Reklama

Kościół

Gdzie bije dziś serce Kościoła?

Watykan będzie już zawsze tam, gdzie jest. Ale to, że stolica chrześcijaństwa geograficznie leży w Europie, nie oznacza, że Stary Kontynent jest nadal centrum chrześcijańskiego świata.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O ile na Półwyspie Apenińskim znajdują się najważniejsze urzędy kościelne, najważniejsze uczelnie katolickie, stąd płyną dyspozycje do Kościołów lokalnych, to pod względem demograficznym Europa staje się coraz bardziej kościelnymi peryferiami. Zresztą gdyby spojrzeć na skład Kolegium Kardynalskiego i porównać z tym, co było jeszcze 20 czy nawet 10 lat temu, to zmianę widać jak na dłoni.

Katolików na świecie jest 1,3 mld. Nieco więcej niż co piąty żyje w Europie. Prawie połowa zamieszkuje obydwie Ameryki, 17% katolickiej populacji żyje w Afryce, 10% w Azji, a co setny wyznawca – w Oceanii. Trendy jednak są takie, że o ile liczba katolików w Europie pozostaje, z grubsza rzecz biorąc, na tym samym poziomie, to ich liczba na innych kontynentach rośnie, a w niektórych miejscach, szczególnie w Afryce, bardzo szybko. Około 100 lat temu na Starym Kontynencie żyło 65% wszystkich chrześcijan wiernych Rzymowi. W latach 80. ubiegłego wieku – już tylko co trzeci, a na przełomie tysiącleci – mniej więcej co czwarty. Oczywiście, nie oznacza to, że katolików na Starym Kontynencie – mimo że słyszymy o odejściach z Kościoła w Niemczech – tak dramatycznie i szybko ubywa. Nie. Ta liczba nawet minimalnie rośnie – w ciągu ostatnich 4 dekad przybyło nieco ponad 5%. Problem w tym, że w innych miejscach katolików przybywa o wiele szybciej. W Afryce od 1980 do 2012 r. liczba ta wzrosła o 238%, w Azji – o 115%, a w obydwu Amerykach – o 50%. Powód? W mniejszym stopniu sukcesy ewangelizacyjne, w większym – rozrodczość. W katolickich rodzinach na tych kontynentach rodzi się dużo dzieci, a Europa po prostu się starzeje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Chrześcijański kontynent

Niektóre instytuty badawcze, np. renomowany Pew Research Center, przewidują, że już za 40 lat blisko połowa chrześcijan będzie mieszkała w Afryce. Wcześniej, bo już za 10 lat, liczba katolików na Czarnym Lądzie będzie większa niż w Europie. Dodajmy jeszcze, że w Afryce wkrótce będzie pięć z dziesięciu najliczniejszych chrześcijańskich krajów. Do Nigerii, Konga i Etiopii, które już dziś są w tej statystyce, dołączą Uganda i Tanzania, które wypchną z czołówki m.in. Niemcy. Co więcej, będzie to populacja inna niż „wierzący, a niepraktykujący” katolicy świata zachodniego. Katolicy w Afryce są daleko bardziej praktykujący niż ci, którzy jeszcze niedawno ich ewangelizowali. Z badań wynika, że sześciu na dziewięciu afrykańskich wyznawców Chrystusa przynajmniej raz w tygodniu jest w Kościele.

Reklama

Robotników mało

Niestety – i to jest bolączka afrykańskiego Kościoła – za wzrostem katolickiej populacji nie nadąża wzrost struktur duszpasterskich – parafii. Przyczyna tkwi nie tylko w niedostatku zasobów materialnych, ale też w braku księży. O ile wzrost liczby wierzących jest imponujący, to przyrost parafii stanowi tylko 112%, a księży – 131%. Nie byłoby tak słabo, gdyby nie fakt, że spora liczba kapłanów z Afryki emigruje i wybiera pracę duszpasterską na Zachodzie. Trochę pretensji o ten drenaż mają niektórzy biskupi afrykańscy czy południowoamerykańscy, co było słychać na ostatnim synodzie na temat Amazonii. W samej tylko Francji oficjalnie pracuje blisko 2 tys. kapłanów pochodzących w większości z krajów byłych francuskich kolonii, a trzeba dodać jeszcze tych, którzy przebywają nad Sekwaną bez autoryzacji i nie są ujmowani w oficjalnych statystykach.

Skąd taki sukces Ewangelii?

Dlaczego przesłanie Ewangelii znalazło tak podatny grunt wśród mieszkańców Czarnego Lądu? Jednej odpowiedzi na to nie ma. Komentatorzy wskazują na brak zaufania do skorumpowanych instytucji politycznych, co ma sprawiać, że obywatele Ugandy, Kenii czy Mozambiku chętniej szukają oparcia we wspólnotach religijnych, doceniają także ich funkcję pomocową w sytuacji materialnego niedostatku.

Nowa geografia musi z konieczności znaleźć odbicie na szczytach kościelnej władzy, nawet jeżeli z definicji jest ona służbą i obca jest jej zasada proporcjonalności. Widać to choćby w nominacjach kardynalskich. Papież Franciszek dał purpurowy pas dziesięciu biskupom z Czarnego Lądu. Benedykt XVI w podobnym czasie do Kolegium Kardynalskiego włączył sześciu duchownych z Afryki. Coraz częściej głośno zadawane jest pytanie: papież z Afryki po 15 wiekach? Dziś już mówi się o tym całkiem na poważnie, a wśród kandydatów, czyli papabile, mających realne szanse wymienia się przede wszystkim kardynała z Gwinei – Roberta Saraha.

Reklama

Kontynent z największym potencjałem

No i jest jeszcze Azja. Jednym z najczęściej komentowanych i wzbudzających największe zainteresowanie wydarzeń w Watykanie w ostatnim czasie była nominacja filipińskiego kardynała Luisa Antonia Tagle na szefa potężnej, a po reformie Kurii Watykańskiej jeszcze potężniejszej, Kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów. Sam Tagle jest często nazywany „azjatyckim Franciszkiem”. Tym publicystycznym skrótem chce się wyrazić, że z obecnym Ojcem Świętym nadają na tych samych falach. Nominacja bardzo popularnego na Filipinach i w całej Azji duchownego wyraża przede wszystkim priorytet Franciszka, który przyszłość Kościoła widzi w Azji.

Birma górą

Kto daje Kościołowi, proporcjonalnie rzecz biorąc, najwięcej kapłanów? Można się zdziwić. To leżąca w sercu Azji Birma. W 2019 r. wyświęcono tam osiemdziesięciu trzech księży na 750 tys. katolików. Można powiedzieć, że Birma to taka średnia polska diecezja. Gdyby w statystycznej polskiej diecezji święconych było blisko stu księży, odtrąbilibyśmy wielki sukces. Na dalszych miejscach w tej statystyce są: Tajlandia, Togo (Afryka), Wietnam i Bangladesz. Co to pokazuje? Przede wszystkim wielki dynamizm Kościołów na tych ziemiach. A pole i zarazem potencjał misyjny są olbrzymie.

Kościół wraca do domu?

Azja to największy i najludniejszy kontynent. Tylko 3% populacji to katolicy, a dwa państwa: Filipiny i Timor Wschodni mogą powiedzieć o sobie, że są katolickie. W tym pierwszym roczna liczba sakramentów chrztu św. jest większa niż we Francji, w Hiszpanii, we Włoszech i w Polsce razem wziętych. Do tego dochodzą kraje, gdzie chrześcijanie, w tym katolicy, stanowią co prawda mniejszość, ale jest to mniejszość liczna. Wymieńmy Koreę Południową, Wietnam, Malezję, Singapur, nie zapominając o Indonezji i wreszcie – o Chinach. To pierwsze to największe muzułmańskie państwo świata, jednak z dużą, 30-milionową, mniejszością chrześcijańską. W Chinach chrześcijanie stanowią 5-procentową mniejszość, ale to w 1,5-miliardowym państwie daje 70 mln wyznawców Chrystusa. Są tacy, którzy przewidują, że niedługo ta liczba sięgnie ponad 200 mln, a wtedy to Chiny będą paradoksalnie największym chrześcijańskim państwem świata. Niektórzy już dziś nazywają państwa Dalekiego Wschodu określane przez ekonomistów jako Pierścień Pacyfiku – Chrześcijańskim Łukiem.

Biorąc pod uwagę powyższe, mówi się, że Kościół, który przed 2 tys. lat narodził się na styku Azji i Afryki, wraca do swojego domu.

2020-03-10 10:34

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziś w Ewangelii przedziwny wybór Boga i tajemnica

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Strukov/fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 12, 24-26.

Wtorek, 23 kwietnia. Uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, Głównego Patrona Polski

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech

Niedziela Ogólnopolska 17/2019, str. 30

[ TEMATY ]

św. Wojciech

T.D.

Św. Wojciech, patron w ołtarzu bocznym

Św. Wojciech, patron w ołtarzu bocznym

29 kwietnia 2019 r. – uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, głównego patrona Polski

W tym tygodniu oddajemy cześć św. Wojciechowi (956-997), biskupowi i męczennikowi. Pochodził z książęcego rodu Sławnikowiców, panującego w Czechach. Od 16. roku życia przebywał na dworze metropolity magdeburskiego Adalberta. Przez 10 lat (972-981) kształcił się w tamtejszej szkole katedralnej. Po śmierci arcybiskupa powrócił do Pragi, by przyjąć święcenia kapłańskie. W 983 r. objął biskupstwo w Pradze. Pod koniec X wieku był misjonarzem na Węgrzech i w Polsce. Swoim przepowiadaniem Ewangelii przyczynił się do wzrostu wiary w narodzie polskim. Na początku 997 r. w towarzystwie swego brata Radzima Gaudentego udał się Wisłą do Gdańska, skąd drogą morską skierował się do Prus, w okolice Elbląga. Tu właśnie, na prośbę Bolesława Chrobrego, prowadził misję chrystianizacyjną. 23 kwietnia 997 r. poniósł śmierć męczeńską. Jego kult szybko ogarnął Polskę, a także Węgry, Czechy oraz inne kraje Europy.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję