Reklama

W wolnej chwili

Warzywa i zioła na balkonie

Balkon czy taras mogą być królestwem kwiatów, ale nie tylko. Dla osób praktycznych rozwiązaniem są zioła, owoce i warzywa, które równie pięknie zdobią, jak i smakują oraz mają zastosowanie w kuchni.

Niedziela Ogólnopolska 28/2020, str. 57

Adobe Stock

Od kilku lat zioła, truskawki, poziomki czy pomidory drobnoowocowe z własnej doniczki są prawdziwym hitem kulinarnym, warto więc poznać zasady uprawy tych roślin w pojemnikach. W kwietniu i maju w sprzedaży dostępne są sadzonki roślin – rozwiązanie droższe, ale są to już duże okazy; przy zakupie należy zwrócić uwagę, czy pędy roślin są silne, a liście intensywnie wybarwione i zdrowe. Innym rozwiązaniem jest wysiew w domu na wiosnę nasion ziół, owoców czy warzyw, które lubimy, natomiast małe rośliny w pojemnikach sadzimy na zewnątrz dopiero od połowy maja. Zioła, owoce, warzywa na balkonie są bardzo dekoracyjne, ładnie dobrane będą elementem wystroju balkonu. Tworząc samodzielnie kompozycje z roślin na balkon, należy wykorzystywać kontrast kolorów i wielkości listków, kolor kwiatów, a także wysokość poszczególnych odmian. Oto lista rodzajów roślin do obsadzeń balkonów czy tarasów.

Zioła: bazylia, mięta, lawenda, szałwia, tymianek, oregano, szczaw, lippia, lubczyk, rozmaryn, majeranek, pietruszka, cząber, koper, kolendra, estragon, hyzop, cebula, czosnek.

Reklama

Owoce: poziomka, truskawka, a nawet borówka amerykańska, maliny, porzeczka, agrest lub cytrusy.

Warzywa: pomidory drobnoowocowe typu cherry, papryka, szczypiorek, sałata, rukola, rzodkiewka, pietruszka naciowa kędzierzawa, cykoria liściowa, seler, ziemniaki.

Do prawidłowego rozwoju rośliny potrzebują miejsca ciepłego i słonecznego, ale osłoniętego przed ostrym południowym słońcem; posadzone w miejscu cienistym będą się wyciągać, blednąć, a nawet zamierać. Należy je sadzić w odpowiednio dużych pojemnikach, ale niekoniecznie w typowych skrzynkach balkonowych. Jeśli będą ciekawie skomponowane i posadzone w oryginalnej bielonej skrzyni lub cynowych wiaderkach, kaskadowych naczyniach lub ceramicznych dzbanach – będą spełniały nie tylko rolę użytkową, ale też dekoracyjną. W sprzedaży można spotkać ziołownik – gliniane wysokie naczynie z dodatkowymi otworami w ściankach, pozwalającymi na sadzenie kilku roślin w jednym pojemniku. Można w nim sadzić rośliny o płytkim systemie korzeniowym, tj. poziomki, truskawki, tymianek, majeranek, cząber. Kompozycje z pomidorami, bazylią, melisą, rozmarynem lub estragonem wymagają głębszych donic.

Reklama

Kolejnym ważnym krokiem jest podłoże. Może nim być ogólnodostępna ziemia uniwersalna do kwiatów i warzyw. Zioła na balkonie wymagają dość intensywnego podlewania – nie można dopuścić do wyschnięcia bryły korzeniowej. Podczas silnych upałów zaleca się podlewanie codzienne, a nawet dwukrotne w ciągu dnia. Należy pamiętać o umieszczeniu na dnie doniczki drenażu, który odprowadza nadmiar wody, ponieważ większość roślin nie toleruje wody zalegającej w okolicy korzeni.

Zbiory ziół, owoców, warzyw odbywają się nawet kilka razy w sezonie. Mając pod kontrolą uprawę, można unikać stosowania chemii i uzyskać uprawę ekologiczną. Sztuczne nawozy można zastąpić preparatami naturalnymi, np. biohumusem czy kompostem, a chemiczne środki ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami – opryskiem z wyciągów roślinnych, np. z czosnku czy z pokrzywy.

2020-07-08 08:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan nie wyraża zgody na wspólnotę eucharystyczną katolików i protestantów

2020-09-21 12:25

[ TEMATY ]

Watykan

Adobe Stock

Watykan udzielił uzasadnionej teologicznie odmowy wzajemnego zapraszania katolików i protestantów do wspólnoty eucharystycznej. Różnice w rozumieniu Eucharystii i urzędu kościelnego są „jeszcze tak istotne”, że w chwili obecnej interkomunia między katolikami i ewangelikami jest wykluczona.

Nie ma też podstaw do „indywidualnej decyzji sumienia”, głosi cytowany przez agencję KNA list Kongregacji Nauki Wiary adresowany do przewodniczącego Konferencji Biskupów Niemieckich, bp. Georga Bätzinga. Do listu załączone jest wyjaśnienie teologiczne, krytycznie analizujące poszczególne punkty dokumentu Ekumenicznej Grupy Roboczej teologów katolickich i ewangelickich (ÖAK).

W ten sposób Kongregacja Nauki Wiary wyraziła swoje zastrzeżenia wobec wspólnego dokumentu ÖAK dotyczącego interkomunii katolików i ewangelików. Ogłoszony we wrześniu 2019 roku tekst „Wspólnie przy stole Pańskim”, którego sygnatariuszem był m.in. bp. Bätzing, miał przyczynić się do przełamania wieloletniej „blokady”. Niedawno bp Bätzing zapowiedział, że ten model zostanie zastosowany na Ekumenicznym Zjeździe Kościołów w przyszłym roku we Frankfurcie.

List z datą 18 września podpisali kard. Luis Ladaria Ferrer, prefekt Kongregacji Nauki Wiary oraz jej sekretarz abp Giacomo Morandi. Ich zdaniem niemiecki dokument „w sposób niedostateczny wyjaśnia” kwestie „katolickiego pojęcia Kościoła, Eucharystii i urzędu”. W obecnym stanie rzeczy otwarcie na wspólnotę eucharystyczną z Kościołem ewangelickim w Niemczech stworzyłoby „nieuchronnie nowe przeszkody w dialogu ekumenicznym z Kościołem prawosławnym” poza granicami Niemiec.

Konkretnie Watykan uważa, że niedoceniana jest „relacja między Eucharystią a Kościołem”. Nie zostały też wystarczająco docenione „zasadnicze i niezbędne twierdzenia teologiczne” Soboru Watykańskiego II (1962-1965) oraz wspólna tradycja z prawosławiem. W tekście nie znalazło wyrazu rozumienie Eucharystii i posługi, które nie raz było wyrażane na międzynarodowych forach dialogu katolicko-luterańskiego.

Kongregacja wskazała, że również Konferencja Episkopatu Niemiec sama widzi „konieczność dalszego teologicznego pogłębienia niektórych zasadniczych tematów, takich jak kwestia rzeczywistej obecności Jezusa i pojęcie ofiary Eucharystii”. Wiąże się z tym także kwestia święceń kapłańskich oraz związek pomiędzy chrztem, Eucharystią i wspólnotą Kościoła.

Kongregacja Nauki Wiary wyjaśniła, że zajęła się sprawą po tym, jak 20 maja otrzymała z Kongregacji ds. Biskupów prośbę o ocenę tekstu „Wspólnie przy stole Pańskim”. Wcześniej Stanowisko Ekumenicznej Grupy Roboczej omówili niemieccy biskupi katoliccy na wiosennym zebraniu plenarnym oraz komisja ekumeniczna konferencji episkopatu.

Rzecznik Konferencji Biskupów Niemieckich Matthias Kopp potwierdził, że list z Watykanu wpłynął i będzie przedmiotem dyskusji na jesiennym zebraniu plenarnym episkopatu w przyszłym tygodniu w Fuldzie.

CZYTAJ DALEJ

Droga Neokatechumenalna buduje drugi ośrodek w Ziemi Świętej

2020-09-22 16:38

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

Droga Neokatechumenalna

Archiwum

Po Domus Galilaeae na Górze Błogosławieństw powstanie Domus Jerusalem na Górze Oliwnej. Międzynarodowe Centrum Domus Galilaeae jest centrum formacyjnym Drogi Neokatechumenalnej. Znajduje się przy samym szczycie Góry Błogosławieństw, w pobliżu Kościoła Błogosławieństw, na północ od Kafarnaum i Jeziora Tyberiadzkiego. Od lat jest bardzo ważnym centrum pielgrzymkowym członków wspólnoty z całego świata. W Jerozolimie powstanie drugi taki ośrodek.

Domus Jerusalem to kolejne misyjne centrum formacyjne, obejmujące kościół, sale liturgiczne i bibliotekę. Zostanie wybudowane na zboczach Góry Oliwnej, blisko Ogrodu Getsemani i na drodze do Betanii.

Liczącą ponad 0,5 ha działkę kupiła za 5 mln euro katolicka fundacja Domus Jerusalem z siedzibą w Panamie, podczas przetargu, który miał miejsce dwa lata temu w Mediolanie. O ziemię konkurowało wiele organizacji religijnych, jednak właścicieli przekonał projekt, który zaprezentował Manual Anselmo Díaz Ortiz, proboszcz Matki Bożej z Guadalupe w Panamie i prezes fundacji Domus Jerusalem. Inicjatywa zyskała poparcie wielu hierarchów np. kard. Seana O’Malleya z Bostonu, kard. Antonio Rouco z Madrytu czy kard. Christoph Schönborna z Wiednia.

Góra Oliwna należy do najświętszych miejsc judaizmu i chrześcijaństwa. Niedaleko jest położona dolina Cedronu, wzdłuż której rozciąga się najważniejszy cmentarz żydowski, gdzie według tradycji zmartwychwstaną pierwsi zmarli. W okolicy znajdują się także ważne miejsca dla chrześcijan – Kościoły Ojcze Nasz, Dominus Flevit, grób Najświętszej Marii Panny.

Równolegle powołano również inną fundację w Madrycie, która ma na celu zachować dziedzictwo Kiko Argüello, inicjatora Drogi Neokatechumenalnej. Instytucja będzie zajmować się sztuką i ewangelizacją. 

Droga Neokatechumenalna narodziła się w 1962 r. w slumsach Madrytu, do których w latach 60 trafił jej inicjator, Kiko Arguello. Pierwsza wspólnota w Polsce powstała w Lublinie w 1975 r. przy kościele św. Piotra, będącym wówczas kościołem rektoralnym jezuitów. Pierwszą grupę tworzyli o. Alfred Cholewiński, jezuita, który neokatechumenat poznał we Włoszech, oraz włoscy katechiści Stefano Gennarini z Rzymu i Giuliana Panci z Florencji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję