Reklama

"Rodzina nadzieją na Trzecie Tysiąclecie" - sesja naukowa w Toruniu

Czy wielodzietność musi oznaczać biedę?

"Rodzina nadzieją na Trzecie Tysiąclecie" - tak brzmiało hasło IV Światowego Spotkania Rodzin, które miało miejsce w styczniu br. w stolicy Filipin, Manili. Podczas tego spotkania członkowie polskiej delegacji poznali Kathryn Hauwa Hoomkwap - członka Papieskiej Rady Rodziny, działaczkę licznych organizacji pro life. Efektem rozmów był pomysł zorganizowania sesji naukowej w toruńskiej Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej, poświęconej wybranym problemom, przed którymi stoi współczesna rodzina: atakom na świętość życia i biedzie nękającej większość rodzin naszego globu. Pomysł mimo wielu przeszkód doczekał się urzeczywistnienia i tak oto 22 marca, tuż przed Dniem Świętości Życia, aulę toruńskiej uczelni wypełniło liczne grono zainteresowanych tematem słuchaczy. W roli prelegentów wystąpili: biskup łomżyński Stanisław Stefanek, przewodniczący Rady Episkopatu ds. Rodziny, uczestnik kongresu rodzin w Manili oraz wspomniana Kathryn Hauwa Hoomkwap, która dotarła do Torunia spóźniona z powodu nieudzielenia wizy tranzytowej przez władze Wielkiej Brytanii.

Niedziela toruńska 17/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sesję poprzedziła Msza św. pod przewodnictwem bp. Stanisława Stefanka. W homilii, nawiązując do odczytanego fragmentu Ewangelii, zawierającego przypowieść o synu marnotrawnym, Ksiądz Biskup podkreślił rzecz dość zaskakującą, że mentalność obu braci - i tego lekkomyślnego, który przehulał swoją część majątku, i tego pracowitego, który wiernie służył ojcu - przesiąknięta jest tą samą skazą: chęcią posiadania. - W Polsce tyle boleje się nad trwonieniem, wyprzedażą za bezcen majątku narodowego, ponieważ to przemawia do ludzkiej wyobraźni - zauważył bp Stefanek - natomiast o wiele ciszej protestuje się przeciw zatruwaniu, niszczeniu duszy człowieka, przeciwko tym wszystkim zabiegom, które czynią z niego drapieżnego konsumenta.
Otwierając sesję, rektor WSKSiM, o. Tadeusz Rydzyk, zwrócił uwagę na fakt, że rodzina, podstawowa jednostka organizująca społeczeństwo, domaga się przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa. Tymczasem coraz częściej przychodzi jej funkcjonować w warunkach wyznaczonych przez tych, którzy próbują budować cywilizację śmierci. Dotykając problemu ubóstwa, o. Tadeusz powiedział: - Nędzarz zna tylko odmowę otoczenia. Próby włączenia się do świata poprzez znalezienie pracy kończą się stanowiskiem świata: "Nie. Nie jesteś potrzebny". Wielkim nieszczęś-ciem ludzi biednych jest to, że nikt ich nie potrzebuje.
Pierwszy wykład, będący próbą odpowiedzi na pytanie, jak budzić entuzjazm wobec życia, wygłosił bp Stanisław Stefanek. Prelegent podkreślił, że kluczem w budowaniu cywilizacji życia jest Jezus Chrystus. Głosić, oznajmiać, budzić entuzjazm, prowadzić do źródła życia to znaczy - głosić Chrystusa Zmartwychwstałego. Życie przyjęte w Jego imię jest zwycięskie, nieprzemijające, czego najlepszym przykładem jest postawa Maryi mówiącej "tak" w scenie Zwiastowania. A przecież po ludzku patrząc, odpowiedź ta nie przyszła Jej łatwo, istniało wiele powodów, by się zawahać, uchylić. - Co zrobić, aby w naszym społeczeństwie wiadomość o poczęciu nowego życia wywoływała odpowiedzialną radość, a nie lęk, niechęć, panikę? - zastanawiał się bp Stefanek i podał kilka przykładowych możliwości działań: modlitwę za przyjmujących nowe życie, w szczególności Duchową Adopcję Dziecka Poczętego, wychowywanie dzieci w szacunku dla życia, niesienie pomocy rodzicom w procesie wychowywania dzieci (nie sposób przecenić tu roli dziadków), wreszcie - praktyczne wspieranie cierpiących niedostatek materialny poprzez stępienie własnej pazerności i dzielenie się posiadanymi dobrami.
Kathryn Hauwa Hoomkwap wygłosiła dwa referaty: Współczesna rodzina wobec problemu ubóstwa oraz Zmiana polityki społecznej państwa poprzez wspieranie postaw i środowisk prorodzinnych.
- Przybywam z kraju, który powinien być gigantem Afryki, który powinien być bogaty, a jest bogaty jedynie w ubóstwo - tak Prelegentka z Czarnego Kontynentu rozpoczęła swe wystąpienie. Nigeria dostarcza smutnego przykładu, jak ogromne bogactwa naturalne (ropa naftowa), kiedyś bezkarnie eksploatowane przez kolonizatorów, dziś za sprawą rodzimych elit rządzących skutecznie korumpowanych przez firmy zachodnie, nie przekładają się na dobrobyt całego społeczeństwa.
- Jesteśmy odpowiedzialni za biednych całego świata, niezależnie od tego, gdzie mieszkają - podkreśliła Prelegentka i przytoczyła autentyczną opowieść ilustrującą afrykańskie doświadczenie biedy. "Pewnego wieczoru - wspomina pewna Nigeryjka - kiedy nie miałam czym nakarmić szóstki moich dzieci, płaczących z głodu i nadaremnie szukających czegoś do jedzenia, wyszłam na dwór i w pobliżu znalazłam trochę gałęzi z uschniętego drzewa. Rozpaliłam ogień, nalałam do garnka wody i włożyłam kilka kamieni. Kiedy woda zaczęła się gotować, poszłam powiedzieć dzieciom, że posiłek zaraz będzie gotowy. Zobaczyłam jednak, że w tym czasie one tak się zmęczyły płaczem, iż zasnęły. Wówczas dopiero sama mogłam zapłakać, w poczuciu bezsilności, że jako matka nie jestem w stanie wypełnić swego podstawowego obowiązku. I tak płacząc, sama w końcu zasnęłam". Ta historia opowiada o losie 2/3 ludzi żyjących dziś na ziemi - powiedziała Kathryn Hauwa Hoomkwap.
Promotorzy kontroli populacji oraz liberalni ekonomiści próbują wmówić, że przyczyną biedy w krajach Trzeciego Świata jest zbyt duża ilość ludności i sugerują sztuczną kontrolę narodzin, w tym aborcję, jako rozwiązanie problemu. Godzi ono w tradycyjny model wielopokoleniowej rodziny z dużą ilością dzieci, dominujący w tych krajach. Kraje zachodnie nie ustają w wysiłkach, aby doprowadzić do przewartościowania postaw mieszkańców Trzeciego Świata, dla których generalnie rzecz biorąc zaistnienie nowego życia, mimo ubóstwa i braku perspektyw materialnych, ciągle jest darem i powodem do radości, a małżeństwo jako forma związku między mężczyzną i kobietą stanowi normę. Ze strony ONZ i jej agend nie ustają naciski na kraje rozwijające się, m.in. na Nigerię, aby wprowadziły dopuszczalność aborcji. Od przyjęcia tego żądania często uzależniona jest pomoc humanitarna, która, jeśli w ogóle nadchodzi, jest obowiązkowo "okraszona" tonami prezerwatyw i innych środków antykoncepcyjnych. Usiłuje się narzucać programy edukacyjne, mające wychować młode pokolenie w oderwaniu od tradycyjnych wartości, akcentujące prawo do wczesnego podejmowania współżycia seksualnego, a redukujące do minimum odpowiedzialność za poczęte życie. Wiele z tych działań wpływa szkod-liwie na więzi rodzinne między rodzicami i dziećmi, zasiewając w młodych nieufność do rodzinnego modelu życia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Józef - Rzemieślnik

Niedziela Ogólnopolska 18/2004

[ TEMATY ]

Święta Rodzina

Ks. Waldemar Wesołowski/Niedziela

Obraz św. Józefa, patrona parafii

Obraz św. Józefa, patrona parafii

Ewangeliści określili zawód, jaki wykonywał św. Józef, słowem oznaczającym w tamtych czasach rzemieślnika, który był jednocześnie cieślą, stolarzem, bednarzem - zajmował się wszystkimi pracami związanymi z obróbką drewna: zarówno wykonywaniem domowych sprzętów, jak i pracami ciesielskimi.

Domami mieszkańców Nazaretu były zazwyczaj naturalne lub wykute w zboczu wzgórza groty, z ewentualnymi przybudówkami, częściowo kamiennymi, częściowo drewnianymi. Taki był też dom Świętej Rodziny. W obecnej Bazylice Zwiastowania w Nazarecie zachowała się grota, która była mieszkaniem Świętej Rodziny. Obok, we wzgórzu, znajdują się groty-cysterny, w których gromadzono deszczową wodę do codziennego użytku. Święta Rodzina niewątpliwie posiadała warzywny ogródek, niewielką winnicę oraz kilka oliwnych drzew. Możliwe, że miała również kilka owiec i kóz. Do dziś na skalistych zboczach pasterze wypasają ich trzody. W dolinie rozpościerającej się od strony południowej, u stóp zbocza, na którym leży Nazaret - od Jordanu po Morze Śródziemne - rozciąga się żyzna równina, ale Święta Rodzina raczej nie miała tam swego pola, nie należała bowiem do zamożnych. Tak Józef, jak i Maryja oraz Jezus mogli jako najemnicy dorabiać przy sezonowym zbiorze plonów na polach należących do zamożniejszych właścicieli.

CZYTAJ DALEJ

Bp Turzyński do Polonii i Polaków za granicą: Jesteście integralną częścią naszej Ojczyzny

2024-05-01 20:00

[ TEMATY ]

Polonia

ojczyzna

bp Piotr Turzyński

Adobe Stock, montaż: A. Wiśnicka

Pamiętamy o Was i chcemy Wam powiedzieć, że jesteście częścią integralną naszej wspaniałej Ojczyzny - napisał z okazji przypadającego 2 maja Dnia Polonii i Polaków za Granicą bp Piotr Turzyński. Delegat KEP ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej podziękował środowiskom polonijnym za pielęgnowanie kultury polskiej i przekazywanie jej młodemu pokoleniu.

„Życzę Wam żebyście nigdy nie stracili przekonania, że polskość jest wielkim darem Bożym, dzięki któremu zajaśniały w świecie dwa słowa: solidarność i miłosierdzie” - napisał w słowie do Polonii i Polaków za granicą bp Piotr Turzyński. Podziękował środowiskom polonijnym za to, że są świadkami wiary w świecie oraz promują polską kulturę.

CZYTAJ DALEJ

10 lat Rycerzy Kolumba w Miliczu

2024-05-01 15:08

ks. Łukasz Romańczuk

Od lewej: Robert Zasieczny i Krzysztof Zub

Od lewej: Robert Zasieczny i Krzysztof Zub

W dniu odpustu w kaplicy św. Józefa Robotnika w Godnowej swoje dziesięciolecie założenia świętowali Rycerze Kolumba z rady lokalnej nr 15947. Uroczystej Eucharystii przewodniczył ks. Zbigniew Słobodecki, proboszcz parafii św. Andrzeja Boboli w Miliczu i kapelan milickich Rycerzy Kolumba.

10-lecie założenia Rady Lokalnej był okazją do dziękczynienia i modlitwy za tych, co odeszli już do wieczności. W wygłoszonej homilii ks. Marcin Wachowiak, wikariusz parafii św. Michała Archanioła zwrócił uwagę na fakt, że Bóg potrafi zaskakiwać, zachęcając do zastanowienia się do swojej reakcji na takie zaskoczenia Pana Boga. Rozwijając ten temat ks. Marcin ukazał dwie perspektywy. - Pierwsza dotyczy mieszkańców Nazaretu, którzy znali Jezusa. Orientowali się kim On jest, skąd pochodzi, gdzie mieszka. Wiedzieli wszystko o Nim. Na pewno słyszeli o tym, co Jezus zdziałał poprzez nauczanie, czynienie cudów. A gdy Jezus do nich przyszedł, zaczęli w Niego powątpiewać. Zatem to jest ta pierwsza reakcja na działanie Jezusa - powątpiewanie - zaznaczył ks. Wachowiak, wskazując na drugą perspektywę poprzez postawę św. Józefa. - Był to człowiek pracowity, posłuszny, pokornym, przyjmował wolę Bożą. Święty Józef to człowiek, który realizował plan zbawienia w swoim życiu - mówił kapłan, zachęcając wiernych do refleksji nad realizowaną przez nich perspektywą poznania Jezusa. Czy jest to perspektywa mieszkańców Nazaretu czy św. Józefa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję