Reklama

Nie bać się trudnych tematów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czesław Ryszka należy do pisarzy znanych i ważnych, a jego dorobek twórczy jest imponujący – ponad 80 książek! Od wielu lat konsekwentnie podejmuje w swoim pisarstwie przede wszystkim tematykę katolicką i narodową. Tym, co wyróżnia tego autora, jest znakomity warsztat wynikający z gruntownego wykształcenia. Ukończył bowiem studia na Wydziale Teologicznym, a następnie polonistykę na Wydziale Humanistycznym Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Regularnie pisze od ponad 50 lat.

Jego najnowsza książka – „Kto z Bogiem, a kto z diabłem” (wydawnictwo Biały Kruk, Kraków 2019) ukazuje dramat współczesności, czyli konfrontację chrześcijaństwa z pooświeceniową utopią stworzenia raju na ziemi bez Boga i bez Kościoła. Ryszka nie boi się trudnych tematów, porusza takie problemy, jak: ideologia gender, polityczna poprawność, dyktatura relatywizmu we współczesnej kulturze i w życiu społecznym, działania anty-Kościoła i piątej kolumny w Kościele, a także systemowe ataki na naturalną rodzinę i sprawdzone od pokoleń wartości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Autor wnikliwie analizuje tendencje kulturowe współczesności oraz strategie dechrystianizacyjne i odnosi je do sytuacji Polski. Kreśli przejmujący obraz „nowego wspaniałego laickiego świata”, który pod maską szczytnych ideałów skrywa bezwzględny system zarządzania „masą ludzką”. Ludziom mówi się przy tym, że są wolni i mogą wybierać, ale lansowana jest koncepcja wolności oderwanej od moralności, bez odniesienia do prawdy, poza granicami dobra i zła. Paradoksem jest, że coraz częściej laicyzm i moralny relatywizm nabierają znamion kultu. Stanowią charakterystyczny znak rozpoznawczy „religii politycznej”, którą jest tworzenie świata bez Boga.

W ten sposób następuje dualistyczne oddzielenie tego, co Boskie (sacrum), od tego, co ziemskie (profanum). To, co Boskie, ma być wymazane, a to, co ziemskie, jest zawarowane wyłącznie dla człowieka. Bóg nie ma tu wstępu, więc w konsekwencji uznaje się wiele sfer życia za pozbawione zbawczej i uświęcającej obecności Boga. Chrystus ma być nieobecny w przestrzeni publicznej. Mimo że czasy organizowanej przez peerelowskie państwo kampanii przymusowego ateizowania Polaków minęły, nie oznacza to, że przeciwnicy Pana Boga i Jego Kościoła zwinęli sztandary. Kultura współczesna sprawia wrażenie, że ateizm jest w natarciu. Jego obecna odmiana – na co wskazują doświadczenia Europy Zachodniej – uświadamia, że jest doskonale zorganizowany politycznie i ma ogromne wpływy w mediach, dzięki czemu mniejszość może skutecznie blokować prawa i przekonania ludzi wierzących w przestrzeni publicznej.

Reklama

Czy nie jest jednak utopią – pyta Ryszka w swej najnowszej książce – świat, w którym jest narzucane przekonanie, że człowiek może zasiąść na tronie Boga i jest w stanie sam siebie zbawić? Czy mentalność pooświeceniowa jest w stanie zatrzeć prawdę o transcendentalnym wymiarze człowieka i odkupieniu? Czy ludzie w XXI wieku będą chcieli ulegać ideologiom, które nadają wymiar bezsensu naszej egzystencji i negują życie po śmierci, czy raczej będą otwarci na Dobrą Nowinę – na wiarę, nadzieję i miłość?

Walorami eseistyki Ryszki są szerokość spojrzenia, przenikliwa analiza, a także temperament polemiczny oraz umiejętność wyciągania zaskakujących wniosków. Ryszka należy do autorów, którzy – obdarzeni darem intuicji – w swoich książkach wyprzedzają czas. Lektura jego poprzednich publikacji uświadamia, jak trafne są jego diagnozy.

2019-09-17 14:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z prośbą o bezpieczną przyszłość przybyli maturzyści diec. bielsko-żywieckiej

2024-04-19 16:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

maturzyści

diecezja bielsko‑żywiecka

BPJG

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Z prośbą o bezpieczną przyszłość, opiekę Matki Bożej nad Polską i o pokój na świecie modlili się maturzyści z diecezji bielsko-żywieckiej. Dziś na Jasną Górę przyjechało ponad 800 młodych. Modlił się z nimi diecezjalny biskup Roman Pindel.

- Przyjechaliśmy na Jasną Górę, żeby napełnić się nadzieją. To było dla nas bardzo ważne, żeby tutaj być. Oddajemy Maryi nasze troski i prosimy o wsparcie. Wierzymy, że Ona doda nam sił i pozwoli uwierzyć we własne możliwości - mówili maturzyści.

CZYTAJ DALEJ

Kryzys powołań czy kryzys powołanych?

Tę wspólną troskę o powołania powinno się zacząć nie tylko od tygodniowego szturmowania nieba, ale od systematycznej modlitwy.

Często wspominam pewną rozmowę o powołaniu. W czasach gdy byłem rektorem seminarium, poprosił o nią młody student. Opowiedział mi trochę o sobie, o dobrze zdanej maturze i przypadkowo wybranym kierunku studiów. Zwierzył się jednak z największego pragnienia swojego serca: że głęboko wierzy w Boga, lubi się modlić, że jego największe pasje dotyczą wiary, a do tego wszystkiego nie umie uciec od przekonania, iż powinien zostać księdzem. „Dlaczego więc nie przyjdziesz do seminarium, żeby choć spróbować wejść na drogę powołania?” – zapytałem go trochę zdziwiony. „Bo się boję. Gdyby ksiądz rektor wiedział, jak się mówi u mnie w domu o księżach, jak wielu moich rówieśników śmieje się z kapłaństwa i opowiada mnóstwo złych rzeczy o Kościele, seminariach, zakonach!” – odpowiedział szczerze. Od tamtej rozmowy zastanawiam się czasem, co dzieje się dziś w duszy młodych ludzi odkrywających w sobie powołanie do kapłaństwa czy życia konsekrowanego; z czym muszą się zmierzyć młodzi chłopcy i młode dziewczyny, których Pan Bóg powołuje, zwłaszcza tam, gdzie ziemia dla rozwoju ich powołania jest szczególnie nieprzyjazna. Kiedy w Niedzielę Dobrego Pasterza rozpoczniemy intensywny czas modlitwy o powołania, warto zacząć nie tylko od analiz dotyczących spadku powołań w Polsce, od mniej lub bardziej prawdziwych diagnoz tłumaczących bolesne zjawisko malejącej liczby kapłanów i osób życia konsekrowanego, ale od pytania o moją własną odpowiedzialność za tworzenie przyjaznego środowiska dla wzrostu powołań. Zapomnieliśmy chyba, że ta troska jest wpisana w naturę Kościoła i nie pojawia się tylko wtedy, gdy tych powołań zaczyna brakować. Kościół ma naturę powołaniową, bo jest wspólnotą ludzi powołanych przez Boga, a jednocześnie jego najważniejszym zadaniem jest, w imieniu Chrystusa, powoływać ludzi do pójścia za Bogiem. Ewangelizacja i troska o powołania są dla siebie czymś nieodłącznym, a odpowiedzialność za powołania dotyczy każdego człowieka wierzącego. Myśląc więc o powołaniach, zacznijmy od siebie, od osobistej odpowiedzi na to, jak ja sam buduję klimat dla rozwoju swojego i cudzego powołania. Indywidualna i wspólna troska o powołania nie może wynikać z negatywnych nastawień. Mamy się troszczyć o powołania nie tylko dlatego, że bez nich nie uda nam się dobrze zorganizować Kościoła, ale przede wszystkim z tego powodu, iż każdy człowiek jest powołany przez Boga i potrzebuje naszej pomocy, aby to powołanie rozeznać, mieć odwagę na nie odpowiedzieć i wiernie je zrealizować w życiu.

CZYTAJ DALEJ

Rekolekcje Wspólnoty Trudnych Małżeństw SYCHAR

2024-04-20 15:01

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Ponad 100 małżonków z całej Polski bierze udział w rekolekcjach prowadzonych przez Wspólnotę Trudnych Małżeństw Sychar, które w ten weekend odbywają się Ośrodku Rekolekcyjno- Konferencyjnym w Porszewicach k. Łodzi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję