość, zupełnie oryginalną, od dekad wytyczającą własne ścieżki rozwoju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Taka okazja nadarzyła się 20 czerwca br. W Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II zorganizowano rozstrzygnięcie finału etapu wojewódzkiego XVI Ogólnokrajowego Konkursu „Bezpieczne Gospodarstwo Rolne”, organizowanego przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddział Regionalny w Częstochowie. Podobnie jak przed rokiem, i tym razem galę uświetnił koncert wypełniony twórczością Juliusza Łuciuka.

Specjalni byli też wykonawcy, gwarantujący najwyższy poziom artystyczny, zaufani interpretatorzy kolejnych dzieł kompozytora. Wystąpiła częstochowska mezzosopranistka Katarzyna Suska, od lat związana z muzyką Juliusza Łuciuka. Zrealizowała znaczące prawykonania wielkich form wokalno-instrumentalnych, takich jak oratorium „Strumień Boży” czy eksperymentalne „Medytacje nad Księgą Rodzaju na progu Kaplicy Sykstyńskiej”. Uwieczniła też na płycie oratorium „Święty Wojciech kwiat szkarłatny”, nagrane przez Filharmonię Częstochowską. Z kolei Dariusz Siedlik, baryton, jest, podobnie jak Juliusz Łuciuk, synem jasnogórskiego pierwszego organisty. Swoją artystyczną drogę związał z Norymbergą, na co dzień występując w tamtejszym teatrze operowym. Niemniej jednak właśnie Siedlik pozostaje zawsze dla Łuciuka pierwszym wyborem przy obsadzie kolejnych dzieł wokalnych. Dokonał licznych prawykonań twórczości mistrza, wśród których niedawna krakowska realizacja oratorium „Wzgórze w krainie Moria” nosiła znamiona najwyższego artyzmu.

Reklama

Katarzyna Suska i Dariusz Siedlik tworzą zatem duet niejako organicznie i od lat zintegrowany ze sztuką Łuciuka. Toteż możliwość podziwiania ich we wspólnym koncercie jest okazją nie tyle częstą, ile nad wyraz atrakcyjną dla każdego melomana. Obojgu śpiewakom towarzyszył przy fortepianie Maciej Zagórski, pianista, również działający w Częstochowie, dobrze znający muzykę Juliusza Łuciuka i trafnie ją interpretujący.

Podczas czerwcowego koncertu zabrzmiały dzieła Łuciuka z ostatnich lat, naznaczone estetyką melodyjnej kolorystyki, przez samego kompozytora nazywanej „melosonoryzmem”. To muzyka kontemplacyjna, bezpretensjonalnie poszukująca piękna w jego najczystszej, najbardziej naturalnej postaci. Takiego, o jakim pisał Jan Paweł II w swoim Liście do artystów, definiując je jako treść powołania każdego twórcy. W warstwie poetyckiej muzyka Juliusza Łuciuka rozwija ducha chrześcijańskiego humanizmu. Zwłaszcza w programie częstochowskiego koncertu nie mogło być inaczej, jako że każdy z zaprezentowanych utworów miał w centrum poetyckiej narracji osobę św. Jana Pawła II. A zabrzmiały trzy utwory, najpierw „Oda Papieska do Ojca Świętego Jana Pawła II” na bas solo z towarzyszeniem fortepianu do tekstu Jerzego Sypka. Następnie przypomniany został ascetyczny, modlitewny „Prasakrament – Medytacja o Praźródle Miłości” na głos i fortepian, skomponowany 2 kwietnia 2005 r., w dniu śmierci Jana Pawła II, do tekstu będącego fragmentem jego „Tryptyku rzymskiego”.

Jako finał koncertu zabrzmiał najnowszy utwór Łuciuka, którym jest „Modlitwa do świętego Jana Pawła II – Pieśni – Obrazy dźwiękiem malowane” na sopran, baryton i fortepian. Było to prawykonanie, na którym obecny był także autor tekstu – Tadeusz Szyma, również wywodzący się z Częstochowy, a mieszkający w Krakowie poeta, reżyser i publicysta.

Nie sposób przecenić wszelkie inicjatywy, zbliżające ludzi do żywej sztuki wysokiej. Zwłaszcza w dobie szalejącego relatywizmu, zacierającego jakiekolwiek kryteria estetycznego wartościowania. Częstochowa, prezentując i wciąż ożywiając twórczość Juliusza Łuciuka, buduje potężny kapitał społeczno-kulturowy, który z pewnością będzie owocował w przyszłości.

2018-08-14 11:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Patron Dnia: Święty Benedykt Józef Labre, który „użyczył” twarzy Jezusowi

[ TEMATY ]

Święty Benedykt Józef Labre

Domena publiczna

Święty Benedykt Józef Labre

Święty Benedykt Józef Labre

Mówi się, że jego promieniująca świętością twarz fascynowała ludzi. Jednemu z rzymskich malarzy posłużyła nawet do namalowania oblicza Jezusa podczas Ostatniej Wieczerzy - pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 16 kwietnia wspominamy św. Benedykta Józefa Labre. Beatyfikował go Papież Pius IX w 1860 r., a kanonizował w 1881 r. Leon XIII. Relikwie znajdują się w kościele Santa Maria dei Monti w Rzymie. Jest patronem pielgrzymów i podróżników.

Benedykt Józef Labre urodził się 26 marca 1748 r. w Amettes (Francja) w ubogiej, wiejskiej rodzinie. Był najstarszy z piętnaściorga rodzeństwa. Od wczesnego dzieciństwa prowadził głębokie życie modlitewne, dlatego po ukończeniu edukacji, w wieku 16 lat, mimo sprzeciwu rodziny, pragnął wstąpić do klasztoru. Kilkakrotnie prosił o przyjęcie do kartuzów, znanych z surowej reguły - bezskutecznie. Pukał też do trapistów, ale i tu spotkał się z odmową. Kiedy więc przyjęto go cystersów, wydawało się, że marzenia jego wreszcie się spełniły, ale po krótkim czasie musiał opuścić klasztor. Uznano, że jest mało święty i zbyt roztargniony, nie będzie więc dobrym mnichem.
CZYTAJ DALEJ

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Niedziela legnicka 16/2006

Karol Porwich/Niedziela

Monika Łukaszów: - Wielkanoc to największe święto w Kościele, wszyscy o tym wiemy, a jednak wielu większą wagę przywiązuje do świąt Narodzenia Pańskiego. Z czego to wynika?
CZYTAJ DALEJ

Papież powierzył kardynałom przewodniczenie celebracjom wielkanocnym

2025-04-17 09:09

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Vatican Media

Zdjęcie ilustracyjne - z dnia wyjścia z Gemelli

Zdjęcie ilustracyjne - z dnia wyjścia z Gemelli

Dziekan Kolegium Kardynalskiego, kard. Giovanni Battista Re będzie przewodniczył liturgii Wigilii Paschalnej w bazylice watykańskiej. Natomiast porannej Mszy św. wielkanocnej na Placu Świętego Piotra będzie przewodniczył kardynał Angelo Comastri, emerytowany wikariusz generalny Jego Świątobliwości dla Watykanu - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

We wtorek ogłoszono, że Mszy św. Krzyżma będzie przewodniczył kardynał Domenico Calcagno, emerytowany przewodniczący Administracji Dóbr Stolicy Apostolskiej (APSA). W Wielki Piątek celebrację Męki Pańskiej poprowadzi kardynał Claudio Gugerotti, prefekt Dykasterii do spraw Kościołów Wschodnich, a Drogę Krzyżową w Koloseum kardynał Baldassare Reina, wikariusz generalny Jego Świątobliwości dla diecezji rzymskiej. Teksty Drogi Krzyżowej zostały przygotowane przez papieża.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję