Reklama

Dzieje warszawskiego Barbakanu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Barbakan to najbardziej znany fragment murów obronnych Starej Warszawy. Barbakan jest nawiedzany przez liczne wycieczki, a jego fotografie występują w wielu przewodnikach po Warszawie.

Barbakan to budowla fortyfikacyjna stosowana w okresie średniowiecza. W czasie krucjat nazwa ta dotyczyła ścian drogi wartowniczej w grodach warownych Ziemi Świętej. Potem nazywano tak osobne baszty, które były wysunięte przed linię murów obronnych i broniły podejścia do mostu lub wejścia do zamku. Barbakan z bramą łączył wówczas korytarz z otworami strzelniczymi. Najbardziej znaną polską budowlą tego typu jest barbakan w Krakowie, połączony niegdyś ze słynną Bramą Floriańską.

Barbakan warszawski stanowił przedbramie nieistniejącej dziś Bramy Nowomiejskiej, którą zbudowano przed rokiem 1339. Była ona zapewne tożsama z Bramą Mieszczan wzmiankowaną w 1379 r. Nosiła również inne nazwy - w wieku XV była to "brama, która prowadzi na Nowe Miasto" (lub "na Freta - Nowo Miasto"), w roku 1548 "brama przy łaźni", a od 1585 r. nazywana Bramą Zakroczymską (rozpoczynała się tu droga do Zakroczymia).

Brama ta była budowlą jednopiętrową ze skarpami przy zewnętrznych narożnikach, poprzedzona mostem. Około połowy XIV stulecia została ona połączona z murem wewnętrznym, a podczas budowy zewnętrznego muru miejskiego (II połowa XV w. lub na początku wieku XVI) zbudowano przedbramie, ustawione zapewne na dwuprzęsłowym murowanym moście, łączącym oba brzegi miejskiej fosy.

W roku 1548 owo przedbramie zostało zastąpione przez dzisiejszy Barbakan, wzniesiony przez włoskiego budowniczego Jana z Wenecji (Wenecjanina) w formie potężnej, zakończonej półokrągło dwukondygnacyjnej przejazdowej bastei. W dolnej kondygnacji umieszczono strzelnice artyleryjskie oraz przejazd ujęty w płaskie przypory, w górnej zaś zamknięty kryty ganek z okrągłymi okienkami strzelniczymi na obie strony. Barbakan został wymurowany z cegły w wątku gotyckim i zwieńczony attyką, być może pochodzącą z okresu późniejszego (przełom XVI i XVII w.?).

Z zewnętrznym murem obronnym połączono go niewyodrębnioną szyją o tej samej co on wysokości, lecz nieco węższą, umieszczoną na dwuprzęsłowym moście ceglanym o ostrołukowych arkadach. Most ten być może pochodzi z okresu budowy muru zewnętrznego. Z jego filarów wyrastają umieszczone na trompach cztery trójkondygnacyjne półokrągłe baszty ze strzelnicami. Przed Barbakanem i wewnątrz jego szyi znajdowały się zapewne mosty zwodzone.

W I połowie XVII stulecia przed Barbakanem została zbudowana tzw. trzecia Brama Nowowiejska w formie arkady, która zamykała ul. Nowowiejską. W tym i następnym wieku zespół bram Nowowiejskich był częściowo zamieszkany, już od końca XVI stulecia baszty i bramy były bowiem użytkowane w celach nieobronnych (np. w XVIII w. w części Barbakanu mieściła się kordegarda marszałkowska). Mury obronne w XVII w. były masowo zabudowywane i przebijano w nich przejścia. Zniszczone częściowo podczas "potopu", później odbudowane, po raz ostatni zostały wykorzystane militarnie w 1704 r. podczas wojny szwedzkiej. Odtąd mury Barbakanu i inne fragmenty obwarowań Starej Warszawy były aż do końca XIX w. sukcesywnie rozbierane, pomimo ich dużej wartości historycznej. Po tym okresie systematycznej dewastacji zachowały się zasadniczo jedynie dolne fragmenty murów zespołu bramnego oraz most poniżej nawierzchni ul. Nowowiejskiej, a także północna część Barbakanu w pełnej wysokości, wykorzystana jako część murów jednej z kamienic.

Systematyczne badania i prace konserwatorskie przeprowadzono dopiero w okresie międzywojennym. Było to zasługą prezydenta Warszawy Stefana Starzyńskiego. W latach 1937-1938 pod kierunkiem wybitnego architekta Jana Zachwatowicza (konstruktorem był Stanisław Hempel), po rozebraniu kamienic wybudowanych swego czasu na terenie dawnych fortyfikacji miejskich, odsłonięto i uzupełniono fragmenty Barbakanu, Baszty Prochowej oraz murów na odcinku od Nowomiejskiej do Wąskiego Dunaju. Wówczas został odsłonięty południowo-zachodni bok Barbakanu z mostem oraz jego wnętrze, które zostało nakryte płytą z żelbetonu w poziomie ulicy. Zachowane mury podniesiono nieco wyżej.

Prawie całkowita rekonstrukcja nastąpiła dopiero podczas odbudowy Starego Miasta po zniszczeniach z okresu II wojny światowej. Barbakan odtworzono w latach 1953-1954 według projektu Wacława Podlewskiego z zespołem (Krystyna Kognowicka i Jerzy Brabander), włączając zachowany fragment północny. Nie odbudowano jednak części szyi od strony Starego Miasta, a zewnętrzną formę portalu wjazdowego odtworzono nieprawidłowo. Podczas rekonstrukcji Barbakanu uwidoczniono kształt pierwszej Bramy Nowowiejskiej poprzez nadbudowanie murów ponad poziom ulicy oraz zarysem z cegły w płaszczyźnie jezdni.

Obecnie na terenie Barbakanu działają liczne sklepy i kramy z pamiątkami i biżuterią. Miejsce to upodobali sobie również warszawscy artyści, którzy tutaj tworzą, wystawiają i sprzedają swoje dzieła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny

1 listopada Kościół katolicki obchodzi uroczystość Wszystkich Świętych. Dzień ten kojarzy się dla wielu ze zniczem, z grobem bliskich osób, z cmentarzem, dla innych z wiązanką kwiatów, jeszcze dla innych z modlitwą i pamięcią o tych, którzy wyprzedzili nas w drodze do wieczności. Nie mniej jednak w tym dniu udajemy się z całymi rodzinami na cmentarz i nawiedzamy groby naszych bliskich, przyjaciół, rodziców, krewnych, znajomych, stawiając kwiaty, zapalając ten "płomyk nadziei", wierząc, że już cieszą się oni chwałą w domu Ojca Niebieskiego. Kościół w tym dniu oddaje cześć tym wszystkim, którzy już weszli do chwały niebieskiej, a wiernym pielgrzymującym jeszcze na ziemi wskazuje drogę, która ma zaprowadzić ich do świętości. Przypomina nam również prawdę o naszej wspólnocie ze Świętymi, którzy otaczają nas opieką.
CZYTAJ DALEJ

Psalm na Wszystkich Świętych: Jak wejść do sanktuarium serca?

2025-11-01 11:09

[ TEMATY ]

uroczystość Wszystkich Świętych

1 listopada

Psalm

© Mirek Krajewski / Family News Service

Psalm 24 to hymn o wstępowaniu, czyli o drodze człowieka, który pragnie wejść w przestrzeń Boga

Psalm 24 to hymn o wstępowaniu, czyli o drodze człowieka, który pragnie wejść w przestrzeń Boga

Psalm 24 to hymn o wstępowaniu, czyli o drodze człowieka, który pragnie wejść w przestrzeń Boga. Nie chodzi tu jednak tylko o świątynię z kamienia, ale o wewnętrzne sanktuarium serca - wskazuje o. Piotr Kwiatek, kapucyn, doktor psychologii, inicjator psalmoterapii w komentarzu Centrum Heschela KUL do śpiewanego w kościołach w Uroczystość Wszystkich Świętych Psalmu 24.

O. Kwiatek zaznacza, że psalmista „Dawid śpiewa o ziemi należącej do Pana, o czystych rękach i sercu, o pokoleniu, które szuka Jego oblicza. To psalm graniczny: między materią a duchem, ziemią a niebem, posiadaniem a oddaniem".
CZYTAJ DALEJ

Nauczyciele życia Chrystusem

2025-11-01 16:43

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W Uroczystość Wszystkich Świętych Kościół oddaje cześć wszystkim, którzy osiągnęli już chwałę nieba. Tego dnia na cmentarzu katedralnym w Sandomierzu sprawowana była Msza Święta pod przewodnictwem Biskupa Sandomierskiego Krzysztofa Nitkiewicza. W koncelebrze uczestniczyli kapłani z okolicznych parafii oraz wychowawcy z Wyższego Seminarium Duchownego. Wspólna modlitwa zgromadziła siostry zakonne, alumnów seminarium oraz licznych wiernych, którzy w duchu wiary i nadziei na zmartwychwstanie polecali Bogu swoich bliskich zmarłych.

W homilii bp Krzysztof Nitkiewicz podkreślił, że pomiędzy światem żyjących a tymi, którzy odeszli do wieczności istnieją głębokie więzi duchowe. Zaznaczył, że podczas Eucharystii Kościół modli się zarówno za żywych, jak i za zmarłych, wierząc w ponowne spotkanie w domu Ojca. Biskup przypomniał także, że święci i błogosławieni, będący już blisko Boga wspierają wiernych swoim wstawiennictwem. Zachęcił, aby pielęgnować więź z nimi poprzez modlitwę do świętych patronów, poznawanie ich życia oraz nadawanie imion świętych nowonarodzonym dzieciom przy okazji sakramentu chrztu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję