Bardzo konkretnym i widzialnym znakiem sakramentu bierzmowania jest namaszczenie olejem krzyżma świętego. Jest to najważniejszy ze znaków udzielanego sakramentu. Towarzyszą temu słowa wypowiadane przez biskupa: „Przyjmij znamię Ducha Świętego”. W ten sposób bierzmowani mają uczestnictwo w Jezusowym posłannictwie, o którym On sam mówił w Nazarecie: „Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie” (Łk 4,18). Pocieszyciel zostaje dany po to, aby opromieniał i wzmacniał wierzącego, upodabniał go coraz pełniej do Mistrza. W znaku krzyża, czynionym na czole, to podobieństwo do Pana staje się bardzo wymowne. Bierzmowany powinien uświadamiać sobie wtedy, że z Chrystusem został ukrzyżowany i On w nim żyje (por. Gal 2,20). Jest to zarazem dla niego wezwanie do tego, aby nie wstydził się krzyża, ani też samego Jezusa. Biblia ukazuje nam, że olejem namaszczano króla, proroka i kapłana: był to znak szczególnego wybrania i przeznaczenia do realizacji zleconej misji. Bóg wie, że człowiek jest słaby i dlatego potrzebuje mocy Ducha do owocnego spełnienia posłannictwa. Chrześcijanin tę moc otrzymuje poprzez bierzmowanie i jest posyłany przez Chrystusa z zadaniem budowania Jego Królestwa. Olej krzyżma wydziela bardzo przyjemny zapach, który przypomina nam o zadaniu wyznaczonym przez św. Pawła. Mamy „roznosić po wszystkich miejscach woń poznania Chrystusa..., być miłą Bogu wonnością” (2 Kor 2,14-15). Nie zapominajmy o tej misji i w mocy Ducha pełnijmy ją z radością.
Relikwie zainstalowano w relikwiarzu w kształcie herbu Jana Pawła II
Biskup w homilii wprowadził uczestników uroczystości w duchowy klimat Triduum Paschalnego, sakramentu dojrzałości chrześcijańskiej i istoty kultu relikwii. Zwrócił uwagę, że w mentalności wielu wiernych utrwalił się wzorzec Mistrza dokonującego dzieła zbawienia przez krzyż; tymczasem wyznanie wiary daje nam możliwość spojrzenia z zupełnie innej perspektywy na narzędzie Chrystusowej męki. - Otóż, wszystkie artykuły wiary poprzedzające czas cierpienia, męki i śmierci Jezusa zostały wyrażone w czynnej formie czasownika. Oznacza to, że Jezus Chrystus jest podmiotem tych działań, On je czyni (począł się z Ducha Świętego; narodził się z Maryi Panny, zmartwychwstał dnia trzeciego, wstąpił do nieba i siedzi po prawicy Ojca). Natomiast artykuły wiary dotyczące wydarzeń pasyjnych są wyrażone w biernej formie czasownika (został umęczony, cierniem ukoronowany, ukrzyżowany, pogrzebany). Tego Jezus nie uczynił, ale pozwolił, aby ludzie to uczynili wobec Niego. Ta Jego zgoda jest wyrazem bezgranicznej miłości, bo chciał, aby ludzie zrealizowali to, co wobec Niego zamierzali uczynić. Z miłości przyjął postawę totalnego posłuszeństwa wobec dramatu, który ludzkość Mu zgotowała. Dzieło zbawienia dokonało się zatem przez miłość, a krzyż jest tej miłości znakiem i bezdyskusyjnym dowodem - wyjaśniał bp Greger. Odniósł się on także do radosnego wydarzenia przyjęcia przez parafię relikwii bł. Jana Pawła II.
Kościół parafialny w Oleszycach – mal. Eugeniusz Mucha/fot. Graziako
„Wino, które pobłogosławił św. Jan, straciło swoją zabójczą moc, zatem ma ono nas uzdrawiać od zła, złości, która w nas jest i grzechu. Ma nas także zachęcać do praktykowania gorącej miłości, którą głosił św. Jan” – wyjaśnia w rozmowie z KAI ks. dr Joachim Kobienia, liturgista i sekretarz biskupa opolskiego. 27 grudnia w Kościele błogosławi się wino św. Jana.
– To bardzo stara tradycja Kościoła, sięgająca czasów średniowiecza. Związana jest z pewną legendą, według której św. Jan miał pobłogosławić kielich zatrutego wina. Wersje tego przekazu są różne. Jedna mówi, że to cesarz Domicjan, który wezwał apostoła do Rzymu, by tam go zgładzić, podał mu kielich zatrutego wina. Św. Jan pobłogosławił go, a kielich się rozpadł.
Francuski biskup będzie pielgrzymował po diecezji, którą kieruje od 2021 roku. 54-letni bp Alexandre de Bucy przemierzy diecezję Agen w południowo-zachodniej części kraju w 26 pielgrzymkach pieszych. Chce spotykać się z wiernymi, aby ożywić ich wiarę. Inicjatywę tę zainspirował rozpoczynający się Jubileusz 2025 roku.
Swe pielgrzymki hierarcha rozpocznie 26 lutego, a potrwają one do 3 lipca. Przejdzie przez miasta i wioski symboliczne dla diecezji. Każdy z 26 etapów liczących 15 km związany będzie z odprawieniem Mszy św. dla wiernych, wygłoszeniem konferencji duchowej i dialogiem z wiernymi.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.