Reklama

Kultura

Pod patronatem „Niedzieli”

Mozart jak zwykle zachwycił

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W pierwszą sobotę lipca operową Galą Finałową w warszawskim Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana zakończył się XXIX Festiwal Mozartowski. Drugi rok z rzędu tygodnik „Niedziela” był patronem medialnym tego prawie miesięcznego święta melomanów i miłośników geniuszu salzburskiego mistrza.

Nadkomplety publiczności, jej zachwyt i entuzjastyczne recenzje to już norma w przypadku tej imprezy. Przez miesiąc, począwszy od czerwcowej Wielkiej Gali Otwarcia XXIX Festiwalu Mozartowskiego, miłośnicy obcowali ze sztuką genialnego kompozytora w jej szerokim przekroju. Tradycyjnie centrum wydarzeń był teatr Warszawskiej Opery Kameralnej, w którym zaprezentowano mozartowski kanon operowy, a ozdobą była premiera nowej inscenizacji „Czarodziejskiego fletu” w reżyserii Giovanny Castellanosa pod muzycznym kierownictwem Marcina Sompolińskiego. W ten sposób do grona nowych odczytań oper mistrza Amadeusza w WOK dołączyła kolejna, która wraz z „Cosi fan tutte”, „Łaskawością Tytusa”, „Weselem Figara”, „Uprowadzeniem z seraju” i „Idomeneo” stanowi ważny element ewolucji tej sceny. Na tle ikonicznych wizji Ryszarda Peryta, wystawianych przez ponad 30 lat na tej scenie, nowe inscenizacje mówią do młodego pokolenia melomanów językiem balansującym między tradycją a innowacją; bazują na kanonie, ale nie pozostają głuche na multimedia. Tradycją festiwalu stały się prezentacje kameralistów w zabytkowych wnętrzach Pałacu w Wilanowie i Zamku Królewskiego, a obecność w programie tak uznanych zespołów, jak Berlin Piano Trio czy Meccore String Quartet, to wyznacznik marki festiwalu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Trudny do przecenienia jest również fakt obecności na festiwalowym afiszu dwóch znakomitych orkiestr kameralnych: Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal oraz Elbląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Marka Mosia. Z jednej strony dekady doświadczenia na estradach całego świata. Z drugiej – młodość, energia i nieposkromiona witalność. Ważnym elementem jest co roku muzyka sakralna, a tłumy melomanów potwierdziły słuszność kontynuacji w ramach festiwalu bloku koncertów oratoryjnych. Piątkowa obecność „Requiem” w kościele seminaryjnym to pewna festiwalowa świętość. Nadkomplety publiczności to norma. Przed ostatnim wykonaniem kolejka od kościoła seminaryjnego sięgała niemal do hotelu Bristol – to ok. 200 m!

Reklama

Gala Finałowa XXIX Festiwalu Mozartowskiego to creme de la creme – to, co śmiało można nazwać wizytówką kameralistów. Wielkie nazwiska w gronie wykonawców (Alexis Kossenko – dyrygent; Joanna Moskowicz – sopran; Sylwia Olszyńska – sopran; Marta Wryk – mezzosopran; Francesco Fernández-Rueda – tenor; Christian Senn – baryton; Olga Pashchenko – fortepian) to gwarancja wysokich lotów artystycznych, a sam koncert to piękna klamra spinająca cztery tygodnie mozartowskiej uczty. Był to moment szczególny, to bowiem, jak słynną arię Królowej nocy z II aktu „Czarodziejskiego fletu” zaśpiewała Joanna Moskowicz, przejdzie do historii mozartowskich interpretacji. Publiczność zareagowała tak jak na koncertach rockowych czy popowych gwiazd. Równie znakomicie wypadł kapelmistrz, i nic dziwnego, Kossenko bowiem to firma uznana na całym świecie.

Skończył się tegoroczny festiwal, ale zaczęło się już oczekiwanie na kolejny, jubileuszowy. W 2020 r. czeka nas XXX edycja tego muzycznego ewenementu na całej światowej mapie muzyki. Nigdzie bowiem utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta nie rozbrzmiewają w ramach monograficznego cyklu tak kompleksowo i przekrojowo.

– Już dzisiaj zapraszam wszystkich na festiwalową premierę za rok. Zabrzmi „Don Giovanni” w reżyserii Michała Znanieckiego ze scenografią Rafała Olbińskiego – zdradziła „Niedzieli” Alicja Węgorzewska-Whiskerd, szefowa Warszawskiej Opery Kameralnej i całego festiwalu. – Tą drogą dziękuję również za medialne wsparcie redakcji „Niedzieli”, a czytelnikom za zainteresowanie. Bo to, co robimy, robimy dla Państwa, dla melomanów! – dodała.

2019-07-16 11:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawda między nutami

Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta to dowód na to, że nie potrzeba tysiąca dźwięków, aby oddać to, co w duszy gra.

Tegoroczny 31. Festiwal Mozartowski, który ma miejsce w Warszawie, to znakomity powód, aby pochylić się nie tylko nad geniuszem Mozarta, ale i wyjątkowością jego spuścizny. Z jednej strony mamy niepodważalny geniusz twórcy zaklęty w partyturach, z drugiej – mity, które często stoją w sprzeczności z pomnikowym wizerunkiem mistrza. Mamy doskonale udokumentowane dane zebrane w trzech dużych tomach przez Otto Johna, ale też nielubiane przez mozartowskich ortodoksów, młodsze o niemal cztery dekady (1809), Anegdoty o Mozarcie J. P. A. Suarda. Wielu twierdzi, że Suard w pewien sposób odegrał się za fakt, że Mozart nie wyszedł z kręgów muzyki francuskiej. Po tryumfie barokowych fraz z dworu Ludwików nagłe pojawienie się kompozytora, który zdominował europejski rynek muzyki – w dodatku pozostał kompletnie nieczuły na francuskie wpływy, a jednocześnie realizował przez lwią część życia włoskie kanony – mogło być nie do zniesienia dla wyznawców sztuki Wersalu i Luwru. Stąd być może opisy łakomstwa salzburskiego mistrza, problemy z nadwagą u schyłku życia czy sugestie, że jego śmierć była wynikiem chorób, na które sam sobie zapracował (w tym dosyć wstydliwych). Dzisiaj takie wpisy trafiłyby zapewne na podatny grunt bulwarowej prasy, choć przez lata były w wielu kręgach wyznacznikiem kształtowania opinii o Mozarcie. Ale cóż, prawda wygrywa. Wystarczy pochylić się nad słowami mistrzów.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Kościoły z całej Polski biorą udział w tegorocznej edycji Nocy Konfesjonałów

2024-03-29 11:56

[ TEMATY ]

noc konfesjonałów

Karol Porwich/Niedziela

W Wielkim Tygodniu w 100 kościołach księża będą spowiadać do północy lub przez całą noc w ramach 14. edycji nocy konfesjonałów. Akcja ma umożliwić spowiedź wiernym, którzy z różnych powodów nie mogą w dzień przystąpić do sakramentu pokuty i pojednania.

Udział w akcji Noc Konfesjonałów polega na zorganizowaniu dodatkowej spowiedzi w Wielkim Tygodniu i zgłoszeniu udziału kościoła w serwisie nockonfesjonalow.pl - poinformował w komunikacie przekazanym w czwartek PAP koordynator akcji ks. Grzegorz Adamski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję